ΟΛΠ-ΟΛΘ : Συγκεχυμένη η εικόνα για το μέλλον τους...
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 11 Ιουλίου 2012 21:53

Συγχωρέστε με, αλλά δεν κατάλαβα τίποτε. Δε καταλαβαίνω τι θα κάνει ο κ. Μουσουρούλης με τα λιμάνια. Θα παραχωρήσει κάποιες από τις δραστηριότητες τους ή θα τα αποκρατικοποιήσει; Διότι άλλο είναι το ένα και άλλο το άλλο.
Λέει στη συνέχεια ο κ. Μουσουρούλης: «Οι ενέργειες θα γίνουν σε συνεργασία με το ΤΑΙΠEΔ, το οποίο έχει σε εξέλιξη τα σχετικά προγράμματα αποκρατικοποιήσεων ''Ποσειδών'' και ''Nηρηίδες''».
Τώρα είναι που μπερδεύτηκα τελείως και νομίζω πως θα πρέπει στο σημείο αυτό να ξεκαθαρίσουμε ορισμένα πράγματα.
Αν μιλάμε για παραχωρήσεις τότε το όποιο οικονομικό όφελος προκύψει θα καταλήξει στα ταμεία των δύο λιμανιών, οπότε το ΤΑΙΠEΔ και κατ´ επέκταση η εθνική οικονομία δεν παίρνουν ούτε σεντς για να αντιμετωπίσουν την κρίση, για την χάρη της οποίας κάνουμε όλη αυτή τη συζήτηση.
Για να βάλει χρήματα το ΤΑΙΠEΔ στα ταμεία του θα πρέπει τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης να αποκρατικοποιηθούν με την παραχώρηση του συνόλου ή μέρους των μετοχών τους που ελέγχει σήμερα το Kράτος. Απλά και ξεκάθαρα.
Πλήθος ερωτημάτων αναζητούν απαντήσεις
Kαι ναι μεν στην περίπτωση των παραχωρήσεων λίγο πολύ ξέρουμε τι θα συμβεί δεδομένου πως έχουμε πλέον την εμπειρία που αποκτήσαμε από την παραχώρηση της Προβλήτας 2 στην COSCO, αλλά στην περίπτωση μιας αποκρατικοποίησης προκύπτουν ερωτήματα με το εξής ένα να κυριαρχεί.
Ποιο θα είναι το όφελος της εθνικής οικονομίας πέραν του όποιου τιμήματος προκύψει άπαξ κατά την αποκρατικοποίηση, δεδομένου πως ο νέος κάτοχος των μετοχών θα επιδιώξει μέσο της ανάπτυξης των επιμέρους δραστηριοτήτων των δύο λιμανιών την δημιουργία νέας προστιθέμενης αξίας η οποία θα έρθει να ενσωματωθεί στην ήδη υπάρχουσα;
Πουλήσαμε τις μετοχές, όσο τις πουλήσαμε και αυτό ήταν όλο;
Μια λύση θα ήταν το Kράτος να μην παραχωρήσει το σύνολο των μετοχών που ελέγχει σήμερα, αλλά το μεγαλύτερο μέρος τους, διακρατώντας ένα σημαντικό ποσοστό το οποίο θα επιτρέπει στην εθνική οικονομία να έχει και αυτή ένα σημαντικό όφελος από την αποκρατικοποίηση συν το χρόνο.
Ας υποθέσουμε όμως πως δεν συζητάμε για αποκρατικοποίηση αλλά για παραχωρήσεις δραστηριοτήτων.
Σήμερα στα εμπορικά τέρμιναλ των δύο λιμανιών (κοντέινερ, οχημάτων, κρουαζιέρας), αλλά και στις διοικητικές υπηρεσίες τους, απασχολούνται σχεδόν δύο χιλιάδες εργαζόμενοι.
Μόνο στο κοντέινερ τέρμιναλ της Προβλήτας 1 του ΟΛΠ απασχολούνται περίπου 600 εργαζόμενοι με πλήθος εργασιακών ευεργετημάτων, πολλά από τα οποία έχουν βεβαίως καταργηθεί τα τελευταία χρόνια, πλην όμως πολλά άλλα παραμένουν σε ισχύ.
Ας είμαστε ρεαλιστές. Ποιος θα δεχθεί να πάρει την Προβλήτα 1, παραδείγματος χάριν, με 600 εργαζόμενους που – καλώς ή κακώς – λειτουργούν κάτω από ένα ειδικό εργασιακό καθεστώς; Ουδείς!
Eίναι περιττό έστω και να υποθέσει κανείς πως οι εν δυνάμει υποψήφιοι για τις παραχωρήσεις, δεν θα θέσουν με το καλημέρα σας θέμα δραστικής μείωσης των θέσεων εργασίας και στα δύο λιμάνια, καθώς επίσης και επανακαθορισμό των εργασιακών σχέσεων σε μια νέα βάση.
Μα καλά, θα αναρωτηθείτε (και ορθά), στην περίπτωση της αποκρατικοποίησης ο νέος ιδιοκτήτης των μετοχών των δύο οργανισμών δεν θα θέσει θέμα θέσεων εργασίας, εργατικού κόστους και εργασιακών σχέσεων;
Αυτό είναι το μόνο βέβαιο. Kαι στις δύο περιπτώσεις, είτε μιλούμε για παραχωρήσεις, είτε μιλούμε για αποκρατικοποίηση, τα