Πεμ01162025

Last updateΠεμ, 16 Ιαν 2025 1pm

G. MOUNDREAS: Εβδομαδιαία ανασκόπηση αγοραπωλησιών πλοίων

greek shipping05346

Με ενδιαφέρον παρακολουθούμε τις αναλύσεις Διεθνών οίκων και Οργανισμών για την πορεία της Παγκόσμιας οικονομίας, όπου οι πιο αισιόδοξες και οι μικρότερες σε αριθμό, κάνουν λόγο για ανάπτυξη με μειωμένους ρυθμούς, αυτό που εμείς αποκαλούμε ιδιαίτερα ανθεκτική μετριοπαθής ανάπτυξη και οι υπόλοιπες αναλύσεις εφιστούν την προσοχή στην καλύτερη περίπτωση για επιβράδυνση και στη χειρότερη για μία νέα ύφεση καθώς θεωρούν ότι τα προγράμματα ποσοτικής χαλάρωσης και ιδιαίτερα η πολιτική των αρνητικών επιτοκίων όχι μόνο δεν θα έχει αποτελέσματα αλλά θα αυξήσει τους κινδύνους για φούσκες και μία νέα κρίση.

Εν περιλήψει, βιώνουμε μία ιδιαίτερα εύθραυστη Παγκόσμια οικονομία, με τις ΗΠΑ να θεωρείται ότι βρίσκονται στη σωστή κατεύθυνση, κυρίως γιατί οι προοπτικές στις υπόλοιπες οικονομίες δεν είναι καλές, γεγονός που παραδέχτηκε και η επικεφαλής της FED, Janet Yellen, η οποία δήλωσε ότι οι μακροπρόθεσμες προβλέψεις για τον πληθωρισμό δεν θα πρέπει να θωρούνται δεδομένες ενώ οι ανησυχίες για την Παγκόσμια ανάπτυξη επιδείνωσαν τις συνθήκες στις ΗΠΑ.

Συνεχίζοντας, μεγάλο μέρος της Ε.Ε υποφέρει από στασιμότητα, η Ιαπωνία χάνει τον βηματισμό της και η οικονομία της παρουσιάζει σημάδια εξασθένησης, οι φόβοι για επιδείνωση της επιβράδυνσης της Κίνας συνεχίζουν και υφίστανται ενώ παράλληλα πολλές οικονομίες αναδυόμενων χωρών υποφέρουν από την πτώση των τιμών των εμπορευμάτων και ο όγκος του Παγκόσμιου Εμπορίου βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα.

Αναφορικά με τα αρνητικά επιτόκια κυρίως στην Ευρώπη και την Ιαπωνία, έκπληξη μας προκαλεί η δήλωση της Lagarde, που ισχυρίζεται ότι αν δεν είχε υλοποιηθεί η πολιτική αυτή θα ήμασταν σε πολύ χειρότερη θέση σήμερα, με τον πληθωρισμό πιθανότατα χαμηλότερα από τα τρέχοντα επίπεδα και την ανάπτυξη χαμηλότερη από αυτή που είναι σήμερα.

Αντίθετα με τη Lagarde, η πλειοψηφία των οικονομολόγων θεωρεί ότι τα μηδενικά ή αρνητικά επιτόκια και να προσθέσουμε εμείς ιδιαίτερα μετά από μία ευρεία ποσοτική χαλάρωση που δεν απέδωσε τα αναμενόμενα, θέτουν τις βάσεις για δημιουργία φούσκας και εκδήλωση νέων κρίσεων.

Την άποψη αυτή υποστηρίζει και ο Stephen S. Roach, πρώην Πρόεδρος και επικεφαλής οικονομολόγος της Morgan Stanley, χαρακτηρίζοντας την υιοθέτηση αρνητικών επιτοκίων σαν τελική πράξη απελπισίας η οποία θα αυξήσει τους κινδύνους χρηματοοικονομικής αστάθειας και θα θέσει το σκηνικό για την επόμενη κρίση.

Το Brookings Institution, επισημαίνει ότι οι κινήσεις των Κεντρικών Τραπεζών είναι ένα παιχνίδι μηδενικού αθροίσματος, καθώς χωρίς σημάδια πληθωρισμού και με την ανάπτυξη ακόμη χλιαρή και εύθραυστη πολλοί αναμένουν χρόνια αργή ανάπτυξη η και μία ακόμη Παγκόσμια ύφεση, ενώ θέτει το ερώτημα αν η FED θα αντισταθεί στον πειρασμό των αρνητικών επιτοκίων.

Ο κοινός παρονομαστής σε όσους επικρίνουν την πολιτική αρνητικών επιτοκίων, είναι πως θα πρέπει να υλοποιηθεί το σωστό είδος δημοσιονομικών πολιτικών με αύξηση των δημοσίων δαπανών και περικοπές στη φορολογία, ώστε τα κεφάλαια να κατευθυνθούν προς τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα, αυξάνοντας την κατανάλωση και όχι σε μεγάλους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς όπως συμβαίνει τώρα.

Φυσικά η ανωτέρω στρατηγική δεν είναι εφαρμόσιμη σε χώρες όπου υπάρχει πρόβλημα με τη βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους, αλλά εκτός των ΗΠΑ και της Γερμανίας υπάρχουν ακόμη αρκετές οικονομίες που μπορούν να «σηκώσουν» τέτοιου είδους δημοσιονομικές πολιτικές, λαμβάνοντας υπόψη φυσικά και το ιδιαίτερα χαμηλό κόστος του δανεισμού.

Την Παρασκευή 18 Μαρτίου 2016, ο BDΙ έκλεισε στις 395 μονάδες, ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 197 μονάδες με $ 2,036 την
ημέρα, BPI στις 463 μονάδες στα $ 3,716 την ημέρα, BSI στις 449 μονάδες στα $ 4,699 την ημέρα και BHSI στις 260 μονάδες, στα $ 3,865 την ημέρα.

Αργά και βασανιστικά συνεχίζεται η άνοδος του BDI, όπου εντός των επόμενων ημερών θα ξεπεράσει τις 400 μονάδες, χωρίς αυτό όμως να σημαίνει ότι τα δύσκολα έχουν τελειώσει. Αξίζει να αναφέρουμε πως η πτώση του δείκτη από τις 400 μονάδες στις 300, χρειάστηκε 17 ημέρες για να λάβει χώρα, από την 12η Ιανουαρίου έως την 3η Φεβρουαρίου, ενώ αντιθέτως για την αντίστροφη πορεία της ανόδου από τις 300 στις 400 μονάδες χρειάστηκε τον διπλάσιο αριθμό ημερών, δηλαδή από την 4η Φεβρουαρίου έως και σήμερα.

Οι προβλέψεις για το ένα από τα θεμελιώδη μεγέθη που επηρεάζουν τον κλάδο, το Παγκόσμιο Εμπόριο και πιο συγκεκριμένα το World Seaborne Trade για εμπορεύματα ξηρού φορτίου, συνεχίζουν να μην είναι ενθαρρυντικές. Με τις έως τώρα εκτιμήσεις, το World Seaborne Trade των εμπορευμάτων ξηρού φορτίου για το 2016 θα έχει μηδενική αύξηση, δηλαδή θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα με αυτά του 2015, περίπου στους 4,7 δισ. τόνους.

Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω στοιχεία, ο κύριος παράγοντας που θα καθορίσει την πορεία της ναυλαγοράς φέτος θα είναι οι παραδόσεις πλοίων μετά των ακυρώσεων και των μετακυλίσεων και φυσικά οι διαλύσεις, όπως πολλές φορές έχουμε επισημάνει, όπου οι εκτιμήσεις για την καθαρή αύξηση του στόλου το 2016 κάνουν λόγο για περίπου 2% στην καλύτερη περίπτωση και 4+% στην χειρότερη.

Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, η αύξηση σε χωρητικότητα των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου από 20,000 DWT έως 64,999 DWT, δηλαδή από Handysize έως Ultramax, για το 2016 αναμένεται στο 7%. Μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου 2016, ο στόλος των πλοίων από 20,000 DWT έως 64,999 DWT, απαριθμούσε 5,326 πλοία εκ των οποίων τα 456 ή 8% είναι Ultramax (60 – 64,999 DWT) και τα 1,900 ή το 17% είναι Supramax (50 – 59,999 DWT). Tα υπόλοιπα 3,970 είναι στην κατηγορία των 20,000 DWT έως 49,999 DWT εκ των οποίων τα 1,418 είναι από 30,000 DWT έως 39,999 DWT.

Αναφορικά με τις παραδόσεις, έως τώρα έχουν καταγραφεί 86 πλοία ή 4,3 εκ. DWT από Handysize έως Ultramax. Από το σύνολο αυτό, 2 πλοία είναι μεταξύ των 20,000 – 29,000 DWT, 36 μεταξύ 30,000 – 39,999 DWT, 8 Supramax και 40 Ultramax. Βάσει του βιβλίου παραγγελιών, από τους 28,7 εκ. DWT που αναμένεται να παραδοθούν εντός του 2016 οι 18,2 εκ. DWT, δηλαδή το 63,4% αφορά μόνο Ultramax.

Την ίδια στιγμή στον τομέα των διαλύσεων για την κατηγορία από 20,000 – 64,999 DWT, τους πρώτους 2 μήνες του έτους, καταγράφηκαν 43 διαλύσεις πλοίων, όπου ουσιαστικά όλες αφορούσαν αποκλειστικά πλοία κάτω των 49,999 DWT και καμία σε Supramax και φυσικά σε Ultramax που ο στόλος είναι ακόμη νέος.

Όπως προαναφέραμε, συνολικά, η αύξηση χωρητικότητας από Handysize έως Ultramax για το 2016 εκτιμάται στο 7%, το 2017 στο 3% και το 2018 στο 1%.

Κλείνοντας, θα θέλαμε να αναφερθούμε στην δήλωση που ακούστηκε στο Maritime CEO Forum που έλαβε χώρα πριν λίγες ημέρες στη Σιγκαπούρη, από τον Tim Huxley, της Wah Kwong Maritime Transport Holdings όπου δήλωσε πως βάσει του βιβλίου παραγγελιών κάθε 14 ώρες θα παραδίδεται ένα Ultramax και κάθε 36 ώρες ένα Cape.

Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:

Στα πλοία ξηρού φορτίου έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:

✏ Στα Capes, το 'GLOBAL PARTNERSHIP' 176.967 DWT (2006 – Namura) αγοράστηκε από την Winning Shipping στα $ 12 εκ. και το 'SPRING HYDRANGEA' 176.955 DWT (2006 – Namura) πουλήθηκε επίσης στα $ 12 εκ.

✏ Στα Panamax, το 'WASHINGTON TRADER' 74.228 DWT (2000 – Sasebo) αγοράστηκε από Κινέζους στα $ 2,7 εκ. και το 'IOANNIS F K' 74.193 DWT (2001 – Namura) πουλήθηκε στα $ 3,2 εκ.

✏ Στα Supramax, το 'CALYPSO COLOSSUS' 55.429 DWT (2009 – Kawasaki HI Kobe) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 8,3 εκ. περίπου, το 'SANTA MARGHERITA' 53.284 DWT (2005 – New Century) πουλήθηκε στα $ 3,6 εκ. και το 'JS PHOENIX' 50.224 DWT (2000 – Mitsui) αγοράστηκε από Έλληνες στα $ 3,1 εκ.

Στον τομέα των tankers έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:

✏ Στα Aframax, το 'RATNA PUJA' 104.583 DWT (2006 – Shanghai Waigaoqiao) αγοράστηκε από την Eurotankers στα $ 22,5 εκ.

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Ύστερα από μία εβδομάδα έντονης δραστηριοποίησης και αισιοδοξίας επέστρεψε η επιφυλακτικότητα στους End Buyers οι οποίοι θεωρούν ότι η άνοδος των τιμών είναι παροδική και πως σύντομα θα υπάρξει κάποια διόρθωση. Αυτό βέβαια δεν λειτούργησε αποτρεπτικά από το να γίνουν κάποια κλεισίματα σε υψηλά νούμερα σπέκουλας και ιδιαίτερα σε Capes, όπου μέχρι στιγμής έχουν κλειστεί συνολικά 36. Πάντως το επόμενο διάστημα, αναγκαστικά θα πρέπει να υπάρξει αγοραστικό ενδιαφέρον, λόγω της κατάθεσης του νέου προϋπολογισμού στο Πακιστάν και στο Μπαγκλαντές την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου αλλά και της έναρξης των Μουσώνων στα τέλη Μαΐου.

Στην Ινδία, ύστερα από μία εβδομάδα με ικανοποιητικό αριθμό κλεισιμάτων κυρίως σε Panamax και Handy, την προηγούμενη εβδομάδα δεν πραγματοποίησε κανένα κλείσιμο παρά το γεγονός ότι οι τιμές του σιδήρου παρέμειναν σταθερές, η ρουπία ισχυροποιήθηκε στις 66,5 προς το δολάριο και ο αριθμός των διαλυτηρίων σε λειτουργία έφτασε τους 100 από 25 στα τέλη του 2015, επιβεβαιώνοντας τις προσδοκίες των End Buyers για διόρθωση των τιμών.

Στο Μπαγκλαντές, όσες πράξεις έγιναν είχαν σαν γνώμονα αποκλειστικά την σπέκουλα, εξού και οι υψηλές προσφερόμενες τιμές, αλλά η πρόσφατη βίαια μείωση των τιμών του σιδήρου κατά $ 25/LDT αντίστρεψε το κλίμα και αναμένουμε να δούμε αν θα υπάρξει συνέχεια στο αγοραστικό ενδιαφέρον και σε τι επίπεδα τιμών.

Στο Πακιστάν, η είδηση ότι στο τέλος της εβδομάδας θα επιβληθεί φόρος 15% στις φθηνές εισαγωγές σιδήρου από την Κίνα, έδωσε ώθηση στην αγορά όπου αναμένεται να εκδηλωθεί έντονο αγοραστικό ενδιαφέρον το επόμενο διάστημα, ιδιαίτερα για πλοία μεγαλύτερου τονάζ.

Η Κίνα, συνεχίζει και απέχει από την αγορά, καθώς μέχρι το τέλος του 2017 θα υφίσταται το πρόγραμμα των επιδοτήσεων για τις κρατικές εταιρείες.
.
Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα ήτανε 1,233,786 DWT περίπου, εκ των οποίων το 91% (1,123,304 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 3% (41,465 DWT) δεξαμενόπλοια, και το 6% (69,017 DWT) Containers.

Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κυμάνθηκαν ως εξής:

✏ Ινδία: Από $ 245 - $ 275 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

✏ Πακιστάν: Από $ 250 - $ 280 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

✏ Μπαγκλαντές: Από $ 255 - $ 285 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα

✏ Κίνα: Από $ 140 - $ 150 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια

ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ

BULK CARRIERS
 
Vessels Name Dwt                 YoB                  Yard Main Engine Gear S/S     D/D Buyer Seller- Remarks Price       US$ mil.
GLOBAL PARTNERSHIP 176,967                                               2006                                               Namura                     MAN-B&W - -                          - Winning Shipping Japanese 12
SPRING HYDRANGEA 176,955                                                 2006                                 Namura MAN-B&W - -                           - - Japanese 12
WASHINGTON TRADER 74,228                    Sasebo                   2000 B&W - 01/2020                         09/2016 Chinese Nisshin Shipping 2,7
IOANNIS F K 74,193                   2001                           Namura B&W - 07/2016                     07/2016 - - 3,2
CALYPSO COLOSSUS 55,429                         2009                           Kawasaki               HI Kobe MAN-B&W 4x30,5 01/2019                       09/2016 Greek - region               8,3
SANTA MARGHERITA 53,284                       2005                       New Century MAN-B&W 4x36 -                       - - - 3,6
JS PHOENIX 50,224                                 2000                                       Mitsui B&W 4x30,5 06/2015                       06/2015 Greek - 3,1

 

TANKERS
 
Vessels Name Dwt                      YoB                   Yard Main Engine Tanks S/S     D/D Buyer Seller-Remarks Price       US$ mil.
RATNA PUJA 104,583                               2006                         Shanghai Waigaoqiao MAN-B&W 12 01/2016                       09/2015 Eurotankers India Steamship 22,5

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter