Παρ01102025

Last updateΠαρ, 10 Ιαν 2025 2pm

ECSA: Ζητά ισχυρότερα μέτρα για την επιτάχυνση της υιοθέτησης καθαρών καυσίμων στη ναυτιλία

0Sotiris Raptis1

Η έκθεση Ντράγκι χαρακτηρίζει τη ναυτιλία ως έναν από τους πιο δύσκολους τομείς για την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα, απαιτώντας ετήσιες επενδύσεις ύψους 40 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Τονίζει ότι η δημιουργία μιας αλυσίδας εφοδιασμού για εναλλακτικά καύσιμα είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ. Σε ένα έγγραφο θέσεων που κυκλοφόρησε σήμερα, οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές (ECSA) διατυπώνουν τις συστάσεις τους για τη στήριξη της υιοθέτησης καθαρών καυσίμων στη ναυτιλία.

Η δέσμη μέτρων «Fit for 55» και η πρόσφατη ιστορική συμφωνία του ΙΜΟ σχετικά με τη στρατηγική για τα αέρια του θερμοκηπίου έχουν θέσει σαφείς στόχους για τη ναυτιλία ώστε να φτάσει στο «καθαρό μηδέν» μέχρι το 2050. Για να επιτύχει τους ευρωπαϊκούς και διεθνείς κλιματικούς στόχους της, η ναυτιλία χρειάζεται επειγόντως κατά προτεραιότητα πρόσβαση σε καθαρά καύσιμα, σε επαρκείς ποσότητες και σε προσιτές τιμές.

Η έκθεση Ντράγκι προσδιορίζει την ανάπτυξη μιας αλυσίδας εφοδιασμού για καθαρά καύσιμα ως προτεραιότητα για την ΕΕ, προειδοποιώντας ότι διαφορετικά το κόστος για την επίτευξη των κλιματικών της στόχων θα είναι σημαντικό. Η έκθεση υπογραμμίζει επίσης το σημαντικό χάσμα τιμών μεταξύ των συμβατικών και των καθαρών καυσίμων, τα οποία για τη ναυτιλία μπορεί να είναι έως και πέντε φορές ακριβότερα. Η ναυτιλία αντιμετωπίζει έντονο ανταγωνισμό από άλλους τρόπους μεταφοράς για πρόσβαση σε καθαρά καύσιμα, ιδίως προηγμένα βιοκαύσιμα και ηλεκτρονικά καύσιμα, σημειώνει η ECSA.

Για την επιτάχυνση της παραγωγής και της υιοθέτησης καθαρών καυσίμων για τη ναυτιλία, η ECSA προτείνει τις ακόλουθες συστάσεις:

-Χρήση των εσόδων από το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ) της ΕΕ για τη γεφύρωση του χάσματος τιμών μεταξύ καθαρών και συμβατικών καυσίμων, ιδίως μέσω ειδικών προσκλήσεων για τη ναυτιλία στο πλαίσιο του Ταμείου Καινοτομίας της ΕΕ και προσαρμοσμένων μηχανισμών όπως οι δημοπρασίες ή επιχορηγήσεις (Auctions-as-a-Service ή Grant-as-a-Service).
- Να προωθηθεί η παραγωγή καθαρών καυσίμων για τη ναυτιλία με την ενίσχυση των διατάξεων του κανονισμού για τα καύσιμα της ΕΕ για τη ναυτιλία και του RED III με την εισαγωγή εντολής στους προμηθευτές καυσίμων να παράγουν στην ΕΕ τουλάχιστον το 40% των ναυτιλιακών καυσίμων που απαιτούνται για τη συμμόρφωση με τους στόχους του κανονισμού για τα καύσιμα της ΕΕ για τη ναυτιλία. Η ναυτιλία θα πρέπει να έχει κατά προτεραιότητα πρόσβαση σε καθαρά καύσιμα, όπως υποστηρίζεται στην ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά με τον κλιματικό στόχο για το 2040.
-Ανάπτυξη ενεργειακών κόμβων και επίτευξη ασφάλειας. Οι υποδομές αποτελούν προϋπόθεση για την απαλλαγή του ναυτιλιακού τομέα από τον άνθρακα. Στο πλαίσιο της επικείμενης ναυτιλιακής βιομηχανικής στρατηγικής, η έκκληση για παραγωγή 40% καθαρών καυσίμων στην Ευρώπη θα πρέπει να μεταφραστεί σε συγκεκριμένες απαιτήσεις για τις λιμενικές υποδομές, καθώς και σε επενδύσεις για τη μετατροπή των μεγάλων ευρωπαϊκών λιμένων σε ενεργειακούς κόμβους.
«Η έκθεση Ντράγκι υπογραμμίζει ότι η ναυτιλία είναι ένας από τους πιο δύσκολους τομείς για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές που απαιτεί σχεδόν 40 δισεκατομμύρια ευρώ ετήσιων επενδύσεων. Χρειαζόμαστε τη συμβολή όλων (all hands on deck) για να καλύψουμε το τεράστιο χάσμα τιμών μεταξύ των συμβατικών και των καθαρών καυσίμων που μπορεί να είναι έως και πέντε φορές ακριβότερα. Η ενεργειακή μετάβαση είναι μια μεγάλη ευκαιρία για την Ευρώπη να αυξήσει τις επενδύσεις σε καθαρές τεχνολογίες και καύσιμα και να ενισχύσει τη διεθνή ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας μας. Ζητάμε να τεθεί στόχος παραγωγής 40% για καθαρά ναυτιλιακά καύσιμα στην Ευρώπη, σύμφωνα με το Net-Zero Industry Act. Η ΕΕ μπορεί να αξιοποιήσει τη μετάβαση της ναυτιλίας για να ενισχύσει την παραγωγή καυσίμων στην Ευρώπη, στο πλαίσιο της Clean Industrial Deal και της ναυτιλιακής βιομηχανικής στρατηγικής», δήλωσε ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της ECSA.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter