Ο ΙΜΟ χαράσσει στρατηγική για τη θαλάσσια ψηφιοποίηση
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: NEA
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 19 Μαρτίου 2025 07:11

Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) αναπτύσσει μια ολοκληρωμένη στρατηγική για την αξιοποίηση των αναδυόμενων τεχνολογιών και την προώθηση της αποτελεσματικότητας, της ασφάλειας και της βιωσιμότητας στη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Κατά τη διάρκεια της 49ης συνόδου της στο Λονδίνο από τις 10 έως τις 14 Μαρτίου, η Facilitation Committee του ΙΜΟ (FAL) περιέγραψε ένα σχέδιο εργασίας για τη στρατηγική του ΙΜΟ για τη ναυτιλιακή ψηφιοποίηση.
Η στρατηγική, η οποία αναμένεται να εγκριθεί από τη Συνέλευση του ΙΜΟ έως το τέλος του 2027, στοχεύει στη δημιουργία ενός πλήρως διασυνδεδεμένου και αυτοματοποιημένου παγκόσμιου ναυτιλιακού τομέα.
Για να καθοδηγήσει αυτή τη διαδικασία, η Επιτροπή Διευκόλυνσης δημιούργησε μια Ομάδα Αλληλογραφίας επιφορτισμένη με τον καθορισμό του πεδίου εφαρμογής, των στόχων και του πλαισίου εφαρμογής της στρατηγικής.
Κατά τη διάρκεια του επόμενου έτους, η ομάδα θα αξιολογήσει τις υπάρχουσες και αναδυόμενες τεχνολογίες, πρότυπα και μεθοδολογίες που μπορούν να υποστηρίξουν τη θαλάσσια ψηφιοποίηση, διασφαλίζοντας παράλληλα την ευθυγράμμιση μεταξύ των διαφόρων επιτροπών του ΙΜΟ.
Η Facilitation Committee κάλεσε την Επιτροπή Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC) και την Επιτροπή Ναυτικής Ασφάλειας (MSC) να ενθαρρύνουν τα κράτη μέλη και τους διεθνείς οργανισμούς να συμμετάσχουν στην ομάδα αλληλογραφίας, διασφαλίζοντας την έγκαιρη συμμετοχή των ενδιαφερόμενων μερών. Η ομάδα θα παρουσιάσει τα πορίσματά της στην επόμενη συνεδρίαση της Facilitation Committee (FAL 50) το 2026, πριν από την τελική υποβολή στη συνέλευση του ΙΜΟ το 2027.
Ο Γενικός Γραμματέας του ΙΜΟ Arsenio Dominguez δήλωσε: «Η στρατηγική ψηφιοποίησης της ναυτιλίας του ΙΜΟ είναι μια προσπάθεια που αλλάζει το παιχνίδι για να γίνει πραγματικότητα η ομαλή, απρόσκοπτη, έξυπνη ναυτιλία.
«Θα βοηθήσει στην ενσωμάτωση πλοίων και λιμένων, θα βελτιώσει την εφοδιαστική και θα βελτιστοποιήσει τις διαδρομές, μειώνοντας παράλληλα τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Πρέπει να συνεργαστούμε για να διασφαλίσουμε ότι η στρατηγική εξυπηρετεί όλους.»
Η νέα στρατηγική βασίζεται σε πρόσφατα ορόσημα, συμπεριλαμβανομένων των υποχρεωτικών κανονισμών για την ενιαία ναυτιλιακή θυρίδα (MSW) που θεσπίστηκαν πέρυσι, οι οποίοι απαιτούν από τα πλοία και τους λιμένες να χρησιμοποιούν μια ενιαία ψηφιακή πλατφόρμα για την ανταλλαγή πληροφοριών και τον εξορθολογισμό των διαδικασιών κατάπλου σε λιμένα.
Κατά τη διάρκεια της 49ης συνόδου, η Facilitation Committee προώθησε επίσης βασικές πρωτοβουλίες ψηφιοποίησης:
-Ενημερωμένη συλλογή IMO για τη διευκόλυνση και το ηλεκτρονικό επιχειρείν: Εγκρίθηκε αναθεωρημένη έκδοση, η οποία εισάγει πρόσθετα σύνολα δεδομένων για τη βελτίωση της τυποποίησης και της διαλειτουργικότητας μεταξύ των θαλάσσιων συστημάτων IT.
-Ενισχυμένες οδηγίες για τα MSW: Εγκρίθηκαν τροποποιήσεις για την εισαγωγή λειτουργιών επαλήθευσης, τη μείωση των χειρωνακτικών διοικητικών καθηκόντων και την εξάλειψη των περιττών ελέγχων.
-Ασφάλεια στον κυβερνοχώρο για τα MSW: Εισήχθη νέα πρωτοβουλία για την ανάπτυξη μέτρων κυβερνοασφάλειας για την προστασία των ψηφιακών θαλάσσιων επιχειρήσεων.
-Οδηγίες για τα ηλεκτρονικά πιστοποιητικά: Κοινές κατευθυντήριες γραμμές για τα ηλεκτρονικά πιστοποιητικά εγκρίθηκαν και διαβιβάστηκαν για τελική αναθεώρηση από τις Επιτροπές Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος, Ασφάλειας στη Θάλασσα και Νομικών Θεμάτων του IMO.