Κυρ12222024

Last updateΣαβ, 21 Δεκ 2024 7pm

Μ. Βαρβιτσιώτης: Σημαντικό και με ιδιαιτερότητες το κεφάλαιο Ναυτική Εκπαίδευση

var-arv

Στην έναρξη εργασιών του διήμερου Συνεδρίου για τη Ναυτική Εκπαίδευση, που διοργανώνει το Ίδρυμα Ευγενίδου και τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου, παρευρέθηκε σήμερα ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης και ο υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Κ. Αρβανιτόπουλος.

Ο κ. Βαρβιτσιώτης, στην έναρξη της ομιλίας του, επικεντρώθηκε στη σημασία που έχει το «κεφάλαιο Ναυτική Εκπαίδευση» για την Ελληνική Ναυτιλία. «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το θέμα της Ναυτικής Εκπαίδευσης έχει πολλές ιδιαιτερότητες. Είναι ένα θέμα που έχει προβληματίσει πάρα πολύ εδώ και χρόνια την Ελληνική Ναυτιλιακή Κοινότητα», σημείωσε χαρακτηριστικά, ενώ συμπλήρωσε:

«Αισθανόμαστε ότι έχουμε μείνει πίσω σε θέματα που έχουν να κάνουν με τις σύγχρονες προκλήσεις του ναυτικού επαγγέλματος. Αυτό δεν το αισθανόμαστε μόνο, αλλά δεχόμαστε και κριτική πλέον. Κριτική σοβαρή, ουσιαστική και εμπεριστατωμένη από την ίδια την Ευρώπη. Δεχόμαστε κριτική γιατί η Ναυτική Εκπαίδευση δεν έχει καταφέρει να φτάσει στο βαθμό πιστοποίησης στον οποίο θα έπρεπε να έχει φτάσει».

Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, στη συνέχεια της τοποθέτησής του, έδωσε έμφαση στις πρωτοβουλίες που έχει λάβει το τελευταίο διάστημα, για την ενίσχυση της παρεχόμενης ναυτικής εκπαίδευσης στη χώρα μας.

«Μετά από διαπραγματεύσεις με την Ε.Ε.Ε και την ΠΝΟ, φθάσαμε σε μία ιστορική συμφωνία. Με αυτόν τον τρόπο δίνουμε τη δυνατότητα στους ναυτικούς μας να εξελίσσονται, πλέον, αντί για τα 890 καράβια της ελληνικής ναυτιλίας, στα 3.000 καράβια της ελληνόκτητης ναυτιλίας, προσφέροντας τους πολύ περισσότερες δυνατότητες απασχόλησης», τόνισε, μεταξύ άλλων.

Δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα, στη συνέχεια, στις δυσκολίες εργασιακής αποκατάστασης που αντιμετωπίζουν σήμερα οι σπουδαστές, υπογράμμισε την ανάγκη να εμπιστευτούν σήμερα οι ναυτιλιακές εταιρείες τους Έλληνες ναυτικούς. «Το θέμα είναι και οι Ναυτιλιακές εταιρείες να κάνουν αυτό το οποίο πρέπει. Να μη μένουν μόνο στα λόγια, δηλαδή, ότι θέλουν υψηλής ποιότητας Έλληνες Ναυτικούς και ανταγωνιστικούς, αλλά να τους εκπαιδεύουν κιόλας.

Γιατί δεν υπάρχει σε καμία περίπτωση Ναυτική Εκπαίδευση αν δεν υπάρξει θαλάσσιο ταξίδι. Όσους και να βάλουν μέσα, αν εκείνοι παραμένουν σε λίστα, χωρίς να έχουν αποκτήσει τα πιστοποιητικά ναυτικής ικανότητας -τόσες εκατοντάδες παιδιά και ιδιαίτερα κοπέλες-θεωρώ ότι είναι δώρο άδωρον να αυξήσουμε τον αριθμό των εισακτέων, παρότι για τη φετινή χρονιά, ήδη, τον είχαμε αυξήσει κατά περίπου 100. Παράλληλα, δε θα μπορούμε να πάμε στην ίδρυση άλλης Ακαδημίας -που μελετάμε-αν δε λυθεί το πρόβλημα απορρόφησης.

Εξάλλου, το τελευταίο γραφειοκρατικό εμπόδιο που ήταν ο διαχωρισμός ανάμεσα στα πλοία υπό ελληνική και υπό ξένη σημαία ξεπεράστηκε. Είναι μια πρόκληση τώρα για την Ελληνική εφοπλιστική Κοινότητα να αποδείξει ότι όντως θέλει Έλληνες ναυτικούς, εκπαιδεύοντας σε θαλάσσια ταξίδια αυτούς που υπάρχουν. Η δεύτερη πρόκληση είναι η αναβάθμιση του εξοπλισμού τους, γιατί σε πάρα πολλές περιπτώσεις ο ναυτιλιακός εξοπλισμός είναι πολύ πίσω», υπογράμμισε.

Σύντομη αναφορά έκανε, ο κ. Βαρβιτσιώτης, και στις πρωτοβουλίες που πρόκειται να λάβει το επόμενο χρονικό διάστημα για τη συνολική αναμόρφωση της ναυτικής εκπαίδευσης στη χώρα μας: «Προχωράει ένας διαγωνισμός αναβάθμισης του εξοπλισμού για προσομοιωτές σε μηχανές και γέφυρες, που πιστεύω γρήγορα θα ευοδωθεί. Εξάλλου, έχουμε και κάποιο μέρος Ευρωπαϊκής χρηματοδότησης για αυτό το σκοπό» ανέφερε, ενώ για το χρόνιο ζήτημα της ίδρυσης ή μη ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης και στην Ελλάδα, τόνισε:

«Εγώ είμαι υπέρ της ίδρυσης ιδιωτικών σχολών. Νομοθετικά, ήδη, τόσο προσωπικά όσο και οι υπηρεσίες του Υπουργείου σχεδιάζουμε τις αποφάσεις που πρέπει να λάβουμε για να αναγνωρίζουμε ιδιωτικές σχολές. Δεν μπορεί σήμερα ένας Έλληνας να πηγαίνει σε σχολές στον Πειραιά και να παίρνει διπλώματα της Μάλτας της Κύπρου, της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να μην παίρνει Ελληνικό δίπλωμα. Για ποιο λόγο να γίνεται αυτό; Η αγορά, και η κοινωνία να ξέρετε ότι μας έχει, ήδη, ξεπεράσει. Η αγορά, άλλωστε, πάντα βρίσκει λύση. Είναι σαν το νερό, που δεν μπορείς να το εγκλωβίσεις πουθενά και, κάπου, θα βρει να ξεφύγει. Σήμερα, από ιδιωτικές σχολές στον Πειραιά δίνονται διπλώματα της Μάλτας και της Κύπρου. Γιατί να μη δίνονται Ελληνικά διπλώματα στην Ελλάδα;

Είναι, βεβαίως, σημαντικό το θέμα για το πώς και με ποιο τρόπο θα πιστοποιήσουμε την επάρκεια της εκπαίδευσης. Γιατί σήμερα η επαγγελματική εκπαίδευση παρέχεται σε όλα τα επίπεδα και από ιδιώτες και από το Κράτος.

Όχι μόνο από τα Δημόσια αλλά και από τα Ιδιωτικά ΙΕΚ. Εκεί, όμως, έρχεται το Κράτος και πιστοποιεί βασικά τις υποδομές και πολύ λιγότερο τις γνώσεις. Γι αυτό το λόγο, προσωπικά, δίνω βάση στην πιστοποίηση της εκπαίδευσης», είπε ο κ. Βαρβιτσιώτης.

Σχετικά με το χρόνιο ζήτημα της αναγνώρισης της θαλάσσιας υπηρεσίας στα πλοία υπό ξένη σημαία, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου γνωστοποίησε ότι «μετά από πολύμηνες συζητήσεις και διαπραγματεύσεις είναι στο τελευταίο στάδιο η αναγνώρισή της και ως προαγωγική».

Κλείνοντας την ομιλία του ο κ. Βαρβιτσιώτης δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στη σύγχρονη οπτική που πρέπει να απολαμβάνει σήμερα η θέση της γυναίκας στη ναυτιλία. «Θέλω κλείνοντας να απευθύνω σε όλους τους εκπροσώπους της Ναυτιλιακής Κοινότητας, όπου πολλοί από αυτούς σήμερα πέρασαν από αυτό το βήμα που είμαι εγώ, μια έκκληση η οποία αφορά τις γυναίκες. Αύριο γιορτάζουμε την ημέρα της Γυναίκας, την οποία γυναίκα, όμως, την έχουμε αποκλείσει και την έχουμε κατηγοριοποιήσει με έναν δραματικό τρόπο.

Βάλαμε μπροστά ιδεοληψίες οι οποίες θα μπορούσαν να είναι ισχυρές πριν από 40-50 χρόνια, στα σύγχρονα όμως, καράβια δεν ταιριάζουν. Δεν μπορεί να λέμε ότι μια γυναίκα που έχει το τσαγανό, τη δύναμη, έχει την επιστημονική και ναυτική ικανότητα, δεν τη βάζουμε στο καράβι γιατί μπορεί να αναστατωθεί το πλήρωμα.

Τέτοιου είδους δικαιολογίες ανήκουν σε γερασμένα μυαλά και -αν μου επιτρέπετε- και σε μισογύνηδες. Αν θέλουμε να αποδείξουμε πραγματικά ότι έχουμε μια σύγχρονη Ναυτιλία, δεν μπορούμε να λέμε ότι μια γυναίκα δεν μπορεί να κουμαντάρει ένα βαπόρι. Προσωπικά, βρέθηκα πριν από μερικές εβδομάδες στην Κορέα, στην τελετή παράδοσης για την ύψωση της Ελληνικής σημαίας ενός πλοίου. Εκεί συνέβησαν τα εξής τρία πράγματα, συνδυαστικά: Η Ναυτιλιακή εταιρεία διευθύνεται από γυναίκα, η νονά ήταν, επίσης, μια πολύ επιτυχημένη γυναίκα επιχειρηματίας.

Και, βεβαίως, υπήρχε και δόκιμο μέλος του πληρώματος γυναίκα. Θεωρώ ότι είναι πάρα ουσιαστικό σε μια σύγχρονη Ναυτιλία να δώσει στις γυναίκες τις ίδιες ακριβώς ευκαιρίες που δίνει επί σειρά ετών και δεκαετιών στους άνδρες. Κι αν δεν το αντιληφθούμε όλοι, νομίζω ότι θα κάνουμε πάρα πολύ μεγάλο λάθος και θα αποκόψουμε ένα τεράστιο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας από το Ναυτικό επάγγελμα», κατέληξε χαρακτηριστικά.

Κ. Αρβανιτόπουλος: Χρειαζόμαστε τη Ναυτιλία μας και πρέπει να επενδύσουμε στον άνθρωπο

Στην παρέμβαση του ο υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, υπογράμμισε τον ρόλο της Ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία χαρακτηρίζοντας την ως έναν εκ των βασικότερων πυλώνων της, για τον οποίο όπως ανέφερε μπορούμε διεθνώς να είμαστε υπερήφανοι για τις επιδόσεις μας.

Παράλληλα τόνισε την ανάγκη αναβάθμισης της Επαγγελματικής εκπαίδευσης, της συνύπαρξης Αγοράς και εκπαιδευτικού συστήματος, το οποίο όπως σημείωσε πρέπει να γίνει σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης και μετά τα ΕΠΑΛ αλλά και στις Εμπορικές ακαδημίες.

