Sine qua non
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: NEA
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 11 Ιουνίου 2025 15:01

Την νομική έκφραση sine qua non προερχόμενη από Αριστοτελικές εκφράσεις που «μεταφράζεται» ως κάτι απολύτως απαραίτητο ή προϋπόθεση χωρίς την οποία κάτι δεν μπορεί να υπάρξει ή να συμβεί χρησιμοποίησε εύστοχα η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού
στην αναφορά της στη Ναυτιλιακή Σύνοδο Κορυφής στην Αθήνα, οι εργασίες της οποίας είναι σε εξέλιξη, με τίτλο «Shaping the Future of Shipping Summit: Navigating global megatrends, mitigating risk and the role of shipping in delivering economic security and prosperity» για την προσπάθεια decarbonization της ναυτιλίας. Επί της ουσίας η πρόεδρος της Ε.Ε.Ε. με αυτή την αναφορά της στην εναρκτήρια ομιλία της έστειλε ένα ηχηρό μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση ότι η όλη προσπάθεια να πετύχει το decarbonization της ναυτιλίας απαιτεί την συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων ως την απαραίτητη προϋπόθεση κυρίως εκείνων που παράγουν «πράσινα» καύσιμα σημειώνοντας ότι ο ΙΜΟ νομοθετεί. Η πρόεδρος της Ένωσης περιέγραψε το «περιβάλλον» μέσα στο οποίο καλείται να διαδραματίσει τον σημαίνοντα ρόλο της για το παγκόσμιο εμπόριο η ναυτιλία παρά τις γεωπολιτικές εντάσεις, την ανθρωπιστική κρίση και κλιματική κρίση, όπως χαρακτηριστικά είπε, η «ναυτιλία είναι εκεί».
«Έκπληξη» προκάλεσε και η αποσπασματική όσον αφορά στο νομικό πλαίσιο,αναφορά του Επιτρόπου Μεταφορών της Ε.Ε., Απόστολου Τσιτζικώστα ότι η «λύση στα προβλήματα της ναυτιλίας είναι η μείωση του νομικού πλαισίου» στην τοποθέτηση του, γεγονός που θα συζητηθεί, δεδομένης της θέσης που έχει λάβει η Ε.Ε. η οποία και έχει «κατηγορηθεί» για λήψη περιφερειακών μέτρων που επηρεάζουν την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και συνακόλουθα του εμπορίου της ΕΕ.
Οι τοποθετήσεις
Το συνέδριο άνοιξε με βιντεοσκοπημένο μήνυμα ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ο οποίος τόνισε ότι λίγες χώρες θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν καλύτερα μια συζήτηση για το μέλλον της ναυτιλίας από την Ελλάδα. Μια χώρα της οποίας η ιστορία γράφτηκε για πρώτη φορά στα κύματα, από τις τριήρεις που συνέδεαν τις πόλεις-κράτη της αρχαιότητας. Αυτή η παράδοση δεν είναι νοσταλγία. Είναι μια σύγχρονη πραγματικότητα. Τα πλοία που ελέγχονται από Έλληνες αποτελούν σήμερα το ένα πέμπτο ολόκληρου του παγκόσμιου στόλου, με ακόμη μεγαλύτερα μερίδια σε πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, δεξαμενόπλοια και πλοία LNG.
Στη συνέχεια ο πρωθυπουργός είπε ότι χωρίς ναυτιλία δεν υπάρχει παγκόσμια οικονομία, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στον προστατευτισμό με τη μορφή δασμών, που «ενέχει επίσης τον κίνδυνο κατακερματισμού των αλυσίδων εφοδιασμού και αντιστροφής της φτώχειας δεκαετιών, μειώνοντας το εμπόριο».
Ο πρόεδρος τού ICS κ. Emanuele Grimaldi, αναφέρθηκε στον προστατευτισμό ο οποίος όπως είπε υπονομεύει συχνά τις δυνατότητες των κρατών για ευημερία. Πρέπει να συνεχίσουμε να δρούμε σε παγκόσμια κλίμακα είπε ο πρόεδρος του ICS. Μίλησε ξεκάθαρα για το αυξανόμενο κύμα μονομερών εμπορικών περιορισμών και δασμών που επιβάλλουν κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο. Αυτά, όπως τόνισε, οδηγούν σε αυξημένο κόστος για τον καταναλωτή, δημιουργούν ρυθμιστική ασυμμετρία, και αλλοιώνουν τα φυσιολογικά μονοπάτια του διεθνούς εμπορίου. «Αυτά τα μέτρα, όσο καλοπροαίρετα κι αν είναι, βλάπτουν την ίδια τη βάση του παγκόσμιου εμπορίου», δήλωσε χαρακτηριστικά.Ο Γκριμάλντι επέμεινε στην ανάγκη παγκόσμιας και ενιαίας δράσης για την πράσινη μετάβαση.
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κ. Μελίνα Τραυλού σημείωσε μεταξύ άλλων ότι η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών παραμένει προσηλωμένη στην ενημέρωση των διεθνών φορέων πολιτικής «υπερασπιζόμενη το ελεύθερο εμπόριο, την ασφάλεια της ζωής στη θάλασσα και την περιβαλλοντική βιωσιμότητα». «Η διαμόρφωση του μέλλοντος της ναυτιλίας μπορεί να γίνει μόνο με σεβασμό στη βαθιά τεχνογνωσία του κλάδου» πρόσθεσε η κα. Τραυλού και συμπλήρωσε ότι «η ναυτιλία είναι ένας σιωπηλός διαμεσολαβητής που εξασφαλίζει, με τον πιο οικονομικό τρόπο, την ασφάλεια των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού, καθώς και την αυτονομία των χωρών σε όλο τον κόσμο σε θέματα διατροφής και ενέργειας»
Ο Υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας από την πλευρά του χρησιμοποίησε ένα παράδειγμα από το μπάσκετ μνημονεύοντας τον Μάικλ Τζόρνταν για να αναδείξει την αξία της ομαδικής δουλειάς. Αναφέρθηκε στη σημασία της συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για την επιτυχή μετάβαση της ναυτιλίας στη νέα εποχή, υπογραμμίζοντας τον καθοριστικό ρόλο της Ελλάδας, τόσο ιστορικά όσο και σήμερα, στη διαμόρφωση του παγκόσμιου ναυτιλιακού γίγνεσθαι. Ο υπουργός έθεσε επίσης ζητήματα ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, ζητώντας στήριξη από την ΕΕ, ενώ επεσήμανε ότι οποιαδήποτε μετάβαση προς την πράσινη ναυτιλία θα πρέπει να συνοδεύεται από ρεαλιστικά μέτρα και διάλογο, χωρίς να πλήττεται η βιωσιμότητα του κλάδου.
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.