Πεμ01162025

Last updateΤετ, 15 Ιαν 2025 6pm

Επιμένουν οι δανειστές για αλλαγές στη φορολογία της ναυτιλίας

epixeiriseis klima

Συνεχίζεται με αμείωτη ένταση η προσπάθεια αντιπάλων λόμπι της ελληνόκτητης ναυτιλίας για αλλαγή του φορολογικού καθεστώτος. Όπως προκύπτει από το έγγραφο που κόμισαν οι δανειστές στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων και πριν την αποχώρηση του κλιμακίου των θεσμών, μεταξύ των προβλέψεων της συμφωνίας για το κλείσιμο της αξιολόγησης, περιλαμβάνεται στα φορολογικά, δέσμευση περί "αναθεώρησης και κατάργησης της προνομιακής μεταχείρισης για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, σε ευθυγράμμιση με τις υποδείξεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής" καθώς επίσης και επέκταση της προσωρινής εθελοντικής συνεισφοράς της ναυτιλιακής κοινότητας μέχρι το 2018".

Βεβαίως η πραγματικότητα σε σχέση με το φορολογικό καθεστώς της ναυτιλίας στην Ελλάδα πόρω απέχει από το να μπορεί να χαρακτηριστεί προνομιακή, ιδιαίτερα όταν στη χώρα μας ισχύει το διεθνώς χρησιμοποιούμενο καθεστώς φορολόγησης της χωρητικότητας των πλοίων (tonnagetax), βάσει του οποίου θεσπίζεται ένας συγκεκριμένος φορολογικός συντελεστής ανά τόνο. Παρόμοια μεταχείριση παρατηρείται σε όλα τα κράτη με ανεπτυγμένη ποντοπόρο ναυτιλία και δη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως έχουν καταδείξει αλλεπάλληλες μελέτες ειδικευμένων ελεγκτικών οίκων. Επιπλέον τα φορολογικά έσοδα του δημοσίου από τη Ναυτιλία περιλαμβάνουν επίσης τους φόρους εισοδήματος και τις εισφορές που εισπράττονται από τους απασχολούμενους Έλληνες και ξένους εργαζόμενους στις συνδεόμενες με την ποντοπόρο Ναυτιλία εταιρείες. Αξίζει να σημειωθεί εξάλλου ότι η ελληνική πλοιοκτησία μέσω του συνυποσχετικού οικειοθελούς συνεισφοράς που συνυπέγραψαν με τον ελληνικό δημόσιο έχει αρχίσει από το 2014 να εισφέρει ποσό ύψους 420 εκατομμυρίων ευρώ, γεγονός που τοποθετεί την ελληνική ναυτιλία στην υψηλότερη φορολογική κλίμακα στην Ευρώπη.

Θυμίζουμε ότι στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς, μετά από τρία χρόνια ανεπίσημης έρευνας - χωρίς καμία επίσημη καταγγελία – η ΕΕ αποφάσισε να ζητήσει από τη χώρα μας την τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου της ναυτιλίας επικαλούμενη μη συμβατότητά του τους με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στη ναυτιλία, τις ονομαζόμενες State Aid Guidelines (SAG).

Βεβαίως πίσω από την ιδιαίτερη ζέση για την αλλαγή του φορολογικού καθεστώτος που ισχύει για τη ναυτιλία στη χώρα μας, είναι πλέον ξεκάθαρο ότι κρύβεται η μάχη για την αύξηση των μεριδίων που έχουν στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χάρτη ανταγωνιστικά της χώρας μας ναυτιλιακά συμφέροντα. Θυμίζουμε ότι παρά το δυσμενές οικονομικό διεθνές περιβάλλον, η ελληνόκτητη ναυτιλία αριθμεί περίπου 4.500 πλοία που αντιπροσωπεύουν το 19,63% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε dwt, ενώ στην Ευρώπη κατέχει το 49,96% του κοινοτικού στόλου, καταγράφοντας ανοδική πορεία σε σχέση με τα προηγούμενα έτη.

Όπως χαρακτηριστικά είχε αναφέρει πρόσφατα σε εκδήλωση της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης, πρόκειται για μία υποκριτική κίνηση εναντίον της ελληνικής ναυτιλίας και της Ελλάδας, που στοχοποιεί τον πλέον παραγωγικό πυλώνα της ελληνικής οικονομίας και της χώρας και δημιουργεί νομική αβεβαιότητα και επενδυτική ανασφάλεια που ενδέχεται να προκαλέσουν φυγή, όχι μόνο του ελληνόκτητου στόλου, αλλά και του ευρωπαϊκού.

Πηγή: capital.gr

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter