Αέριοι ρύποι: Λύση από τα ειδικά καύσιμα για την Αρκτική;
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 23 Ιανουαρίου 2025 06:17
Η υποεπιτροπή πρόληψης και αντιμετώπισης της ρύπανσης (PPR) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) συνεδριάζει στο Λονδίνο από τις 27 έως τις 31 Ιανουαρίου για να εξετάσει σημαντικές εκκρεμότητες που σχετίζονται με τις περιβαλλοντικές και κλιματικές επιπτώσεις της αυξανόμενης παρουσίας της διεθνούς ναυτιλίας στην Αρκτική. Το ερώτημα, που παραμένει άλυτο από το 2011, είναι εάν ο ΙΜΟ θα πρέπει να αναλάβει υποχρεωτική δράση και να επιβάλει απαιτήσεις στη ναυτιλιακή βιομηχανία για τη μείωση των εκπομπών αιθάλης μέσα και κοντά στην Αρκτική. Οι εκπομπές μαύρου άνθρακα από την καύση υπολειμματικών καυσίμων από τον ναυτιλιακό τομέα, όπως το βαρύ μαζούτ (HFO), είναι αρκετές χιλιάδες φορές πιο ισχυρός κλιματικός παράγοντας από το CO2 βραχυπρόθεσμα και απειλούν τις περιοχές της Αρκτικής που καλύπτονται από χιόνι και πάγο, κυρίως λόγω της απώλειας λευκαύγειας όταν εναποτίθεται σε ανακλαστικές επιφάνειες. Μετά από συζητήσεις του ΙΜΟ το 2024 σχετικά με την έννοια των «πολικών καυσίμων» - καύσιμα αποδεκτά για χρήση σε πολικά ύδατα λόγω των χαμηλότερων εκπομπών αιθάλης - ο Διεθνής Οργανισμός Τυποποίησης (ISO) πρότεινε τον καθορισμό των χαρακτηριστικών τέτοιων πολικών καυσίμων χρησιμοποιώντας τέσσερα κριτήρια ποιότητας καυσίμου, τα ίδια που χρησιμοποιούνται για τον χαρακτηρισμό των αποσταγμάτων DMA στο πρότυπο ISO του 2024. Δεδομένου ότι το DMA κυριαρχεί στην παγκόσμια αγορά θαλάσσιων αποσταγμάτων, αυτά τα χαμηλότερα αποστάγματα DMA που παράγουν αιθάλη - δηλαδή τα «πολικά καύσιμα» - μπορούν να παραδοθούν σε πλοία και δεξαμενές οπουδήποτε απαιτείται για τις επιχειρήσεις της Αρκτικής. Η πρόκληση για το PPR12 θα είναι να συμφωνηθούν τα κριτήρια ποιότητας των καυσίμων που θα ορίζουν τα «πολικά καύσιμα», ανοίγοντας το δρόμο για μια υποχρεωτική προσέγγιση στη χρήση αυτών των καυσίμων και άλλων νέων και υφιστάμενων μη υπολειμματικών καυσίμων με εξίσου χαμηλές εκπομπές αιθάλης στην Αρκτική σύμφωνα με το παράρτημα VI της MARPOL. Ο ΙΜΟ έχει δεσμευτεί να αναλάβει παγκόσμια ρυθμιστική δράση για τη μείωση των εκπομπών CO2 και αερίων του θερμοκηπίου σε συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC 83) τον Απρίλιο. Το γεγονός ότι ο μαύρος άνθρακας δεν είναι αέριο θερμοκηπίου, αλλά μια μορφή σωματιδίων - αιθάλη - δεν πρέπει να αποτελεί εμπόδιο σε παρόμοια ρυθμιστική δράση για τη μείωση των εκπομπών των πλοίων μαύρου άνθρακα της Αρκτικής και των επιπτώσεων στην Αρκτική.