Όταν τα κύματα χαμηλώνουν: Ενδείξεις κόπωσης και λεπτές ισορροπίες στην αγορά ξηρού φορτιού
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 15 Δεκεμβρίου 2025 06:54
Του Ιάκωβου (Jack) Αρχοντάκη
Στρατηγικού Συμβούλου Ναυτιλιακών Επενδύσεων – Ναυλώσεων & Εμπορικού Διευθυντή της TMC Shipping
Στρατηγικού Συμβούλου Ναυτιλιακών Επενδύσεων – Ναυλώσεων & Εμπορικού Διευθυντή της TMC Shipping
& του Δρ. Φώτιου – Ευάγγελου Καρλή
Maritime Executive & Συμβούλου Ναυτιλίας
Maritime Executive & Συμβούλου Ναυτιλίας
Η παγκόσμια αγορά ξηρού φορτίου κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα σε πιο ήπιους ρυθμούς, με τη γενική εικόνα να παραπέμπει περισσότερο σε ελεγχόμενη επιβράδυνση παρά σε αιφνίδια μεταστροφή της τάσης. Η υποχώρηση καταγράφηκε σε όλα τα μεγέθη πλοίων, με τις μεγαλύτερες απώλειες –όπως ήταν αναμενόμενο– να εντοπίζονται στα Capesize. Σε εβδομαδιαία βάση, τα Capes σημείωσαν πτώση 27,55%, τα Kamsarmaxes 8,10%, τα Ultramaxes (63k dwt) 4,52% και τα Handysize 4,33%.
Αντανάκλαση της εικόνας αυτής αποτέλεσε και η πορεία του Baltic Dry Index (BDI), ο οποίος υποχώρησε κατά 522 μονάδες σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 2.205 μονάδες την Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου. Πίσω από τους δείκτες, ωστόσο, διακρίνονται διαφοροποιήσεις ανά μέγεθος πλοίου και γεωγραφική λεκάνη, που αξίζουν προσεκτικής ανάγνωσης.
Capesize: επιλεκτική δραστηριότητα χωρίς επαρκή στήριξη
Στην Ασία, η αγορά των Capesize εμφάνισε περιορισμένα σημάδια ζωής, με τους μεγάλους μεταλλευτικούς ομίλους να παραμένουν ενεργοί το μεγαλύτερο μέρος της εβδομάδας, τροφοδοτώντας την αγορά με φορτία. Η δραστηριότητα αυτή, ωστόσο, δεν αποδείχθηκε αρκετή για να συγκρατήσει την πτώση στην κύρια γραμμή Αυστραλίας–Κίνας, με τα επίπεδα να υποχωρούν πάνω από ένα δολάριο ανά τόνο. Ο δείκτης C5 έκλεισε την Παρασκευή στα 10,49 δολ./τόνο.
Στον Ατλαντικό και ιδιαίτερα στο νότιο σκέλος, η αγορά έχασε περαιτέρω έδαφος. Η Νότια Βραζιλία και η Δυτική Αφρική παρουσίασαν ορισμένα φορτία προς το τέλος της εβδομάδας, χωρίς όμως να ανατραπεί η συνολική εικόνα. Στον βόρειο Ατλαντικό, ο μειωμένος όγκος φορτίων τόσο στα υπερατλαντικά όσο και στα ταξίδια προς Ασία διατήρησε την πίεση. Οι ναύλοι για τη διαδρομή Βραζιλία–Κίνα (C3) διαμορφώθηκαν στα 21,89 δολ./τόνο, ενώ οι ναύλοι από Ευρώπη προς Ασία (C9) έκλεισαν στα 53,11 χιλ. δολ./ημέρα και τα κυκλικά υπερατλαντικά ταξίδια (C8) στα 37,38 χιλ. δολ./ημέρα.
Kamsarmax: συγκρατημένη ανάκαμψη στον Ατλαντικό, πίεση στην Ασία
Στην αγορά των Kamsarmax, ο Ατλαντικός και ειδικότερα ο βόρειος ξεκίνησε την εβδομάδα με περιορισμένη δραστηριότητα και ήπιο πτωτικό κλίμα. Μόνο προς τα μέσα της εβδομάδας καταγράφηκε μια μερική ανάκαμψη, καθώς η μειωμένη προσφορά πλοίων συνδυάστηκε με αυξημένη ζήτηση από την Ανατολική Ακτή. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για ταξίδια από την Ανατολική Ακτή Νοτίου Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα 15–17 χιλ. δολ./ημέρα (παράδοση Ασία), από Ευρώπη προς Ασία στα 21–23 χιλ. δολ./ημέρα και τα κυκλικά υπερατλαντικά ταξίδια στα 16,5–18,5 χιλ. δολ./ημέρα (παράδοση Γιβραλτάρ).
Στην Ασία, αντίθετα, η εβδομάδα κύλησε υπό αυξημένη πίεση από τους ναυλωτές, οι οποίοι επιχείρησαν να επωφεληθούν από τη συγκέντρωση διαθέσιμης χωρητικότητας. Η απουσία φορτίων από Αυστραλία, Ινδονησία και Βόρειο Ειρηνικό επιβάρυνε περαιτέρω την εικόνα. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Νοτιοανατολική Ασία–Άπω Ανατολή διαμορφώθηκαν στα 13,5–15,5 χιλ. δολ./ημέρα.
Supramax – Ultramax: ανομοιογενής εικόνα και έντονες περιφερειακές αποκλίσεις
Στα Supramax και Ultramax, η Νοτιοανατολική Ασία παρουσίασε πτωτικές τάσεις, με περιορισμένα νέα φορτία και τους ναυλωτές να τηρούν στάση αναμονής. Παράλληλα, οι πλοιοκτήτες εμφανίστηκαν περισσότερο διατεθειμένοι να προσαρμόσουν τις προσδοκίες τους. Οι ναύλοι των UMX για ταξίδια μεταξύ ΝΑ Ασίας και Άπω Ανατολής κινήθηκαν στα 15–16,5 χιλ. δολ./ημέρα.
Στην Άπω Ανατολή, η αγορά υποχώρησε περαιτέρω προς το τέλος της εβδομάδας, καθώς αυξανόταν ο αριθμός των ανοικτών πλοίων. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στον Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) διαμορφώθηκαν στα 12,5–14 χιλ. δολ./ημέρα, για ταξίδια προς Ινδία στα 15,5–17 χιλ. δολ./ημέρα και για την επιστροφή στον Ατλαντικό στα 13,5–15 χιλ. δολ./ημέρα.
Αντίθετα, στον Κόλπο της Μέσης Ανατολής και στη Δυτική Ινδία, η αγορά κινήθηκε ανοδικά, καθώς η διαθέσιμη χωρητικότητα παρέμεινε ιδιαίτερα περιορισμένη σε σχέση με τη ζήτηση. Η εικόνα ενισχύθηκε και από φορτία προέλευσης Νότιας Αφρικής. Οι ναύλοι για ταξίδια προς Άπω Ανατολή από AG–WCI κινήθηκαν στα 15,5–17 χιλ. δολ./ημέρα, για σύντομα περιφερειακά ταξίδια στα ίδια επίπεδα και για ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα 11,5–13 χιλ. δολ./ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά στον Αμερικανικό Κόλπο, η εβδομάδα ξεκίνησε θετικά, με άνοδο των ναύλων για άμεσα διαθέσιμα πλοία. Καθώς όμως αυξήθηκε η προσφορά χωρητικότητας, οι ναύλοι υποχώρησαν. Τα υπερατλαντικά ταξίδια UMX έκλεισαν στα 30–31,5 χιλ. δολ./ημέρα, ενώ τα ταξίδια προς Ασία στα 27–28,5 χιλ. δολ./ημέρα.
Η περιοχή της ECSA κινήθηκε με δύο ταχύτητες: ο νότος δέχθηκε πιέσεις, ενώ ο βορράς παρουσίασε καλύτερη εικόνα. Οι ναύλοι για ταξίδια προς ΝΑ Ασία–Κίνα διαμορφώθηκαν στα 26–27,5 χιλ. δολ./ημέρα και για υπερατλαντικά ταξίδια προς Μεσόγειο/Ευρώπη στα 24,5–26 χιλ. δολ./ημέρα.
Στην Ευρώπη, η αγορά εμφάνισε ύφεση, με τους ναυλωτές να διατηρούν το πλεονέκτημα, αξιοποιώντας ιδιόκτητο στόλο όπου ήταν εφικτό. Η αύξηση της διαθέσιμης χωρητικότητας οδήγησε τους ναύλους χαμηλότερα. Τα τοπικά κυκλικά ταξίδια κινήθηκαν στα 19–20,5 χιλ. δολ./ημέρα, τα φορτία σκραπ προς Μεσόγειο στα 25,5–27 χιλ. δολ./ημέρα και τα ταξίδια προς Ασία στα 24,5–26 χιλ. δολ./ημέρα.
Η Μεσόγειος παρέμεινε υπό πίεση, με αυξημένο αριθμό πλοίων να μετακινούνται κυρίως προς δυσμάς, ενώ η Ανατολική Μεσόγειος και η Μαύρη Θάλασσα κινήθηκαν με χαμηλές ταχύτητες. Ενδεικτικά, UMX για ταξίδι από Μεσόγειο προς Ασία έκλεινε στα 19,5–21 χιλ. δολ./ημέρα (παράδοση Τσανάκκαλε), προς Ατλαντικό στα 9,5–11 χιλ. δολ./ημέρα και εντός Μεσογείου στα 13,5–15 χιλ. δολ./ημέρα.
Handysize: ήπιες θάλασσες, τοπικές αντοχές και επιλεκτική ζήτηση
Στην αγορά των Handysize, η Ευρώπη κινήθηκε σε πτωτική τροχιά, αν και σε ορισμένες επιμέρους διαδρομές οι ναύλοι κατόρθωσαν να διατηρηθούν σταθεροί. Οι μεγαλύτερες μονάδες της κατηγορίας κατέγραψαν για κυκλικά ταξίδια επίπεδα της τάξης των 15,5–17 χιλ. δολ./ημέρα, ενώ για μεταφορές σκραπ προς τη Μεσόγειο οι ναύλοι κινήθηκαν στα 18–19,5 χιλ. δολ./ημέρα. Στα υπερατλαντικά ταξίδια, τα επίπεδα διαμορφώθηκαν στα 12,5–14 χιλ. δολ./ημέρα.
Η Μεσόγειος παρέμεινε υπό αισθητή πίεση, καθώς ο αυξανόμενος αριθμός διαθέσιμων πλοίων δεν μπορούσε να απορροφηθεί από την υφιστάμενη ζήτηση. Παρά τη σταθερή ροή φορτίων από τη Μαύρη Θάλασσα και τη Δυτική Μεσόγειο, το αρνητικό κλίμα δεν ανετράπη. Για πλοία άνω των 36.000 dwt, οι ναύλοι για ταξίδια εντός Μεσογείου κινήθηκαν στα 12,5–14 χιλ. δολ./ημέρα (παράδοση Τσανάκκαλε), προς Βόρεια Ευρώπη στα 11,5–13 χιλ. δολ./ημέρα, προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα 9,5–11 χιλ. δολ./ημέρα και προς Ασία στα 13,5–15 χιλ. δολ./ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, ο Αμερικανικός Κόλπος έκλεισε την εβδομάδα με θετικό πρόσημο, κυρίως λόγω έλλειψης διαθέσιμης χωρητικότητας. Οι πλοιοκτήτες με πλοία σε άμεση διαθεσιμότητα αξιοποίησαν το πλεονέκτημα, επιτυγχάνοντας ναύλους 23–24,5 χιλ. δολ./ημέρα για υπερατλαντικά ταξίδια και 19,5–21 χιλ. δολ./ημέρα για ταξίδια προς Ασία. Αντίθετα, στην Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ, η περιορισμένη ζήτηση συγκράτησε περαιτέρω άνοδο των ναύλων.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) διατήρησε σχετική ισορροπία. Παρότι παρατηρήθηκε αύξηση της προσφερόμενης χωρητικότητας, αυτή συνοδεύτηκε από νέα φορτία, διατηρώντας τους ναύλους σταθερούς. Οι προσδοκίες για ενίσχυση της δραστηριότητας εντός Δεκεμβρίου παραμένουν. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα Handysize από την ECSA διαμορφώθηκαν στα 23,5–25 χιλ. δολ./ημέρα για υπερατλαντικά ταξίδια προς Ευρώπη–Μεσόγειο και στα 19,5–21 χιλ. δολ./ημέρα για ταξίδια προς Ασία.
Στην Ασία, οι περισσότερες διαδρομές εμφάνισαν υποχώρηση τόσο στο νότιο όσο και στο βόρειο σκέλος, με εξαίρεση ορισμένα τοπικά ταξίδια στο βορρά που επέδειξαν ανθεκτικότητα. Πιο δυτικά, στον Κόλπο της Μέσης Ανατολής και στην Ινδία, επικράτησε στασιμότητα λόγω περιορισμένης δραστηριότητας. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας διαμορφώθηκαν στα 10–11,5 χιλ. δολ./ημέρα για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC, στα 12–13,5 χιλ. δολ./ημέρα από ΝΑ Ασία προς Κίνα και στα 9,5–11 χιλ. δολ./ημέρα από Δυτική Ινδία προς Κίνα.
Στρατηγική αποτίμηση
Η εικόνα της αγοράς ξηρού φορτίου παραπέμπει σε μια περίοδο «αποσυμπίεσης», όπου οι ρυθμοί μειώνονται χωρίς να διαταράσσεται η δομική ισορροπία του κλάδου. Σε τέτοιες φάσεις, η βαθιά κατανόηση των περιφερειακών ρευμάτων, η σωστή ανάγνωση της προσφοράς και της ζήτησης και η στρατηγική τοποθέτηση αποτελούν κρίσιμα εργαλεία για όσους επιδιώκουν όχι απλώς να παρακολουθούν τις εξελίξεις, αλλά να χαράσσουν πορεία μπροστά.
Νομική Αποποίηση Ευθύνης
Το παρόν άρθρο παρέχεται αποκλειστικά για γενικούς ενημερωτικούς σκοπούς και δεν συνιστά επενδυτική ή εμπορική συμβουλή. Οι πληροφορίες βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, χωρίς εγγύηση για την ακρίβεια ή την πληρότητά τους. Οποιαδήποτε ενέργεια βασισμένη στο περιεχόμενο γίνεται αποκλειστικά με ευθύνη του αναγνώστη.
Το παρόν άρθρο παρέχεται αποκλειστικά για γενικούς ενημερωτικούς σκοπούς και δεν συνιστά επενδυτική ή εμπορική συμβουλή. Οι πληροφορίες βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, χωρίς εγγύηση για την ακρίβεια ή την πληρότητά τους. Οποιαδήποτε ενέργεια βασισμένη στο περιεχόμενο γίνεται αποκλειστικά με ευθύνη του αναγνώστη.
