Τετ12252024

Last updateΠεμ, 26 Δεκ 2024 4pm

ESPO: Θετική η εξέλιξη για το AFIR και τον κανονισμό FuelEU στο Ε.Κ.

0ESPO4

Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO) χαιρετίζει το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας του Κοινοβουλίου σχετικά με τις προτάσεις για τον κανονισμό για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων (AFIR) και τον κανονισμό FuelEU για τη ναυτιλία στις 19 Οκτωβρίου.
Η θέση του ΕΚ σχετικά με το AFIR εγκρίθηκε με 485 ψήφους υπέρ, 65 κατά και 80 αποχές, ενώ η θέση για το FuelEU Maritime εγκρίθηκε με 451 ψήφους υπέρ, 137 κατά και 54 αποχές. Το Κοινοβούλιο είναι πλέον έτοιμο να ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με τα κράτη μέλη.
«Ο οικολογικός προσανατολισμός της ναυτιλίας αποτελεί προτεραιότητα για τα λιμάνια της Ευρώπης. Ακόμη και αν το συμφωνηθέν πλαίσιο θα είναι εξαιρετικά δύσκολο για τους λιμένες, οι βελτιώσεις που επέφερε το Κοινοβούλιο μας φέρνουν ένα βήμα παραπέρα προς μια λειτουργική λύση. Το Κοινοβούλιο κατανοεί σαφώς ότι οι επενδύσεις που απαιτούνται στους λιμένες είναι σημαντικές. Τόσο το Κοινοβούλιο όσο και το Συμβούλιο έχουν υποβάλει ορισμένες προτάσεις που θα βοηθήσουν στην ιεράρχηση των επενδύσεων στην χερσαία παροχή ηλεκτρικής ενέργειας, όπου αυτό είναι πιο λογικό όσον αφορά τη μείωση των εκπομπών. Ελπίζουμε ότι θα μπορέσουμε να βοηθήσουμε τόσο το Κοινοβούλιο όσο και το Συμβούλιο να καταλήξουν σε μια τελική συμφωνία με βάση την πρακτική εμπειρία των πρωτοπόρων σε διάφορα λιμάνια της Ευρώπης», σχολίασε η Γενική Γραμματέας του ESPO Isabelle Ryckbost.
Η θέση του ΕΚ για το AFIR επιτυγχάνει μια καλή ισορροπία μεταξύ της εκτεταμένης φιλοδοξίας για τον οικολογικό προσανατολισμό της ναυτιλίας και της ανάγκης για εφαρμόσιμη νομοθεσία.
Οι συμβιβασμοί για το άρθρο 9 του AFIR θα διασφαλίσουν ότι οι λιμένες παρέχουν χερσαία παροχή ηλεκτρικής ενέργειας (OPS) όπου έχει νόημα, δίνοντας προτεραιότητα στους τύπους πλοίων που παραμένουν για μεγάλο χρονικό διάστημα ελλιμενισμένα και έχουν τακτική κυκλοφορία σε συγκεκριμένους λιμένες (πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, κρουαζιερόπλοια και πορθμεία). Ο σημαντικός χρόνος και οι επενδύσεις που απαιτούνται για την ανάπτυξη του OPS απαιτούν εστιασμένη προσέγγιση στο AFIR, η οποία προβλέπεται στη θέση του ΕΚ.
Ωστόσο, ο ESPO πιστεύει ότι πρέπει να καταστεί δυνατή η περαιτέρω ιεράρχηση προτεραιοτήτων για βασικές τοποθεσίες εντός μεμονωμένων λιμένων, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι χρησιμοποιείται κάθε εγκατάσταση και να αποφευχθεί η δημιουργία μη αξιοποιήσιμων στοιχείων ενεργητικού. Αυτό αναγνωρίστηκε σε μια αιτιολογική σκέψη που περιλαμβάνεται τόσο στο κείμενο του Κοινοβουλίου όσο και του Συμβουλίου, αλλά θα πρέπει επίσης να διευκρινιστεί περαιτέρω στα άρθρα.
Η θέση του ΕΚ σχετικά με το FuelEU Maritime αποτελεί κρίσιμο βήμα προόδου, καθώς εισάγει απαιτήσεις για τα πλοία με σκοπό τη μείωση των εκπομπών από το 2025 και καθορίζει απαιτήσεις για τη χρήση OPS για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και επιβατηγά πλοία όταν ελλιμενίζονται με ασφάλεια σε ελλιμενισμό σε λιμένα από το 2030.
Ο ESPO εκφράζει την ικανοποίησή του για τη σαφή υποστήριξη στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο του πεδίου εφαρμογής που προβλέπεται στην πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη συμπερίληψη πλοίων άνω των 5000 κόρων ολικής χωρητικότητας (GT) και στους δύο φακέλους.
Η αναφορά τόσο του Κοινοβουλίου όσο και του Συμβουλίου στην ανάγκη να παρέχουν τα κράτη μέλη το δίκτυο που απαιτείται για την πολύ καλή λειτουργία των OPS αντικατοπτρίζει την ανησυχία που έχουν πολλοί λιμένες στην Ευρώπη, ιδίως στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης κρίσης ενεργειακού εφοδιασμού.
Ωστόσο, οι ευρωπαϊκοί λιμένες εξακολουθούν να ανησυχούν για τη συμπερίληψη δεσμευτικών απαιτήσεων για την προμήθεια αμμωνίας και υδρογόνου στο άρθρο 11 του AFIR και στο άρθρο 4 του FuelEU Maritime. Δεδομένου του πρώιμου σταδίου ανάπτυξης αυτών των καυσίμων και της ανάγκης ανάπτυξης επαρκών προτύπων ασφαλείας για τον ανεφοδιασμό και τη χρήση τους, ο ESPO θα ζητούσε μια πιο τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση που θα προωθεί και θα υποστηρίζει την ανάπτυξη αυτών των καυσίμων, κατά περίπτωση, χωρίς να εισάγει ειδικές απαιτήσεις για τα καύσιμα.
Ο ESPO παραμένει προσηλωμένος στο να βοηθήσει τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να συμφωνήσουν σε ένα φιλόδοξο και συνεκτικό πλαίσιο που θα προσφέρει τον οικολογικό προσανατολισμό της ναυτιλίας.
Είναι πλέον σημαντικό να προχωρήσουν οι τριμερείς διαπραγματεύσεις με τα κράτη μέλη της ΕΕ στο Συμβούλιο με βάση τους καλά ευθυγραμμισμένους συμβιβασμούς που επιτεύχθηκαν σχετικά με το FuelEU Maritime και το AFIR, προκειμένου να παρασχεθεί στους λιμένες ρυθμιστική ασφάλεια το συντομότερο δυνατόν.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter