Γιώργος Λογοθέτης: Η κόντρα Γερμανίας-Κίνας και η ναυλαγορά
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 03 Νοεμβρίου 2016 06:44
Μια υφέρπουσα «κόντρα» Γερμανίας και Κίνας στον τομέα των επενδύσεων και το know-how αναδεικνύει στην τελευταία αναφορά του για την ναυλαγορά ο Γιώργος Λογοθέτης της»G. Moundreas».
Αναφορικά µε την επενδυτική πολιτική της Κίνας, σύµφωνα µε έκθεση της Price WaterhouceCoopers, Κινεζικές επιχειρήσεις επενδύουν, όπως σημειώνει, ολοένα και περισσότερο σε Γερµανικές τεχνολογίες και Brands. Σύµφωνα µε την εταιρεία, ο αριθµός των συγχωνεύσεων και εξαγορών έχει σχεδόν διπλασιαστεί συγκριτικά µε πέρυσι επιδιώκοντας στρατηγικές αγορές σε τοµείς κλειδιά στον χώρο της υψηλής τεχνολογίας, ενώ παρατηρείται ότι οι Κινέζοι δεν είναι µόνο καλοί εργοδότες αλλά βελτιώνουν και την προοπτική των εταιρειών.
Η Γερµανία αρχικά δεν είχε κανένα πρόβληµα µε την αύξηση των επενδύσεων καθώς βοηθά στην αύξηση των θέσεων εργασίας, αλλά τελευταία το Υπουργείο Οικονοµικών της Γερµανίας έχει αρχίσει και εκφράζει τις ανησυχίες του, λόγω του ότι οι κινήσεις αυτές γίνονται µε κρατικά κατευθυνόµενες και επιδοτούµενες προσπάθειες και εξετάζει την δυνατότητα παρέµβασης ενάντια σε επενδυτές εκτός της Ε.Ε και ειδικότερα από την Κίνα.
Κατά τα λοιπά αναφερόμενος στην Ελλάδα ο κ. Λογοθέτης σημειώνει ότι στον «αγώνα» της Ελλάδας µε τους Θεσµούς, το τελικό αποτέλεσµα θα κριθεί στις καθυστερήσεις, καθυστερήσεις που αυτή την φορά έχουν αρχίσει και επιδιώκονται από την πλευρά των Θεσµών, µε την Ελληνική πλευρά βέβαια να δίνει «πατήµατα» ώστε οι Θεσµοί να λειτουργούν µε αυτό τον τρόπο.
Σύµφωνα µε τις τελευταίες πληροφορίες, το αρχικό σχέδιο των µέτρων για την ρύθµιση του χρέους, που ήθελε έως τα τέλη ∆εκεµβρίου να εφαρµοστούν τα βραχυπρόθεσµα, στα µέσα του 2017 τα µεσοπρόθεσµα και το 2018 θα γίνονταν οι τελικές συζητήσεις, άλλαξε και στην παρούσα φάση το σύνολο των ανωτέρω µέτρων ενοποιείται για να εφαρµοστεί στα τέλη του 2017 ή αρχές του 2018.
Αυτό φυσικά σηµαίνει ότι τα Ελληνικά οµόλογα δεν θα ενταχθούν ακόµη στο πρόγραµµα ποσοτικής χαλάρωσης, αλλά υπάρχει µία µικρή πιθανότητα η ΕΚΤ να δεχτεί µόνο τη συµφωνία για το πλαίσιο των µέτρων και όχι την υλοποίηση, οπότε σε αυτή την περίπτωση θα δεχτεί τα Ελληνικά οµόλογα έως τον Απρίλιο του 2017.
