Κυρ12222024

Last updateΠεμ, 26 Δεκ 2024 4pm

«Πράσινη μετάβαση»: Στο επίκεντρο φορέων της ναυτιλίας και των λιμένων το Ταμείο Καινοτομίας της ΕΕ

rupoi ploion6

Το Ταμείο Καινοτομίας της ΕΕ και η χρηματοδοτική στήριξη για την υιοθέτηση καθαρών καυσίμων και για την ανάπτυξη καινοτομιών ώστε να σημειωθεί πρόοδος όσο το δυνατόν ταχύτερα στην πορεία καθαρού μηδενικού ισοζυγίου αποτέλεσε το αντικείμενο ημερίδας την οποία συνδιοργάνωσαν η CLIA Europe, η ECSA, η ESPO, η FEPORT, η Sea Europe, η WaterborneTP και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Το Ταμείο Καινοτομίας χρησιμοποιεί τα έσοδα που παράγονται από το σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ για να επενδύσει στην πράσινη μετάβαση της Ευρώπης. 20 εκατομμύρια δικαιώματα του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών της ΕΕ (EU ETS) έχουν δεσμευτεί στο πλαίσιο της νέας οδηγίας για το EU ETS για τον τομέα της ναυτιλίας. Τα δικαιώματα αυτά αντιστοιχούν σε 1,5 έως 2 δισεκατομμύρια ευρώ υπό την τρέχουσα τιμή ανθρακούχων εκπομπών. Μολονότι τα έργα πλωτών μεταφορών ήταν ήδη επιλέξιμα, η πιο πρόσφατη πρόσκληση υποβολής προτάσεων στο πλαίσιο του Ταμείου Καινοτομίας της ΕΕ περιλαμβάνει ιδιαιτερότητες του τομέα, λαμβανομένου υπόψη του γεγονότος ότι οι θαλάσσιες μεταφορές συμβάλλουν στο EU ETS από την 1η Ιανουαρίου 2024 και μετά. Το Ταμείο Καινοτομίας επικεντρώνεται σε εξαιρετικά καινοτόμες τεχνολογίες και εμβληματικά έργα εντός της Ευρώπης που μπορούν να επιτύχουν σημαντικές μειώσεις εκπομπών. Στόχος είναι ο επιμερισμός του κινδύνου με τους φορείς υλοποίησης έργων και η ανάδειξη έργων υψηλής καινοτομίας με σαφή ευρωπαϊκή προστιθέμενη αξία.
Στον τομέα των πλωτών μεταφορών, μπορεί να παρασχεθεί στήριξη σε διάφορες καθαρές τεχνολογίες που συμβάλλουν στην απαλλαγή του τομέα από τις ανθρακούχες εκπομπές. Σε αυτές περιλαμβάνονται η ενεργειακή απόδοση, τα βιώσιμα καύσιμα και οι πηγές ενέργειας, καθώς και οι υποδομές. Διάφορα παραδείγματα νέων έργων παρουσιάστηκαν από διάφορους ενδιαφερόμενους φορείς κατά τη διάρκεια της ενημερωτικής ημερίδας.
Ενώ ο τομέας αναγνωρίζει τη σημασία του Ταμείου Καινοτομίας της ΕΕ, εξακολουθεί να υπάρχει ανάγκη περαιτέρω προσαρμογής του Ταμείου για μελλοντικές προσκλήσεις υποβολής προτάσεων και τις επικείμενες ειδικές θαλάσσιες προσκλήσεις, ώστε να διασφαλιστεί ότι οι ιδιαιτερότητες του τομέα αντιμετωπίζονται δεόντως. Η εκδήλωση έδωσε μια μοναδική ευκαιρία να συζητηθούν και αυτά τα θέματα, από τις μεθόδους υπολογισμού και την αξιολόγηση των κριτηρίων ανάθεσης που πρέπει να στοχεύουν στις ιδιαιτερότητες του τομέα έως την ανάγκη διασφάλισης της πρόσβασης των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων στα χρηματοδοτικά μέσα και τη σημασία μιας ολοκληρωμένης προσέγγισης δικτύου για την ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων.
Η Marie-Caroline Laurent, Γενική Διευθύντρια Ευρώπης της CLIA, δήλωσε: «Η βιομηχανία κρουαζιέρας βρίσκεται στην καρδιά του ευρωπαϊκού ναυτιλιακού βιομηχανικού συμπλέγματος με το 98% των κρουαζιερόπλοιων να κατασκευάζονται στην Ευρώπη. Η δυνατότητα πρόσβασης στο Ταμείο Καινοτομίας της ΕΕ θα στηρίξει την προσπάθεια της βιομηχανίας μας να καινοτομήσει. Για την επίτευξη του στόχου της ναυτιλιακής βιομηχανίας για μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου έως το 2050, η επανεπένδυση των εσόδων από το EU ETS στη θαλάσσια καινοτομία, την έρευνα και ανάπτυξη και τις επαρκείς υποδομές ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στους λιμένες θα είναι ουσιαστικής σημασίας σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο.»
Ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της ECSA, πρόσθεσε: «Η απαλλαγή της ναυτιλίας από τις ανθρακούχες εκπομπές δεν είναι ζήτημα "εάν" αλλά ζήτημα "πώς". Η διάθεση σχεδόν 2 δισεκατομμυρίων ευρώ από τα έσοδα του EU ETS για τη ναυτιλία αποτελεί νίκη για την απαλλαγή του τομέα από τις ανθρακούχες εκπομπές. Τα καθαρά καύσιμα μπορεί να είναι έως και πέντε φορές ακριβότερα σε σύγκριση με τα καύσιμα που χρησιμοποιούνται σήμερα. Η ειδική στήριξη μέσω του Ταμείου Καινοτομίας είναι καίριας σημασίας για τη γεφύρωση του χάσματος τιμών με καθαρά καύσιμα, καθώς και για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των πλοίων, την προώθηση της καινοτομίας και την κατασκευή υποδομών στους λιμένες."
Η Isabelle Ryckbost, Γενική Γραμματέας του ESPO, συνέχισε: «Το Ταμείο Καινοτομίας της ΕΕ συμβάλλει καθοριστικά στην προετοιμασία του εδάφους για την ταχύτερη δυνατή πρόοδο στην πορεία οικολογικού προσανατολισμού του τομέα. Αυτό απαιτεί σημαντικές και πιο υψηλού κινδύνου επενδύσεις στους λιμένες, ώστε να διασφαλιστεί ο εφοδιασμός και οι υποδομές που απαιτούνται για τις νέες πηγές ενέργειας και τεχνολογίες. Ως εκ τούτου, το Ταμείο θα πρέπει να διασφαλίσει τη στήριξη έργων που έχουν αποδειχθεί ιδιαίτερα αποτελεσματικά όσον αφορά τη μείωση των εκπομπών και τον συνολικό αντίκτυπο στο κλίμα, και πρέπει να βελτιωθεί και να κλιμακωθεί ακόμη περισσότερο μέσω περαιτέρω καινοτομίας.»
Η Lamia Kerdjoudj, Γενική Γραμματέας της Feport, πρόσθεσε: «Αυτό το εργαστήριο είναι μια πολύ σημαντική άσκηση που μας επιτρέπει να προσδιορίσουμε τις κύριες ανάγκες που πρέπει να εξεταστούν στο πλαίσιο των επικείμενων προσκλήσεων. Κατέδειξε επίσης τη σημασία της διάθεσης μέρους των εσόδων του Ταμείου Καινοτομίας για τον ναυτιλιακό τομέα και τον λιμενικό τομέα. Η FEPORT υπογραμμίζει επίσης την ανάγκη να επικεντρωθεί στην αποφυγή των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, την οικονομική αποδοτικότητα και την αναπαραγωγιμότητα ως σημαντικά κριτήρια ανάθεσης για να διασφαλιστεί ότι το Ταμείο Καινοτομίας μπορεί να μοχλεύσει επαρκή στήριξη για την ενεργειακή απόδοση στους λιμένες και τον εξηλεκτρισμό του ναυτιλιακού τομέα
Ο Christophe Tytgat, Γενικός Γραμματέας της SEA Europe, πρόσθεσε: «Η σημερινή ενημερωτική ημερίδα με μεγάλη συμμετοχή υπογράμμισε το αξιοσημείωτο ενδιαφέρον του ναυτιλιακού τομέα για τις τρέχουσες και τις επικείμενες προσκλήσεις υποβολής προτάσεων στο πλαίσιο του Ταμείου Καινοτομίας. Η αυξανόμενη αναγνώριση των ιδιαιτεροτήτων των θαλάσσιων έργων στο πλαίσιο του Ταμείου Καινοτομίας σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα προόδου. Ωστόσο, η SEA Europe επιδιώκει τώρα να προωθήσει ακόμη περισσότερο την πρόοδο εξετάζοντας τη δημιουργία ειδικού θαλάσσιου κονδυλίου ή ταμείου. Μια τέτοια προσέγγιση θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό αποκλειστικά μεταξύ των προτάσεων θαλάσσιων έργων και έτσι στοχεύει στην ενίσχυση των ευκαιριών και στον εξορθολογισμό των εξελίξεων στη ναυτιλιακή βιομηχανία. "
Τέλος ο Jaap Gebraad, Γενικός Γραμματέας της Waterborne Technology Platform, δήλωσε: «Το Ταμείο Καινοτομίας της ΕΕ αποτελεί βασικό μέσο για την ανάπτυξη καινοτομιών. Το Ταμείο έχει τη δυνατότητα να διασφαλίσει ότι ο τομέας πληροί τους κλιματικούς στόχους που έχουν τεθεί. Λαμβανομένου υπόψη του γεγονότος ότι ο τομέας των πλωτών μεταφορών αποτελείται κυρίως από ΜΜΕ, περαιτέρω αναγκαίες τροποποιήσεις του Ταμείου θα διασφαλίσουν τη δίκαιη μετάβαση του τομέα των πλωτών μεταφορών.»

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter