Πεμ11212024

Last updateΠεμ, 21 Νοε 2024 6pm

Back Βρίσκεστε εδώ: ΑΡΧΙΚΗ Conference Conference 2018: The Global Impact of Shipping Αν. Παπαγιανόπουλος: Η Eλληνική Nαυτιλία χρειάζεται αναβάθμιση και επέκταση του εκπαιδευτικού της συστήματος

Αν. Παπαγιανόπουλος: Η Eλληνική Nαυτιλία χρειάζεται αναβάθμιση και επέκταση του εκπαιδευτικού της συστήματος

papagianopoulos

Κυρίες και Κύριοι,

Είναι μεγάλη μου τιμή που συμμετέχω στο συνέδριο SEA NATION μεταξύ τόσων άλλων διακεκριμένων μελών της πολιτικής και ναυτιλιακής κοινότητας. Δυστυχώς δεν είμαι ούτε τεχνικός ούτε ναυτικός και κατά συνέπεια κάποιες από τις επισημάνσεις μου θα προκαλέσουν ερωτήματα ή θα αφήνουν κενά.

Όμως είναι τόσο σημαντικές οι τεχνολογικές εξελίξεις στην εποχή μας και στον κλάδο μας που αναγκάζουν ακόμα του μη ειδικούς να ασχολούνται μαζί τους.

Στους διεθνείς οργανισμούς της ναυτιλίας η συζήτηση γύρω από τις νέες τεχνολογίες έχει γίνει θέμα αιχμής και απασχολεί όλους όσους ασχολούνται και ενδιαφέρονται.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο θα προσπαθήσω να επισημάνω κάποια θέματα στρατηγικής σημασίας που αφορούν:

Α) Την ψηφιοποίηση
Β) Τα αυτόνομα /αυτόματα πλοία
Γ) Τους κινδύνους στον κυβερνοχώρο

ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ

Η ψηφιακή επανάσταση προχωράει με ταχύτατους ρυθμούς. Μεγάλος όγκος λειτουργιών και διαδικασιών έχει ήδη ψηφιοποιηθεί ή βρίσκεται υπό ψηφιοποίηση.

Mε αυτή τη λογική κατά την προεδρία μου στην BIMCO έθεσα την προσαρμογή και τον έλεγχο των ψηφιοποιημένων διαδικασιών ως έναν από τους τρεις κύριους στόχους της διετίας 2017 – 2019.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο πρέπει να επισημάνουμε την ύπαρξη τεσσάρων βασικών προβλημάτων:

-Ταυτοποίηση των χρηστών ώστε να διασφαλίζεται η ομαλή επικοινωνία από επεμβάσεις τρίτων.
-Προστασία των εταιρικών δεδομένων και επιλεκτική πρόσβαση σε τρίτους με έγκριση των κατόχων.
-Ελεύθερη πρόσβαση σε πηγές δεδομένων που ελέγχονται από κυβερνήσεις ή διεθνείς οργανισμούς είναι όμως απαραίτητα για την ασφαλή ναυσιπλοΐα.
-Άμεση και απρόσκοπτη ροή πληροφοριών που είναι αναγκαίες για την διευκόλυνση της ναυσιπλοΐας και την ανάπτυξη του διεθνούς εμπορίου.

Στην BIMCO επεξεργαζόμαστε συστήματα που θα ενισχύσουν την αποτελεσματικότητα επικοινωνιών μεταξύ πλοίων και ξηράς που θα προάγουν ψηφιοποιημένες λύσεις στο άμεσο μέλλον.

ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟΝ ΚΥΒΕΡΝΟΧΩΡΟ

Επειδή τα κρούσματα επιθέσεων στον κυβερνοχώρο αυξάνονται και όλοι αισθανόμαστε εκτεθειμένοι είναι αναγκαίο να επισημανθούν μερικά σημεία και κάποιες λύσεις:

α) είναι γνωστή η απόφαση του ΙΜΟ να συμπεριληφθούν μέτρα ασφαλείας του κυβερνοχώρου στο ISM

β) υπάρχουν επαρκείς οδηγίες από την BIMCO που διευκολύνουν την εφαρμογή αυτών των μέτρων.

γ) όπως προκύπτει από τα υπάρχοντα στοιχεία τα επιχειρησιακά συστήματα των εταιρειών είναι πιο ευάλωτα από τα πλοία. Η κλοπή χρημάτων και η παράλυση των εταιρικών λειτουργιών είναι στόχοι ευκολότεροι και πιο προσοδοφόροι για τους εγκληματίες του κυβερνοχώρου.

ΑΥΤΟΝΟΜΑ/ ΑΥΤΟΜΑΤΑ ΠΛΟΙΑ

Ακολουθώντας τα ρεύματα της εποχής, η συζήτηση για τα αυτόματα / αυτόνομα πλοία έχει αρχίσει να γίνεται επίκαιρη.
Προσπάθειες μη επανδρωμένων πλοίων είναι σε εξέλιξη και κάποιες εταιρείες εξετάζουν τη δυνατότητα ναυπηγήσεων.

Ας κάνουμε όμως ένα βήμα πίσω και ας προσπαθήσουμε να οριοθετήσουμε το πεδίο της συζήτησης και τα προβλήματα του.

Α) Δεν υπάρχει ένας γενικά αποδεκτός ορισμός της έννοιας αυτόνομο / αυτόματο πλοίο. Αναφέρεται σε αυτοματοποιημένο πλοίο με ή χωρίς πλήρωμα? Αναφέρεται σε πλοίο που ταξιδεύει χωρίς επαφή ή καθοδήγηση από την ξηρά? Χωρίς έναν σαφή ορισμό της έννοιας αυτόνομο / αυτόματο πλοίο δεν είναι δυνατός οποιοδήποτε ουσιαστικός διάλογος.
Η BIMCO συνεργάζεται με τον IACS και άλλους οργανισμούς ώστε να καταλήξουμε στη διαμόρφωση ενός σαφούς και περιεκτικού όρου.

Β) κύριοι φορείς της ιδέας του αυτόνομου πλοίου είναι οι εταιρείες εξοπλισμού πλοίων και λογισμικού που στην ουσία εξυπηρετούν τα δικά τους επενδυτικά σχέδια.

Πρέπει να έχουμε κατανόηση για κάθε προσπάθεια που προάγει την ναυτική τεχνολογία και επιδιώκει το λογικό κέρδος.

Όμως οι πλοιοκτήτες και οι ναυτικοί, που είναι κύριοι παράγοντες της διεθνούς ναυτιλίας θα πρέπει να έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στον προβληματισμό γύρω από τέτοια θέματα στρατηγικής σημασίας.

Κάποιες πτυχές αυτών των θεμάτων υπερβαίνουν τη στενή σχέση κόστους /ζημίας και αφορούν στο μέλλον της παγκόσμιας κοινότητας.

Γ) σε μια περίοδο που δίνεται τόσο μεγάλη έμφαση στην προστασία του περιβάλλοντος ποιες θα είναι οι συνέπειες για τη διεθνή ναυτιλία από ένα ατύχημα που συμβαίνει σε αυτόνομο VLCC/ LNG / LPG?

Δ) όπως αναφέρθηκε η ασφάλεια του κυβερνοχώρου είναι ένα ζήτημα αιχμής στην εποχή μας. Πόσο ασφαλή από αυτή την άποψη θα είναι τα αυτόνομα πλοία? Και πόσο ανθεκτικά θα είναι στις απόπειρες απλής πειρατείας?

Ε) το ναυτικό επάγγελμα θα συρρικνωθεί αναπόφευκτα από τα αυτόνομα πλοία. Ο αριθμός των ναυτικών θα περιοριστεί. Η εκπαίδευση ενός ολοκληρωμένου αξιωματικού στη θάλασσα απαιτεί μια περίοδο τουλάχιστον 15 ετών σπουδών και εμπειρίας. Αν σε κάποιο στάδιο λειτουργίας των αυτόνομων πλοίων συνειδητοποιήσουμε τα περιβαλλοντικά ή λειτουργικά αδιέξοδα δε θα υπάρχει πλέον επιστροφή. Το κόστος από την έλλειψη των ναυτικών θα είναι τεράστιο για κοινωνίες ή πολίτες.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Επιχειρώντας να συνοψίσω τη σύντομη και ελλιπή διαδρομή μας στο πέλαγος των ναυτιλιακών τεχνολογιών και προβλημάτων, προκύπτουν τα ακόλουθα συμπεράσματα:

1) Για το προβλεπτό μέλλον τα πλοία θα εξακολουθήσουν να είναι επανδρωμένα. Οι αναζητήσεις γύρω από τα αυτόνομα πλοία θα συνεχιστούν με άγνωστο τελικό αποτέλεσμα. Μέσα από αυτή την διαδικασία θα προκύψουν νέα στοιχεία που ίσως καταστήσουν την λειτουργία και την εκμετάλλευση των πλοίων πιο αποτελεσματική για όλους τους ενδιαφερόμενους.

2) Η ψηφιοποίηση στη ναυτιλία θα επεκταθεί και θα απαιτήσει την προσαρμογή των ναυτικών και των ναυτιλιακών γραφείων στο άμεσο μέλλον χωρίς καθυστέρηση.

3) Η εκπαίδευση των ναυτικών της νέας γενιάς θα αναβαθμιστεί ώστε να μπορούν να παρακολουθούν τις εξελίξεις στην τεχνολογία παράλληλα με την εξάσκηση των καθηκόντων τους.

4) Ο ανταγωνισμός για θέσεις εργασίας και μεταξύ ναυτιλιακών εταιρειών θα ενταθεί. Θα προοδεύσουν μόνο όσοι προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα.

Κυρίες και κύριοι,

Η γνώση και η δυνατότητα προσαρμογής στις τεχνολογικές εξελίξεις θα αναβαθμιστούν ως στοιχεία της ναυτοσύνης. Η ελληνική ναυτιλία έχει όλες τις δυνατότητες εκτός από μια για να παίξει στρατηγικό ρόλο στη νέα εποχή:

Διαθέτει εξαιρετικούς ναυτικούς, ικανούς επιχειρηματίες και ένα καλό δίκτυο παραναυτιλιακών δραστηριοτήτων.
Χρειάζεται όμως αναβάθμιση και επέκταση του εκπαιδευτικού της συστήματος σύμφωνα με τις επιταγές των καιρών.

Εάν οι σχολές του εμπορικού ναυτικού δεν επεκταθούν και δεν αναβαθμιστούν τεχνολογικά θα είναι δύσκολο να διατηρήσουμε τη θέση μας στο διεθνή ανταγωνισμό.

Στο χέρι μας είναι να επιτύχουμε ή να ακολουθήσουμε τη τύχη των άλλοτε κραταιών δυνάμεων του χώρου που έχασαν οριστικά και αμετάκλητα την ισχύ και τον πλούτο που φέρνει η ναυτιλία.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter