Σαβ11232024

Last updateΣαβ, 23 Νοε 2024 4pm

Αγορά Ξηρού Φορτίου: Πιέσεις στην Ασία, καλύτερη εικόνα στον Ατλαντικό

bulk cargo 653

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst

Με πτωτικούς ρυθμούς κινούνται οι Ευρωπαϊκές εισαγωγές άνθρακα από την Κολομβία. Το πρώτο τρίμηνο του έτους υπήρξε πτώση της τάξης του 25% (σε σχέση με το 2018), φτάνοντας περίπου στους 9 εκατ. τόνους. Σημαντικότερος πελάτης της Κολομβίας είναι η Τουρκία, η οποία εισήγαγε το 2018 18 εκατ. τόνους. Από την άλλη πλευρά, τη μεγαλύτερη πτώση εμφανίζουν οι εισαγωγές της Ολλανδίας, οι οποίες μειώθηκαν 50%, σε ετήσια βάση.
Παράλληλα, η Κολομβία δεν κατάφερε να ανατρέψει την πτώση των εξαγωγών τους διεισδύοντας σε νέες αγορές. Η Χιλή βρέθηκε στη 2η θέση (των σημαντικότερων «πελατών» της Κολομβίας) πάνω από την Ολλανδία, αλλά οι εισαγωγές της 1ης δεν κατάφεραν να καλύψουν το κενό της 2ης.
Δε θα μπορούσαν φυσικά να μείνουν ανεπηρέαστες και οι τιμές του άνθρακα στον Ατλαντικό, οι οποίες υποχώρησαν κατά 28,9 %, δηλαδή από τα 90$ /tn, τον Οκτώβριο, βρέθηκαν στα 64 $/tn, στις αρχές Απριλίου .
Δεδομένου ότι τα CAPEs μεταφέρουν αυτό το φορτίο, βλέπουμε ότι η πτώση αυτή επιβαρύνει την ήδη αρνητική πορεία της συγκεκριμένης αγοράς.
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, είδαμε η αγορά του Ειρηνικού να ξεκινά την προηγούμενη εβδομάδα από πολύ χαμηλά επίπεδα (4,35 $/tn), αλλά κατά τη διάρκεια της εβδομάδας βελτιώθηκαν, φτάνοντας έως και τα 4,5 $ /tn. Οι μετεωρολογικές προβλέψεις έδειχναν πιθανή εμφάνιση νέου τυφώνα στη Δυτ. Αυστραλία και οι ενδιαφερόμενοι έσπευσαν να κάνουν κινήσεις, προκειμένου να προλάβουν ενδεχόμενες καθυστερήσεις.
Από την άλλη πλευρά, η αγορά της Βραζιλίας κινήθηκε σε ελαφρώς καλύτερα επίπεδα, κλείνοντας ακόμα και στα 12,45 $/tn (σχεδόν +1$ σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα). Μάλιστα αυτή εβδομάδα έχει ξεκινήσει ήδη με συζητήσεις σε υψηλότερα επίπεδα. Επίσης, πολλά πλοία κινούνται από τη Σιγκαπούρη προς τον Ατλαντικό, αλλά ο αριθμός των διαθέσιμων πλοίων για τα τέλη Απριλίου παραμένει περιορισμένος. Τα κλεισίματα κυμάνθηκαν μεταξύ 11,5-12,5 $/tn, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας.
O Ατλαντικός εμφάνισε μειωμένο όγκο φορτίων για τα υπερατλαντικά ταξίδια αλλά περισσότερα για την Άπω Ανατολή. Η διαφορά τιμής μεταξύ του άνθρακα από την Κολομβία και την Αυστραλία προς την Κίνα φαίνεται πως τόνωσε την αγορά, καθώς πολλοί έμποροι προσπάθησαν να επωφεληθούν. Τα κλεισίματα κυμάνθηκαν μεταξύ 6-6,5 $/τόνο, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας.
Σχετικά με τα KAMSARMAXes στον Ατλαντικό, η αγορά της ECSA παρέμεινε ενεργή αλλά σε ελαφρώς χαμηλότερα επίπεδα, σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα. Η αύξηση των κενών πλοίων αναμένεται το επόμενο διάστημα να πιέσει περαιτέρω τους ναύλους. Ωστόσο, ελπίζουμε πως οι συνεχόμενες αγορές της Κίνας από την περιοχή της ECSΑ θα τονώσουν την αγορά.
Η αγορά του Β. Ατλαντικού ξεκίνησε σε καλύτερα επίπεδα, σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα, αλλά στο τέλος της εβδομάδας παρατηρήθηκε διόρθωση προς τα κάτω. Τα φορτία προς την Άπω Ανατολή και την Κίνα ήταν αυτά που ενίσχυσαν την αγορά, ενώ άνοιξαν (χωρίς πάγους), πλέον, και τα λιμάνια της Βαλτικής απ’ όπου διακινούνται ferts προς Ανατολή. Έτσι ελπίζουμε σε περιορισμό της διαθέσιμης χωρητικότητας (η οποία ενισχύεται από την Ινδία) και σε περισσότερα φορτία σιτηρών. Τα πλοία με φορτία προς την Άπω Ανατολή πετύχαιναν κλεισίματα ακόμα και στα $ 17,5Κ /ημέρα (bss Gib) και προς Ευρώπη (Skaw-Gib) στα $ 10Κ /ημέρα (DOB Continent).
Στην πλευρά του Ειρηνικού, αυξήθηκαν τα «ανοιχτά» πλοία και ταυτόχρονα περιορίστηκαν τα φορτία. Αυτός ο συνδυασμός οδήγησε σε υποχώρηση της αγοράς. Η μόνη υποστήριξη στην αγορά παρέχεται από τα φορτία άνθρακα από την Αυστραλία προς την Ινδία, καθώς η κίνηση από την Ινδονησία κινήθηκε σε χαμηλά επίπεδα. Περιορισμένη ήταν και η δραστηριότητα από το NOPAC και τα πλοία που «άνοιγαν» στη Β. Κίνα επέλεγαν να κινηθούν προς το Νότο, ενώ κάποιοι προτίμησαν να κατευθυνθούν προς την περιοχή της ECSA. Τα ταξίδια με άνθρακα από Ινδονησία προς Κίνα πλήρωναν, την προηγούμενη εβδομάδα, $ 7-7,5Κ /ημέρα, για πλοίο που «άνοιγε» στη Ν. Κίνα, ενώ για κυκλικά ταξίδια στην Αυστραλία με $ 8-8,5Κ/ημέρα.
Για τα SUPRAMAXes -ULTRAMAXes, στον Ατλαντικό και ειδικότερα στον Αμερικάνικο κόλπο είδαμε μικτές τάσεις, καθώς οι ναύλοι για UMX για Υπερατλαντικά ταξίδια μειώθηκαν (στα $ 13,5Κ /ημέρα), ενώ προς την Άπω Ανατολή, με στάρι, αυξήθηκαν (στα $ 18Κ/ημέρα). Στα θετικά σημεία είναι η απορρόφηση της άμεσα διαθέσιμης χωρητικότητας.
Στην Ευρώπη, οι ναύλοι για SMX προς την Αν. Μεσόγειο, με SCRAP φορτία, έφτασαν στα $ 9K/ημέρα, ενώ από τη Μαύρη Θάλασσα προς την Άπω Ανατολή υπήρξε μικρός όγκος φορτίων, εκ των οποίων η πλειοψηφία κατευθυνόταν προς τον Περσικό Κόλπο ($ 12,5-13Κ /ημέρα).
Από την άλλη πλευρά, στην περιοχή της Ν.Α. Ασίας, είδαμε ελάχιστα φορτία άνθρακα μεταξύ Ινδονησίας –Κίνας, με αποτέλεσμα οι ναύλοι να υποχωρήσουν στα $ 5,5-6Κ /ημέρα, με παράδοση στη Ν. Κίνα.
Επίσης, στην περιοχή του NOPAC είδαμε μειωμένη ζήτηση. Οι πλοιοκτήτες των UMX στη Β. Κίνα περιόρισαν τις απαιτήσεις τους στα $ 10,5Κ/ημέρα, για χρονοναυλώσεις διάρκεια 4-6 μηνών, αλλά και πάλι βρήκαν περιορισμένη ανταπόκριση από τους ναυλωτές.
Στην αγορά των HANDYs, ο Απρίλης ξεκίνησε αρνητικά για τον BHSI, μετά από έναν καλό Μάρτιο. Έτσι λοιπόν ο δείκτης μειώθηκε, καθώς υποχώρησαν σχεδόν όλες οι διαδρομές που συνθέτουν το γενικό δείκτη.
Αναλυτικότερα, η Ευρώπη εμφάνισε μειωμένη κινητικότητα και ελάχιστα φορτία Scrap, με αποτέλεσμα να παραμείνουν σταθεροί οι ναύλοι. Ωστόσο, αυξήθηκε η ζήτηση για φορτία Fertilisers από τη Βαλτική προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού και πιθανόν να δούμε κάποια βελτίωση της δραστηριότητας σ’ αυτές τις διαδρομές. Περιμένουμε και αυτή την εβδομάδα να διατηρηθεί η υποτονική εικόνα της αγοράς. Οι ημερήσιοι ναύλοι για ταξίδια προς τη Μεσόγειο έφτασαν στα $ 9,5-10Κ.
Ομοίως, πτωτικά κινήθηκε και η αγορά της Μεσογείου, αυτή την εβδομάδα. Από τη μία πλευρά η ζήτηση ήταν ισχνή, και από την άλλη η προσφορά αυξάνεται. Οι ναύλοι για ενδομεσογειακά ταξίδια έφτασαν στα $ 4Κ/ημέρα, με παράδοση στο Canakkale και για ταξίδια προς Άπω Ανατολή και Ινδία –Περσικό Κόλπο στα $ 10Κ/ημέρα.
Η μειωμένη δραστηριότητα στην περιοχή της ECSA, αλλά και στον Αμερικάνικο Κόλπο οδήγησε σε μείωση των ναύλων. Τα υπερατλαντικά ταξίδια πληρώνουν $ 13Κ/ημέρα (από ECSA) και $ 6Κ/ημέρα (από USG). Δεδομένης της έλλειψης φορτίων για τα μέσα Απριλίου, δεν αναμένεται άμεση βελτίωση της αγοράς.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter