Β. Κορκίδης: Συζητάμε 37 χρόνια για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΕΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 16 Ιανουαρίου 2025 06:41
Τις ατέρμονες συζητήσεις περί την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου φώτισε ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης ο οποίος, στην στην Ημερίδα του ΣΕΕΝ στο Ίδρυμα Ευγενίδου «Σύγχρονες Ακτοπλοϊκές Μεταφορές – Βιώσιμη Ανάπτυξη των Νησιών» αναφέροντας ότι οι συζητήσεις αυτές και οι σχεδιασμοί καλά κρατούν 37 χρόνια τώρα. Ο πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π. ανέφερε ότι από την εποχή του υπουργείου Αιγαίου το οποίο απορροφήθηκε από τον σημερινό ΥΝΝΠ είχε θέσει πρώτο από το 1988 το θέμα της ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου και της εξεύρεσης κονδυλίων επικεντρώνοντας στις ιδιαιτερότητες των νησιωτικών συγκροτημάτων και των χαρακτηριστικών των πλοίων που θα έπρεπε να κτισθούν για να καλύψουν τις τότε ανάγκες. Έχουν περάσει 37 συναπτά έτη και ακόμη και σήμερα, εδώ που βρισκόμαστε, ξανασυζητάμε το θέμα της εξεύρεσης των αναγκαίων κεφαλαίων, για την συνολική ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου, αλλά και την προσαρμογή κάποιων νεότερων μονάδων στα νέα δεδομένα, που έχει προσδιορίσει η ΕΕ και ο ΙΜΟ, με τους σχετικούς «πράσινους» κανονισμούς για τη ναυτιλία.
Από το 1988 και εντεύθεν, έχουν εκπονηθεί μελέτες για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου, τα συμπεράσματα και οι προτάσεις των οποίων χάθηκαν στα γρανάζια της γραφειοκρατίας, των μικροκομματικών σκοπιμοτήτων, αλλά και της «μυωπικής» αντιμετώπισης ενός θέματος που αφορά στην εδαφική συνοχή της νησιωτικής με την ηπειρωτική χώρα, την διατήρηση της εθνικής κυριαρχίας, των τοπικών νησιωτικών οικονομιών, του τουρισμού».
Όπως επεσήμανε «δεν θα ήταν υπερβολή να αναφέρουμε, ότι σε αυτό το “χαμένο” επί της ουσίας χρονικό διάστημα, που παρήλθε, δεν αξιοποιήθηκαν κοινοτικά κονδύλια από προγράμματα, όπως αυτό για τους “θαλάσσιους διαδρόμους”, τις λιμενικές υποδομές, ακόμη και τις σιδηροδρομικές διασυνδέσεις των λιμένων (συνδυασμένες μεταφορές), που επίσης ακόμη συζητάμε... με επίκεντρο τη σιδηροδρομική διασύνδεση των λιμένων του άξονα της Εγνατίας με τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας».
Κονδύλια και δυσπιστία
Αν ανατρέξει κανείς στους ιστότοπους της ΕΕ, θα δει ότι η «πύλη» χρηματοδότησης πλοίων παρέχει έναν κατάλογο χρηματοδοτικών προϊόντων που υποστηρίζουν επενδύσεις στον τομέα της ναυτιλίας και της ευρύτερης ναυτιλιακής βιομηχανίας. Συγκεντρώνει την πρόσβαση σε ένα ευρύ φάσμα χρηματοδοτικών προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων επιχορηγήσεων, δανείων και ομολόγων, διευκολύνοντας τους ναυτιλιακούς φορείς να βρουν κατάλληλες ευκαιρίες για τη χρηματοδότηση των αναγκών, των έργων και της τεχνολογικής τους ανάπτυξης.
Σήμερα οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις εξακολουθούν να αντιμετωπίζονται με «δυσπιστία» από το χρηματοπιστωτικό σύστημα, όπως άλλωστε και οι ευρωπαϊκές ναυπηγικές μονάδες στη προσπάθειά τους να είναι ανταγωνιστικές απέναντι στις ασιατικές (Κινεζικές) μονάδες. Και αυτό πρέπει να το αντιμετωπίσουμε, τόσο σε εθνικό, όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο».
Αργήσαμε...
Όπως τόνισε «παρά το γεγονός, ότι ο ναυπηγικός τομέας της χώρας έχει αφυπνισθεί, και άρα, μπορεί να διαδραματίσει σημαίνοντα ρόλο στην πράσινη μετάβαση του στόλου, δεν υπάρχει “πρακτικά” ο χρόνος για το κτίσιμο νέων πλοίων, δεδομένου ότι οι ευρωπαϊκές ναυπηγικές σχάρες είναι αφοσιωμένες στην κατασκευή κρουαζιερόπλοιων και οι ασιατικές στην κατασκευή εμπορικών πλοίων, με ορίζοντα άνω της πενταετίας.