Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας: Η διαταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα επηρεάζει το εμπόριο πετρελαίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: NEA
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 18 Ιανουαρίου 2024 19:19
Οι αυξανόμενες γεωπολιτικές εντάσεις στη Μέση Ανατολή, η οποία αντιπροσωπεύει το ένα τρίτο του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου πετρελαίου, έχουν προκαλέσει την ένταση των αγορών στις αρχές του 2024, αναφέρει ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας.
Οι αεροπορικές επιδρομές των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου σε στόχους των Χούτι στην Υεμένη, ως απάντηση στις επιθέσεις της υποστηριζόμενης από το Ιράν ομάδας σε δεξαμενόπλοια στην Ερυθρά Θάλασσα, έχουν προκαλέσει ανησυχίες ότι μια κλιμάκωση της σύγκρουσης θα μπορούσε να διαταράξει περαιτέρω τη ροή του πετρελαίου μέσω βασικών εμπορικών διαδρομών. Ενώ η παραγωγή πετρελαίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου δεν έχει επηρεαστεί, ένας αυξανόμενος αριθμός πλοιοκτητών εκτρέπει τα φορτία μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα.
Αν δεν υπάρξουν σημαντικές διαταραχές στις ροές πετρελαίου, η αγορά φαίνεται να είναι αρκετά καλά εφοδιασμένη το 2024, με τις υψηλότερες από τις αναμενόμενες αυξήσεις της παραγωγής εκτός του ΟΠΕΚ+ να ξεπερνούν την αύξηση της ζήτησης πετρελαίου με ένα υγιές περιθώριο. Ενώ οι πολιτικές διαχείρισης της προσφοράς του ΟΠΕΚ+ μπορεί να οδηγήσουν την αγορά πετρελαίου σε ένα μικρό έλλειμμα στην αρχή του έτους, η ισχυρή αύξηση από τους παραγωγούς εκτός του ΟΠΕΚ+ θα μπορούσε να οδηγήσει σε σημαντικό πλεόνασμα εάν οι πρόσθετες εθελοντικές περικοπές της ομάδας ΟΠΕΚ+ αποσυρθούν το 2ο τρίμηνο του 24.
Η παγκόσμια προσφορά πετρελαίου προβλέπεται να αυξηθεί κατά 1,5 mb/d σε νέο υψηλό επίπεδο 103,5 mb/d το 2024. Η αμερικανική ήπειρος - με επικεφαλής τις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Βραζιλία, τη Γουιάνα και τον Καναδά - θα κυριαρχήσει στα κέρδη το 2024, όπως ακριβώς έκανε η περιοχή πέρυσι. Μετά από μια απότομη αύξηση της παραγωγής το 4ο τρίμηνο του 23, η παγκόσμια προσφορά πετρελαίου αναμένεται να μειωθεί αυτόν τον μήνα, καθώς μια έκρηξη κρύου καιρού που σαρώνει τις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά επιβαρύνει τις πετρελαϊκές επιχειρήσεις.
Η αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου αναμένεται να μειωθεί στο μισό από 2,3 mb/d το 2023 σε 1,2 mb/d φέτος, με την ανάκαμψη μετά την εποχή του Covid να έχει σχεδόν ολοκληρωθεί, την αύξηση του ΑΕΠ στις μεγάλες οικονομίες να είναι χαμηλότερη του αναμενομένου, και τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και τον εξηλεκτρισμό του στόλου των οχημάτων που περιορίζουν τη χρήση πετρελαίου. Κατά τη διάρκεια του 2023, ο ρυθμός αύξησης της ζήτησης εκτός Κίνας επιβραδύνθηκε σημαντικά, σε περίπου 300 kb/d κατά μέσο όρο κατά το 2ο εξάμηνο του 23. Η Κίνα θα συνεχίσει να ηγείται της αύξησης της ζήτησης πετρελαίου το 2024, με τον αναπτυσσόμενο πετροχημικό της τομέα να κερδίζει ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο.
Στις αρχές του 2024, ο κίνδυνος διαταραχών του παγκόσμιου εφοδιασμού πετρελαίου από τις συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή παραμένει αυξημένος, ιδίως για τις ροές πετρελαίου μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και, κυρίως, της διώρυγας του Σουέζ. Το 2023, περίπου το 10% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου πετρελαίου, ή περίπου 7,2 mb/d αργού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου, και το 8% του παγκόσμιου εμπορίου υγροποιημένου φυσικού αερίου διέρχεται από αυτή τη σημαντική εμπορική οδό. Η κύρια εναλλακτική ναυτιλιακή διαδρομή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στην Αφρική παρατείνει τα ταξίδια έως και κατά δύο εβδομάδες - προσθέτοντας πίεση στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού και αυξάνοντας το κόστος των ναύλων και των ασφαλίσεων.
Όπως πάντα, ο ΔΟΕ είναι έτοιμος να ανταποκριθεί αποφασιστικά εάν υπάρξει διαταραχή του εφοδιασμού και η παγκόσμια αγορά πετρελαίου χρειαστεί πρόσθετα βαρέλια. Οι χώρες μέλη του ΔΟΕ διαθέτουν συλλογικά αποθέματα περίπου 4 δισεκατομμυρίων βαρελιών, συμπεριλαμβανομένων 1,2 δισεκατομμυρίων βαρελιών αποθεμάτων που ελέγχονται από τις κυβερνήσεις και διατηρούνται αποκλειστικά για την περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Αυτό το μαξιλάρι θα πρέπει να βοηθήσει να κατευναστούν οι ανησυχίες της αγοράς και η αγωνία μεταξύ των κυβερνήσεων, των βιομηχανιών και των ενεργειακών συνεταιρισμών.