Δευ01202025

Last updateΔευ, 20 Ιαν 2025 6am

Οι Ιδρυτές της Eletson και οι Αδελφοί Ρεθύμνη εισήχθησαν στο Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας σε μια ιστορική βραδιά

0Inductees

Τρεις από τους Ιδρυτές-Διευθυντές της Eletson Corporation κι οι Αδελφοί Ρεθύμνη, Νικόλαος και Μηνάς, έγιναν οι πιο πρόσφατες ιστορικές προσωπικότητες του κλάδου που εντάχθηκαν στο Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας.

Οι νέοι Εισακτέοι αποκαλύφθηκαν και μνημονεύτηκαν στην ετήσια Τελετή Εισαγωγής και Δείπνου του Πανθέου, που πραγματοποιήθηκε το βράδυ της 5ης Ιουλίου στο Αίθριο των Μουσών, στο Μέγαρο Μουσικής. Την υψηλού κύρους εκδήλωση παρακολούθησαν περισσότεροι από 500 καλεσμένοι.

Οι πρόσφατα ανακοινωθέντες Εισακτέοι για το 2022, οι Ιδρυτές της Eletson Απόστολος Β. Χατζηελευθεριάδης (1932-2001), Ιωάννης Ε. Καρασταμάτης (1925-2012) και Ερρίκος Κέρτσικωφ (1928-2003) και τα αδέρφια Νικόλαος Β. Ρεθύμνης (1886-1981) και Μηνάς Β. Ρεθύμνης (1892-1977), ανεβάζουν τον αριθμό του Πανθέου με σπουδαία πρόσωπα από την ιστορία της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας στα 41.

Ήταν επίσης μια ιστορική βραδιά, καθώς σηματοδότησε την πρώτη φορά που Εισακτέοι έγιναν δεκτοί στο Πάνθεον για τα συλλογικά τους επιτεύγματα. Η ψηφοφορία για τους Εισακτέους πραγματοποιείται κάθε χρόνο και είναι ανοιχτή στα μέλη της Ακαδημίας του Πανθέου της Ελληνικής Ναυτιλίας, που αριθμεί περίπου 300 εξέχοντα άτομα της σημερινή ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας. Από την έναρξη του Πανθέου το 2007, για 15 χρόνια όλοι οι εισαχθέντες που εκλέχτηκαν ήταν μεμονωμένα άτομα.

Οι Ιδρυτές-Διευθυντές της Eletson

Απόστολος Β. Χατζηελευθεριάδης (1932 - 2001)
Ιωάννης Ε. Καρασταμάτης (1925 - 2012)
Ερρίκος Κέρτσικωφ (1928 - 2003)

Η Eletson Corporation έγινε μια από τις πιο αξιοθαύμαστες εταιρίες δεξαμενόπλοιων στον κόσμο υπό την ηγεσία τεσσάρων πλοιάρχων. Μεταξύ αυτών ήταν ο Απόστολος Χατζηελευθεριάδης κι οι κουνιάδοι του Γιάννης Καρασταμάτης και Ερρίκος Κέρτσικοφ, οι οποίοι όλοι μαζί εισήχθησαν στο Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας.

Για την προοδευτική κουλτούρα της εταιρίας και την επιτυχία της πιστώθηκε επίσης σε μεγάλο βαθμό ο μικρότερος αδερφός του Απόστολου, Γρηγόρης Χατζηελευθεριάδης (γεννημένος το 1938), ο οποίος είναι ο μόνος εν ζωή εκ των ιδρυτών της Eletson.

Και οι τέσσερις διακρίθηκαν ως καπετάνιοι εμπορικού ναυτικού και ίδρυσαν την Eletson το 1966 με τις συνδυασμένες οικονομίες τους περίπου 50.000 δολάρια που χρησιμοποιήθηκαν για την απόκτηση ενός πρώτου μικρού σκάφους 30 ετών. Σταδιακά, η εταιρία άρχισε να επικεντρώνεται περισσότερο στα δεξαμενόπλοια και στη συνέχεια αποκλειστικά στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου.

Στις αρχές της δεκαετίας του ‘80, η εταιρία είχε παραγγείλει τα πρώτα της νεότευκτα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων. Αργότερα εκείνη τη δεκαετία ήρθε στην παγκόσμια προσοχή παραγγέλνοντας την πρώτη σειρά σύγχρονων δεξαμενόπλοιων διπλού κύτους, τρία χρόνια πριν την πετρελαιοκηλίδα του Exxon Valdez στην Αλάσκα, και τον νόμο για τη ρύπανση από πετρέλαιο των ΗΠΑ που οδήγησε στην εποχή του διπλού κύτους.

Μεταξύ του 1989 και του 1996, η Eletson παρήγγειλε άλλα 24 νεότευκτα δεξαμενόπλοια, συμπεριλαμβανομένων πλοίων με διπλά καταστρώματα και άλλα που ενσωμάτωναν διαμήκη διαφράγματα καθώς και διπλό κύτος. Μέχρι το 1996 είχε έναν από τους πρώτους στόλους που περιλάμβανε μόνο διπλού κύτους δεξαμενόπλοια.

Οι συνιδρυτές επέμειναν στην υψηλότερη ποιότητα και υιοθέτησαν μια νοοτροπία για την εταιρεία τους που ταίριαζε με την «κουλτούρα βιομηχανικού μεταφορέα» των μεγάλων πελατών τους και τη διαφοροποιούσε έντονα από τις περισσότερες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρίες εκείνης της εποχής.

Οι ιδρυτές της Eletson ήταν μεταξύ των πρώτων Ελλήνων εφοπλιστών που ίδρυσαν μια σωστή εταιρία χαρτοφυλακίου και εταιρική δομή. Ήταν ηγέτης στη μηχανογράφηση, τη διαφάνεια και το ανθρώπινο δυναμικό, με όλους τους ιδρυτές-διευθυντές να παραμένουν δια βίου συνεισφέροντες στη ναυτική εκπαίδευση.

Η Eletson ήταν ηγέτης με πολλούς τρόπους. Το 1993 τοποθέτησε την πρώτη έκδοση ομολόγων υψηλής απόδοσης για ευρωπαϊκή ναυτιλιακή εταιρία στην αγορά δημόσιου χρέους των ΗΠΑ. Τα 140 εκατομμύρια δολάρια σε κεφάλαιο προπληρώθηκαν 100% μέσα σε οκτώ χρόνια. Παρά τις καινοτομίες της εταιρίας, οι ιδρυτές παρέμειναν όλοι ισόβια πιστοί στην ελληνική ναυτική τεχνογνωσία και στην ελληνική σημαία για τον στόλο τους.

Οι Αδελφοί Ρεθύμνη

Νικόλαος Β. Ρεθύμνης (1886-1981)
Μηνάς Β. Ρεθύμνης (1892-1977)

Η ίδρυση της Rethymnis & Kulukundis (R&K) στο Λονδίνο το 1921 από τους εξαδέλφους Μανώλη Κουλουκουντή και Μηνά Ρεθύμνη εξασφάλισε ότι το όνομα της οικογένειας Ρεθύμνη θα κατοχυρωθεί στον θρύλο της ελληνικής ναυτιλίας. Αλλά ο Μηνάς και ο μεγαλύτερος αδερφός Νικόλαος αξίζουν αναγνώριση για κάτι περισσότερο από αυτό.

Οι αδελφοί Ρεθύμνη γεννήθηκαν στην Κάσο σε οικογένεια πλοιάρχων. Η οικογένεια μετακόμισε στη Σύρο όταν ο Νικόλαος και ο Μηνάς ήταν μικροί. Κι οι δύο μαθήτευσαν σε βρετανικά ναυτικά κολέγια κι έγιναν οι ίδιοι καπετάνιοι.

Ο παππούς τους, ο καπετάν Νικόλαος Ρεθύμνης, άρχισε να νηολογεί πλοία στην Κάσο από τα τέλη της δεκαετίας του 1850. Ο πατέρας τους, Βασίλειος, ήταν και ο ίδιος μικρός εφοπλιστής. Συνεργάστηκε με τον Ιωάννη Πνευματικό για να αποκτήσει ένα πρώτο ατμόπλοιο, το Χρυσόπολις, και με αυτό το πλοίο ο μεγαλύτερος γιος του, Νικόλαος, έκανε τη φήμη του ως πλοίαρχος.

Ο Μηνάς Ρεθύμνης και ο Μανώλης Κουλουκουντής μοιράστηκαν καταλύματα στο Λονδίνο και κατέληξαν κι οι δύο να εργάζονται για την ίδια εταιρία, την Eastern Shipping Agents. Ίδρυσαν την R&K το 1921 και ανέπτυξαν την εταιρία ως ένα ‘one-stop shop’ για να εξυπηρετήσει έναν ευρύ κύκλο Ελλήνων πλοιοκτητών. Στις παραμονές του Β' Παγκοσμίου Πολέμου αντιπροσώπευε περίπου 90 πλοία.
Ενώ η R&K άκμασε, παράλληλα ο Νικόλαος και ο Μηνάς Ρεθύμνης ενώθηκαν με τα εξαδέλφια και συναδέλφους Κασσιώτες καπετάνιους Μιχαήλ Πνευματικό και Στάθη Γιάνναγα, ιδρύοντας από κοινού την Kassos Steam Navigation Company της Σύρου το 1927. Τα αδέρφια κατείχαν το 40% των μετοχών της Kassos.

Η νέα επιχείρηση βασίστηκε στην R&K, αλλά οι εταίροι δημιούργησαν επίσης τη δική τους μονάδα διαχείρισης στο Λονδίνο. Η Kassos Steam Navigation χρησιμοποίησε την εκτεταμένη γνώση του ομίλου σχετικά με τη χωρητικότητα μεταχειρισμένων και δημιούργησε γρήγορα έναν σημαντικό στόλο εμπορευματικών πλοίων ελληνικής σημαίας, επανδρωμένα με ναυτικούς από την Σύρο και την Κάσο.

Η εταιρία παρήγγειλε το πρώτο της νέο πλοίο λίγο αργότερα και το κύρος της υπογραμμίστηκε με την παράδοση το 1939 του 9.700 τόνων Κάσος από τον ναυπηγό της Sunderland, William Doxford. Το Kassos έχει μείνει στην ιστορία ως το πρώτο μηχανοκίνητο πλοίο που κατασκευάστηκε ποτέ για ελληνική εταιρία και ανέβασε τον στόλο της σε οκτώ πλοία τις παραμονές του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Η εμπειρία των αδελφών βοήθησε στην ανάπτυξη επιτυχημένων σχεδίων αντικατάστασης σκαφών Liberty μετά τον πόλεμο.

Ήταν πάντα πρόθυμοι να βοηθήσουν τα νησιά τους. Το 1955 εξαγόρασαν το Ναυπηγείο Νεωρίου στη Σύρο από τον προηγούμενο ιδιοκτήτη του ναυπηγείου και το επέκτειναν με νέες εγκαταστάσεις. Κατεύθυναν τα πλοία στη Σύρο για επισκευές κι επίσης παρήγγειλαν δικά τους νεότευκτα. Στήριξαν το ναυπηγείο μέχρι το 1969 που πουλήθηκε στον όμιλο Ν. Ι. Γουλανδρή.

Κανένας από τους δύο αδερφούς δεν είχε παιδιά, αλλά και οι δύο ήταν γενναιόδωροι συνεισφέροντες σε πολλούς σκοπούς, συμπεριλαμβανομένου του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού. Κληροδότησαν το ίδρυμα Η Αδελφότης Κασίων στη Σύρο και για πολλά χρόνια μετά τον θάνατό τους παρέχει ακόμη ιατροφαρμακευτική περίθαλψη σε κατοίκους της Σύρου και της Κάσου.

Η τελετή

Η Τελετή Εισαγωγής & Δείπνου 2023 του Πανθέου της Ελληνικής Ναυτιλίας πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Τετάρτης 5 Ιουλίου στο Μέγαρο Μουσικής, με περισσότερους από 500 προσκεκλημένους. Η υψηλού κύρους ετήσια εκδήλωση τιμά μεγάλες ιστορικές προσωπικότητες της ελληνικής ναυτιλίας.

Στο τέλος της φετινής τελετής, οι Ιδρυτές-Διευθυντές της Eletson Απόστολος Β. Χατζηελευθεριάδης (1932-2001), Ιωάννης Ε. Καρασταμάτης (1925-2012) και Ερρίκος Κέρτσικωφ (1928-2003) κι οι Αδελφοί Ρεθύμνη, Νικόλαος Β. Ρεθύμνης (1886-1981) και Μηνάς Β. Ρεθύμνης (1892-1977) εισήχθησαν στο Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας.

Το Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας για άλλη μια φορά υποστήριξε τον φιλανθρωπικό οργανισμό Hellenic Hope με μια δωρεά, που παρουσιάστηκε στον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Hellenic Hope Ανδρέα Μπούρα. Ο οργανισμός εργάζεται για την υποστήριξη παιδιών σε ανάγκη στην Ελλάδα.

Της εντυπωσιακής υποστήριξης της ναυτιλίας στην εκδήλωση ηγήθηκαν ο ABS, η IRI/The Marshall Islands Registry και η Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co. Ltd., οι τρεις Co-Lead Χορηγοί της Τελετής Εισαγωγής.

«Η επιτυχία του κλάδου μας είναι αποτέλεσμα μιας πρωτοποριακής, καινοτόμου και ανθεκτικής νοοτροπίας που συνδυάζει τον πραγματισμό με την τόλμη», είπε στο κοινό ο Βασίλης Κρουστάλλης, Senior Vice President ABS Global Business Development. Ολόκληρος ο κλάδος ερευνούσε τον ορίζοντα για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές και της ψηφιοποίησης είπε ο κ. Κρουστάλλης, «αλλά ας υπενθυμίζει ότι ίσως υπάρχουν μαθήματα από το ένδοξο παρελθόν μας. Κάθε ένας από τους εισακτέους στο Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας μοιράστηκε αυτή την νοοτροπία: προσγειωμένη, επικεντρωμένη στις επιχειρήσεις προσέγγιση που ήταν πάντα ανοιχτή σε φρέσκιες ιδέες, αλλά αξιολογούσαν τα πάντα με μία δυνατή, πρακτική ματιά πριν αποφασίσουν να ενεργήσουν με τόλμη».

Σύμφωνα με τον Θεόφιλο Ξενακούδη, Chief Commercial Officer και Managing Director – Πειραιάς, Ελλάδα της IRI/The Marshall Islands Registry, η περίσταση γιόρτασε «μια ζωή οράματος». Είπε ότι οι Εισακτέοι του Πανθέου «έχουν πρωτοστατήσει, όχι μόνο μέσω των εξαιρετικών επιτευγμάτων τους, αλλά και μέσω της ικανότητάς τους να εμπνέουν άλλους στην ηγεσία, την καινοτομία και την πρόοδο του κλάδου μας. Ωθώντας τους να δράσουν καλύτερα, να δουν τα πράγματα διαφορετικά και να αγωνιστούν για αυτό που κάποτε δεν ήταν δυνατό».

Στο κοινό μίλησε επίσης ο Zhang Qipeng, Αντιπρόεδρος της Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co. Ltd. (SWS), ακόμη ένας επί μακρόν χορηγός της ετήσιας εκδήλωσης του Πανθέου της Ελληνικής Ναυτιλίας. «Εκφράζουμε τον θαυμασμό μας για τους Εισακτέους του Πανθέου», είπε. «Με περισσότερα από 140 πλοία που παραδόθηκαν στους Έλληνες πλοιοκτήτες, είμαστε υπερήφανοι για την δυνατή και αξιόπιστη συνεργασία που έχουμε δημιουργήσει μαζί. Ανυπομονούμε να συνεχίσουμε την ισχυρή συνεργασία μας με την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα και μέσω των συλλογικών προσπαθειών μας να συνεχίσουμε να δημιουργούμε και να συνεισφέρουμε σε μια βιώσιμη ναυτιλία».

Η TMS, ένας από τους μεγαλύτερους ναυτιλιακούς ομίλους της Ελλάδας, συνέχισε την παράδοση να υποστηρίζει την εκδήλωση ως Χορηγός των Δεξίωσης Καλωσορίσματος. Η Αλεξάνδρα Οικονόμου, κόρη του ιδρυτή της TMS Γιώργου Οικονόμου, είπε στους παρευρισκόμενους: «Ας μην ξεχνάμε ότι η ναυτιλία είναι συνυφασμένη με την Ελλάδα. Ως εκ τούτου, εκείνοι των οποίων τα επιτεύγματα αναγνωρίζουμε απόψε δεν διαμόρφωσαν μόνο τον κλάδο μας, αλλά και την ιστορία της χώρας μας».

Η Navios Maritime Partners υποστήριξε ευγενικά την εκδήλωση χορηγώντας το δείπνο. Τα digestifs με γεύσεις από την Χίο προσέφερε ο όμιλος Τσάκου.

Την εκδήλωση υποστήριξαν ως Premium Χορηγοί οι Cayman Registry, Citi Private Bank, Moore Greece, Optima Shipping Services και η Seajets.
Η Air France & KLM συμμετείχε ως αποκλειστικός αεροπορικός συνεργάτης.

Το Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας εξέφρασε επίσης την ευγνωμοσύνη του στην Τράπεζα Julius Baer για την ενίσχυση της υποστήριξής του προς το Hellenic Hope.

Το Hellenic Hope, που ιδρύθηκε από Έλληνες της διασποράς, υποστηρίζει έργα που ενισχύουν τη ζωή και τις προοπτικές παιδιών σε ανάγκη στην Ελλάδα. Το Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας είναι ένας από τους υποστηρικτές του φιλανθρωπικού οργανισμού από το 2014.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Hellenic Hope Ανδρέας Μπούρας ευχαρίστησε τους χορηγούς της εκδήλωσης και την ευρύτερη ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα για τη βοήθεια που παρέχεται μέσω του Πανθέου. Πρόσθεσε: «Ενώ οι καιροί αλλάζουν και οι οικονομικές προοπτικές στη χώρα μας φαίνονται ξανά λαμπερές, συνεχίζουμε να εστιάζουμε σε έργα που μεγιστοποιούν την ευημερία των παιδιών. Η ανάγκη δεν έχει εκλείψει».

Περαιτέρω ευγενική υποστήριξη χορηγίας για την εκδήλωση προήλθε από τις Anglo Eastern Ship Management, Berenberg, Cass Technava, China Classification Society, ClassNK, Franman, Isle of Man Ship Registry, KPMG, Lloyd's Register, Marichem-Marigases, Marine Tours, Orca AI, PPG και την Seascape.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter