ΗΠΑ: Προς επιβολή τελών σε κινεζικής κατασκευής πλοία…
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: NEA
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 24 Φεβρουαρίου 2025 05:16

Μετά τις κινεζικές γερανογέφυρες τα πλοία που έχουν κατασκευαστεί σε κινεζικά ναυπηγεία... μπαίνουν στο στόχαστρο των ΗΠΑ. Μετά από καταγγελία συνδικάτου για αθέμιτο κινεζικό ανταγωνισμό στη ναυτιλία και τη ναυπηγική βιομηχανία, ο εμπορικός εκπρόσωπος της κυβέρνησης Trump πρότεινε πρωτοφανή τέλη ελλιμενισμού σε αμερικανικά λιμάνια για πλοία κινεζικής κατασκευής. Τέλη αρκετά μεγάλα για να αλλάξουν τα δεδομένα του τομέα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στην αγορά των ΗΠΑ, και όχι μόνο. Το γραφείο του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ του Λευκού Οίκου άρχισε να εξετάζει τρόπους ανάπτυξης του τμήματος 301 του νόμου περί εμπορίου του 1974 για την αντιμετώπιση της στρατηγικής κυριαρχίας της ναυτιλίας της Κίνας το 2024. Ο νόμος δίνει στον πρόεδρο ευρεία εξουσία να αναλάβει δράση εναντίον ξένων εθνών που εμπλέκονται σε αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Έχει χρησιμοποιηθεί εκτενώς στο παρελθόν για την αντιμετώπιση της πρακτικής των κινέζων εξαγωγέων να πωλούν αγαθά κάτω του κόστους για να κερδίσουν μερίδιο αγοράς.
Τα τέλη σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά είναι στα ύψη καθώς
- Κάθε ελλιμενισμός των ΗΠΑ για οποιοδήποτε σκάφος που εκμεταλλεύεται κινεζικά συμφέροντα θα υπόκειται σε τέλος είτε α) 1 εκατομμυρίου δολαρίων ανά πλοίο για σκάφος οποιουδήποτε μεγέθους, από ρυμουλκά έως VLCC. ή β) 1.000 δολάρια ανά τόνο νεκρού βάρους - πολύ χαμηλότερη τιμή.
Κάθε ελλιμενισμός των ΗΠΑ για κάθε πλοίο που κατασκευάζεται στην Κίνα, αλλά λειτουργεί από μη κινεζικά συμφέροντα, θα υπόκειται σε τέλος έως και 1 εκατομμυρίου δολαρίων, ανάλογα με το ποσοστό των κινεζικών πλοίων στον στόλο αυτού του φορέα.
Οι φορείς εκμετάλλευσης που έχουν παραγγείλει νεότευκτα πλοία στην Κίνα θα αντιμετωπίσουν πρόσθετα τέλη έως και 1 εκατομμυρίου δολαρίων ανά λιμένα.
- Εάν ένας φορέας εκμετάλλευσης κατέχει ένα πλοίο κατασκευασμένο στις ΗΠΑ, κάθε ελλιμενισμός αυτού του σκάφους στις ΗΠΑ θα μπορούσε να δημιουργήσει επιστροφή χρημάτων ύψους έως και 1 εκατομμυρίου δολαρίων ανά είσοδο. Δεν δόθηκαν λεπτομέρειες για το ελάχιστο μέγεθος του σκάφους, τον όγκο φορτίου, την απόσταση ταξιδιού ή τη διάρκεια κατάπλου σε λιμένα.
Με σημαία ΗΠΑ
Η πρόταση περιλαμβάνει επίσης μια φιλόδοξη πρόταση να απαιτείται ένα αυξανόμενο ποσοστό των εξαγωγών των ΗΠΑ να μεταφέρεται σε τόνους με σημαία των ΗΠΑ. Το χρονοδιάγραμμα θα αυξηθεί γρήγορα με ποσόστωση ενός τοις εκατό με σημαία των ΗΠΑ που θα ισχύει αμέσως, ακολουθούμενη από τρία τοις εκατό μέχρι το 2027, πέντε τοις εκατό μέχρι το 2028 και 15 τοις εκατό μέχρι το 2032. Μια παράλληλη ποσόστωση που απαιτεί εξαγωγές σε πλοία που κατασκευάζονται στις ΗΠΑ θα τεθεί σε ισχύ από το 2028, αυξάνοντας το φιλόδοξο πέντε τοις εκατό έως το 2032.