ΕΕ: Αυστηρά πρόστιμα για θαλάσσιες ρυπάνσεις
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
- Δημοσιεύτηκε στις Παρασκευή, 17 Νοεμβρίου 2023 11:54
Τα πλοία στις θάλασσες της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν σημαντικά πρόστιμα όχι μόνο για πετρελαιοκηλίδες, αλλά και για απόρριψη λυμάτων και σκουπιδιών, δήλωσαν χθες οι ευρωβουλευτές της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού της Ε.Ε..
Χθες, η επιτροπή ψήφισε υπέρ της επικαιροποίησης των κανόνων της ΕΕ για την πρόληψη της ρύπανσης από πλοία στις ευρωπαϊκές θάλασσες και τη διασφάλιση ότι οι δράστες αντιμετωπίζουν πρόστιμα. Θα διασφαλίσει ότι όλα τα διεθνή πρότυπα για την πρόληψη των παράνομων απορρίψεων από πλοία, τα οποία αναπτύχθηκαν από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, θα αποτελέσουν μέρος του δικαίου της ΕΕ και, ως εκ τούτου, θα καταστούν ευκολότερα εκτελεστά.
Οι ευρωβουλευτές υποστήριξαν την πρόταση να επεκταθούν οι ισχύοντες κανόνες της ΕΕ που απαγορεύουν την απόρριψη πετρελαίου και επιβλαβών υγρών ουσιών, ώστε να συμπεριλάβουν την απόρριψη λυμάτων, σκουπιδιών και καταλοίπων από scrubbers.
Θέλουν οι πλοιοκτήτες να φέρουν την ευθύνη για οποιαδήποτε περιβαλλοντική ζημία που προκαλείται από τη ρύπανση των πλοίων, σε περίπτωση που ο πλοίαρχος ή το πλήρωμα που είναι υπεύθυνο για την παράνομη απόρριψη δεν μπορεί πλέον να βρεθεί ή δεν μπορεί να πληρώσει ολόκληρο το ποσό της ποινής. Οι ευρωβουλευτές θέλουν επίσης οι κυβερνήσεις της ΕΕ να αποφεύγουν τον καθορισμό μέγιστων ή ελάχιστων κυρώσεων για παραβάσεις, ώστε να διασφαλίζεται ότι δεν υπονομεύεται η αποτελεσματικότητα και η αναλογικότητα των κυρώσεων.
Οι ισχύοντες κανόνες της ΕΕ είναι υπεύθυνοι για την εισαγωγή του CleanSeaNet, ενός ευρωπαϊκού δορυφορικού συστήματος προειδοποίησης για τον εντοπισμό πετρελαιοκηλίδων και σκαφών. Επειδή το σύστημα αυτό στερείται υποβολής εκθέσεων σχετικά με τον τρόπο παρακολούθησης των περιστατικών ρύπανσης, οι ευρωβουλευτές στον τομέα των μεταφορών τάσσονται υπέρ της ενθάρρυνσης της μεγαλύτερης ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των κρατών μελών και της Επιτροπής σχετικά με τα περιστατικά ρύπανσης. Θέλουν επίσης το 50% των προειδοποιήσεων CleanSeaNet να επαληθεύονται επιτόπου και το συντομότερο δυνατόν, ώστε να αποτρέπεται η διασπορά μιας παράνομης απόρριψης και, ως εκ τούτου, η μη ανιχνεύσιμη από τη στιγμή της άφιξης στην τοποθεσία.
«Οι ισχύοντες κανόνες της ΕΕ δεν λειτουργούν, επειδή εφαρμόζονται ασθενώς από τα κράτη μέλη. Αυτό είναι απαράδεκτο. Είναι καιρός τα κράτη μέλη να εντείνουν τις προσπάθειές τους και να προστατεύσουν τις ευρωπαϊκές θάλασσες από τις επιβλαβείς συνέπειες της παράνομης απόρριψης αποβλήτων από πλοία. Είναι απαραίτητο να εντοπιστούν αποτελεσματικά οι παράνομες απορρίψεις και να καθοριστούν κυρώσεις σε επίπεδα που χρησιμεύουν ως πραγματικός αποτρεπτικός παράγοντας», δήλωσε ο εισηγητής του ΕΚ Marian-Jean Marinescu.
Το σχέδιο διαπραγματευτικής εντολής εγκρίθηκε με 36 ψήφους υπέρ και μία κατά. Οι ευρωβουλευτές της Επιτροπής Μεταφορών υποστήριξαν επίσης ομόφωνα την απόφαση να ξεκινήσουν συνομιλίες με τα κράτη μέλη σχετικά με την τελική μορφή της νομοθεσίας, μόλις η ολομέλεια δώσει το πράσινο φως την επόμενη εβδομάδα.