Σχολιάζει ο ESPO
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΕΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Παρασκευή, 29 Απριλίου 2022 15:30
Στην ληφθείσα απόφαση της TRAN να εγκρίνει το σχέδιο γνωμοδότησης του ευρωβουλευτή Novakov σχετικά με την πρόταση της Επιτροπής για την είσοδο του ναυτιλιακού τομέα στο σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (EU ETS) σχολίασε ο ESPO. Ο Οργανισμός που εκπροσωπεί τα Ευρωπαϊκά λιμάνια εκφράζει μεν την ικανοποίηση του για την εξέλιξη αλλά εκφράζει δε τον προβληματισμό του για το ενδεχόμενο να οδηγήσει σε σοβαρή διαρροή άνθρακα μέσω της αναδρομολόγησης πλοίων εκτός του πεδίου εφαρμογής του, δημιουργώντας δυσμενείς επιπτώσεις στη μείωση των εκπομπών και αρνητικό αντίκτυπο στις ευρωπαϊκές λιμενικές επιχειρήσεις.
Ο κίνδυνος αποφυγής πρακτικών από τα πλοία πρέπει να αξιολογείται και να αντιμετωπίζεται καλύτερα προκειμένου να αναπτυχθούν αποτελεσματικές λύσεις που αποτρέπουν τη διαρροή άνθρακα και επιχειρήσεων, σημειώνει ο ESPO . Ως εκ τούτου, οι ευρωπαϊκοί λιμένες εκφράζουν την ικανοποίησή τους για τις προσπάθειες που καταβλήθηκαν στην εγκριθείσα γνωμοδότηση της TRAN για την εξεύρεση λύσεων στην απειλή διαρροής άνθρακα και επιχειρήσεων.
Ο ESPO ζητεί από την Επιτροπή ENVI να εξετάσει με μεγαλύτερη σαφήνεια και να αντιμετωπίσει τη διαρροή άνθρακα και επιχειρήσεων στην επικείμενη έκθεση του ευρωβουλευτή Peter Liese. Συγκεκριμένα, οι ευρωπαϊκοί λιμένες υποστηρίζουν μια ειδική εκ των προτέρων εκτίμηση επιπτώσεων σχετικά με τον κίνδυνο διαφυγής και τον αντίκτυπό της στη ναυτιλία και τους λιμένες.
Με βάση τα πορίσματα μιας τέτοιας εκτίμησης επιπτώσεων, θα πρέπει να θεσπιστούν ειδικά προληπτικά μέτρα ώστε να καταστεί λιγότερο ελκυστικό για τα πλοία να αλλάζουν τα δρομολόγιά τους, να εκτρέπουν κλήσεις ή να επιδίδονται σε άλλη συμπεριφορά αποφυγής, προκειμένου να αποφεύγεται η είσοδος στο EU ETS. Τα μέτρα αυτά θα είναι σύμφωνα με την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» και αποτελούν προϋπόθεση για ένα αποτελεσματικό θαλάσσιο ETS.
O ESPO τέλος σημειώνει ότι απαιτείται περισσότερη δουλειά για να διασφαλιστεί ότι το EU ETS στον θαλάσσιο τομέα θα προσφέρει τον οικολογικό χώρο της ναυτιλίας, διασφαλίζοντας παράλληλα την ανταγωνιστικότητα του ευρωπαϊκού ναυτιλιακού τομέα και των λιμένων.