«Χρειαζόμαστε τη Ναυτοσύνη, χρειαζόμαστε τη Ναυτιλία μας πρέπει να επενδύσουμε στον άνθρωπο, πρέπει να επενδύσουμε σ' αυτούς τους νέους δημιουργικούς δρόμους αλλά αυτό είναι το στοίχημα μας γιατί μέσα από τους νέους αυτούς δημιουργικούς δρόμους περνάει και η πορεία της μεταμνημονιακής Ελλάδας. Και σίγουρα, κάποιοι απ αυτούς τους δρόμους είναι και οι δρόμοι που ακολούθησε για πολλά χρόνια στην ιστορική πορεία του ο Ελληνισμός. Είναι οι δρόμοι της θάλασσας», ανέφερε ο υπουργός.

Ακολουθεί αναλυτικά ο χαιρετισμός του κ. Αρβανιτόπουλου στο Συνέδριο

"Κύριε Δήμαρχε, Κύριε Βουλευτά, εκλεκτέ Κύριε Γενικέ, Κύριε πρόεδρε του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής πολιτικής, εκλεκτοί προσκεκλημένοι, φίλες και φίλοι,

Κατ' αρχήν να εξάρω το Ίδρυμα Ευγενίδου και για την εν γένει προσφορά του στα Εκπαιδευτικά Πολιτιστικά δρώμενα, και να εξάρω ιδιαίτερα την προσφορά που ακούστηκε απ τα χείλη του προέδρου για την προσπάθεια που κάνουμε για την αναβάθμιση των Επαγγελματικών Λυκείων και την προσφορά του Ιδρύματος να συμβάλει σ αυτή την προσπάθεια όπως επίσης και ιδιαίτερα για το θέμα της Κεφαλονιάς. Και νομίζω ότι τέτοιες ενέργειες αναδεικνύουν τις πατροπαράδοτες αρετές των Ελλήνων και βοηθούν στην κοινωνική συνοχή.

Και για αυτό θα ήθελα ιδιαίτερα να εξάρω αυτήν την ενέργεια του Ιδρύματος Ευγενίδου όσον αφορά το θέμα της Κεφαλονιάς.

Είμαι ιδιαίτερα ευτυχής, που βρίσκομαι σήμερα, στο Ίδρυμα Ευγενίδου στο Συνέδριο για τη Ναυτική Εκπαίδευση υπό την αιγίδα του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας!
Συνομολογούμε όλοι, ότι η ναυτιλία αποτελεί, χωρίς καμία αμφιβολία, έναν από τους βασικότερους πυλώνες της ελληνικής οικονομίας, έναν τομέα για τον οποίο μπορούμε διεθνώς να είμαστε υπερήφανοι για τις επιδόσεις μας.

Και θα έλεγα ότι ιδιαίτερα η πόλη μας ο Πειραιάς και τα νησιά μας έχουν διαδραματίσει έναν καθοριστικό θα έλεγα, ρόλο στην πορεία της ναυτοσύνης και της ναυτιλίας, με μία ιστορική διαδρομή από την αρχαιότητα έως σήμερα.

Και θα πρέπει να θυμίσω στο σημείο αυτό- γιατί τα καλά τείνουμε να τα ξεχνάμε γρήγορα - ότι η Κυβέρνησή μας, προχώρησε στην επανασύσταση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, και αυτό γιατί θεωρήσαμε, θεωρούμε και νομίζω ότι σωστά θεωρούμε ότι αυτό είναι μία αυτονόητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη της ναυτοσύνης, του Τομέα της Ναυτιλίας, αλλά και της ελληνικής Ναυτιλίας.

Αν σκεφτεί κανείς το ρόλο που διαδραματίζει η Ναυτιλία στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, η κατάργηση του Υπουργείου Ναυτιλίας θα ισοδυναμούσε με το αντίστοιχο την κατάργηση του Υπουργείου Πετρελαίου για τη Σαουδική Αραβία.

Γι' αυτό, λοιπόν, η Κυβέρνηση, σεβόμενη αυτή τη μακρά παράδοση, αλλά και τις μελλοντικές προοπτικές του τόπου και προχώρησε στην επανασύσταση του Υπουργείου Ναυτιλίας και νομίζω ότι τις θετικές επιπτώσεις είναι ήδη ορατές.

Η Εμπορική Ναυτιλία λοιπόν, φίλες και φίλοι αποτελεί ένα εθνικό κεφάλαιο για τη χώρα μ' έναν κλάδο που είναι καταξιωμένος όχι μόνο σε ευρωπαϊκό αλλά σε παγκόσμιο, σε πλανητικό επίπεδο. Πρώτη μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. με τον ελληνόκτητο στόλο να έχει την πρώτη θέση στον κόσμο. Και σίγουρα, αυτήν την περίοδο της βαθειάς οικονομικής κρίσης, πρέπει να αξιοποιήσουμε αυτό το συγκριτικό πλεονέκτημα στο έπακρο επ' ωφελεία των ελλήνων πολιτών.

Για να παραμείνει όμως η Ναυτιλία μας κυρίαρχη τον 21ο αιώνα, χρειαζόμαστε αξιόλογα στελέχη. Χρειαζόμαστε άρτια εκπαιδευμένα στελέχη, τόσο στη θάλασσα όσο και στην στεριά. Χρειαζόμαστε δηλαδή να συνεχίσουμε να εξακολουθήσουμε να καλλιεργούμε την Ναυτοσύνη μας.

Εδώ λοιπόν, θέλω να πω δυο πράγματα κλείνοντας, όσον αφορά στα θέματα της Ναυτικής εκπαίδευσης.

Γιατί τις τελευταίες δεκαετίες, επικράτησε στην μεταπολιτευτική Ελλάδα, μία νοοτροπία, μία κουλτούρα που όλοι θέλαμε τα παιδιά μας να μπούνε στο Πανεπιστήμιο, να γίνουν γιατροί να γίνουν δικηγόροι, πολιτικοί μηχανικοί.

Και βέβαια, θεμιτή αυτή η επιδίωξη και αυτή η λεωφόρος της γνώσης και της επαγγελματικής αποκατάστασης που χρειάζεται κι αυτή την ενίσχυσή της. Γιατί και κεί, αν θέλετε, υπολειπόμεθα του μέσου όρου της Ευρώπης και των στόχων που έχει βάλει η Ευρώπη για το 2020. Αν αναλογιστεί κανείς ότι οι απόφοιτοί μας από την τριτοβάθμια εκπαίδευση σε ποσοστό είναι γύρω στο 24% και ο Ευρωπαϊκός στόχος είναι να φτάσουμε σ' ένα ποσοστό αποφοίτων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στο 32%, ακόμα υπολειπόμεθα.

Όμως αυτή δεν είναι η μόνη επιλογή και δεν πρέπει να είναι η μόνη επιλογή. Η Επαγγελματική Εκπαίδευση, η τεχνολογική Εκπαίδευση αποτελεί μία εξίσου σοβαρή και νομιμοποιημένη επιλογή για τα παιδιά μας, για τις νέες γενιές.

Αυτό το οποίο επικράτησε τις τελευταίες δεκαετίες είναι η απαξίωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Η επαγγελματική εκπαίδευση έγινε το «αποπαίδι» της ελληνικής εκπαίδευσης.
Αυτό θέλουμε και προσπαθήσαμε με συγκεκριμένες αλλαγές να το διορθώσουμε. Και στο επίπεδο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης αλλά και στο επίπεδο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Πως; Με τρεις πολιτικές αλλαγές που φέραμε.

Κατ' αρχήν στο επίπεδο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, το σχέδιο ΑΘΗΝΑ δεν αφορούσε μόνο σε συγχώνευση Τμημάτων για δημοσιονομικούς λόγους. Βεβαίως το οικονομικό νοικοκύρεμα είναι επιθυμητό και θεμιτό. Αυτό όμως που είχε μεγάλη σημασία για μας είναι τα ΤΕΙ, τα Τεχνολογικά Ιδρύματα μας της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης να παρέχουν Γνωστικά Αντικείμενα τα οποία είναι συναφή με την Τεχνολογική Εκπαίδευση. Και αυτό κάναμε με τον εξορθολογισμό των Γνωστικών Αντικειμένων στα ΤΕΙ.

Το δεύτερο, αναβαθμίσαμε τα Επαγγελματικά Λύκεια. Και κάναμε μία σημαντική τομή, φέρνοντας τον τέταρτο χρόνο, μετά δηλαδή την αποφοίτηση από το Λύκειο, έναν τέταρτο χρόνο μαθητείας.
Τι είναι η μαθητεία; Είναι μία συγχώνευση, είναι μία συνύπαρξη ανάμεσα στους κλάδους της Αγοράς, στις Ιδιωτικές Εταιρείες, στους κοινωνικούς εταίρους και το εκπαιδευτικό σύστημα. Πρέπει να υπάρξει μία όσμωση, πρέπει να επενδύσει η Αγορά πάνω σε εκπαιδευτές μέσα από μία μακροχρόνια σχέση, όχι μία αποσπασματική σχέση εργασίας, για να μπορέσουμε να έχουμε στελέχη εκπαιδευμένα που αύριο θα μπουν σε μόνιμες θέσεις δουλειάς.

Μέσα λοιπόν, από την αναβάθμιση των Επαγγελματικών Λυκείων που αφορά και τα Ναυτικά Λύκεια, έχουμε επτά τον αριθμό, έχουμε και τον χρόνο τη Μαθητείας. Και εκεί βλέπω από το πρόγραμμα ότι καλοί ομιλητές, όπως ο παλιός μου φίλος και συμμαθητής, ο Αρμάνδος ο Κουτσοθανάσης αλλά και ο Δημήτρης ο Ματθαίου θα σας μιλήσουν για την εξειδικευμένη εκπαίδευση, την επαγγελματική εκπαίδευση και την εκπαίδευση των στελεχών μέσα στα πλαίσια της επαγγελματικής άσκησης, πρακτικής άσκησης ή της Μαθητείας, που είναι κάτι πολύ πιο μεθοδευμένο και συγκεκριμένο για τις αρετές αυτού του πειράματος, αυτού του χρόνου της Μαθητείας στην εξέλιξη των μαθητών.

Όλο αυτό λοιπόν αφορά μία αναβάθμιση της Επαγγελματικής εκπαίδευσης, τη συνύπαρξη Αγοράς αλλά και εκπαιδευτικού συστήματος και αυτό πρέπει να γίνει σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης και μετά τα ΕΠΑΛ αλλά και στις Εμπορικές ακαδημίες.

Χρειαζόμαστε τη Ναυτοσύνη, χρειαζόμαστε τη Ναυτιλία μας πρέπει να επενδύσουμε στον άνθρωπο, πρέπει να επενδύσουμε σ' αυτούς τους νέους δημιουργικούς δρόμους αλλά αυτό είναι το στοίχημα μας γιατί μέσα από τους νέους αυτούς δημιουργικούς δρόμους περνάει και η πορεία της μεταμνημονιακής Ελλάδας.

Και σίγουρα, κάποιοι απ αυτούς τους δρόμους είναι και οι δρόμοι που ακολούθησε για πολλά χρόνια στην ιστορική πορεία του ο Ελληνισμός. Είναι οι δρόμοι της θάλασσας.

Σας ευχαριστώ και εύχομαι καλή επιτυχία στο Συνέδριο, στην Ημερίδα και σε όλες τις διαλέξεις των καλών φίλων που βλέπω εδώ στο πρόγραμμα".

 

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter