Πεμ12262024

Last updateΠεμ, 26 Δεκ 2024 4pm

Louis Hotels: Φορολογία και υψηλές ασφαλιστικές εισφορές οδηγούν σε ασφυξία τον Τουρισμό

louis hotels 005

Τον κώδωνα του κινδύνου σχετικά με το ενδεχόμενο να οδηγηθεί σε τροχιά αποεπένδυσης ο ελληνικός τουρισμός εάν δεν υπάρξουν φορολογικά κίνητρα, κρούει ο Διευθύνων Σύμβουλος της Louis Hotels Ιάσων Περδίος, σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ. Τονίζει ότι η υψηλή φορολόγηση σε συνδυασμό με τις υψηλές ασφαλιστικές εισφορές αλλά και οι συνεχείς αλλαγές στη φορολογική νομοθεσία, αποτελούν τους βασικότερους παράγοντες αποθάρρυνσης υποψήφιων επενδυτών για κατασκευή νέων ξενοδοχειακών μονάδων που θα μπορούσαν να προσφέρουν θέσεις εργασίας.

To έμπειρο στέλεχος ενός από τους μεγαλύτερους ξενοδοχειακούς Ομίλους σε Κύπρο και Ελλάδα με 21 ξενοδοχεία (12 στην Κύπρο και 9 στην Ελλάδα), δηλώνει ότι όταν ένας επιχειρηματίας αποφασίσει να προχωρήσει σε μια επένδυση βάσει τραπεζικής δανειοδότησης, βασίζεται σε μελέτες βιωσιμότητας της επιχείρησής του για 15 χρόνια. Όταν όμως υπάρχουν συνεχείς ανατροπές από την ελληνική κυβέρνηση στη φορολογική νομοθεσία όλα αυτά δεν έχουν νόημα και τινάζονται στον αέρα, αναφέρει.

"Πως είναι δυνατόν να έρχεται σήμερα το κράτος και να τιμωρεί τον τουρισμό με ΦΠΑ 24% στη διατροφή και 13% στη διαμονή όταν τα αντίστοιχα ποσοστά σε άλλες χώρες κυμαίνονται από 5% έως 9%" δηλώνει ο κ. Περδίος και υπογραμμίζει ότι η Ελλάδα αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία να επιβάλει φόρο σε εθνικά προϊόντα, όπως το κρασί και το ούζο.

"Αγοράζεις από τον προμηθευτή 2,65 ευρώ το δίλιτρο το ούζο και πληρώνεις 12,35 ευρώ, εκ των οποίων τα 9,70 ευρώ πάνε ως φόρος στο ελληνικό κράτος. Τιμωρείς πολλαπλά τη χώρα σου. Πρώτα τον παραγωγό που κάνει κόπο να δημιουργήσει το συγκεκριμένο προϊόν, σε δεύτερη μοίρα τον καταναλωτή που είναι αναγκασμένος να πληρώσει περισσότερο ή να περιορίσει την κατανάλωση και σε τρίτη την ίδια σου τη χώρα, καθώς βγαίνει εκτός ανταγωνισμού", συμπληρώνει.

Αναφορικά με το εργατικό κόστος που το χαρακτηρίζει πολύ υψηλό ο Διευθύνων Σύμβουλος της Louis Hotels, τονίζει πως ο εργαζόμενος και ο εργοδότης στην Ελλάδα στα απλά επαγγέλματα αγγίζουν σε ασφαλιστικό κόστος το 41% και στα βαρέα στο 47% όταν το αντίστοιχο ποσοστό στην Κύπρο είναι 19%.

"Όλα αυτά είναι κίνητρα για αδήλωτη εργασία καθώς όταν κάποιος ξέρει ότι θα πληρώσει 50% ασφαλιστικές εισφορές προτιμά να έχει αδήλωτο τον εργαζόμενο, να του δίνει κάτι περισσότερο σε καθαρά λεφτά παρά να πληρώνει το κράτος. Στην Ελλάδα δυστυχώς αυτοί που τελικά πληρώνουν είναι οι μεγάλες εταιρείες και οι Όμιλοι που είναι συνεπείς με το κράτος και με αποτέλεσμα να έχουν ένα τεράστιο κόστος στις επιχειρήσεις τους και αυτό τους στερεί τη δυνατότητα να προχωρήσουν σε μεγαλύτερες επενδύσεις σε δυναμικό αλλά και σε υποδομές".

