Δευ12012025

Last updateΤετ, 03 Δεκ 2025 7am

Τα Capes εκτόξευσαν την αγορά ξηρού φορτίου

0bulk carrier
Του Ιάκωβου (Jack) Αρχοντάκη
Στρατηγικού Συμβούλου Ναυτιλιακών Επενδύσεων – Ναυλώσεων & Εμπορικού Διευθυντή της TMC Shipping
&
Του Δρ. Φώτιου – Ευάγγελου Καρλή

Maritime Executive & Σύμβουλου Ναυτιλίας

Η αγορά ξηρού φορτίου παρουσίασε νέα άνοδο με εντυπωσιακές εβδομαδιαίες αυξήσεις στα Capes και οριακές αυξητικές διορθώσεις στα υπόλοιπα μεγέθη, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα.


Αναλυτικότερα,τα Capes ανέβηκαν κατά 22,67%, τα Kamsarmaxes+1,23%, τα Ultramaxes (63) +0,65% και τα Handies+0,85%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI ανέβηκε κατά 285 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 2560 μονάδεςτην Παρασκευή 28 Νοεμβρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η συνεχής εμπλοκή των μεταλλορύχων και των operatorsκράτησαν πολλά πλοία απασχολημένα ανεβάζοντας σταδιακά τα επίπεδα των ναύλων. Τα επίπεδα του δείκτηστη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 11,9 $/tn.
Στον Ατλαντικό η εβδομάδα ξεκίνησε διστακτικά, ωστόσο το κλίμα άρχισε να βελτιώνεται μέρα με τη μέρα. Στο νότο οι ναύλοι διαφοροποιήθηκαν αναλόγως της ημερομηνίας φόρτωσης διατηρώντας όμως τις ανοδικές τάσεις. Και ο βορράς παρουσίασε άνοδο με μικρό αριθμό πλοίων και κλεισίματα σε αυξημένα επίπεδα κυρίως για ταξίδια προς την Ασία. Οι δείκτεςτην Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 25,1 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 61,78Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 43,75Κ/ημέρα(για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στον Ατλαντικό και ιδιαίτερα στο βορρά είδαμε βελτιώσεις με την Ανατολική Ακτή και τον Αμερικάνικο Κόλπο να τροφοδοτούν την αγορά με πολλά σιτηρά για την Ασία. Ο νότος επηρεασμένος από το βορρά  ακολούθησε την ανοδική πορεία. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολήέφτασαν στα $ 15-17 Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 24,5-26,5Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 17,5-19,5Κ/ημέρα(παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία ο περιορισμένος αριθμός διαθέσιμων πλοίων και η κινητικότητα από την Ινδονησία ώθησαν τη ναυλαγορά. Ωστόσο στο τέλος της εβδομάδας παρουσιάστηκαν σημάδια κόπωσης κυρίως για τα κυκλικά ταξίδια από την Ινδονησία. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Νοτιοανατολική Ασία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 19-21Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, η Νοτιοανατολική Ασίακινήθηκε θετικά με σταθερή ροή φορτίων από την Ινδονησία προς την Ινδία και από την Αυστραλία. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 14,5-16Κ/ημέρα. Βορειότερα,στην Άπω Ανατολή η αγορά παρουσίασε μία εύθραυστη ισορροπία αφού ήταν περιορισμένα το ταξίδια από το Βόρειο Ειρηνικό και προς τον Ατλαντικό. Ωστόσο από την άλλη πλευρά υπήρξε αυξημένο ενδιαφέρον για ναυλώσεις περιόδου. Οι ναύλοι των UMXs για κυκλικάταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 15,5-17Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 16-17,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 14,5-16Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά παρουσίασε άνοδο στους ναύλους κυρίως για τα ταξίδια με κοντινές ημερομηνίες αφού δεν υπήρχαν πολλά διαθέσιμα πλοία. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 15-16,5Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 15-16,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 12-13,5 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος δεν κατάφερε να ακολουθήσει τις προσδοκίες αφού ήταν εμφανής η έλλειψη φορτίων τόσο για τα υπερατλαντικά όσο και για τα ταξίδια προς την Ασία. Οι ναύλοι των UMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $30,5-32Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 30-31,5Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA ξεκίνησε την εβδομάδα παρουσιάζοντας μικτές τάσεις με τη χωρητικότητα να είναι ισορροπημένη και περιορισμένα φορτία για την Ασία και την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνακινήθηκαν στα $ 26,5-28Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $27,5-29Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη προχώρησε αμετάβλητη με την προσφορά και την ζήτηση να βρίσκονται σε ισορροπία. Η δραστηριότητα βελτιώθηκε κατά τη διάρκεια της εβδομάδας και επικεντρώθηκε κυρίως γύρω από τα φορτία σκραπ. Οι ναύλοι των UMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 19-20,5Κ/ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 29,5-31Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 24,5-26Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος συνέχισε πτωτικά με φθίνουσα ζήτηση, έλλειψη υποστήριξης από τη δυτική Μεσόγειο και αυξανόμενο αριθμό μετακινούμενων πλοίων. Υπήρξε μία αύξηση ροής φορτίων στο τέλος της εβδομάδας αλλά δεν ήταν αρκετή για να αλλάξει τη συνολική εικόνα.Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 19-20,5Κ/ημέρα(παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 12-13,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 12-13,5Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά δεν εμφάνισε ιδιαίτερες αυξομειώσεις παρά το γεγονός ότι ο αριθμός των πλοίων μειωνόταν σταδιακά. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι σε ορισμένες διαδρομές παρατηρήθηκε ένα premium. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 15-16,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτίαστα $ 20-21,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 12,5-14K/ημέρα. Η Μεσόγειος επηρεάστηκε από την έλλειψη δραστηριότητας τόσο στην Μαύρη Θάλασσα όσο και στην Ανατολική πλευρά. Η Δυτική Μεσόγειος ήταν πιο ενεργή αλλά όχι όπως το προηγούμενο διάστημα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 11,5-13Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 10,5-12Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 10,5-12Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 15,5-17Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον ΑμερικάνικοΚόλπο η αγορά διατηρήθηκε πάνω-κάτω στα ίδια επίπεδα. Μία μικρή βιασύνη παρατηρήθηκε στα μέσα της εβδομάδας από τους ναυλωτές οι οποίοι ήθελαν να καλύψουν τα φορτία τους πριν από την ημέρα των Ευχαριστιών. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 20-21,5Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 21,5-23Κ/ημέρα.
Η περιοχήτης Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) ξεκίνησε την εβδομάδα με έντονες ανοδικές τάσεις αφού η χωρητικότητα μειωνόταν και σταδιακά αυξανόταν η ζήτηση και με τους ίδιους ρυθμούς συνέχισε καθ’ όλη την εβδομάδα. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 22,5-24Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 19,5-21Κ/ημέρα.
Στην Ασία και κυρίως στο βορρά η προσφορά πλοίων ήταν μεγαλύτερη από τη ζήτηση πιέζοντας τους ναύλους. Οι πλοιοκτήτες έστρεψαν το ενδιαφέρον τους σε ταξίδια μεγαλύτερης διάρκειας. Στο νότο ή εικόνα ήταν καλύτερη με περιορισμένη χωρητικότητα και περισσότερες επιλογές για τους πλοιοκτήτες από την Αυστραλία και την Ινδονησία.
Δυτικότερα, στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και την Ινδία η αγορά ενισχύθηκε με αρκετά νέα φορτία ενώ η προσφορά χωρητικότητας παρέμεινε σταθερή. Έτσι η αγορά σιγά-σιγά γυρίζει στην πλευρά των πλοιοκτητών. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 10-11,5Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 13,5-15Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $9,5-11Κ /ημέρα.

Νομική Αποποίηση Ευθύνης

Το παρόν άρθρο παρέχεται αποκλειστικά για γενικούς ενημερωτικούς σκοπούς και δεν συνιστά επενδυτική ή εμπορική συμβουλή. Οι πληροφορίες βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, χωρίς εγγύηση για την ακρίβεια ή πληρότητά τους. Οποιαδήποτε ενέργεια βασισμένη στο περιεχόμενο γίνεται αποκλειστικά με ευθύνη του αναγνώστη.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter