Σαβ11232024

Last updateΣαβ, 23 Νοε 2024 4pm

"ΠΕΛΑΓΙΤΗΣ": Η άλλη μορφή της Ακτοπλοΐας

aDSC 4181Κείμενο: Γιώργος Τόγιας, Αντώνης Λαζαρής, Φίλιππος Κουτσαδάς
Φωτογραφίες: Γιώργος Τόγιας, Παναγιώτης Τόγιας

Οχηματαγωγό «Πελαγίτης»

Ένα πλοίο 150 μέτρων μήκους που προσφέρει τις υπηρεσίες του στα νησιά της Χίου, της Λέσβου και της Κρήτης. Μια γνήσια χιώτικη εταιρεία με μεγάλη παράδοση στην ποντοπόρο ναυτιλία.

Η δρομολόγηση του πλοίου αποτέλεσε τολμηρό εγχείρημα για την εταιρεία που δικαιώνεται ολοένα και περισσότερο. Ο «Πελαγίτης» ανήκει στην ΑΕΙΝΑΥΤΗΣ ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ, μια χιώτικη εταιρεία, πλοιοκτησίας του Γεωργίου Καλλιμασιά.

Η εταιρεία της οικογένειας Καλλιμασιά (COMMERCIAL S.A.) έχει μεγάλη παράδοση στην ποντοπόρο ναυτιλία, όπου δραστηριοποιείται κυρίως με ψυγεία.

Τον Οκτώβριο του 2010 προχώρησε στο τολμηρό εγχείρημα να αναμιχθεί ενεργά στην ελληνική ακτοπλοΐα με την δρομολόγηση του Φορτηγού/Οχηματαγωγού «Πελαγίτης» στη γραμμή Πειραιάς-Χίος-Μυτιλήνη.

Στην αρχή, το πλοίο ξεκίνησε τα ταξίδια του σε συνεργασία με τη ΝΕΛ και στη συνέχεια ακολούθησε ανεξάρτητη πορεία. Τον τελευταίο ένα χρόνο η κίνηση του πλοίου είναι πολύ καλή και οι προοπτικές είναι πολύ καλές. Η εταιρεία επέκτεινε τον κύκλο δραστηριοτήτων της και στη γραμμή Πειραιάς-Χανιά όταν η ΑΝΕΚ δεν ανανέωσε την ναύλωση του πλοίου «Αρχάγγελος».

Ο «Πελαγίτης» πήρε τη θέση του «Αρχάγγελος» μεταφέροντας μεγάλο αριθμό φορτηγών στην Κρήτη. Μεταξύ αυτών και τα επικίνδυνα φορτία που δεν μπορούν να μεταφερθούν με τα επιβατηγά/οχηματαγωγά της γραμμής.

Το πλοίο μεταφέρει φορτηγά οχήματα και ασυνόδευτα αυτοκίνητα Ι.Χ. μεταφέρει συνολικά 120 νταλίκες. Το πλοίο έχει έξι γραμμές φόρτωσης.aDSC 5416

Στο επάνω γκαράζ μεταφέρονται 45-50 φορτηγά, ανάλογο αριθμό φορτώνει στο κάτω γκαράζ και 14 φορτηγά, ή 60 αυτοκίνητα Ι.Χ. βάζει στο κατάμπαρο, όπου τα οχήματα κατεβαίνουν με ασανσέρ. Τα επικίνδυνα φορτία μεταφέρονται στο ανοικτό γκαράζ.

Και, όπως μας είπαν οι άνθρωποι του πλοίου: «καμιά φόρτωση δεν είναι ίδια με την προηγούμενη. Εξαρτάται από το τι θα σου βγει στην πορεία». Το πλοίο αυτό είναι αναμφίβολα από τα καλύτερα πλοία της ακτοπλοΐας μας όσον αφορά τον τρόπο που φορτώνει, τη χωρητικότητά του και τις καταναλώσεις του σε καύσιμα.

Η δρομολόγηση του πλοίου εκπλήρωσε μια ηθική δέσμευση, μια υπόσχεση ότι η εταιρεία θα δραστηριοποιούνταν στην ακτοπλοΐα.

Και για αρχή, η εταιρεία επέλεξε ένα φορτηγό/οχηματαγωγό (τύπου ro-ro). Το εγχείρημα δικαιώνεται και μια σχέση βαθειάς εμπιστοσύνης αναπτύσσεται με τις μεταφορικές εταιρείες και τους οδηγούς των φορτηγών και των αυτοκινήτων Ι.Χ.

Το πλοίο ναυπηγήθηκε για την Stena Line με το όνομα «Tor Felicia». Στη συνέχεια ναυλώθηκε στην Tor Line AB και στην Merzario Line για την οποία ταξίδεψε από το 1978 έως το 1983 με το όνομα «Merzario Grecia».

Στη συνέχεια πέρασε στην πλοιοκτησία της Stena Gulf Line για την οποία ταξίδεψε από το 1983 έως το 1987 με το όνομα "Stena Grecia".

Το 1987 το πήραν Καναδοί (Marine Atlantic) που το μετονόμασαν σε «Atlantic Freighter» και το κράτησαν από το 1987 έως τον Μάρτιο του 2010. Τo 1994-1995 το πλοίο ναυλώθηκε στην P & O Irish Ferries Ltd.

Η είδηση της αγοράς του πλοίου την άνοιξη του 2010 έκανε εντύπωση. Η οικονομική κρίση είχε ήδη αρχίσει και η εμπειρία της δρομολόγησης των RoRo στα νερά μας δεν άφηνε και πολλά περιθώρια για αισιόδοξες σκέψεις.

aDSC 5419Το πλοίο ήρθε στην Ελλάδα τον Απρίλιο του 2010 και αμέσως πήγε στην Χαλκίδα όπου και έγιναν οι αναγκαίες εργασίες συντήρησης και προσαρμογής στο νέο του ρόλο.

Νηολογήθηκε στη Χίο και τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς ξεκίνησε δρομολόγια Πειραιά-Χίο-Μυτιλήνη. Την επόμενη χρονιά πρόσθεσε στα δρομολόγιά του και το Πειραιάς-Χανιά (Σούδα).

Έκτοτε δεν έχει απασχολήσει τη δημοσιότητα, κέρδισε όμως τους επαγγελματίες των νησιών με τη συνέπεια και την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρει. Το πλοίο το βλέπουμε συχνά, είτε στα νησιά που εξυπηρετεί, είτε στο Κερατσίνι, είτε, τους καλοκαιρινούς μήνες, όταν έρχεται ή φεύγει, έξω από το λιμάνι του Πειραιά.

Πλοίο βαρύ, γιαπωνέζικο, φτιαγμένο για δύσκολους καιρούς. Με ασυνήθιστο σχήμα για τα ελληνικά δεδομένα αφού το κομοδέσιο του βρίσκεται στη πρύμνη και όχι στη πλώρη.

ΤΟ ΠΛΟΙΟ ΣΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ

10

Το ταξίδι με τον ΠΕΛΑΓΙΤΗ

Η ιδέα για ένα ταξίδι μαζί του άρχισε να σχηματίζεται κατά τη διάρκεια μιας επίσκεψης στο πλοίο τον περασμένο Ιούλιο. aDSC 5624

Μπορεί να μην είναι επιβατηγό, αλλά οι εσωτερικοί του χώροι φάνηκαν ικανοί να φιλοξενήσουν με άνεση όχι μόνο τον αριθμό (12) των οδηγών που επιτρέπει το πρωτόκολλο του πλοίου, αλλά και πολλών παραπάνω.

Έγιναν οι αναγκαίες επαφές με την εταιρεία Αεινάφτης και τον Σεπτέμβριο δόθηκε το ΟΚ για ένα ταξίδι προς και από Χίο. Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου 2013, φτάνουμε στο χώρο που είναι διαμορφωμένος για τα RoRo εσωτερικού δίπλα στο ΝΜΔ.

Βγάζουμε εισιτήρια για το ΙΧΕ αυτοκίνητο με το οποίο ταξιδεύαμε μαζί στο νησί και περιμένοντας τη σειρά μας παρακολουθούμε τα φορτηγά που το ένα μετά το άλλο επιβιβάζονται στο πλοίο όπου το πλήρωμα με γρήγορες και σίγουρες κινήσεις δένει είτε στο πάνω εξωτερικό είτε στο κάτω εσωτερικό γκαράζ.

Εκτός από τα φορτηγά το πλοίο μεταφέρει και ΙΧΕ και μάλιστα με αρκετά ανταγωνιστική τιμή σε σχέση με αυτή των Ε/Γ-Ο/Γ που δραστηριοποιούνται στη γραμμή.

Σύντομα ήρθε και η δική μας σειρά και ακολουθώντας της οδηγίες του πληρώματος επιβιβαζόμαστε, τοποθετώντας το ΙΧΕ μας στο εσωτερικό κάτω γκαράζ και μπαίνουμε στους εσωτερικούς χώρους για να εγκλιματιστούμε.

Η ώρα 14:45 και βρισκόμαστε στον καταπέλτη του πλοίου έτοιμοι για την ξενάγηση σε αυτό. Με μια πρώτη ματιά το βλέμμα σταματάει στο ακομοδέσιο του πλοίου που βρίσκεται πρύμα, η εξωτερική εμφάνιση του πλοίου είναι πολύ ωραία.

aDSC 5641Η ξενάγηση στο πλοίο αρχίζει με το κυρίως γκαράζ καθώς και το επάνω ανοιχτό γκαράζ , το μέγεθος αυτών είναι ιδιαίτερα μεγάλο χωρίς να παρεμβάλλονται κολονάκια δίνοντας έτσι άνεση για τις κινήσεις των φορτηγών καθώς επίσης η φόρτωση και η εκφόρτωση γίνονται γρήγορα.

Ο καμαρότος αναλαμβάνει να μας ξεναγήσει στους εσωτερικούς χώρους, να μας δείξει τη καμπίνα μας καθώς και να μας εξηγήσει τη λειτουργία του ξενοδοχειακού.

Στο εσωτερικό του πλοίου, το ενδιαφέρον εστιάζεται στους άνετους και ωραία διαμορφωμένους χώρους. Τέλος, η γνωριμία με τον πλοίαρχο και το πλήρωμα έκλεισε μια όμορφη ξενάγηση δίνοντας την ευκαιρία να γνωρίσουμε καλύτερα αυτό το υπέροχο πλοίο και κυρίως το υπέροχο ανθρώπινο δυναμικό που εργάζεται σε αυτό.

Στην προβλεπόμενη ώρα και αφού έχει μπει και το τελευταίο, σχεδόν καθυστερημένο, φορτηγό, μετά και από την απαραίτητη επικοινωνία με το Piraeus Traffic, το πλοίο ξεκινά αργά αλλά σταθερά για ένα ακόμη ταξίδι. Η πρόβλεψη του καιρού είναι καλή και σύντομα βρισκόμαστε στον Σαρωνικό με τον ήλιο να δύει στη πρύμνη μας.

Μετά από τη σχετική περιήγηση στη γέφυρα του πλοίου βρισκόμαστε στην τραπεζαρία για το βραδινό φαγητό. Το φαγητό νόστιμο, οι μερίδες χορταστικές. Στη συνέχεια στο σαλόνι του πλοίου για τηλεόραση και κουβεντούλα. Η ώρα περνάει χωρίς να το καταλάβουμε και με δεδομένη την αρκετά πρωινή ώρα άφιξης στη Χίο πήγαμε στη καμπίνα μας για να ξεκουραστούμε.

Τετράκλινη εξωτερική, μεγάλη, εφάμιλλη, αν όχι καλύτερη, από αυτές πολλών επιβατηγών πλοίων στα νερά μας. Vibration ανύπαρκτο, ίσα ίσα που ακούγεται ο ρυθμικός ήχος των μηχανών. Λίγο ακόμη και δε θα καταλαβαίναμε ότι είμαστε σε πλοίο.

Το ταξίδι χωρίς απρόβλεπτα και καθώς διαπλέουμε τις ανατολικές ακτές της Χίου ανεβαίνουμε στη Γέφυρα για να παρακολουθήσουμε την άφιξη και το ρεμέτζο στο στενό και δύσκολο λιμάνι του νησιού.

Λίγο μετά τις τρεις το πρωί το πλοίο μπαίνει στο λιμάνι και σε ελάχιστο χρόνο ρίχνει καταπέλτη και ξεκινάει την εκφόρτωση των φορτηγών, και όχι μόνο, που μετέφερε. Ευχαριστούμε το πλήρωμα για τη φιλοξενία που μας παρείχε, χαιρετούμε, και ανανεώνουμε το ραντεβού για την Κυριακή το βράδυ και αποβιβαστήκαμε στη Χίο.aDSC 5487

Ύστερα από ένα ευχάριστο Σαββατοκύριακο στο νησί, το απόγευμα της Κυριακής βρεθήκαμε πάλι στο λιμάνι για το ταξίδι της επιστροφής. Το λιμάνι ήταν ασφυκτικά γεμάτο από οχήματα που περίμεναν τον Πελαγίτη, καθώς και αυτά που περίμεναν το πλοίο της επιδοτούμενης γραμμής από Σάμο προς Καβάλα.

Γύρω στις οκτώ έφτασε πρώτο το European Express της ΝΕΛ που εκτελούσε το επιδοτούμενο δρομολόγιο και μετά από σαράντα λεπτά έφτασε και ο Πελαγίτης. Παρά την ύπαρξη του European Express στη γωνία που δένουν τα Ε/Γ/-Ο/Γ της γραμμής δε δυσκολεύτηκε καθόλου και έδεσε με τη σειρά του στη διπλανή θέση.

Όσοι γνωρίζουν το λιμάνι του νησιού ξέρουν ότι είναι αρκετά μικρό και κάποια πλοία δυσκολεύονται στις μανούβρες ακόμη και μόνα τους, πόσο μάλλον με άλλο πλοίο ήδη μέσα στο λιμάνι.

Κάποιοι μάλιστα, στην περίπτωση που το πλοίο που έχει προηγηθεί είναι RoRo, ζητούν την έξοδό του από το λιμάνι και μετά επιχειρούν να μπουν σε αυτό. Τα δε κρουαζιερόπλοια που επισκέπτονται το νησί, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων ούτε καν τολμούν να μπουν στο λιμάνι.

Εντός τριών τετάρτων της ώρας η προβλήτα άδειασε, τα γκαράζ του πλοίου γέμισαν με φορτηγά και ΙΧΕ και στην ώρα μας ξεκινήσαμε για τον Πειραιά. Το πλήρωμα και πάλι φιλόξενο, η καμπίνα άνετη και παρά την πρόβλεψη για πιο δύσκολο καιρό, δεν καταλάβαμε τίποτε και μετά από έναν ευχάριστο ύπνο το ξημέρωμα της Δευτέρας μας βρήκε έξω από τις ακτές της Αττικής.

Πρωινό καφεδάκι στο ανοικτό κατάστρωμα και τη Γέφυρα και χωρίς καθυστερήσεις λίγο μετά τις επτά περνούσαμε τον πράσινο φάρο του ΝΜΔ. Το ρεμέτζο ήταν σύντομο και μετά την ασφαλή πρόσδεση του πλοίου ξεκίνησε η εκφόρτωση των οχημάτων.

aDSC 1422Η συνολική εμπειρία του ταξιδιού παραπάνω από ικανοποιητική αφού και το πλοίο αξίζει την πολύ καλή φήμη που το συνοδεύει και οι άνθρωποί του, πλήρωμα και εταιρεία, έχουν κερδίσει το στοίχημα της απρόσκοπτης εξυπηρέτησης των αναγκών των νησιών.

Μπορεί το πλοίο να μην είναι Ε/Γ-Ο/Γ και να μη παρέχει τις ανέσεις που κατά κύριο λόγο προσφέρουν αυτά, οι εσωτερικοί του χώροι όμως είναι άνετοι και καθαροί, το ταξίδεμά του στιβαρό, η συμπεριφορά και ο επαγγελματισμός του πληρώματος υψηλού επιπέδου και η συνέπεια και τιμολογιακή πολιτική τέτοια που δεν αφήνουν το πλοίο να περνά απαρατήρητο.

 

 

 

Η Χίος

Κείμενο: Δ. Προκοπίου

Παραδοσιακό ναυτικό νησί, αφού το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού ασχολείται με το ναυτικό επάγγελμα. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε πως η Χίος είναι η πατρίδα των μεγαλύτερων εφοπλιστικών οικογενειών, όπως αυτές των Λιβανού, Χανδρή, Λό, Λεμού, Πατσού, Πατέρα, Φαφαλιού, Τσάκου, Φράγκου και Ξυλά.

Βασικό θρησκευτικό θέλγητρο της Χίου είναι η μνημειώδης Νέα Μονή. Είναι ένα τοιχογραφημένο μοναστήρι το οποίο χρονολογείται από την εποχή του Κωνσταντίνου του 9ου.Η Χίος είναι η γενέτειρα του Όμηρου.

Η Χίος περιστοιχίζεται από τα αδελφά νησιά Οινούσσες και Ψαρά, από όπου και κατάγονταν ο Κωνσταντίνος Κανάρης, ήρωας της επανάστασης του 1821 για την ανεξαρτησία της Ελλάδας. Τα αρχοντικά τους σπίτια δεσπόζουν στο νησί.

Η Χίος είναι και η γενέτειρα σημαντικών ποιητών της σύγχρονης εποχής, όπως οι Δημήτρης Βάρος, Φώτης Αγγουλές, Γιώργος Διλβόης, Νίκος Γιαλλούρης και Ματθαίος Μουντές.chios-island-greece

Η Δημόσια Ιστορική Κεντρική Βιβλιοθήκη Χίου "Κοραής" στο νησί της Χίου είναι μια από τις πιο σημαντικές στην Ελλάδα. Στην συλλογή της υπάρχουν περίπου 250.000 τόμοι.Η πόλη του Βροντάδου (Ομηρούπολη) είναι το σημείο στο οποίο λαμβάνει χώρα μια μοναδική γιορτή κατά την Ανάσταση του Θεανθρώπου το Πάσχα, ο ρουκετοπόλεμος. Η Χίος είναι γενέτειρα του Έλληνα κορυφαίου μουσικοσυνθέτη Μίκη Θεοδωράκη , του Έλληνα πολιτικού, πρόεδρου και ιδρυτή του ΠΑΚ και αργότερα του ΠΑ.ΣΟ.Κ Ανδρέα Παπανδρέου και του İbrahim Ethem Pasha ο οποίος είχε πολλούς απογόνους, ένας από τους οποίους είναι ο ζωγράφος Osman Hamdi Bey.

Η πόλη του Βροντάδου είναι ο τόπος γέννησης του Έλληνα διαστημικού φυσικού και ακαδημαϊκού, Σταμάτη Κριμιζή, που έχει σχεδιάσει δεκάδες πειράματα σε διαστημόπλοια και δεκάδες διαστημικές αποστολές της NASA (Voyager 1 και 2, Cassini, Galileo, Ulysses, ACE, MESSENGER και άλλα πολλά). Πολλοί υποστηρίζουν πως η Χίος είναι η γενέτειρα του Χριστόφορου Κολόμβου.

Ο Κολόμβος φαίνεται από τα ημερολόγια του να ήξερε πολλά για το νησί, καθώς πολύ συχνά το ανέφερε. Στο Πυργί, υπάρχει το σπίτι του Κολόμβου, από όπου συγκέντρωσε και Χιώτες ναυτικούς, προκειμένου να ξεκινήσει το ταξίδι του προς τις "Ινδίες".

Να σημειωθεί ότι το "Κολόμβος" είναι ένα ιδιαίτερα συνηθισμένο επώνυμο στη Χίο. Όμως αληθινή του ταυτότητα παραμένει άγνωστη ή τουλάχιστον συγκεχυμένη και αόριστη.

Στα γραπτά που άφησε κατά τη διάρκεια της ζωής του δίνεται η εντύπωση ότι ο Ναύαρχος Κολόμβος έχει προσπαθήσει μεθοδευμένα να κρύψει τις ρίζες του σαν να προσπαθούσε να αποκρύψει ένα οικογενειακό μυστικό που αφορούσε το παρελθόν του. Ο Κολόμβος μας έχει προσφέρει έναν αριθμό υπαινιγμών σχετικά με την καταγωγή του, αλλά έχει αποφύγει επιμελώς να αναφερθεί στο θέμα του τόπου γεννήσεως και των οικογενειακών του καταβολών.

 

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter