«Ο ρυπαίνων πληρώνει»- Αποφάσισε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο- Χαιρετίζει την απόφαση η ΕΕΕ
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
- Δημοσιεύτηκε στις Τρίτη, 05 Ιουλίου 2022 06:26
H Ένωση Eλλήνων Eφοπλιστών χαιρετίζει την προσέγγιση του Συμβουλίου της ΕΕ για την αναθεώρηση της Οδηγίας EU ETS. Πρόκειται για απόφαση σύμφωνη και με την πρόσφατη θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου επί του θέματος που υποστηρίζει την υποχρεωτική μετακύλιση του κόστους ETS στον εμπορικό φορέα εκμετάλλευσης του πλοίου, τηρώντας την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», όπως προτείνει ο ευρωπαϊκός εφοπλισμός.
Η ECSA
Οι υπουργοί Περιβάλλοντος της ΕΕ ενέκριναν αυτή την εβδομάδα τη θέση του Συμβουλίου σχετικά με την αναθεώρηση του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών της ΕΕ (ΣΕΔΕ) και τη συμπερίληψη της ναυτιλίας στο σύστημα, στο πλαίσιο της δέσμης μέτρων «Fit for 55».
Η ECSA εκφράζει την ικανοποίησή της για την ισχυρή υποστήριξη του Συμβουλίου όσον αφορά την υποχρεωτική μετακύλιση του κόστους του ETS στον εμπορικό φορέα εκμετάλλευσης του σκάφους, η οποία τηρεί την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει». " κοινή θέση του Συμβουλίου σχετικά με τη μετακύλιση του κόστους του ETS αποτελεί συνέχεια της έγκρισης παρόμοιας θέσης από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο νωρίτερα αυτόν τον μήνα. Η διατήρηση της περιόδου σταδιακής εφαρμογής και η σταδιακή συμπερίληψη των εκπομπών από τη ναυτιλία σε διάστημα τεσσάρων ετών είναι επίσης καίριας σημασίας για τη διασφάλιση της ομαλής μετάβασης του τομέα.
Η ECSA χαιρετίζει επίσης τη δέσμευση του Συμβουλίου να διασφαλίσει ότι θα δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στη ναυτιλία μέσω ειδικών προσκλήσεων υποβολής προτάσεων στο πλαίσιο του ταμείου καινοτομίας για το ETS. Ωστόσο, η ECSA πιστεύει ότι η δέσμευση αυτή δεν προχωρεί αρκετά ώστε να στηρίξει την καινοτομία και να γεφυρώσει το σημαντικό χάσμα τιμών με καθαρά καύσιμα. Ως εκ τούτου, η ECSA ζητεί τη διάθεση των εσόδων του ΣΕΔΕ για την ενεργειακή μετάβαση του ναυτιλιακού τομέα, όπως πρότεινε το Κοινοβούλιο.
«Αν και οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες θα προτιμούσαν μια διεθνή λύση, αναγνωρίζουμε ότι η ναυτιλία θα πρέπει να συνεισφέρει το μερίδιο που της αναλογεί για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και σε επίπεδο ΕΕ. Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι τόσο το Συμβούλιο όσο και το Κοινοβούλιο υποστηρίζουν μια παρόμοια θέση σχετικά με την υποχρεωτική μετακύλιση του κόστους στους εμπορικούς φορείς, η οποία υπήρξε ένα από τα σημαντικότερα σημεία που θίξαμε στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της ΕΕ. Χρειαζόμαστε όλα τα χέρια στο κατάστρωμα και την ορθή εφαρμογή της αρχής "ο ρυπαίνων πληρώνει" για την ενεργειακή μετάβαση του τομέα», δήλωσε ο Φίλιππος Φίλης, Πρόεδρος της ECSA.
«Το κείμενο που εγκρίθηκε αποτελεί ένα καλό βήμα προς την επίτευξη ενός κλιματικά φιλόδοξου και αποτελεσματικού μέτρου. Είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στη ναυτιλία στο πλαίσιο του ταμείου καινοτομίας, αλλά η θέση του Συμβουλίου υπολείπεται της διάθεσης των εσόδων. Η κατανομή των εσόδων στον τομέα είναι απαραίτητη για τη γεφύρωση του χάσματος τιμών μεταξύ καθαρών και συμβατικών καυσίμων μέσω, μεταξύ άλλων, των συμβάσεων επί της διαφοράς για τον άνθρακα. Ενθαρρύνουμε το Συμβούλιο να προχωρήσει ένα βήμα παραπέρα κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων και να προσεγγίσει τη θέση του Κοινοβουλίου. Το 80% των σημερινών εσόδων από το σύστημα εμπορίας εκπομπών χρησιμοποιείται για την ενεργειακή μετάβαση άλλων τομέων του συστήματος εμπορίας εκπομπών και πρέπει να δούμε το ίδιο να συμβαίνει και στη ναυτιλία. Είναι μια στιγμή make-or-break για την απαλλαγή της ναυτιλίας από τις ανθρακούχες εκπομπές και την ανταγωνιστικότητα του τομέα», δήλωσε ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της ECSA.
Το Συμβούλιο υποστήριξε επίσης μια πρόταση για την αντιμετώπιση του ζητήματος των σκαφών ice-class, καθώς και ειδικές διατάξεις για τα μικρά νησιά και τις εξόχως απόκεντρες περιοχές. Στο πλαίσιο αυτό, οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες προσβλέπουν στη συνεργασία με το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο για την εξεύρεση κατάλληλης λύσης.
Μετά τον καθορισμό της θέσης του Συμβουλίου, οι διαπραγματεύσεις μεταξύ του Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου θα αρχίσουν σύντομα με σκοπό την επίτευξη συμφωνίας επί του τελικού κειμένου.