Άνοδος επι τέλους για την αγορά ξηρού
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 24 Φεβρουαρίου 2025 06:54

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
H αγορά ξηρού φορτίου προχώρησε με σημαντικά κέρδη σε όλα τα μεγέθη, που έφτασαν διψήφια άνοδο σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα.
Ειδικά στα Capes η άνοδος άγγιξε το 40%. Αναλυτικότερα, τα Capes ανέβηκαν κατά 38,37%, τα Kamsarmaxes +19,38%, τα Ultramaxes (63) +15,86% και τα Handies +13,15%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI ανέβηκε κατά 189 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 981 μονάδες την Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η δυτική Αυστραλία παρέμεινε ήρεμη με τους ανθρακωρύχους να είναι ανενεργοί. Ωστόσο προς το τέλος της εβδομάδας η υπόλοιπη Αυστραλία ήταν ενεργή βελτιώνοντας και την βασική διαδρομή C5. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 9,49 $/tn.
Στον Ατλαντικό και ιδιαιτέρως στο βορρά παρατηρήθηκαν νέες βελτιώσεις αλλά τα μεγαλύτερα μπόνους δόθηκαν στις διαδρομές εκτός INL. Και στο νότο, η Βραζιλία κινήθηκε θετικά με περισσότερα κλεισίματα και σε υψηλότερα επίπεδα. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 18,2 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 27,2 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 5,42Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού και ιδιαιτέρα στο βορρά παρατηρήθηκαν μικτές τάσεις αφού τα υπερατλαντικά ταξίδια ήταν λίγα ενώ τα ταξίδια προς την Ασία έσπρωξαν τους δείκτες με περισσότερα ορυκτά και σιτηρά φορτία. Στο νότο σημειώθηκαν βελτιώσεις κυρίως για τις φορτώσεις στα μέσα Μαρτίου. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 10,5-12,5Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 14-16 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 6,5-8,5 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η εβδομάδα προχώρησε θετικά αφού η λίστα των πλοίων μίκρυνε συνεχώς και η ροή των φορτίων ανανεωνόταν. Επίσης υπήρχε αυξημένο ενδιαφέρον για ναυλώσεις περιόδου. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 8-10Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, στη Νοτιοανατολική Ασία η αγορά προχώρησε θετικά με σταθερή ροή φορτίων κυρίως κάρβουνου και αρκετά κλεισίματα. Επιπλέον ήρθε υποστήριξη και από την αγορά της Αυστραλίας. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 13-14,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά παρουσίασε βελτιώσεις με ακόμα περισσότερα φορτία προς τον Ατλαντικό αλλά και στο βόρειο Ειρηνικό. Οι ναύλοι των UMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 11,5-13Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 11,5-13Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 11-12,5Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά εμφάνισε ικανοποιητική δραστηριότητα αφήνοντας μία αίσθηση ότι θα δούμε αρκετές βελτιώσεις. Ωστόσο στο τέλος της εβδομάδας η αγορά διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα ή και λίγο χαμηλότερα. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 8,5-10Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 6-7,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 4,5-6 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος παρουσίασε αύξηση της προσφοράς χωρητικότητας αφού τα φορτία για τον Φεβρουάριο έχουν κλειστεί και υπάρχουν ακόμα διαθέσιμα πλοία. Ακόμα και τα φορτία το Μαρτίου κλείνονται στα επίπεδα των σημερινών ναύλων. Οι ναύλοι των UMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 14,5-16Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 15,5-17Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA κινήθηκε ανοδικά λόγω της μεγάλης έλλειψης πλοίων ενώ μία μικρή αύξηση στη ζήτηση θα οδηγήσει σε ακόμα υψηλότερα επίπεδα τους ναύλους. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 17-18,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 16-17,5Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη παρουσίασε βελτιώσεις με πολλά κλεισίματα να πραγματοποιούνται σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Οδηγός σε αυτή την άνοδο είναι τα σκραπ φορτία που έχουν απομείνει για το Φεβρουάριο ενώ και η προσφορά πλοίων ήταν περιορισμένη. Οι ναύλοι των UMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 11-12,5Κ/ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 12-13,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 16-17,5Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος συνέχισε τις ανοδικές της τάσεις αφού ειδικά στο πρώτο μισό της εβδομάδας πολλά πλοία βρήκαν κάποια απασχόληση ενώ η ζήτηση παρέμεινε σταθερή. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 12-13,5Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 6-7,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 8,5-10Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά για πρώτη φορά φέτος έδειξε ισχυρή ζήτηση ενώ μειώθηκε και η άμεσα διαθέσιμη χωρητικότητα. Αυτή τη φορά οι ναυλωτές βρίσκονταν σε πίεση ώστε να βρουν κάποιο πλοίο για να καλύψουν τις ανάγκες τους. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 12-13,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $ 12,5-14Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 7,5-9K/ημέρα.
Η Μεσόγειος διατήρησε τη θετική πορεία από την προηγούμενη εβδομάδα με μικρή άνετο κυρίως για τα υπερατλαντικά ταξίδια. Μπορεί στην αρχή της εβδομάδας οι ναυλωτές να κινήθηκαν αργά ωστόσο στο τέλος της εβδομάδας αυξήθηκε ο όγκος κλεισιμάτων. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 5,5-7Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 5,5-7Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 5,5-7Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 9-10,5 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα με αρκετή αισιοδοξία αφού υπήρχε σταθερή ροή φορτίων renault και ο αριθμός των πλοίων ήταν περιορισμένος. Ωστόσο οι ναύλοι κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 9,5-11Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 12-13,5Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) ξεκίνησε την εβδομάδα δυναμικά με πολύ ενδιαφέρον για φορτώσεις στα τέλη του μήνα μέχρι μέσα Μαρτίου. Στο δεύτερο μισό της εβδομάδας η αγορά σταθεροποιήθηκε αφού η ροή φορτίων μειώθηκε. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 15,5-17Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 15-16,5Κ/ημέρα.
Στην Ασία η αγορά συνέχισε με νέα άνοδο τόσο στο βορρά όσο και στο νότο, με έντονη δραστηριότητα και στις δύο περιοχές. Το μόνο ερωτηματικό που υπήρξε στο νότο ήταν οι κακές καιρικές συνθήκες. Δυτικότερα στον κόλπο της μέσης ανατολής και την Ινδία η αύξηση της λίστας φορτίων οδήγησε και στη βελτίωση της δραστηριότητας το οποίο όμως δεν αποτυπώθηκε και στους ναύλους. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 9,5-11Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 7,5-9Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 6-7,5Κ /ημέρα.
Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice