Η ΕΕ αυξάνει τα εγκεκριμένα ναυπηγεία για την ανακύκλωση πλοίων – Έτοιμα να διαλυθούν 15.000 πλοία
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 31 Ιουλίου 2023 14:50
Η πίεση εξακολουθεί να αυξάνεται για την αντιμετώπιση της έλλειψης εγκεκριμένων από την Ευρωπαϊκή Ένωση εγκαταστάσεων για την διάλυση των πλοίων στο τέλος του κύκλου ζωής τους.
Υπάρχει αυξανόμενη ανησυχία ότι οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται εντός της ΕΕ αντιμετωπίζουν ήδη σημαντικούς περιορισμούς στην ικανότητα ανακύκλωσης καθώς η βιομηχανία απομακρύνεται από τα παλαιότερα πλοία ορυκτών καυσίμων για να αντιμετωπίσει τα αναδυόμενα πρότυπα εκπομπών.
Οι αναλυτές τονίζουν ότι περίπου 15.000 πλοία με χωρητικότητα νεκρού βάρους άνω των 600 εκατομμυρίων τόνων είναι ήδη στη γραμμή διάλυσης κατά την επόμενη δεκαετία. Ενώ ο αριθμός αυτός πιθανότατα θα αυξηθεί λόγω των αυστηρών κανονισμών απαλλαγής από τον άνθρακα, η Ευρώπη δεν έχει την ικανότητα να ανακυκλώνει τα πλοία στο τέλος του κύκλου ζωής τους. Η πρόκληση επιδεινώνεται περαιτέρω από το γεγονός ότι η πλειοψηφία των ναυπηγείων που εγκρίνονται επί του παρόντος έχουν περιορισμούς μήκους και σχεδίου, πράγμα που σημαίνει ότι θα είναι δύσκολο για αυτούς να χειριστούν τα μεγαλύτερα πλοία που αναμένεται να κατευθυνθούν για ανακύκλωση στο μέλλον.
Ανταποκρινόμενη σε ορισμένες από τις ανησυχίες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε την 11η έκδοση του ευρωπαϊκού καταλόγου μονάδων ανακύκλωσης πλοίων. Πρόσθεσαν τρία νέα ναυπηγεία, το Anadolu Gemi Söküm, το BMS Gemi Geri Dönüüm και το Kiliçlar Geri Dönüümlü Maddeler, όλα στην Τουρκία στις αναγνωρισμένες εγκαταστάσεις. Τρία άλλα ναυπηγεία, το San Giorgio del Porto στην Ιταλία, του οποίου η άδεια είχε λήξει στις 6 Ιουνίου 2023, και η Modern American Recycling Services Europe της Δανίας και η Fayard, των οποίων η άδεια επρόκειτο να λήξει στις 23 Αυγούστου 2023 και στις 7 Νοεμβρίου 2023, ανανεώθηκαν επίσης οι άδειές τους.
Το Ε.Β.Ε.Π.
Υπενθυμίζεται ότι το Εμπορικό και Βιομηχανικός Επιμελητήριο Πειραιώς έχει υποστηρίξει και υποστηρίζει την αναγκαιότητα δημιουργίας διαλυτηρίου πλοίων στην Ελλάδα, με τις αυστηρότερες των προδιαγραφών της ΕΕ για το περιβάλλον με τον πρόεδρό του Βασίλη Κορκίδη να σημειώνει ότι είναι οξύμωρο να στέλνονται τα πλοία προς διάλυση στα Τουρκικά διαλυτήρια και από εκεί να συνεχεία να επαναγοράζεται ο ναυπηγικός χάλυβας υπό μορφή scrap αλλά και να χάνονται μερικά εκατομμύρια ευρώ από την δευτερογενή αγορά των καθαιρούμενων μεταχειρισμένων υλικών από την οποία ωφελείται η τουρκική οικονομία.
Η τελευταία αναθεώρηση αύξησε τον αριθμό των ναυπηγείων που εγκρίθηκαν για τη διάλυση πλοίων υπό αυστηρούς όρους ασφάλειας, υγείας και περιβάλλοντος που θέσπισε η ΕΕ σε 48. Ο αναθεωρημένος κατάλογος περιλαμβάνει 38 ναυπηγεία στην Ευρώπη (ΕΕ, Νορβηγία και Ηνωμένο Βασίλειο), εννέα ναυπηγεία στην Τουρκία και ένα ναυπηγείο στις ΗΠΑ, καθένα από τα οποία έχει την εντολή να διαλύσει πλοία στο τέλος του κύκλου ζωής τους.
«Στο πλαίσιο της εφαρμογής του κανονισμού της ΕΕ για την ανακύκλωση πλοίων, η Επιτροπή θα συνεχίσει και θα αυξήσει την παρακολούθηση της συμμόρφωσης των ναυπηγείων στον ευρωπαϊκό κατάλογο με τους όρους που ορίζονται στη νομοθεσία της ΕΕ, μεταξύ άλλων, όταν είναι απαραίτητο, μέσω αιφνιδιαστικών επιθεωρήσεων», ανέφεραν οι ρυθμιστικές αρχές ανακοινώνοντας την έκδοση του αναθεωρημένου καταλόγου.
Η Ευρώπη, της οποίας οι πλοιοκτήτες κατέχουν περίπου το 40% του παγκόσμιου στόλου, έχει εντείνει την καταστολή των πλοίων με σημαία των κρατών μελών που διαλύονται έξω από τα εγκεκριμένα ναυπηγεία. Συγκεκριμένα, στοχεύουν σε ναυπηγεία στη Νοτιοανατολική Ασία, όπου η ανακύκλωση πραγματοποιείται υπό συνθήκες που δεν πληρούν τα πρότυπα της ΕΕ για την προστασία της υγείας των εργαζομένων και του περιβάλλοντος.
Ο ευρωπαϊκός κατάλογος εγκεκριμένων ναυπηγείων επικαιροποιείται τακτικά για να προστεθούν περαιτέρω συμμορφούμενες εγκαταστάσεις ή να αφαιρεθούν εγκαταστάσεις που έχουν πάψει να συμμορφώνονται με ορισμένες αυστηρές απαιτήσεις ασφάλειας και περιβάλλοντος. Οι μονάδες ανακύκλωσης πλοίων που βρίσκονται σε άλλες χώρες και επιδιώκουν να ανακυκλώσουν πλοία που φέρουν σημαία κράτους μέλους, μπορούν να συμπεριληφθούν στον κατάλογο μόνο μετά από ενδελεχή αξιολόγηση και ελέγχους σχετικά με τη συμμόρφωσή τους με τους κανονισμούς.