Η γενιά ”Ζ” είναι κοντά στις νέες τεχνολογίες
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 21 Μαΐου 2020 12:26
Σκιαγράφησε την κατάσταση που επικρατεί σήμερα γύρω από το ναυτικό επάγγελμα και τις προθέσεις των νέων να ακολουθήσουν καριέρα στη θάλασσα ο Λεωνίδας Δημητριάδης Ευγενίδης, Ναυτιλιακός Πρεσβευτής Καλής Θελήσεως του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) στην Ελλάδα και Πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου στην τηλε-συζήτηση που διοργάνωσε η Isalos.net και συμμετείχε και ο κ. Γιάννης Πλακιωτάκης, υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Ο κ. Ευγενίδης εμφανίστηκε αισιόδοξος για το μέλλον της γενιάς “Ζ” η οποία έχει μπολιαστεί με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει και δεν σταματάει μπροστά σε κανένα εμπόδιο προκειμένου να διεκδικήσει αυτό που θέλει και να κάνει το όνειρό της πραγματικότητα. Ωστόσο παρατήρησε ότι παρά το γεγονός ότι όλοι πίστεψαν πως οι νέοι και οι νέες θα στραφούν στη θάλασσα για την επαγγελματική τους αποκατάσταση, διεθνείς οργανισμοί έρχονται να διαψεύσουν τις προσδοκίες αφού παραμένει προβληματική η προσέλκυση της νεολαίας στο ναυτικό επάγγελμα παρά τις πολύ καλές συνθήκες ναυτολόγησης. Έως το 2025 η παγκόσμια ναυτιλία θα πρέπει να έχει βρει 147.000 νέους ναυτικούς.
Εστιάζοντας στα της ναυτικής εκπαίδευσης σημείωσε τα ακόλουθα:
- Τα παιδιά που σπουδάζουν σήμερα στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού κατά 70% προέρχονται από την Αττική και την Πελοπόννησο. Για τους τέσσερις στους 10 σπουδαστές οι οικογένειές τους δεν είναι σε ιδιαίτερα ανθηρές οικονομικά. Είναι παιδιά γονιών που καλύπτουν όλο το φάσμα των επαγγελμάτων του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.
– Μόνο 12% να είναι παιδιά ναυτικών ή παιδιά γονιών που ασχολούνται με ναυτιλιακά επαγγέλματα.
– Είναι τα παιδιά τα οποία αν έρθει κάποιος σε επαφή μαζί τους μπορεί να καταλάβει ότι θα μπορούσαν να ακολουθήσουν τον δρόμο της θάλασσας είναι πάρα πολλά, από όλη την Ελλάδα αρκεί αυτή η πληροφόρηση να έφθανε σε αυτά. Το 67% των σχολείων μας δεν είχαν σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού. Επίσης διαπιστώσαμε ότι η φωνή της θάλασσας έφθανε κατά κύριο λόγο σε παιδιά όχι μέσω διαφημίσεων αλλά κύριο λόγο από στόμα σε στόμα από ανθρώπους είχαν πάθος για τη θάλασσα και τη στοχευμένη πληροφόρηση από το διαδίκτυο.
– Η ναυτοσύνη βεβαίως έχει τον πυρήνα της κοντά στη θάλασσα αλλά πλέον υπάρχει το ενδιαφέρον σε όλη την Ελλάδα. Είναι λίγο οξύμωρο. Ο Ευγένιος Ευγενίδης ήταν Θρακιώτης. Θα μπορούσε να πει κανένας ότι το Διδυμότειχο δεν έχει σχέση με τη θάλασσα και ότι λίγα παιδιά στη Σίφνο, τη γενέτειρά μου, που κάποτε ήταν ναυτομάνα θα ήθελαν να ασχοληθούν σήμερα με τη ναυτιλία. Επομένως όλα είναι σχετικά. Όμως με μία πιο οργανωμένη προσπάθεια σωστό μήνυμα να φθάσει παντού.
-Είναι πολύ ενθαρρυντικό ότι ανοίγει η δεξαμενή των Επαγγελματικών Λυκείων. Για να μπορέσει όμως αυτή η ιδέα να προχωρήσει σε επίπεδο παιδιών που από τα ΕΠΑΛ μπαίνουν στις ΑΕΝ δεν μπορούμε να κάνουμε απολύτως τίποτα αν δεν υπάρχει άριστη ποιότητα παιδιών που αποφοιτούν από τα ΕΠΑΛ . Και αυτό είναι θέμα του υπουργείου Παιδείας να το ρυθμίσει. Για να μπορέσουν να προχωρήσουν και να μην γίνουν τροχοπέδη των Ακαδημιών ούτε να γίνει δύσβατο το πως θα πιστοποιήσει το υπουργείο Ναυτιλία την επάρκειά τους. Πρέπει να υπάρχουν κοινές εξετάσεις για όλους και είτε περνάς είτε δεν περνάς.
-Έχουν γίνει άλματα στις ΑΕΝ και κάνουμε μία μεγάλη προσπάθεια μαζί με το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ώστε να βάλουμε τις νέες τεχνολογίες στις ΑΕΝ. Το ΥΝΑ άμεσα ξεκίνησε την τηλε-εκπαίδευση και οι ΑΕΝ εν μέσω πανδημίας λειτούργησαν και θέλω να δώσω συγχαρητήρια. Η γενιά ”Ζ” είναι κοντά στις νέες τεχνολογίες.
-Απαραίτητη είναι η ενδυνάμωση με μόνιμους, επαρκώς καταρτισμένους, καθηγητές χωρίς να υποβιβάζω τους ωρομίσθιους που είναι η ραχοκοκαλιά των ΑΕΝ, ικανοί και σημαντικοί. Αλλά χρειάζεται μία πιο ενδελεχή και πιο στοχευμένη στελέχωση.
Όσον αφορά στο ρόλο του Έλληνα ναυτικού ο κ. Ευγενίδης σημείωσε:
– Η ναυτιλία των Ελλήνων με ό,τι άλλο συνεπάγεται για την Ευρώπη και τ ον τόπο μας, το 6% συμβολή στο ΑΕΠ, και τις 170.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας, δεν θα υπήρχε χωρίς τον Έλληνα ναυτικό και τη ναυτοσύνη. Οι ναυτικοί μας, οι αξιωματικοί μας, οι περισσότεροι από αυτούς είναι άριστοι.
– Οι πραγματικά ενεργοί είναι λιγότεροι από 18.000 και υπάρχει και ένα ποσοστό ανεργίας τριβής γιατί κάποιοι δεν μπορούν να περάσουν έναν ορισμένο πήχη. Και ξέρετε είναι η πιο δημοκρατική δουλειά. Αν δεν αξίζεις δεν προχωράς. Χρειάζονται πολύ περισσότεροι”.
Από την πλευρά του ο υπουργός ΝΝΠ κ. Γιάννης Πλακιωτάκης τόνισε ότι ήδη έχει δοθεί μεγάλη βαρύτητα στον εκσυγχρονισμό των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού ενώ ανοίγει ο ορίζοντας και για την ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση. Επίσης υπενθύμισε ότι έρχεται νόμος-πλαίσιο για την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης με τον οποίο θα επιλυθούν χρόνια προβλήματα που την ταλανίζουν.