Σαβ09142024

Last updateΠαρ, 13 Σεπ 2024 4pm

Petrofin: Οι έλληνες εφοπλιστές στην πρωτοκαθεδρία, ναυπηγούν τα περισσότερα οικολογικά πλοία

petrofin neoteukta

H ανάπτυξη του συνόλου του ελληνικού στόλου συνεχίσθηκε και το 2023 σε όλους τους τομείς, όλα τα μεγέθη και όλες τις ηλικίες.

Η χωρητικότητα όλων των τύπων και μεγεθών πλοίων αυξήθηκε κατά 2,08%, ενώ ο αριθμός των πλοίων αυτών αυξήθηκε σε 6.494, αναφέρει η ετήσια έκθεση της Petrofin «Key Developments of Greek Shipping in 2023 and 2024 Prospects». Το μέσο μέγεθος των πλοίων αυξήθηκε σε 73,1 χιλ. τόνους DWT από 72,6 χιλ. τόνους DWT το 2022. Η ηλικία αυξήθηκε επίσης στα 14,3 έτη.

Καθώς ο στόλος αυξάνεται, η ηλικία του συνεχίζει την ανοδική του τάση. Αυτό σηματοδοτεί μια καλή ναυτιλιακή αγορά με υψηλό ποσοστό αξιοποίησης του υπάρχοντος στόλου και μια προσεκτική προσέγγιση στην παραγγελία νεότευκτων πλοίων.
Η ελληνική ναυτιλία και το 2023 και παραμένει στην πρώτη θέση με την Κίνα να ακολουθεί στη δεύτερη, σύμφωνα με την Petrofin Research. Αν και η Κίνα συνέχισε να επιδεικνύει ισχυρή ανάπτυξη σε ετήσια βάση, ο ελληνικός ναυτιλιακός στόλος με 393 εκατ. DWT εξακολουθούσε να κατέχει ένα άνετο προβάδισμα έναντι των 302 εκατ. DWT της Κίνας, με την Ιαπωνία να βρίσκεται στην τρίτη θέση με 238 εκατ. DWT (UNCTAD).
Επίσης οι έλληνες εφοπλιστές ναυπηγούν τα περισσότερα νέα οικολογικά πλοία. Το πρώτο εξάμηνο του 2024, το συνολικό DWT των ελληνικών παραγγελιών νεότευκτων πλοίων αυξήθηκε από 24,33 εκατ. DWT σε 43,01 εκατ. DWT με συνεχείς περαιτέρω παραγγελίες τους τελευταίους μήνες.
Η Petrofin παραθέτει τα στοιχεία των Clarksons που δείχνουν ότι οι Έλληνες εφοπλιστές προηγούνται στις ναυπηγήσει eco πλοίων με 543 πλοία 52.331.130 dwt υπό παραγγελία έναντι 532 πλοίων 42.825.520 dwt της Κίνας και 474 πλοίων 34.775.883 dwt των Ιαπώνων.
Δεδομένης της ραγδαίας αύξησης των παραγγελιών πλοίων διπλού καυσίμου και οικολογικών τύπου Tier III , αναμένεται ότι ο ελληνικός στόλος θα συνεχίσει την ανάπτυξή του.
Οι οικονομίες κλίμακας εξακολουθούν να αποτελούν καθοριστικό παράγοντα στη ναυτιλία και δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ο αριθμός των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών έχει μειωθεί και πάλι το 2023 σε 592, μια μικρή ανάσα από το ιστορικό χαμηλό των 588 το 2018. Όπως ήταν αναμενόμενο, το μεγαλύτερο μέρος της πτώσης αποδίδεται στους μικρότερους στόλους 1-2 πλοίων, καθώς όλα τα άλλα μεγέθη στόλων επέδειξαν ανθεκτικότητα.
Όσον αφορά το μέγεθος των εταιρειών, ο αριθμός των εταιρειών με 25+ πλοία αυξήθηκε σε 57 από 56 το 2022 και 54 το 2021, σημειώνοντας τον υψηλότερο αριθμό που έχει καταγραφεί ποτέ. Από πλευράς χωρητικότητας αυξήθηκαν κατά 7,86 εκατ. τόνους DWT το 2023 σε σύγκριση με αύξηση 18,17 εκατ. τόνους DWT το 2022.
Οι ιδιοκτήτες άνω του 1 εκατ. τόνων επανήλθαν σε ανάπτυξη με 83 εταιρείες σε σύγκριση με την απώλεια 4 εταιρειών σε 78 εταιρείες το 2022. Το ποσοστό τους επί του στόλου ανήλθε στο 79,3%, επιστρέφοντας στα επίπεδα του 2021 μετά από μείωση στο 78,3% το 2022. Ο αριθμός των εταιρειών που διαχειρίζονται πολύ νέους στόλους (0-9 ετών) συνεχίζει την πτωτική του τάση, αυτή τη φορά σε 89, από 99 το 2022. Αυτό αντανακλά τον σκεπτικισμό που κρύβεται πίσω από την παραγγελία νεότευκτων πλοίων, η οποία έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της μέσης ηλικίας του στόλου.
Η αύξηση της ηλικίας του συνόλου του στόλου που ξεκίνησε το 2018 συνεχίζεται. Για το 2023 ο μέσος όρος είναι 14,3 έτη, ελαφρώς αυξημένος σε σχέση με το 2022 (14,1 έτη).
Παρατηρείται μια εμφανής επιβράδυνση της αύξησης του ελληνικού στόλου. Αυτό μπορεί να εξηγηθεί από την επιβράδυνση των παραδόσεων νεότευκτων πλοίων και της δραστηριότητας S&P, καθώς και από τη σπάνια διάθεση παλαιότερων πλοίων.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter