Τρι03252025

Last updateΤρι, 25 Μαρ 2025 7pm

Οι υψηλοί ναύλοι των εναλλακτικών διαδρομών και οι Χούθι αποτρέπουν τα πλοία από την επιστροφή τους στην Ερυθρά Θάλασσα

0container

του Γιώργου Σ. Σκορδίλη

Οι πρόσφατες στρατιωτικές επιθέσεις των Ηνωμένων Πολιτειών εναντίον των Χούθι στην Υεμένη δεν έχουν αμβλύνει τις ανησυχίες της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας σχετικά με την επιστροφή στη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας.

Όπως αναφέρουν οι New York Times oι ενέργειες του Προέδρου Τραμπ, που αποσκοπούν στην προστασία της Ερυθράς Θάλασσας από τις επιθέσεις των Χούθι που έχουν διαταράξει τη διεθνή ναυτιλία, αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης σύγκρουσης που έχει επηρεάσει σημαντικά τις παγκόσμιες εμπορικές οδούς.

Κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν αναδρομολογήσει σε μεγάλο βαθμό τα πλοία τους γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας της Αφρικής, προσθέτοντας περίπου 3.500 ναυτικά μίλια και 10 ημέρες σε ταξίδια μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.

Αυτή η μετατόπιση ήταν μια απάντηση στις επιθέσεις των Χούθι, οι οποίοι ευθυγραμμισμένοι πλήρως με το Ιράν, άρχισαν να στοχεύουν εμπορικά πλοία στα τέλη του 2023 για να υποστηρίξουν τη Χαμάς στη σύγκρουση της με το Ισραήλ.

Παρά την προσωρινή κατάπαυση του πυρός μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς τον Ιανουάριο, η οποία οδήγησε σε σύντομη μείωση των επιθέσεων, οι μεγάλες ναυτιλιακές γραμμές παραμένουν διστακτικές.

Εταιρείες όπως η Maersk και η MSC έχουν δηλώσει ότι θα συνεχίσουν να αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα μέχρι να υπάρξει είτε μια σημαντική ειρηνευτική συμφωνία που θα περιλαμβάνει τους Χούθι είτε μια αποφασιστική στρατιωτική ήττα της ομάδας.

Ο Vincent Clerc, διευθύνων σύμβουλος της Maersk, αναφέρθηκε τον Φεβρουάριο στην ανάγκη μιας βιώσιμης λύσης, είτε μέσω πλήρους στρατιωτικής καταστολής των δυνατοτήτων των Χούθι είτε μέσω διπλωματικής συμφωνίας, προτού εξεταστεί η επιστροφή στο παραδοσιακό πέρασμα της Ερυθράς Θάλασσας.

Οι πρόσφατες στρατιωτικές ενέργειες των ΗΠΑ, ενώ εντείνουν τον αγώνα κατά των Χούθι, δεν έχουν πείσει ακόμη την διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία ότι οι κίνδυνοι έχουν υποχωρήσει.

Η ναυτιλία εξάλλου έχει προσαρμοστεί στη μακρύτερη αφρικανική διαδρομή, η οποία, παρά το υψηλότερο κόστος και τους εκτεταμένους χρόνους διαμετακόμισης, επωφελήθηκε ακούσια από τους αυξημένους ναύλους λόγω της μειωμένης συνολικής προσφοράς πλοίων.

Επιπλέον, η εναλλακτική διαδρομή υποστήριξε απροσδόκητα υψηλότερα κέρδη για τις ναυτιλιακές εταιρείες, που αντισταθμίστηκαν από τον υψηλό αριθμό νέων πλοίων που παραγγέλθηκαν κατά τη διάρκεια της εμπορικής έκρηξης που προκλήθηκε από την πανδημία.

Αυτές οι δυναμικές υποδηλώνουν ότι οι συγκεκριμένοι ναύλοι ενδέχεται να παραμείνουν υψηλοί εάν οι διαταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα συνεχιστούν μέχρι τα τέλη του 2025.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter