Σφοδρή κριτική δέχθηκε η πρόταση fuelEU Maritime - Παρέμβαση Πλακιωτάκη
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
- Δημοσιεύτηκε στις Παρασκευή, 10 Δεκεμβρίου 2021 07:24
Το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη μείωση της έντασης του άνθρακα των καυσίμων των πλοίων δέχθηκε σφοδρή κριτική από τα κράτη μέλη της ΕΕ.
Οι χώρες εξέφρασαν ανησυχίες ότι η πρόταση fuelEU Maritime θα καταστήσει την ευρωπαϊκή ναυτιλία λιγότερο ανταγωνιστική και θα οδηγήσει εταιρίες να μεταφέρουν τις δραστηριότητες τους για να αποφύγουν το κόστος. Η FuelEU Maritime αποτελεί μέρος της νομοθετικής δέσμης Fit for 55,η οποία έχει σχεδιαστεί για τη μείωση των εκπομπών της ΕΕ κατά 55% έως το 2030. Θα περιόριζε την ένταση των αερίων του θερμοκηπίου της ενέργειας επί του σκάφουΣ σε όλα τα ταξίδια εντός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου και τα μισά ταξίδια μέσα και έξω από αυτό. Οι βελτιώσεις της έντασης των αερίων του θερμοκηπίου θα ξεκινήσουν από το 2025 σε αυξήσεις, αυξάνοντας από 2% το 2025 σε 75% από το 2050, σε σύγκριση με μια γραμμή βάσης για το 2020. Η Μάλτα και η Ελλάδα ανέφεραν ότι οι προμηθευτές καυσίμων, όχι οι ναυτιλιακές εταιρείες, θα πρέπει να είναι υπεύθυνοι για την προμήθεια εναλλακτικών καυσίμων και την παροχή ακριβών δεδομένων και συμμόρφωσης. Η Ελλάδα υπογράμμισε το ρόλο των ναυλωτών, οι οποίοι ήταν υπεύθυνοι για την επιλογή και την πληρωμή καυσίμων. σύμφωνα με την αρχή "ο ρυπαίνων πληρώνει".
Υπενθυμίζεται ότι ο πρόεδρος της Ε.Ε.Ε. κ.Θ. Βενιάμης σχολιάζοντας την σχετική πρόταση είχε επισημάνει τα ακόλουθα: «Αντί να επιβάλει την υποχρέωση στους προμηθευτές καυσίμων, όπως συμβαίνει σε άλλους κλάδους των μεταφορών, καθιστώντας τους υπεύθυνους για την ένταση άνθρακα του καυσίμου που παρέχουν στα πλοία, οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στοχοποιούν άδικα και αδικαιολόγητα τα πλοία και τους διαχειριστές τους, οι οποίοι δεν μπορούν να θεωρηθούν υπεύθυνοι για την ποιότητα ή τη διαθεσιμότητα καυσίμων καθορισμένων προδιαγραφών. Η ένταση του άνθρακα στα ναυτιλιακά καύσιμα θα πρέπει να ρυθμίζεται σε παγκόσμιο επίπεδο και υπό την προϋπόθεση της επαρκούς διαθεσιμότητας μη ορυκτών εναλλακτικών καυσίμων, τα οποία δεν είναι επί του παρόντος διαθέσιμα για την ποντοπόρο ναυτιλία και δεν θα είναι ούτε στο άμεσο μέλλον. Χωρίς σημαντικές επενδύσεις στην έρευνα και ανάπτυξη από εμπλεκόμενους φορείς εκτός τομέα, όπως κατασκευαστές μηχανών, παραγωγούς καυσίμων και προμηθευτές ενέργειας, η ναυτιλιακή βιομηχανία θα παραμείνει εξαρτημένη από τον άνθρακα».
Το Συμβούλιο Μεταφορών της ΕΕ ενημερώθηκε ότι το σύστημα κυρώσεων χρειάζεται περισσότερη εργασία για το ρόλο των κρατών μελών και η ΕΕ θα πρέπει να αποφύγει να έχει ένα άλλο επίπεδο υποβολής εκθέσεων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε: «Υπάρχουν πράγματα που μπορούμε να συζητήσουμε και να προσπαθήσουμε να βελτιώσουμε και να βρούμε κοινές λύσεις».
Ανέφερε ότι μια αξιολόγηση του Fit for 55 δεν έχει ήδη βρει "σημαντικό αντίκτυπο" και η επιτροπή θα επιδιώξει να καθησυχάσει τις ανησυχίες των κρατών.
Το συμβούλιο θα επιδιώξει να καταλήξει σε κοινή θέση για το Fit for 55 πριν από την ψηφοφορία του Κοινοβουλίου της ΕΕ.
Ο ΥΝΝΠ κ.Γιάννης Πλακιωτάκης
Η πρόοδος επί των προτάσεων της νομοθετικής δέσμης «Fit for 55» που αφορούν στον τομέα των μεταφορών, συμπεριλαμβανομένης της ναυτιλιακού περιεχομένου πρότασης Κανονισμού «για τη χρήση ανανεώσιμων και χαμηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα καυσίμων από τον τομέα των θαλασσίων μεταφορών (FuelEU Maritime), εξετάσθηκε σήμερα στο Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών της Ε.Ε. στις Βρυξέλλες στο οποίο συμμετείχε και ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης.
Η καταγραφή της προόδου αυτής είχε ως στόχο της να δοθεί στην τρέχουσα σλοβενική και την επόμενη γαλλική Προεδρία της Ε.Ε. η αναγκαία πολιτική καθοδήγηση, ενόψει της συνέχισης της εξέτασης της νομοθετικής πρότασης.
Η πρόταση Κανονισμού «για τη χρήση ανανεώσιμων και χαμηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα καυσίμων από τον τομέα των θαλασσίων μεταφορών (FuelEU Maritime)» εντάσσεται στο πλέγμα της νομοθετικής δέσμης «Fit for 55».
Οι επιμέρους προτάσεις που περιλαμβάνονται στην εν λόγω νομοθετική δέσμη αποβλέπουν στην επίτευξη του ευρωπαϊκού κλιματικού στόχου, είναι συνδεδεμένες μεταξύ τους και οι περισσότερες εξ αυτών αφορούν και τον τομέα των θαλασσίων μεταφορών, επιχειρώντας να λειτουργήσουν μερικώς ως καταλύτης και μερικώς ως μοχλός πίεσης προς τη σταδιακή απανθρακοποίηση του ναυτιλιακού τομέα (με χρονικό ορίζοντα επίτευξης της κλιματικής ουδετερότητας το έτος 2050).
Με την υπόψη πρόταση Κανονισμού, η οποία, κατά τη Σλοβενική Προεδρία (β’ εξάμηνο 2021), εξετάσθηκε από την Ομάδα Θαλασσίων Μεταφορών του Συμβουλίου της Ε.Ε., επιδιώκεται η προώθηση της χρήσης καθαρότερων ναυτιλιακών καυσίμων από τα πλοία, ανεξαρτήτως σημαίας, που καταπλέουν ή αποπλέουν από ευρωπαϊκούς λιμένες.
Κατά τη συνεδρίαση του Συμβουλίου ο κ. Πλακιωτάκης, τόνισε το γεγονός ότι «οι θαλάσσιες μεταφορές αποτελούν μια κατεξοχήν παγκοσμιοποιημένη βιομηχανία, και ως εκ τούτου η αποτελεσματική και δίκαιη ενεργειακή μετάβαση του ναυτιλιακού τομέα, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης προτύπων έντασης των ναυτιλιακών καυσίμων σε άνθρακα που προωθεί η πρόταση FuelEU Maritime, θα πρέπει να έχει ως κεντρικό σημείο αναφοράς την προώθηση, φιλόδοξων και εφικτών λύσεων, στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ)».
Παράλληλα, ο κ. Πλακιωτάκης αναφέρθηκε στο γεγονός ότι η Ελλάδα συμμερίζεται τους στόχους της πρότασης Κανονισμού FuelEU Maritime, υπογραμμίζοντας ωστόσο ότι τα ευρωπαϊκά μέτρα θα πρέπει να είναι λειτουργικά, να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαιτερότητες όλων των τομέων της ευρωπαϊκής και παγκόσμιας ναυτιλίας και να περιέχουν συγκεκριμένες υποχρεώσεις για τους εμπλεκόμενους φορείς, εντός και εκτός του τομέα.
Στο πλαίσιο αυτό, τόνισε ιδιαίτερα τον καταλυτικό ρόλο των παραγωγών και προμηθευτών ναυτιλιακών καυσίμων στη διαδικασία απανθρακοποίησης της ναυτιλίας και στην αποτελεσματική εφαρμογή του υπόψη Κανονισμού, καθώς και στον βαθμό της ευθύνης συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις αυτού από πλευράς του εμπορικού διαχειριστή του πλοίου (ναυλωτή), στη βάση της θεμελιώδους αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει».
Επίσης, αναφέρθηκε στην ανάγκη ρεαλιστικής προσέγγισης της περίπτωσης που δεν είναι δυνατή η προμήθεια εναλλακτικών καυσίμων εκτός της Ε.Ε.
Τέλος, ο κ. ΥΝΑΝΠ κάλεσε τα Κράτη Μέλη και την Ευρ. Επιτροπή να αναγνωρίσουν έμπρακτα τον στρατηγικό ρόλο της ελληνικής ακτοπλοΐας στην εδαφική και κοινωνική της νησιωτικής μας χώρας, εξετάζοντας μία πιο ευέλικτη και ρεαλιστική προσαρμογή της στις απαιτήσεις της νομοθετικής δέσμης «Fit for 55», μέχρι να καταστεί εφικτή η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου που παρέχει ποιοτικές, ζωτικής σημασίας υπηρεσίες, στα νησιά μας.