«Βλέπει» προς τον ΙΜΟ ο ESPO
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 24 Ιανουαρίου 2022 12:13
Τον ΙΜΟ «βλέπει» ο ESPO για την «διεύρυνση» του Emission Trading System (ETS). Όπως μεταξύ άλλων επισημαίνει δεδομένου του διεθνούς χαρακτήρα της ναυτιλίας, ένα μέτρο που βασίζεται στην παγκόσμια αγορά θα ήταν, μακράν, η καταλληλότερη επιλογή.
Ένα τέτοιο παγκόσμιο μέτρο θα ήταν πιο δύσκολο να αποφευχθεί και θα συνεπαγόταν χαμηλότερους κινδύνους για αρνητικές επιπτώσεις στην ανταγωνιστικότητα σε σύγκριση με ένα περιφερειακό μέτρο. Ως εκ τούτου, ο ESPO ζητεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση να αυξήσει την πίεση προς τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) να σημειώσει πρόοδο στην ανάπτυξη ενός τέτοιου παγκόσμιου μέτρου που βασίζεται στην αγορά.
Ο ESPO σημειώνει ότι λόγω του περιορισμένου πεδίου εφαρμογής της τρέχουσας πρότασης, τα πλοία μπορούν να βρουν τρόπους να αποφύγουν να εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της ΕΕ, αναδρομολογώντας και καλώντας, όπου είναι δυνατόν, σε γειτονικούς λιμένες εκτός ΕΕ, προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί το κόστος.
Ταυτόχρονα, οι προσεγγίσεις αποφυγής θα εκτρέπουν την κυκλοφορία και τις επιχειρήσεις από τους ευρωπαϊκούς λιμένες και θα επηρεάζουν σοβαρά τις δραστηριότητες ορισμένων σημαντικών ευρωπαϊκών λιμένων που βρίσκονται ήδη σε έντονο ανταγωνισμό με άλλους λιμένες σε χώρες που γειτνιάζουν με την ΕΕ. Ο κίνδυνος αυτός υπάρχει για τους λιμένες της ΕΕ που βρίσκονται στη Βόρεια Θάλασσα, τη Βαλτική Θάλασσα, τη Μεσόγειο Θάλασσα και τον Εύξεινο Πόντο. Πολλοί από τους επηρεαζόμενους λιμένες αποτελούν σημαντικούς κόμβους στις αλυσίδες υλικοτεχνικής υποστήριξης της ΕΕ και διαδραματίζουν καίριο ρόλο στις περιφερειακές οικονομίες τους. Ο ESPO ζητά πρώτα μια πλήρη εκτίμηση επιπτώσεων των επιπτώσεων του τρέχοντος γεωγραφικού πεδίου εφαρμογής της πρότασης.
Τέλος, ο ESPO ζητεί να επανεπενδυθούν τυχόν έσοδα που προκύπτουν μέσω ενός μηχανισμού εμπορίας ρύπων στον ευρωπαϊκό ναυτιλιακό τομέα. Είναι θέμα αρχής ότι τα έσοδα που παράγονται μέσω ενός μέτρου που βασίζεται στην αγορά θα πρέπει να χρησιμοποιούνται για τον σκοπό που επιδιώκουν, εν προκειμένω τη μετάβαση του ναυτιλιακού τομέα σε καθαρές μηδενικές εκπομπές. Τα έσοδα θα πρέπει να χρησιμοποιούνται για τη διευκόλυνση της ανάπτυξης και της χρήσης βιώσιμων εναλλακτικών καυσίμων, συμπεριλαμβανομένης της ηλεκτροδότησης των πλοίων και των καθορισμένων υποδομών στους λιμένες.
"Οι ευρωπαϊκοί λιμένες υποστηρίζουν ένα σύστημα εμπορίας εκπομπών και θεωρούν την τιμολόγηση ως ένα εξαιρετικό μέσο για την ενίσχυση της πιο πράσινης συμπεριφοράς. Ωστόσο, η πρόταση της Επιτροπής περιέχει πάρα πολλά κενά που κινδυνεύουν να βλάψουν σοβαρά τις επιχειρήσεις λιμένων της Ευρώπης χωρίς να υπάρξουν κέρδη από τη μείωση των εκπομπών από τη θάλασσα, αντίθετα. Τα πλοία μπορούν να κινηθούν, τα λιμάνια δεν μπορούν. Ο ρυπαίνων δεν θα πληρώσει, αλλά θα μετακομίσει όπου είναι δυνατόν, χωρίς κέρδη από εκπομπές. Δεν μπορούμε απλώς να περιμένουμε και να παρακολουθούμε τις ζημιές που θα προκύπτουν από την παρούσα πρόταση. Πρέπει να αναληφθεί αποφασιστική δράση από την Επιτροπή, το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο για να αποφευχθεί ο κίνδυνος αποφυγής των λιμενικών κλήσεων και μετεγκατάστασης των λιμενικών δραστηριοτήτων εκτός της ΕΕ και των αρνητικών επιπτώσεων στη συνδεσιμότητα της Ευρώπης», ανέφερε η Isabelle Ryckbost, Γενική Γραμματέας του ESPO.