Κρίσιμη σύνοδος για την ναυτιλία στο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό-Ποιες οι θέσεις της ΕΕΕ
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: NEA
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 14 Απριλίου 2016 17:29
To Διεθνές Ναυτιλιακός Επιμελητήριο (International Chamber of Shipping-ICS) δημοσιοποίησε λεπτομέρειες των προτάσεων που θα κάνει στην επερχόμενη συνάντηση της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (MEPC του ΙΜΟ ) που λαμβάνει χώρα στο Λονδίνο το διάστημα 18 -22 τον Απρίλιο, την οποία χαρακτηρίζει ως "κρίσιμη".
Στο πλαίσιο του ρόλου του, ως εκπροσώπου των συμφερόντων της διεθνούς πλοιοκτησίας το ICS αναφέρει ως "άμεση προτεραιότητα" να συμβάλει στη διασφάλιση ότι το νέο συστήματος συλλογής στοιχείων διοξειδίου του άνθρακος (CO2) το γνωστό MRV (monitoring, reporting, verification) θα εγκριθεί "το συντομότερο δυνατόν".
Σε αντίθετη περίπτωση, προειδοποιεί το ICS, η αδράνεια σε επίπεδο ΙΜΟ θα μπορούσε να σημάνει ότι θα προχωρήσουν άλλα μονομερή συστήματα που θα επιβληθούν από περιφερειακούς Οργανισμούς στις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές. Ειδικότερα, η ΕΕ έχει ήδη υιοθετήσει ένα σύστημα για την παρακολούθηση, την υποβολή εκθέσεων και την επαλήθευση των εκπομπών από τα πλοία που μπορεί να επιδιώξει να εξελιχθεί σε «ένα περιφερειακό υποχρεωτικό σύστημα».
Επισημαίνεται ότι η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών έχει αναφέρει ότι είναι υπέρ των λύσεων σε επίπεδο ΙΜΟ. Ειδικότερα μιλώντας στην ετήσια γενική συνέλευση της ΕΕΕ ο πρόεδρος της κ. Θεόδωρος Βενιάμης ανάφερε τα παρακάτω:
«Στο πεδίο των συζητήσεων για την διαχείριση της κλιματικής αλλαγής και των ατμοσφαιρικών εκπομπών από τα πλοία, οι εξελίξεις είχαν πάλι διαφορετικά πρόσημα λόγω της συνεχιζόμενης τακτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης να προκαταλαμβάνει τις εξελίξεις στα Ηνωμένα Έθνη και τον ΙΜΟ. Το πρώτο εξάμηνο του 2015 η Ευρωπαϊκή Ένωση εξέδωσε Κανονισμό για την παρακολούθηση των εκπομπών CO2 πλοίων άνω των 5.000 G.T. Ο Κανονισμός πηγαίνει πέραν των νομοθετικών ρυθμίσεων που δρομολογούνται στον ΙΜΟ. Η Ένωσή μας συνέχισε, κατά τις σχετικές συζητήσεις σε όλα τα επίπεδα, να πιέζει ώστε να ληφθούν υπόψη οι ιδιαιτερότητες του τομέα των χύδην μεταφορών και ειδικότερα του tramp shipping, αλλά κυρίως για να προκριθούν διεθνείς λύσεις μέσω του ΙΜΟ.
Τον περασμένο Δεκέμβριο στη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή στο Παρίσι, 195 κράτη υιοθέτησαν ομόφωνα τη Συμφωνία των Παρισίων, στην οποία δεν γίνεται ρητή αναφορά στην ναυτιλία. Όμως ο ΙΜΟ εξακολουθεί να επωμίζεται την ευθύνη να ασχοληθεί με τις εκπομπές CO2 της ναυτιλίας και αναμένεται να αναλάβει σύντομα δράση. Στόχος θα είναι η γρηγορότερη δυνατόν καθιέρωση δραστικά περιορισμένου Συστήματος Παρακολούθησης, Υποβολής Αναφορών και Επαλήθευσης των εκπομπών CO2 (Monitoring, Reporting and Verification System – MRV) υποχρεωτικά σε όλα τα πλοία άνω των 5.000 GT, προκειμένου να προλάβουμε τις εξελίξεις στην Ευρώπη και να την οδηγήσουμε σε εναρμόνιση με τις διεθνείς αποφάσεις, καθώς και να αναχαιτίσουμε τις πρωτοβουλίες και μεθοδεύσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για να εισαχθεί η ναυτιλία στο ευρωπαϊκό ETS.
Η ναυτιλία εκτιμάται ότι συμμετέχει κατά 2,2% στις παγκόσμιες εκπομπές CO2 και αναλαμβάνει την ευθύνη κατά το μέρος που της αναλογεί. Η λύση πρέπει να δοθεί στον ΙΜΟ και να γίνει σεβαστή η αρχή της ίσης μεταχείρισης των πλοίων. Παραμένουμε στην από καιρού διατυπωμένη θέση, με την οποία συμφωνεί η πλειονότητα του διεθνούς εφοπλισμού, ότι εάν οι κυβερνήσεις αποφασίσουν να καθιερώσουν ένα αγοροκεντρικό μέτρο (ΜΒΜ) για τον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής, που θα περιλαμβάνει και τη συγκέντρωση χρημάτων, αυτό θα πρέπει να αφορά σε ένα μετακυλίσιμο τέλος επί του ναυτιλιακού καυσίμου. Βρισκόμαστε λοιπόν σε συνεχή εγρήγορση επί των εξελίξεων».