Για τον εταιρικό φόρο (συντελεστές φορολόγησης επιχειρήσεων) ο κ. Περδίος αναφέρει ότι αποτελεί άλλη μία πληγή καθώς στην Ελλάδα είναι της τάξης του 29% ενώ στην Κύπρο 12% και το στέλεχος της Louis Hotels διερωτάται: "όλα αυτά που σας έχω περιγράψει είναι κίνητρα για να επενδύσει κανείς στον τουρισμό στην Ελλάδα?".

Για τις κρατήσεις του 2017, αναφέρει ότι τα μηνύματα είναι θετικά καθώς Ελλάδα και Κύπρος θεωρούνται ασφαλείς προορισμοί, ενώ αναφερόμενος στην πλήρη ανακαίνιση του ξενοδοχείου "Colossos" στην Καλλιθέα της Ρόδου με νέα ονομασία "Amada Colossos Resort", τονίζει ότι αυτή έχει προγραμματιστεί από το γνωστό επιχειρηματία κ. Αρη Σουλούνια. Προσθέτει ότι το υπερσύγχρονο ξενοδοχείο θα έχει 1600 κλίνες, 17 εστιατόρια και μπαρ, υδροπάρκο, πισίνες εξωτερικές και θερμαινόμενες και όλες τις διευκολύνσεις που μπορεί να παρέχει ένα ξενοδοχείο πέντε αστέρων.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης.

Ερώτηση: Υπάρχει πιθανότητα ο ελληνικός τουρισμός στην Ελλάδα να οδηγηθεί σε τροχιά αποεπένδυσης, εάν δεν καλλιεργηθεί ένα ελκυστικό περιβάλλον για τις επιχειρήσεις του κλάδου;

Απάντηση: Ναι, αυτό είναι πολύ πιθανόν. Ειδικά λαμβάνοντας υπόψιν τι έχει συμβεί τα τελευταία δύο χρόνια. Δεν λέω ότι τα προηγούμενα χρόνια τα πράγματα ήταν ρόδινα, αλλά αυτή η οικονομική και φορολογική αστάθεια που επικρατεί στην Ελλάδα κατά καιρούς, ανεξαρτήτως κυβερνήσεων, αποθαρρύνει ξένους επενδυτές αλλά και ντόπιους να προχωρήσουν σε σχεδιασμούς σε μια τόσο όμορφη χώρα όπως η Ελλάδα.

Όταν πηγαίνεις να κάνεις μια επένδυση σε μια χώρα βασισμένος σε τραπεζικό δανεισμό, στηρίζεσαι σε κάποια οικονομικά δεδομένα και μελέτες βιωσιμότητας για τα επόμενα χρόνια. Δυστυχώς όμως με όλες τις ανατροπές της φορολογικής νομοθεσίας που γίνονται κάθε λίγο στην Ελλάδα, όλα αυτά τινάζονται στον αέρα. Και για να το προχωρήσω περισσότερο.

Πως είναι δυνατόν να έρχεται σήμερα το ελληνικό κράτος και να τιμωρεί τον τουρισμό με ΦΠΑ 24% στη διατροφή και 13% στη διαμονή, όταν τα αντίστοιχα σε άλλες χώρες της Ευρώπης κυμαίνονται από 5% έως 9%. Συγκεκριμένα στην Κύπρο το ΦΠΑ σε διαμονή και διατροφή είναι στο 9%. Πως μπορεί να είναι ανταγωνιστικό το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας με τέτοιο ΦΠΑ.

Επίσης δεν υπάρχει καμία χώρα στον κόσμο που να επιβάλει φόρο στο κρασί, σε ένα προϊόν που παράγεται μάλιστα στην ίδια τη χώρα.

Το ούζο ας πούμε που παράγεται και αυτό στη χώρα μας το αγοράζεις από τον προμηθευτή το δίλιτρο 2,65 ευρώ και πληρώνεις τελική τιμή 12,35 ευρώ. Τα 9,70 ευρώ, πάνε για φόρο στο ελληνικό κράτος. Τιμωρείς πολλαπλώς κάτι που παράγεις. Πρώτα, τον παραγωγό που κάνει τον κόπο να δημιουργήσει το συγκεκριμένο προϊόν, σε δεύτερη μοίρα τον καταναλωτή που είναι αναγκασμένος να πληρώσει περισσότερο η να περιορίσει την κατανάλωση και σε τρίτη την ίδια σου τη χώρα, καθώς βγαίνεις εκτός ανταγωνισμού.

Το εργατικό κόστος επίσης είναι πολύ υψηλό. Αυτή τη στιγμή το ασφαλιστικό κόστος για τον εργαζόμενο και τον εργοδότη, στα απλά επαγγέλματα αγγίζει το 41% και στα βαρέα το 47%.

Όλα αυτά είναι σαφώς κίνητρα για αδήλωτη εργασία. Όταν κάποιος ξέρει ότι θα πληρώσεις 50% εισφορές, προτιμά να έχει αδήλωτο τον εργαζόμενο και να του δίνει κάτι περισσότερο σε καθαρά λεφτά παρά να πληρώνει το κράτος.
Στην Ελλάδα αυτοί που τελικά την πληρώνουν είναι οι μεγάλες εταιρείες και οι Όμιλοι που είναι συνεπείς και δεν μπορούν να έχουν αδήλωτη εργασία με αποτέλεσμα να έχουν τεράστιο κόστος στις επιχειρήσεις τους.

Με τις υψηλές ασφαλιστικές εισφορές τιμωρείται και ο εργαζόμενος και ο εργοδότης.

Ο εργαζόμενος παίρνει πολύ λιγότερα λεφτά στην τσέπη του και δεν μπορεί να ξοδέψει ενώ ο εργοδότης δεν μπορεί να προσλάβει και έχει τεράστιο κόστος.
Οι χαμηλές εισφορές θα ήταν κίνητρο για πολλές επιχειρήσεις ενώ θα δημιουργούσε προϋποθέσεις στην αγορά εργασίας και ελκυστικό περιβάλλον για τους επιχειρηματίες.

Τώρα υπάρχει μαύρη ανασφάλιστη εργασία κυρίως σε μικρά καταλύματα. Ας ψάξουν να δουν οι ειδικοί τι συμβαίνει. Δεν μπορεί στην Κύπρο οι εισφορές να είναι πιο μικρές και οι συντάξεις μεγαλύτερες και στην Ελλάδα υψηλές προσφορές και χαμηλότερες συντάξεις. Επίσης στην Ελλάδα στους σωστούς εργοδότες που δεν έχουν αδήλωτη εργασία δεν υπάρχει κανένα κίνητρο, όπως για παράδειγμα μία μικρή επιστροφή 20% εισφορών. Εξάλλου και ο εταιρικός φόρος σήμερα είναι πολύ υψηλός καθώς είναι της τάξης του 29% ενώ στην Κύπρο 12%.

Όλα αυτά που σας έχω περιγράψει πιστεύετε ότι είναι κίνητρα για να επενδύσει κανείς στον τουρισμό? Είδατε και την στατιστική του Ιουλίου που έδειξε 3,5% μειωμένα έσοδα από τον περσινό Ιούλιο. Αυτό δεν οφείλεται στο γεγονός ότι πολλά ξενοδοχεία ‘κατέβασαν' τιμές στους tour operators προκειμένου να παραμείνουν ανταγωνιστικοί και να διατηρήσουν σε υψηλά επίπεδα τις κρατήσεις τους. Όχι δεν είναι αυτός ο λόγος. Ενώ οι ξενοδόχοι προχώρησαν σε κάποιες μικρές αυξήσεις, το αντιστάθμισμα της αύξησης του ΦΠΑ ήταν τέτοιο που στο τέλος με τις αυξήσεις στις τιμές δεν μπόρεσε να καλυφθεί η διαφορά. Δηλαδή ο καταναλωτής δεν μπόρεσε να απορροφήσει όλη την αύξηση του ΦΠΑ και απορρόφησε μέρος της. Όταν το ΦΠΑ στη διαμονή πήγε 13% από το 6% και στη διατροφή αντίστοιχα από 13 στο 24%, έχετε την εντύπωση ότι οι ξενοδόχοι θα μπορούσαν να αυξήσουν τις τιμές τους σε τέτοια ποσοστά για να μπορέσουν να καλύψουν τη διαφορές στο ΦΠΑ; Όχι βέβαια. Για αυτό και υπήρξαν μειωμένα έσοδα.

Ερώτηση: Τη φετινή σεζόν ο ελληνικός τουρισμός παρέμεινε όρθιος κυρίως χάριν στα προβλήματα που αντιμετώπισαν ανταγωνιστικοί προορισμοί όπως η Τουρκία και η Αίγυπτος. Πιστεύετε ότι αυτό θα συνεχιστεί ή οι δύο χώρες θα ρίξουν επιπλέον τις τιμές προκειμένου να προσελκύσουν εκ νέου τις αγορές και κυρίως της Γερμανίας που είναι ο πιο σημαντικός τροφοδότης τους ;

Απάντηση: Τα μηνύματα που παίρνουμε για το 2017 είναι καλά. Επειδή η Ελλάδα είναι μια χώρα ασφαλής προορισμός για την οποία γίνονται προκρατήσεις από παραδοσιακές αγορές όπως η Αγγλία και η Γερμανία, τα μηνύματα είναι θετικά. Τουρκία και Αίγυπτος θα ξαναμπούν στην αγορά αλλά τώρα που γίνονται οι προκρατήσεις για το 2017 η Ελλάδα θεωρείται ο πιο ασφαλής προορισμός. Για την Τουρκία και την Αίγυπτο υπάρχει ακόμα διστακτικότητα από τους επισκέπτες, λόγω των προβλημάτων που έχουν δημιουργηθεί κατά περιόδους. Αυτές οι δύο χώρες θα λειτουργήσουν πάλι σαν κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Πιστεύω ότι το μεγάλο κομμάτι των προ κρατήσεων θα το πάρει και πάλι η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Ελλάδα και η Κύπρος και θα ακολουθήσουν οι χώρες αυτές την τελευταία στιγμή.

Αναφορικά με το Βrexit οι Βρετανοί tour operators για το 2017 μας διαβεβαιώνουν ότι δεν επηρεαστεί η τουριστική αγορά αφού έχουν γίνει ήδη οι προκρατήσεις. Υπάρχει ακόμα προβληματισμός από το 2018 και μετά και το πως θα κινηθεί σε τιμές η στερλίνα έναντι του ευρώ.

Αν η στερλίνα παραμείνει στα επίπεδα που είναι τώρα οι ευρωπαϊκές χώρες θα είναι ακριβές για τον Βρετανό επισκέπτη.

Ερώτηση. Φέτος έχει προγραμματιστεί μια μεγάλη επένδυση στην Καλλιθέα της Ρόδου καθώς θα προχωρήσει η πλήρης ανακαίνιση του Colossos με νέα ονομασία σε Amada Colossos Resort .

Απάντηση: Η επένδυση αυτή έχει προγραμματιστεί από τον επιχειρηματία κ.Αρη Σουλούνια ένα πολύ γνωστό ξενοδόχο της Ρόδου. θα γίνει 100% αναβάθμιση και ανακαίνιση του ξενοδοχείου, ενώ θα κατασκευαστεί μια νέα μονάδα δίπλα ακριβώς από τον υπάρχον ξενοδοχειακό συγκρότημα. Το έργο θα ολοκληρωθεί σε 2 φάσεις μέσα στα ερχόμενα δύο χρόνια (2017-2018) και αποσκοπεί στον εκσυγχρονισμό της μονάδας με 1.600 κλίνες, 17 εστιατόρια και μπαρ, υδροπάρκο, πισίνες εξωτερικές και θερμαινόμενες, ζαχαροπλαστεία και όλες τις διευκολύνσεις που μπορεί να παρέχει ένα ξενοδοχείο πέντε αστέρων. Θα διαθέτει 3 pool μπαρ, δύο κεντρικά εστιατόρια, 3 θεματικά a la carte εστιατόρια ελληνικής, ιταλικής και ασιατικής κουζίνας, εστιατόριο θαλασσινών, ελληνικό καφενείο και Ζαχαροπλαστείο.

Το ξενοδοχείο με παραλία 430 μέτρων βρίσκεται σε απόσταση μόλις 10 χλμ από την πόλη και 12 από το αεροδρόμιο, που βρίσκεται σε απόσταση 12 χλμ.

Οι tour operators παγκοσμίως βλέπουν με μεγάλο ενδιαφέρον τη νέα μονάδα που θα είναι από τις καλύτερες της Ρόδου. Ήδη τα συμβόλαια που έχουν υπογραφεί έχουν υπερκαλύψει τις κρατήσεις.

Ερώτηση: Οι συνολικές αφίξεις τουριστών για τις επιχειρήσεις της Louis Hotels στην Ελλάδα και στην Κύπρο σε τι νούμερα κυμάνθηκαν τη φετινή τουριστική περίοδο.

Απάντηση: Το σύνολο των αφίξεων φθάνει περίπου στις 300.000 επισκέπτες εκ των οποίων οι 150 χιλιάδες είναι στην Ελλάδα. Από 15 εθνικότητες επισκέπτονται κάθε χρόνο τα ξενοδοχεία της Louis Hotels ενώ το μεγαλύτερο κομμάτι το έχουν οι Βρετανοί οι Ρώσοι οι Σκανδιναβοί οι Βέλγοι και οι Γερμανοί.

Η εταιρεία αυτή τη στιγμή δίνει προτεραιότητα στις αναβαθμίσεις των υφιστάμενων μονάδων ενώ υπάρχει διερευνητικό ενδιαφέρον για νέες εγκαταστάσεις σε Ζάκυνθο και Κρήτη. Αυτή τη στιγμή πάντως δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη νέα συμφωνία προς επεξεργασία.

Ερώτηση: Η συμβολή της απασχόλησης στον τουρισμό είναι μεγάλη. Υπάρχουν προοπτικές για τους νέους που θα ήθελαν να ασχοληθούν με κάποιο τουριστικό επάγγελμα; Τι ευκαιρίες δίνει ο όμιλος Louis για τους νέους ανθρώπους του κλάδου. Ποια είναι τα βασικότερα επαγγέλματα που έχουν άμεση ζήτηση στον κλάδο?

Απάντηση: Δίνουμε τεράστια σημασία στην απασχόληση των νέων ανθρώπων στον κλάδο του τουρισμού και σε αυτούς που έχουν εμπειρία και σε αυτούς που δεν έχουν, μέσω συνεντεύξεων που πραγματοποιούμε σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Δεν περιοριζόμαστε μόνο στα νησιά όπου βρίσκονται οι ξενοδοχειακές μονάδες.

Προσπαθούμε οι προσλήψεις από τον ‘Ομιλο να μην είναι ευκαιριακές για τη σεζόν καθώς θέλουμε να διαμορφώσουμε έμπειρα στελέχη. Ήδη αρκετά παιδιά από αυτά που επιλέγονται τους στέλνουμε στα ξενοδοχεία της Κύπρου το χειμώνα, ενώ τους παρέχουμε εκπαιδευτικά σεμινάρια σε όλους τους τομείς.

Οι βασικότεροι κλάδοι αυτοί τη στιγμή που έχουν ζήτηση είναι στην οροφοκομία (σ.σ. διαχείριση ορόφων) ειδικά στα νησιά, στα εστιατόρια και στην κουζίνα.

 

Πηγή: ΑΠΕ

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter