Τετ04242024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

ESPO: Θέλει δουλειά για να γίνει κατάλληλο για το σκοπό του το “Fit for 55”

0ESPO1

Σε επτά σημεία που χρήζουν εξέτασης στις συζητήσεις των νέων προτάσεων «Fit for 55» εστίασε ο ESPO ο οποίος επισημαίνει την αναγκαιότητα επεξεργασίας των προταθέντων ώστε το «πακέτο» τελικά να γίνει κατάλληλο για το σκοπό που επιδιώκεται στην Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία για να σημειώσει ότι μονομερείς κινήσεις δεν θα αποδώσουν.


Όπως επισημαίνει η δέσμη μέτρων περιλαμβάνει διάφορες προτάσεις σχετικές με τους λιμένες: πρόταση κανονισμού για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων (AFIR), νέα πρόταση για την αύξηση της χρήσης εναλλακτικών καυσίμων από τη ναυτιλία (FuelEU Maritime), επέκταση του συστήματος εμπορίας εκπομπών στη ναυτιλία (ETS της ΕΕ), τροποποιήσεις της οδηγίας για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (REDIII) και επικαιροποίηση της οδηγίας για τη φορολόγηση της ενέργειας.
"Η προσαρμογή για 55 προτάσεις είναι ένα σημαντικό πρώτο βήμα: όλα τα συστατικά υπάρχουν για την επίτευξη της πράσινης συμφωνίας και των στόχων για το κλίμα. Θα εξετάσουμε τώρα τις προτάσεις σε βάθος και θα προσδιορίσουμε πού πρέπει να βελτιστοποιηθεί ο πυλώνας του λιμανιού αυτής της αρχιτεκτονικής της πράσινης συμφωνίας. Για τους λιμένες της Ευρώπης είναι σημαντικό να επιτευχθεί τελικά μια πολιτική που να είναι αποτελεσματική στη μείωση των εκπομπών, να είναι συνεκτική, να παρακολουθεί την ανταγωνιστικότητα του λιμενικού τομέα της Ευρώπης, να είναι ανθεκτική στο μέλλον και να μην δημιουργεί λανθάνοντα περιουσιακά στοιχεία ή πρόσθετο διοικητικό φόρτο για τους λιμένες. Θα πρέπει να λάβει δεόντως υπόψη την ποικιλομορφία του ευρωπαϊκού λιμενικού και ναυτιλιακού τομέα", σχολίασε η Γενική Γραμματέας του ESPO Isabelle Ryckbost.
Ωστόσο ο ESPO, σημειώνει ότι για να καταστεί η προτεινόμενη δέσμη κατάλληλη για τον σκοπό αυτό, πρέπει να εξεταστούν οι ακόλουθες βασικές πτυχές:
Συνοχή της δέσμης μέτρων. Η πλήρης ευθυγράμμιση μεταξύ της FuelEU Maritime και της πρότασης για κανονισμό για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων θα είναι καίριας σημασίας. Οι δύο διαφορετικές προτάσεις πρέπει να αντικατοπτρίζουν η μια την άλλη και να εξετάζονται από κοινού καθ' όλη τη διάρκεια της νομοθετικής διαδικασίας. Το ίδιο ισχύει και για τις άλλες αλληλένδετες προτάσεις, οι οποίες πρέπει να ευθυγραμμιστούν πλήρως.
Αποδοτικότητα όσον αφορά τη μείωση των εκπομπών. Ο ESPO ζητεί μια αποτελεσματική πολιτική που θα αποδίδει πραγματικά όσον αφορά τη μείωση των εκπομπών, θα αποφεύγει τα λανθάνοντα περιουσιακά στοιχεία και θα είναι ανθεκτική στο μέλλον. Μια προσέγγιση βασισμένη σε στόχους και τεχνολογία-ουδέτερη που αποφεύγει τις λύσεις ενός μεγέθους-ταιριάζει σε όλους φαίνεται η καλύτερη εφαρμογή για το σκοπό αυτό. Δεν υπάρχει χρόνος και χρήματα για χάσιμο. Ο ESPO υποστηρίζει ένα πλαίσιο που ενισχύει την καινοτομία και την πρόοδο και επιτρέπει πρωτοβουλίες από τη βάση προς την άνοδο. Η συνεργασία μεταξύ όλων των ενδιαφερόμενων μερών θα είναι ζωτικής σημασίας, δεδομένου ότι οι μονομερείς κινήσεις δεν θα αποδώσουν.
Χερσαία παροχή ηλεκτρικού ρεύματος (OPS) όπου έχει νόημα. Το OPS είναι ένα σημαντικό εργαλείο και μέρος της λύσης για τη μείωση των εκπομπών της ναυτιλίας στο αγκάθι, αλλά δεν πρέπει να θεωρηθεί ως αυτοσκοπός. Για να διασφαλιστεί η ταχεία ανάπτυξη των ΕΠΣ και να αποφευχθεί η σπατάλη δημόσιων πόρων, οι λιμένες της Ευρώπης πρέπει να είναι σε θέση να δίνουν προτεραιότητα και να επικεντρώνονται στην ανάπτυξη ΕΠΣ όπου αυτό έχει νόημα όσον αφορά την επίτευξη οικονομικά αποδοτικών μειώσεων των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στο αγκάθι. Μένει να δούμε αν η προσέγγιση που περιγράφεται στο άρθρο 5 της FuelEU Maritime και στο άρθρο 9 του FIR θα οδηγήσει στη σωστή ιεράρχηση προτεραιοτήτων στο πλαίσιο μιας έξυπνης προσέγγισης της OPS.
Διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας του ευρωπαϊκού λιμενικού και ναυτιλιακού τομέα. Θα πρέπει να βρεθούν κατάλληλες λύσεις για τους κινδύνους απόκλισης ορισμένων λιμενικών κλήσεων της ΕΕ σε λιμένες εκτός Ευρώπης, που συνδέονται με ορισμένες προτάσεις της δέσμης μέτρων, ιδίως εάν αυτές συμβούν χωρίς κέρδη όσον αφορά τις εκπομπές (διαρροή άνθρακα).
Αποφυγή διοικητικού φόρτου για το λιμάνι. Για να παραμείνει ανταγωνιστική και αποτελεσματική, η δέσμη Fit for 55 δεν θα πρέπει να οδηγήσει σε υπερβολικά περίπλοκους υπολογισμούς, διαδικασίες συμμόρφωσης και διοικητικό φόρτο που συνδέεται με τις λιμενικές κλήσεις στην Ευρώπη. Οι λιμένες στην Ευρώπη δεν πρέπει να γίνουν πράσινοι λογιστές για τον ναυτιλιακό τομέα.
Παροχή χρηματοδότησης για μειώσεις εκπομπών κατά 55%. Συνολικά, το πακέτο Fit for 55 μπορεί να αποδώσει μόνο εάν συνοδεύεται από επαρκή στήριξη όσον αφορά τη χρηματοδότηση της ΕΕ για επενδύσεις σε υποδομές εναλλακτικών καυσίμων, bunkering και παραγωγική ικανότητα, καθώς και για την εκ των υστέρων τοποθέτηση υφιστάμενων πλοίων. Ένα φιλόδοξο σχέδιο ανάπτυξης του OPS στους λιμένες απαιτεί επαρκή χρηματοδότηση, δεδομένου ότι κάθε διευκόλυνση OPS που έχει εγκατασταθεί μέχρι στιγμής έχει υποστηριχθεί από 50% ή περισσότερο δημόσια χρηματοδότηση.
"Για να γίνει η Ευρώπη κατάλληλη για 55, πρέπει να χρηματοδοτήσει για 55.
Οι απαιτούμενες επενδύσεις σε λιμένες για τη διευκόλυνση του οικολογικού πρασίνου της ναυτιλίας είναι τεράστιες. Δεδομένου ότι δεν υπάρχει ασημένια σφαίρα για να πρασινίζουν τον ναυτιλιακό τομέα, πρόκειται για επενδύσεις υψηλού κινδύνου με σχεδόν καμία απόδοση των επενδύσεων για την επενδυτική λιμενική αρχή", σχολιάζει η Isabelle Ryckbost.
Ο ESPO ανυπομονεί να συζητήσει τις προτάσεις με την Επιτροπή, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο και να συνεργαστεί με τους σχετικούς φορείς χάραξης πολιτικής της ΕΕ για την υλοποίηση μιας φιλόδοξης δέσμης μέτρων fit for 55 που είναι κατάλληλη για τον σκοπό αυτό.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter