Κυρ12292024

Last updateΚυρ, 29 Δεκ 2024 10am

ICS: Η υπερβολή της ΕΕ απειλεί να βυθίσει τις προσπάθειες απαλλαγής της ναυτιλίας από τις ανθρακούχες εκπομπές

rypoi naftilia 057288

Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) εξέδωσε δήλωση μετά την προτεινόμενη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέκταση του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών (ETS) της ΕΕ για την κάλυψη του διεθνούς ναυτιλιακού τομέα.


Ο Guy Platten, γενικός γραμματέας του ICS, σχολίασε: «Εκτός από μια ιδεολογική άσκηση αύξησης των εσόδων, η οποία θα αναστατώσει σε μεγάλο βαθμό τους εμπορικούς εταίρους της ΕΕ, είναι δύσκολο να δούμε τι θα επιτύχει η επέκταση του EU ETS της ΕΕ στη ναυτιλία προς τη μείωση του CO2, ιδίως καθώς η πρόταση καλύπτει μόνο το 7,5% των παγκόσμιων εκπομπών της ναυτιλίας. Αυτό θα μπορούσε να αναβάλει σοβαρά τις διαπραγματεύσεις για το κλίμα για το υπόλοιπο 92,5% των εκπομπών πλοίων.»
"Γνωρίζουμε ότι κράτη εκτός ΕΕ, όπως η Ιαπωνία, έχουν ήδη εκφράσει ανησυχία για αυτή τη διπλωματική υπερβολή και την επιβολή μονομερούς και εξωεδαφικού φόρου στο εμπόριο. Δεν μπορεί να είναι δίκαιο για τις ναυτιλιακές εταιρείες εκτός ΕΕ να αναγκάζονται να πληρώνουν δισεκατομμύρια ευρώ για να στηρίξουν τα σχέδια οικονομικής ανάκαμψης της ΕΕ, ιδιαίτερα στο πλαίσιο ενός συστήματος που υπονομεύει τις διαπραγματεύσεις για το CO2".
"Είναι σαφές από τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν τέτοια προγράμματα σε άλλους τομείς ότι θα υπάρξουν ακούσιες συνέπειες από την επιβολή μιας τέτοιας πρότασης. Υπάρχουν απλούστερες και πιο αποτελεσματικές επιλογές – όπως μια παγκόσμια εισφορά καυσίμων – αλλά αυτές απαιτούν πολιτική ηγεσία και όχι πολιτική σκοπιμότητα. Ένα άλλο βασικό ζήτημα για την ICS είναι ότι όποιος πληρώνει για το κόστος των καυσίμων θα πρέπει να είναι το ίδιο πρόσωπο που πληρώνει τελικά το κόστος των δικαιωμάτων άνθρακα.
"Η αποτυχία συμπερίληψης επενδύσεων στην έρευνα και την ανάπτυξη στις προτάσεις, σε μια εποχή που ο ΔΟΕ και η νέα κυβέρνηση των ΗΠΑ τονίζουν ότι η μείωση των εκπομπών θα είναι δυνατή μόνο με την ανάπτυξη τεχνολογιών που δεν υπάρχουν επί του παρόντος, είναι απογοητευτική. Το να επισημάνουμε ένα πράγμα στην αρχή της διαδικασίας και στη συνέχεια να το αποσύρουμε για να πληρώσουμε για μια ανάκαμψη μετά τον covid στέλνει ένα σαφές μήνυμα στη βιομηχανία ότι η ΕΕ δεν είναι πραγματικά σοβαρή όσον αφορά την απαλλαγή της παγκόσμιας ναυτιλίας από τις ανθρακούχες πηγές. Αυτό στέλνει επίσης ένα μήνυμα πέρα από τη ναυτιλία ότι ο πολιτικός και επενδυτικός κίνδυνος είναι υψηλός στην Ευρώπη. Αυτό δείχνει μόνο γιατί χρειαζόμαστε το Ταμείο Θαλάσσιας Έρευνας του ΙΜΟ ύψους 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
"Η μεταβλητότητα στην τιμή των δικαιωμάτων καθιστά αυτή την προσέγγιση πολύ πιο περίπλοκη για να μετακυλήσει το κόστος στην εταιρεία που πληρώνει για τα καύσιμα, ειδικά για την πλειονότητα των μικρότερων ναυτιλιακών εταιρειών που αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος της ναυτιλίας. Αυτή η πρόταση είναι υπερβολικά γραφειοκρατική. Η συντριπτική προτίμηση της βιομηχανίας είναι μια παγκόσμια εισφορά που θα παρέχει κίνητρα για πραγματικές μειώσεις των εκπομπών και όχι γραφειοκρατία.

"Είναι σαφές ότι θα πρέπει να υπάρξει ανεξάρτητη εκτίμηση επιπτώσεων αυτών των προτάσεων το συντομότερο δυνατόν, για να διασφαλιστεί ότι δεν υπνοβατούμε προς το μη διαχειρίσιμο κόστος για το παγκόσμιο εμπόριο.
"Το ICS θα μαζί με τους εταίρους του κλάδου θα επανεξετάσουν λεπτομερώς τα τελευταία σχέδια προτάσεων και θα συνεχίσουν να επισημαίνουν αυτές τις ανησυχίες στις συζητήσεις με το Συμβούλιο της ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Χρειαζόμαστε επείγουσα δράση, αλλά η δράση πρέπει να οδηγήσει σε απαλλαγή από τις ανθρακούχες και όχι σε καθαρή αρπαγή χρημάτων".

Η ECSA


Η ECSA χαιρετίζει την αυξημένη φιλοδοξία για το κλίμα της δέσμης μέτρων «Fit for 55» για το κλίμα που δημοσιεύεται σήμερα, αναγνωρίζοντας ότι η κλιματική κρίση αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες ανθρωπιστικές, οικονομικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι κοινωνίες μας. Ωστόσο , οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες παρατηρούν έλλειψη συνέπειας μεταξύ ορισμένων προτάσεων της δέσμης μέτρων , η οποία μπορεί να υπονομεύσει τους περιβαλλοντικούς στόχους της και , ως εκ τούτου , να ζητήσει μεγαλύτερη συνοχή.
«Παρόλο που θα προτιμούσαμε μια διεθνή λύση για τη ναυτιλία, χαιρετίζουμε την αυξημένη φιλοδοξία της ΕΕ για το κλίμα και αναγνωρίζουμε ότι η ναυτιλία πρέπει να συνεισφέρει το μερίδιο που της αναλογεί για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, και σε επίπεδο ΕΕ», δήλωσε ο Claes Berglund, Πρόεδρος της ECSA.
H ECSA τάσσεται υπέρ της σύστασης ειδικού ταμείου στο πλαίσιο του EU ETS της ΕΕ για τη σταθεροποίηση της τιμής του άνθρακα, η οποία είναι ιδιαίτερα σημαντική για τους πολλούς μικρούς και μεσαίους πλοιοκτήτες. Είναι σημαντικό ότι τα έσοδα που παράγονται θα πρέπει να στηρίζουν την ενεργειακή μετάβαση του τομέα. Ο ECSA χαιρετίζει επίσης την αναγνώριση του ρόλου του εμπορικού φορέα στην πρόταση για τη συμπερίληψη της ναυτιλίας στο ΣΕΔΕ της ΕΕ. Είναι σημαντικό για τους Ευρωπαίους πλοιοκτήτες να αναλάβει ο εμπορικός φορέας το κόστος του EU ETS.
"Είναι υψίστης σημασίας τα έσοδα από το ΣΕΔΕ να χρησιμοποιηθούν για τη στήριξη της απαλλαγής της ναυτιλίας από τις ανθρακούχες πηγές και να μην προστεθούν στους γενικούς προϋπολογισμούς των κρατών μελών. Ένα τομεακό ταμείο έχει ήδη λάβει σημαντική στήριξη από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, τις ΜΚΟ και τους ενδιαφερόμενους φορείς του κλάδου και ελπίζουμε ειλικρινά ότι τα κράτη μέλη θα λάβουν υπόψη αυτό το ισχυρό μήνυμα στο μέλλον. Η νέα οδηγία πρέπει επίσης να διασφαλίσει ότι όλοι οι ενδιαφερόμενοι φορείς της εφοδιαστικής αλυσίδας, συμπεριλαμβανομένων των εμπορικών φορέων, έχουν τα κατάλληλα κίνητρα για να λαμβάνουν αποφάσεις με επίγνωση του κλίματος», πρόσθεσε ο Claes Berglund.
H ECSA υποστηρίζει μια περίοδο σταδιακής εισαγωγής κατά την οποία ένα αυξανόμενο ποσοστό των εκπομπών του τομέα υπόκειται στο ΣΕΔΕ. Ωστόσο, είναι σημαντικό να δοθεί επαρκής χρόνος για τη σταδιακή συμπερίληψη των εκπομπών του τομέα, προκειμένου να δημιουργηθούν επενδυτικά σήματα και να εντοπιστούν πιθανά σφάλματα στον σχεδιασμό του συστήματος.
Οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες χαιρετίζουν τον στόχο της ναυτιλιακής πρωτοβουλίας FuelEU maritime να προωθήσει την υιοθέτηση από την αγορά καθαρότερων καυσίμων που επί του παρόντος δεν είναι εμπορικά διαθέσιμα. Ωστόσο, η πρόταση δεν φαίνεται να συνάδει ούτε με άλλες προτάσεις της δέσμης μέτρων «Fit for 55» για το κλίμα ούτε με τη συνολική αυξημένη φιλοδοξία για το κλίμα.
«Η παροχή κινήτρων για την υιοθέτηση μειγμάτων βιοκαυσίμων που αγοράζονται εκτός της ΕΕ θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα ναρκοπέδιο επιβολής που θα θέτει σε κίνδυνο την επίτευξη μείωσης των εκπομπών. Μολονότι είναι υψίστης σημασίας να διασφαλιστεί η ευελιξία, πρέπει να αποφευχθεί η θέσπιση διπλής καταμέτρησης ή διπλών απαιτήσεων. Η κύρια υποχρέωση συμμόρφωσης με τυχόν νέα πρότυπα θα πρέπει να εναπόκειται στους προμηθευτές καυσίμων της ΕΕ»,δήλωσε ο MartinDorsman, Γενικός Γραμματέας του ECSA.
Οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες επισημαίνουν επίσης ότι μια χρηματική ποινή για τα πλοία όταν η υποδομή για την χερσαία παροχή ηλεκτρικού ρεύματος (OPS) δεν είναι διαθέσιμη σε λιμένα, τιμωρεί τη λάθος οντότητα. "Τουλάχιστον, τα πλοία πρέπει να εξαιρούνται από την απαίτηση ops, όταν η λιμενική υποδομή δεν είναι διαθέσιμη ή δεν είναι συμβατή με τον εξοπλισμό των πλοίων" κατέληξε ο Martin Dorsman.
Όσον αφορά την οδηγία για τον ενεργειακό φόρο, η κατάργηση της ισχύουσας φορολογικής απαλλαγής για τα καύσιμα δεν αποτελεί συνεπή τρόπο για να προχωρήσουμε. Ο ECSA θα συνεργαστεί στενά με τους βουλευτές του ΕΚ και τα κράτη μέλη, ούτως ώστε η οδηγία να απαλλάξει όλες τις πηγές ενέργειας που παραδίδονται στα πλοία από τη φορολογία, καθώς ο διεθνής χαρακτήρας της ναυτιλίας δημιουργεί δυσκολίες στην επιβολή φόρου σε οποιαδήποτε πηγή ενέργειας.
H ECSA θα αναλύσει διεξοδικά τις προτάσεις της δέσμης μέτρων «Fit for 55» για το κλίμα και προσβλέπει σε στενό διάλογο με τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της ΕΕ, προκειμένου να διασφαλιστεί η τήρηση των κλιματικών φιλοδοξιών και η διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter