UNCTAD: Στατιστικά στοιχεία για τις θαλάσσιες μεταφορές - Ελληνική πρωτιά
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 15 Δεκεμβρίου 2022 23:38
Τα στοιχεία της UNCTAD για το 2022 που δημοσιοποιήθηκαν με έκθεσή της παρέχει ένα ευρύ φάσμα στατιστικών και δεικτών σχετικών με την ανάλυση του διεθνούς εμπορίου, της οικονομίας, των επενδύσεων, των θαλάσσιων μεταφορών και της ανάπτυξης συνολικά.
Έχοντας συρρικνωθεί κατά σχεδόν τέσσερα τοις εκατό το 2020 λόγω της πανδημίας COVID-19, το διεθνές θαλάσσιο εμπόριο ανέκαμψε το 2021 καθώς οι όγκοι ανέκαμψαν με εκτιμώμενο ρυθμό 3,2%. Οι αποστολές έφτασαν τα 11,0 δισεκατομμύρια τόνους, μια τιμή ελαφρώς χαμηλότερη από τα προ πανδημίας επίπεδα.
Το 2021, η Ασία παρέμεινε η παγκοσμίως κορυφαία θαλάσσια εμπορευματική περιοχή με ασιατικά λιμάνια, συμπεριλαμβανομένων των ανεπτυγμένων και αναπτυσσόμενων περιοχών, φορτώνοντας περίπου 4,6 δισεκατομμύρια τόνους εμπορευμάτων, ή περίπου το 42% των συνολικών εμπορευμάτων που φορτώθηκαν σε λιμάνια παγκοσμίως. Περίπου 7,1 δισεκατομμύρια τόνοι, που ισοδυναμούν με το 64% των συνολικών εμπορευμάτων που εκφορτώνονται παγκοσμίως, παραλήφθηκαν από τα ασιατικά λιμάνια το 2021.
Μια βασική τάση στο θαλάσσιο εμπόριο είναι η αλλαγή στη σύνθεση των φορτίων. Το 1970, περισσότερο από το ήμισυ του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου ήταν φορτίο δεξαμενόπλοιων. Σήμερα, σχεδόν τα τρία τέταρτα των φορτωμένων εμπορευμάτων είναι ξηρό φορτίο, συμπεριλαμβανομένου του χύδην και του φορτίου που αποστέλλεται σε εμπορευματοκιβώτια. Από το συνολικό ναυτιλιακό φορτίο που στάλθηκε διεθνώς το 2021, 8,0 δισεκατομμύρια τόνοι ήταν ξηρό φορτίο.
Ιδιοκτησία στόλου - Η Ελλάδα βρίσκεται στην κορυφή της κλίμακας
Από τον Ιανουάριο του 2022, οι πέντε κορυφαίες οικονομίες ιδιοκτησίας πλοίων μαζί αντιπροσώπευαν το 53% της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου. Η Ελλάδα κατείχε μερίδιο αγοράς 18%, ακολουθούμενη από την Κίνα (13%), την Ιαπωνία (11%), τη Σιγκαπούρη (6%) και την Ε.Δ.Π. Χονγκ Κονγκ (5%). Το ήμισυ της παγκόσμιας χωρητικότητας ανήκε σε ασιατικές εταιρείες.
Οι ιδιοκτήτες από την Ευρώπη αντιπροσώπευαν το 39% και οι ιδιοκτήτες από τη Βόρεια Αμερική το 6%. Οι εταιρείες από την Αφρική και από τη Λατινική Αμερική και την Καραϊβική είχαν μερίδιο λίγο πάνω από 1% η καθεμία και η Ωκεανία ακριβώς κάτω από το ένα.
Σύμφωνα με την έκθεση πολλά εμπορικά πλοία είναι νηολογημένα με σημαία που δεν συνταιριάζει ταιριάζει με την εθνικότητα του πλοιοκτήτη. Για παράδειγμα, στις αρχές του 2022, το 49% όλων των πλοίων που ανήκουν σε ιαπωνικές οντότητες ήταν εγγεγραμμένα στον Παναμά. Από τα πλοία που ανήκουν σε ελληνικές οντότητες, το 25% ήταν νηολογημένα στη Λιβερία και ένα άλλο 23% στις Νήσους Μάρσαλ. Ο Παναμάς (350 εκατομμύρια dwt), η Λιβερία (335 εκατομμύρια dwt) και οι Νήσοι Μάρσαλ (290 εκατομμύρια dwt) αντιπροσώπευαν τις κορυφαίες σημαίες νηολόγησης. Ενώ το μέγεθος του μητρώου του Παναμά έχει παραμείνει σχεδόν αμετάβλητο την τελευταία δεκαετία, οι Νήσοι Μάρσαλ και η Λιβερία το έχουν αυξήσει, με τη Λιβερία να εκτοξεύεται στα ύψη από το 2018.
Τα στοιχεία εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=fp9p8TOiLFI
UNCTAD