Αναφορικά µε την Ευρωζώνη, που παρά το πρόγραµµα ποσοτικής χαλάρωσης δεν έχει καταφέρει ακόµη να πλησιάσει τον στόχο για τον πληθωρισµό στο 2% και την απαιτούµενη βιώσιµη σταθεροποίηση της οικονοµίας της, ο Otmar Issing, οικονοµολόγος, πρώην µέλος του ∆.Σ της ΕΚΤ και ένας από τους αρχιτέκτονες του Ευρώ, δήλωσε πως η Ευρωζώνη είναι σαν µία ωρολογιακή βόµβα που αργά η γρήγορα θα εκραγεί.
Συνεχίζοντας, χαρακτηριστικά επισήµανε ότι µία µέρα αυτό το φτιαγµένο από τραπουλόχαρτα σπίτι θα καταρρεύσει καθώς πρόκειται για µία περίπτωση που θα τα κουτσοκαταφέρνει, θα βγαίνει από τη µία κρίση και θα βυθίζεται κατευθείαν σε µία άλλη.
Παράλληλα, επέκρινε την Ευρωζώνη για την πολιτική ποσοτικής χαλάρωσης και προειδοποίησε πως µία έξοδος από την πολιτική αυτή καθίσταται όλο και πιο δύσκολη και οι συνέπειες δυνητικά θα µπορούσαν να είναι καταστροφικές. Να υπενθυµίσουµε πως ο Issing, ήταν από τους οικονοµολόγους που το 2010 ήταν ενάντια στην διάσωση της Ελλάδας και της Ιρλανδίας, θεωρώντας ότι ουσιαστικά το θέµα δεν ήταν η διάσωση της Ελλάδας αλλά των Γερµανικών και Γαλλικών τραπεζών που χρηµατοδοτούσαν την Ελλάδα.
Σε συνέχεια των οικονοµικών στοιχείων από την Ιαπωνία όπου την προηγούµενη εβδοµάδα αναφερθήκαµε στην πτώση των εξαγωγών και των εισαγωγών, αυτή την εβδοµάδα ανακοινώθηκε ηπτώση του δείκτη λιανικών πωλήσεων για 7ο συνεχόµενο µήνα. Συγκεκριµένα οι λιανικές πωλήσεις του Σεπτεµβρίου υποχώρησαν κατά -1,9% σε ετήσια βάση, µε τις πωλήσεις στα καταστήµατα µεγάλης κλίµακας να έχουν µειωθεί κατά -3,2%, καταδυκνείοντας την συνεχιζόµενη αδυναµία της εγχώριας κατανάλωσης.
Η ναυλαγορά και οι διαλύσεις
Την Παρασκευή 28 Οκτωβρίου 2016, ο BDΙ έκλεισε στις 834 µονάδες, ενώ οι επιµέρους δείκτες και ο µέσος όρος των ηµερησίων εσόδων κυµάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1,417 µονάδες µε $ 9,056 τηνηµέρα, BPI στις 913 µονάδες στα $ 7,303 την ηµέρα, BSI στις 722 µονάδες στα $ 7,553 την ηµέρα και BHSI στις 433 µονάδες, στα $ 6,310 την ηµέρα.
Κατά τη διάρκεια της προηγούµενης εβδοµάδας η τάση του BDI ήταν στο σύνολο της καθοδική και προς τα τέλη της εβδοµάδας, ύστερα από διάστηµα ενάµιση µήνα περίπου, έπεσε οριακά κάτω από τις 800 µονάδες, στις 798, για να επιστρέψει σε ανοδική πορεία την τελευταία ηµέρα της εβδοµάδας και να κλείσει στις 834 µονάδες.
Για άλλη µία φορά, η πτώση και η άνοδος του ∆είκτη οφείλεται επί το πλείστον στην αυξοµείωση του υπό-δείκτη των Capes (BCI) ενώ οι υπόλοιποι υπό-δείκτες βρίσκονται σε µία µετριοπαθή στασιµότητα, δηµιουργώντας, θα τολµούσαµε να πούµε, µία όχι τόσο τεκµηριωµένη άποψη ότι η αγορά θα βελτιωθεί.
Αν θέλαµε να χαρακτηρίσουµε την ναυλαγορά θα την παροµοιάζαµε µε αυτή της Παγκόσµιας οικονοµίας όπου ταλανίζεται από µία επίµονη στασιµότητα σε µετριοπαθή επίπεδα και µε το outlook αν όχι αρνητικό, τουλάχιστον ιδιαίτερα εύθραυστο.
Σαφέστατα βρισκόµαστε σε καλύτερα επίπεδα από το 1ο και 2ο τρίµηνο του έτους, γεγονός που αποδεικνύεται και από τον ∆είκτη αλλά και από τα επίπεδα των τιµών των µεταχειρισµένων πλοίων τα οποία είναι αναµφισβήτητα υψηλότερα από αυτά στις αρχές του έτους.
Το πρόβληµα όµως είναι ότι αυτή η µετριοπαθής βελτίωση της αγοράς ενδεχοµένως να δηµιουργεί και λανθάνουσες προσδοκίες δηµιουργώντας µε αυτό τον τρόπο ένα φαύλο κύκλο µε αποτέλεσµα την επιµηκυνόµενη µετριοπαθή πορεία της. Ένας από τους κυριότερους παράγοντες βελτίωσης της αγοράς είναι η προσφορά τονάζ, η οποία εξαρτάται από την αύξηση των πλοίων λόγω των παραγγελιών, των οποίων ο αριθµός έχει αισίως µειωθεί δραµατικά και παράλληλα από τον αντισταθµιστικό παράγοντα που είναι οι διαλύσεις των πλοίων.
Τους πρώτους 5 µήνες του έτους τα στοιχεία ήταν ενθαρρυντικά καθώς η καθαρή αύξηση του στόλου κυµάνθηκε στο 0,5% ή 4 εκ. DWT περίπου. Τα τελευταία όµως στοιχεία αποδεικνύουν µία αντιστροφή της τάσης, καθώς ο όγκος των διαλύσεων άρχισε να έχει φθίνουσα πορεία.
Οι εκτιµήσεις στις αρχές του χρόνου έκαναν λόγο για συνολικό αριθµό διαλύσεων έτους περίπου στους40 εκ. DWT αλλά όπως όλα δείχνουν ο τελικός αριθµός θα είναι µικρότερος. Έως τώρα η αύξηση του στόλου βρίσκεται στο 1,7% καθώς τους πρώτους 9 µήνες του έτους παραδόθηκαν 38,8 εκ. DWT ενώ προς διάλυση οδηγήθηκαν 25,2 εκ. DWT.
Αν υποθέσουµε ότι ο συνολικός όγκος των παραδόσεων για το 2016 θα παραµείνει ο αρχικά εκτιµώµενος, δηλαδή 50 εκ. DWT και ο συνολικός αριθµός των διαλύσεων, ο οποίος δείχνει πτωτικές τάσεις, θα κλείσει στους 35εκ. DWT, τότε η συνολική αύξηση του στόλου για το 2016 θα κλείσει στο 1,9% ή 15 εκ. DWT.
Συγκριτικά µε τα προηγούµενα χρόνια, η αύξηση του στόλου το 2016 χωρίς καµία αµφιβολία βρίσκεται σε πολύ πιο υγιή επίπεδα, αλλά όσο και υγιή και αν είναι, δεν παύει να προστίθεται σε µία ήδη σωρευτική υπέρ-προσφορά από τα προηγούµενα χρόνια και αν δεν γίνει η υπέρβαση η µετριοπάθεια στην αγορά θα είναι το χαρακτηριστικό των επόµενων µηνών. Ενδεχοµένως η εφαρµογή του Ballast Water Treatment από τον Σεπτέµβριο του 2017 να λειτουργήσει σαν τον «από µηχανής θεός» σχετικά µε την προσφορά τονάζ.