Μικτές τάσεις στην Αγορά Ξηρού Φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τρίτη, 25 Σεπτεμβρίου 2018 16:53
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Η αγορά των CAPES δείχνει να επηρεάζεται περισσότερο από τις εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος της Βραζιλίας για το 4ο τρίμηνο.
Το 1ο τρίμηνο δεν εμφάνισε μεγάλη δραστηριότητα, καθώς οι καιρικές συνθήκες και εσωτερικά θέματα στην εφοδιαστική αλυσίδα της Βραζιλίας εμπόδισαν τις μεταφορές από τη Βραζιλία.
Μόνο για το μήνα Μάρτιο οι βραζιλιάνικες εξαγωγές έφτασαν στα 29,8 εκατ. τόνους, μειωμένες κατά 6,4 εκατ. τόνους, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Αυτή η εικόνα είχε αρνητική επίδραση και στον δείκτη του BCI (Baltic Capesize Index).
Κατά το τρίμηνο Ιουνίου-Αυγούστου οι εξαγωγές ανέβηκαν, έχοντας θετικό αντίκτυπο τόσο στους ναύλους της διαδρομής C3 Βραζιλία/ Κίνα, όσο και στον BCI.
Όμως, το Σεπτέμβριο παρατηρήθηκε μείωση των ναύλων, αφού αποδεσμεύτηκαν στη Βραζιλία περισσότερα VLOCs και CAPES (77 πλοία τις δύο πρώτες εβδομάδες του Σεπτεμβρίου) και αυξήθηκε η προσφερόμενη χωρητικότητα.
Επίσης, οι εξαγωγές της Vale προς το διαμετακομιστικό της κέντρο στη Μαλαισία μειώθηκαν φέτος κατά 5,5 εκατ. τόνους, ενώ έχουν παραδοθεί από την αρχή του έτους 11 νέα πλοία VALEMAX (χωρητικότητας άνω των 400.000 τόνων), και αναμένονται άλλα 10.
Ωστόσο, οι προβλέψεις για το 4ο τρίμηνο είναι θετικές. Αν η Vale που είναι ο κύριος εξαγωγέας του βραζιλιάνικου μεταλλεύματος (εξάγει το 93%), πετύχει την πρόβλεψη των 390 εκατ. τόνων, τότε οι μεταφορές θα καταγράψουν ρεκόρ.
Από την άλλη πλευρά, η Κίνα η οποία εισάγει τα 2/3 του σιδηρομεταλλεύματος της Βραζιλίας, ακολουθεί μια πολιτική κατανάλωσης μεταλλεύματος υψηλότερης ποιότητας, προσπαθώντας να περιορίσει τα επίπεδα ρύπανσης.
Παράλληλα, η κινεζική παραγωγή χάλυβα αυξήθηκε κατά 7,5% φέτος, λόγω της αύξησης κατά 37% της τιμής του εγχώριου χάλυβα, ενώ τα αποθέματα σιδηρομεταλλεύματος στην Κίνα υποχώρησαν κατά 10 εκατ. τόνους από τον Ιούνιο (160 εκατ. τόνους).
Τέλος, οι εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος της Αυστραλίας για το τέταρτο τρίμηνο ενδέχεται να αυξηθούν οριακά, σύμφωνα με τις προσδοκίες των ανθρακωρύχων, ενώ οι εξαγωγές της Ν. Αφρικής παραμένουν σταθερές.
Ας δούμε πως κινείται η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
CAPES
Ατλαντικός
Τα υπερατλαντικά ταξίδια (TΑ) έκλεισαν την προηγούμενη εβδομάδα στα $ 12,8K /ημέρα και τα ταξίδια προς Άπω Ανατολή (FH) στα $ 37K /ημέρα ($ +1Κ και $ +3Κ /ημέρα, αντίστοιχα, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα), με περιορισμένη δραστηριότητα στα υπερατλαντικά και προς την Άπω Ανατολή ταξίδια, ενώ η χωρητικότητα του Β. Ατλαντικού έδειξε να σταθεροποιείται.
Η αγορά TA /FH αναμένεται είτε να επηρεαστεί από τις άλλες αγορές, είτε να ατονήσει αυτή την εβδομάδα, κυρίως λόγω της αυξημένης χωρητικότητας, εκτός κι αν εμφανισθούν περισσότερα φορτία.
Βραζιλία / Νότια Αφρική (SAFR)
Το Ισοδύναμο χρονοναύλωσης στην περιοχή της Βραζιλίας (TCE) έκλεισε την περασμένη εβδομάδα στα $ 18,7K /ημέρα, αυξημένο κατά $ 0,7Κ /ημέρα. Παραμένει μεγάλος ο αριθμός κενών πλοίων για το 1ο μισό του Οκτωβρίου, γεγονός που πιέζει τους ναύλους στη διαδρομή C3, (Βραζιλία –Κίνα), αλλά ενδέχεται να δούμε έλλειψη χωρητικότητας για τα τέλη Οκτωβρίου –Αρχές Νοεμβρίου. Παρά τις αρνητικές προοπτικές για τις άμεσες ημερομηνίες του Σεπτεμβρίου /αρχές Οκτωβρίου, συνεχίζουμε να περιμένουμε κάποια αύξηση στα μέσα του Οκτωβρίου, όπου προς το παρόν παρατηρείται έλλειψη πλοίων.
Ειρηνικός
Το TCE για τα κυκλικά ταξίδια στην περιοχή του Ειρηνικού έκλεισε στα $ 14,5K /ημέρα, την περασμένη εβδομάδα (μειωμένο κατά $ 0,5Κ /ημέρα, σε σχέση με την προηγούμενη), με περιορισμένη δραστηριότητα από τους ανθρακωρύχους και τους OPERATORS.
Η αγορά φαίνεται να έφτασε στα κατώτερα επίπεδά της, ενώ έχουν αρχίσει να εμφανίζονται περισσότερα φορτία άνθρακα από την Αν. Αυστραλία και η χωρητικότητα στον Ειρηνικό δείχνει να ισορροπεί βραχυπρόθεσμα.
KAMSARMAX
Νότιος Ατλαντικός
Στη διαδρομή ECSA -Άπω Ανατολή είδαμε την προηγούμενη εβδομάδα να ανεβαίνουν οι ναύλοι και οι ναυλωτές αναζήτησαν βαπόρια σε DOP βάση από την Ινδία με $ 17Κ +700Κ ΒΒ. Δεδομένου ότι η Ινδονησία έχει δυναμική, οι ναυλωτές πιέζονται για να εξασφαλίσουν πλοία. Αυτή την εβδομάδα περιμένουμε να διατηρηθούν σε ικανοποιητικά επίπεδα και ενδέχεται να υπάρξουν κάποιες ευκαιρίες για ακόμη υψηλότερους ναύλους.
Βόρειος Ατλαντικός
Η αγορά του Β. Ατλαντικού ξεκίνησε μουδιασμένα με τους ναυλωτές να πιέζουν τους ναύλους και κάποια πλοία να κλείνουν σε χαμηλά επίπεδα. Εντούτοις, οι πλοιοκτήτες των οποίων τα πλοία τους ανοίγουν αργότερα άντεξαν στις πιέσεις και οι ναυλωτές αναγκάστηκαν να αυξήσουν τα επίπεδα διαπραγμάτευσης.
Οι ναύλοι στο τέλος της εβδομάδας έφτασαν στα $ 14Κ /ημέρα για υπερατλαντικά ταξίδια προς το skaw / passero, ενώ για κυκλικά ταξίδια στη Βαλτική στα $ 15Κ/ημέρα και προς την Άπω Ανατολή στα $ 20Κ /ημέρα. Η χωρητικότητα στον Β. Ατλαντικό παραμένει σχετικά σφιχτή και σε σύγκριση με πέρυσι είναι 15-20% χαμηλότερη.
Νότιος Ειρηνικός
Η αγορά του Ν. Ειρηνικού ήταν πολύ δραστήρια την προηγούμενη εβδομάδα, κυρίως λόγω του Ινδονησιακού άνθρακα και οι ναύλοι αυξήθηκαν κατά τη διάρκεια της εβδομάδας. Είδαμε τα KMX να φτάνουν τα $ 15-16Κ /ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία και παράδοση στη Ν. Κίνα –Βιετνάμ. Λίγοι πλοιοκτήτες αποφάσισαν να κινηθούν κενοί προς την περιοχή της ECSA, αφού υπάρχει μεγάλος όγκος φορτίων και οι ναύλοι είναι σε ικανοποιητικά επίπεδα.
Βόρειος Ειρηνικός (NOPAC)
Η αγορά του Β. Ειρηνικού ήταν επίσης σταθερότερη κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας, καθώς εισήλθαν στην αγορά περισσότερα φορτία από την Αυστραλία και το Β. Ειρηνικό. Η χωρητικότητα παραμένει σφιχτή και για αυτή την εβδομάδα υπάρχουν μερικές απαιτήσεις που πρέπει να καλυφθούν. Οι ναύλοι για το Nopac και την Αυστραλία ανέρχονται σε $ 14Κ /ημέρα με παράδοση στη Β. Κίνα.
ULTRAMAX /SUPRAMAX
Ανατ. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA)
Η αγορά της ECSA υποστηρίχτηκε από το Ν. Ατλαντικό με μερικά καλά ναύλα. Επίσης, παρατηρήθηκε μια ώθηση στα ταξίδια προς την Άπω Ανατολή, λόγω κάποιων καλών συμφωνιών. Ένα UMX έκλεισε ένα ταξίδι προς το Chittagong με φορτίο στάρι και παράδοση στο Santos με $ 16Κ /ημέρα +600Κ ΒΒ.
Μερικοί πλοιοκτήτες ανησυχούσαν για τα επίπεδα απασχόλησης του Οκτωβρίου, αλλά είδαμε μια εισροή φορτίων, η οποία βοήθησε την αγορά. Περιμένουμε να παραμείνει ισχυρή και αυτή την εβδομάδα η αγορά, καθώς ο όγκος φορτίων στον Ατλαντικό βρίσκεται σε ικανοποιητικά επίπεδα.
Αμερικάνικος Κόλπος (USG) /Βόρεια Ακτή Νοτίου Αμερικής (NCSA)
Παρά τις ανησυχίες που δημιούργησαν οι καιρικές συνθήκες, είδαμε ώθηση από τον Κόλπο των ΗΠΑ μετά από μια ήρεμη αρχή της προηγούμενης εβδομάδας. Επίσης παρατηρήσαμε μια αύξηση στους ναύλους των ταξιδίων προς την Άπω Ανατολή. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε πως ένα UMX έκλεισε για ταξίδι με στάρι και παράδοση στο South West Pass και επαναπαράδοση στην Ιαπωνία στα $ 26,5Κ /ημέρα.
Τα υπερατλαντικά ταξίδια ήταν σε χαμηλότερα επίπεδα. Ένα UMX έκλεισε για ένα ταξίδι προς την Αίγυπτο με άνθρακα στα $ 21.5Κ /ημέρα και προς Τουρκία στα $ 22Κ /ημέρα με PETCOKE. Με την έλλειψη χωρητικότητας στον Κόλπο των ΗΠΑ η αγορά είναι πιθανό να βελτιωθεί με έναν καλό όγκο απαιτήσεων τον Οκτώβριο.
Μεσόγειος
Παρά την έλλειψη χωρητικότητας στη Μαύρη Θάλασσα, η αγορά της Μεσογείου παρέμεινε σταθερή χωρίς κάποια βελτίωση, αντιθέτως στο τέλος της εβδομάδας εξασθένισε κάπως. Με περισσότερη διαθέσιμη χωρητικότητα να εισέρχεται στην αγορά της Μεσογείου θα χρειαστεί να δούμε περισσότερα φορτία στην περιοχή, προκειμένου να διατηρηθούν τα σημερινά επίπεδα.
Ευρώπη
Ήρεμη παρέμεινε η αγορά της Ευρώπης, την προηγούμενη εβδομάδα, με περιορισμένη δραστηριότητα που προκαλεί την περαιτέρω πτώση της αγοράς. Ένα UMX καθορίστηκε στα $ 12Κ /ημέρα, σε dop βάση, με SCRAP φορτίο. Όμως με την άνοδο των τιμών του SCRAP εμφανίστηκαν περισσότερα φορτία κατά τη διάρκεια της εβδομάδας και περιμένουμε αυτή η τάση να διατηρηθεί και αυτή την εβδομάδα.
Επίσης, περιμένουμε να δούμε προς τα πού θα κινηθεί η ναυλαγορά, αφού οι πλοιοκτήτες επικεντρώνονται τώρα στην τοποθέτηση φορτίων για να ναυλώσουν τα πλοία τους στον Αμερικάνικο Κόλπο ή στην ECSA. Ευελπιστούμε πως με λίγες περισσότερες απαιτήσεις στην αγορά αυτή την εβδομάδα θα μπορούσαμε να δούμε κάποια βραχυπρόθεσμη βελτίωση στην Ευρώπη.
Περσικός Κόλπος (PG) /Ινδία
Η αγορά του Περσικού Κόλπου –Ινδίας διατηρήθηκε σταθερή στην αρχή της εβδομάδας για τις άμεσες / άμεσες ημερομηνίες. Ένα UMX έκλεισε για ταξίδι από τον Περσικό κόλπο προς ECI στα $ 16K /ημέρα. Ωστόσο, η αγορά ατόνισε λίγο μέχρι το τέλος της εβδομάδας και οι ναύλοι για το ίδιο ταξίδι μειώθηκαν στα $ 14,5Κ/ ημέρα. Η χωρητικότητα παρέμεινε ισορροπημένη και λόγω της απορρόφησης των πλοίων από τη Ν. Αφρική και τη Μαύρη Θάλασσα δεν περιμένουμε μεταβολές.
Νότια Αφρική (SAFR)
Την προηγούμενη εβδομάδα παρατηρήσαμε ότι η Νότια Αφρική ήταν ισχυρή, για τις άμεσες ημερομηνίες με το UMX να καθορίζονται στα $ 14Κ / ημέρα + 400Κ BB.
Νοτιοανατολική Ασία (SEASIA)
Οι ναύλοι των SMX για ταξίδια με άνθρακα από Σιγκαπούρη προς ECI, μέσω Ινδονησίας, έφτασαν στα $ 13Κ /ημέρα, και προς WCI στα $ 12,75Κ /ημέρα. Επίσης, τα ταξίδια με άνθρακα από Σιγκαπούρη προς Κίνα μέσω Ινδονησίας πλήρωναν $ 13,5Κ /ημέρα και τα κυκλικά ταξίδια μεταξύ Αυστραλίας –Κίνας από Σιγκαπούρη έφτασαν στα $ 12,5Κ /ημέρα.
Βόρειος Ειρηνικός (NOPAC)
Η αγορά των SMX στον Β. Ειρηνικό έχει βελτιωθεί και η προηγούμενη εβδομάδα κυμάνθηκε σε υψηλά επίπεδα. Οι ναύλοι για κάποιο SMX για ταξίδια με CLINKER από το Βιετνάμ προς το Μπαγκλαντές κινήθηκαν στα $ 15Κ/ημέρα και για κυκλικά ταξίδια στην Αυστραλία στα $ 13,5Κ /ημέρα.