Τρι06172025

Last updateΤρι, 17 Ιουν 2025 4pm

Tο Δίκτυο Ασφάλειας Δεξαμενόπλοιων της BIMCO ασχολείται με την επιχειρησιακή ετοιμότητα για εναλλακτικά καύσιμα

0Tanker deck

Η 10η συνάντηση του Δικτύου Ασφάλειας Δεξαμενόπλοιων της BIMCO πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά στις 12 Ιουνίου 2025, συγκεντρώνοντας μέλη από όλη τη βιομηχανία δεξαμενόπλοιων για να ανταλλάξουν απόψεις σχετικά με την επιχειρησιακή ασφάλεια στο πλαίσιο των εναλλακτικών καυσίμων.

Υπό την προεδρία του Pranesh Kumar, η συνάντηση επικεντρώθηκε στην ετοιμότητα για την ασφάλεια, τις ρυθμιστικές εξελίξεις και τις προκλήσεις διαθεσιμότητας καυσίμων, με ζωντανές δημοσκοπήσεις και παρουσιάσεις εμπειρογνωμόνων από την Lloyd's Register και τη Seascale Energy.
Tι αποκάλυψαν οι δημοσκοπήσεις
Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να μοιραστούν τις απόψεις τους μέσω μιας σειράς ζωντανών δημοσκοπήσεων, παρέχοντας ένα στιγμιότυπο του συναισθήματος της βιομηχανίας, με τα αποτελέσματα να σκιαγραφούν μια αποκαλυπτική εικόνα.
Περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες (52%) προσδιόρισαν την αμμωνία ως την πιο βιώσιμη οδό καυσίμου έως το 2040, αντανακλώντας το αυξανόμενο ενδιαφέρον για το δυναμικό μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα παρά τις γνωστές προκλήσεις ασφάλειας. Όταν ρωτήθηκαν σχετικά με τις κορυφαίες επιχειρησιακές ανησυχίες, το 38% επεσήμανε τη συμβατότητα ανεφοδιασμού καυσίμων και το 28% τους κινδύνους ασφάλειας επί του πλοίου, σηματοδοτώντας ότι η πρακτική εφαρμογή παραμένει ένα κρίσιμο εμπόδιο. Η εμπιστοσύνη στην ασφάλεια των εναλλακτικών καυσίμων συνδέθηκε περισσότερο με την τεχνολογική ωριμότητα και την αξιοπιστία του συστήματος, που επιλέχθηκαν από το 57% των συμμετεχόντων. Ωστόσο, τα επίπεδα ετοιμότητας έλεγαν μια διαφορετική ιστορία: το 69% ανέφερε ότι ήταν μόνο μέτρια προετοιμασμένο να χειριστεί εναλλακτικά καύσιμα, με τον σχεδιασμό να βρίσκεται σε εξέλιξη, αλλά την πλήρη επιχειρησιακή ικανότητα να εξακολουθεί να αναπτύσσεται. Ένα εντυπωσιακό 80% των συμμετεχόντων επεσήμανε "όλα τα παραπάνω" όταν ρωτήθηκε για βασικά κενά εκπαίδευσης - αναφέροντας την ανάγκη για βελτιώσεις στις αναθεωρήσεις STCW, την κουλτούρα ασφάλειας και την ευαισθητοποίηση σχεδιασμού. Οι απόψεις σχετικά με την πυρηνική πρόωση διίστανται, με το 52% να τη θεωρεί βιώσιμη, αλλά να αντιμετωπίζει εμπόδια αποδοχής και ρυθμιστικά εμπόδια. Τέλος, το 56% των ερωτηθέντων προσδιόρισε την έλλειψη καθοδήγησης σχετικά με τον εγγενώς ασφαλέστερο σχεδιασμό πλοίων ως το πιο πιεστικό ρυθμιστικό έλλειμμα.
Τα δεδομένα αυτά υπογραμμίζουν μια κοινή ανησυχία: ενώ η απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές είναι αναπόφευκτη, το σημερινό οικοσύστημα ασφάλειας και κατάρτισης δεν είναι ακόμη κατάλληλο για τον σκοπό για τον οποίο προορίζεται.
Θέση σε λειτουργία εναλλακτικών καυσίμων: προτεραιότητα έχει η ασφάλεια
Η πρώτη παρουσίαση της συνεδρίας, που πραγματοποιήθηκε από τον Liam Blackmore, Principal Engineer της Lloyd's Register, επικεντρώθηκε στην «Ασφαλή και αποδεκτή απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές». Ο παρουσιαστής προσέφερε μια ευρεία επισκόπηση του αναδυόμενου τοπίου καυσίμων, με ιδιαίτερη προσοχή στους σύνθετους συμβιβασμούς μεταξύ περιβαλλοντικών οφελών, τεχνικής σκοπιμότητας και λειτουργικής ασφάλειας. Η αμμωνία επισημάνθηκε ως μια πολλά υποσχόμενη αλλά απαιτητική επιλογή, η οποία απαιτεί προσεκτική διαχείριση της τοξικότητας, της επικοινωνίας κινδύνου και των διαδικασιών έκτακτης ανάγκης. Ο Liam Blackmore τόνισε ότι η διευκόλυνση μιας αξιόπιστης μετάβασης σε καύσιμα μηδενικών εκπομπών θα εξαρτηθεί από την ενσωμάτωση ζητημάτων ασφάλειας σε κάθε φάση της εφαρμογής, από το σχεδιασμό των πλοίων και την υποδομή ανεφοδιασμού έως την εκπαίδευση του πληρώματος και την ανάπτυξη κανονιστικών ρυθμίσεων.
Περιέγραψε επίσης το εν εξελίξει ρυθμιστικό έργο στον ΔΝΟ, σημειώνοντας ότι, ενώ οι τροποποιήσεις του παραρτήματος VI της MARPOL έχουν εγκριθεί κατ' αρχήν, οι βασικές υποστηρικτικές κατευθυντήριες γραμμές βρίσκονται ακόμη υπό ανάπτυξη, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που αφορούν την ένταση των αερίων του θερμοκηπίου κατά τον κύκλο ζωής, τα συστήματα διαχείρισης της ασφάλειας και τους μηχανισμούς ανταμοιβής μηδενικού ή σχεδόν μηδενικού (ZNZ). Ο παρουσιαστής επέστησε επίσης την προσοχή στην ανάγκη για αρχές «εγγενώς ασφαλέστερου σχεδιασμού» και στην επείγουσα αναθεώρηση των πλαισίων διαχείρισης της ασφάλειας, όπως ο κώδικας ISM, ώστε να αντικατοπτρίζονται οι κίνδυνοι που αφορούν συγκεκριμένα καύσιμα. Όπως κατέληξε, τόνισε ότι μια δίκαιη και ισότιμη μετάβαση θα απαιτήσει όχι μόνο τεχνικές λύσεις, αλλά και μια κουλτούρα ασφάλειας χωρίς αποκλεισμούς και παγκόσμια ευθυγράμμιση με τα πρότυπα εκπαίδευσης και λειτουργίας.
Κατανόηση της αγοράς: διαθεσιμότητα καυσίμων και προκλήσεις όσον αφορά τις υποδομές
Η δεύτερη παρουσίαση, που πραγματοποιήθηκε από τον William D.O Andersen της Seascale Energy, έστρεψε την προσοχή στις εμπορικές και υλικοτεχνικές πραγματικότητες της υιοθέτησης εναλλακτικών καυσίμων. Η ενημέρωσή του, με τίτλο "Availability-Related Trends and Challenges of Alternate Fuels", παρείχε μια συγκριτική επισκόπηση των κύριων επιλογών καυσίμων και των περιορισμών που διαμορφώνουν την υιοθέτησή τους. Υπογράμμισε ένα βασικό σημείο: κανένα καύσιμο δεν θα καλύψει τις ανάγκες όλων των τύπων πλοίων ή των συναλλαγών και η επιλογή καυσίμων θα συνεχίσει να εξαρτάται από το τμήμα των πλοίων, τα εμπορικά πρότυπα και το ρυθμιστικό πλαίσιο.
Τα βιοκαύσιμα, αν και λειτουργικά απλά, αντιμετωπίζουν περιορισμούς στον εφοδιασμό και την επεκτασιμότητα. Το ΥΦΑ προσφέρει μια μεταβατική πορεία, αλλά εγείρει ανησυχίες σχετικά με τις επενδύσεις σε υποδομές, το κόστος και τη μακροπρόθεσμη κανονιστική ευθυγράμμιση. Η μεθανόλη περιγράφηκε ως μια πολλά υποσχόμενη επιλογή λόγω της υπάρχουσας ετοιμότητας ανεφοδιασμού, αν και η παραγωγή πράσινης μεθανόλης παραμένει περιορισμένη. Η αμμωνία, γνωστή για το δυναμικό μηδενικών εκπομπών της, επισημάνθηκε τόσο ως έντασης κεφαλαίου όσο και ως ιδιαίτερα ευαίσθητη στα πρωτόκολλα ασφαλείας και στις διατομεακές πιέσεις ζήτησης.
Ο παρουσιαστής τόνισε επίσης ότι η τιμολόγηση και η διαθεσιμότητα, όχι μόνο η τεχνική σκοπιμότητα, θα είναι αποφασιστικοί παράγοντες για τον καθορισμό των καυσίμων που κερδίζουν έλξη. Κατέληξε σημειώνοντας ότι οικονομικά εργαλεία όπως η τιμολόγηση του άνθρακα ή η φορολογία CO₂ μπορεί τελικά να διαδραματίσουν κρίσιμο ρόλο στην επιτάχυνση της μετάβασης στα πράσινα καύσιμα.
Ατενίζοντας το μέλλον
Η 11η συνάντηση του Δικτύου Ασφάλειας Δεξαμενόπλοιων έχει προγραμματιστεί για τον Σεπτέμβριο του 2025. Θα ακολουθήσει πρόσκληση μόλις επιβεβαιωθεί η ημερήσια διάταξη και οι ομιλητές. Τα μέλη ενθαρρύνονται να προτείνουν θέματα ενδιαφέροντος ή πρόσφατες εξελίξεις στον τομέα της ασφάλειας για συμπερίληψη σε μελλοντικές συνεδρίες.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter