Οι επενδύσεις Γιούνκερ στο μικροσκόπιο του ESPO
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΛΛΑ ΛΙΜΑΝΙΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τρίτη, 03 Φεβρουαρίου 2015 12:52
Εσωτερικό σεμινάριο, με θέμα την χρηματοδότηση των υποδομών, πραγματοποίησε στις 30 Ιανουαρίου ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO). Το σεμινάριο είχε ως στόχο ,να προσφέρει στους λιμένες κάποιες πρακτικές πληροφορίες σχετικά με το τι να περιμένουν από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και τα χρηματοδοτικά μέσα.
Οι ομιλητές προέρχονταν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και τον Εκτελεστικό Οργανισμό ΙΝΕΑ.
Οι παρουσιάσεις επικεντρώθηκαν στο νέο Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων (EFSI) που είναι υπό σύσταση μετά την πρόσφατη πρωτοβουλία του Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ζαν Κλόντ Γιούνκερ, καθώς και τα υφιστάμενα μέσα όπως τα δάνεια της ΕΤΕπ, το μέσο εγγύησης δανείων για τα διευρωπαϊκά δικτύου μεταφορών (LGTT) και τα ομόλογα έργων. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον εξέφρασαν οι λιμένες για τις λεπτομέρειες του σχεδίου Γιούνκερ.
Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων στοχεύει να αξιοποιήσει τις επενδύσεις 315 δις ευρώ, καλύπτοντας μέρος του κινδύνου των έργων. Για το σκοπό αυτό, η ΕΕ σχεδιάζει να δημιουργήσει ένα ταμείο εγγύησης.
Από τα 8 δις ευρώ που πρέπει να λαμβάνονται από τον προϋπολογισμό της ΕΕ για το νέο ταμείο εγγυήσεων, τα 2,7 δισ ευρώ θα προέλθουν από το CEF (Connecting Europe Facility).
Αυτό σημαίνει ότι το συνολικό διαθέσιμο ποσό για τη χρηματοδότηση των έργων μεταφοράς (σε χώρες εκτός συνοχής) κόβεται σημαντικά από το σχέδιο Γιούνκερ.
Τα υπάρχοντα κονδύλια για χρηματοδοτικά μέσα και τις επενδύσεις στις μεταφορές στις χώρες συνοχής παραμένουν άθικτα.
Οι κατευθυντήριες γραμμές του προγράμματος ΤΕΝ – Τ ορίζουν μια αυστηρή μεθοδολογία για την επιλεξιμότητα και τις προτεραιότητες της υποδομής των μεταφορών.
Το 2014 η Επιτροπή, τα κράτη μέλη και οι διαχειριστές υποδομής έχουν εργαστεί από κοινού σε σχέδια εργασίας που προσδιορίζουν τα έργα προτεραιότητας με την υψηλότερη ευρωπαϊκή προστιθέμενη αξία που θα πρέπει ως εκ τούτου να είναι οι πρώτοι αποδέκτες της χρηματοδότησης από την ΕΕ.
Σε αυτή τη μεθοδολογία τα λιμάνια, θεωρούνται ως σημεία εισόδου και εξόδου των ευρωπαϊκών διαδρόμων και είναι ως εκ τούτου το στρατηγικό σημείο εκκίνησης για τον προσδιορισμό των αναγκών των μεταφορών της Ευρώπης.
Ωστόσο, σύμφωνα με το EFSI, κάθε ευρωπαϊκό σχέδιο μεταφοράς ανεξάρτητα από τη θέση και τον τρόπο μεταφοράς μπορούν να λάβουν χρηματοδότηση.
Αυτό μετατοπίζει τη λογική μακριά από τις προσεκτικά επιλεγμένες προτεραιότητες για τις μεταφορές του CEF και του TEN-T.
Επιπλέον, το EFSI δεν διαχωρίζει τα χρήματα για οποιοδήποτε συγκεκριμένο είδος επενδύσεων. Διάφοροι τομείς όπως η ενέργεια, η εκπαίδευση και η υγεία θα ανταγωνίζονται για χρηματοδότηση. Τα χρήματα που μεταφέρονται από το CEF θα μπορούσαν έτσι να απορροφηθούν από άλλους τομείς, εφόσον αυτά είναι σε καλύτερη θέση να παρουσιάσουν ώριμα έργα με σαφείς ροές εσόδων.