«Παιχνίδια» με τη ναυτιλία ;
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Κυριακή, 12 Οκτωβρίου 2025 11:39

Κρίσιμη από πάσης απόψεως η προσεχής εβδομάδα για τη ναυτιλία καθώς στον ΙΜΟ θα «τρέξει» η συζήτηση για Net-Zero Framework ενώ την ίδια χρονική περίοδο θα ξεκινήσουν και οι επιβολές επιπρόσθετων λιμενικών τελών που έχουν εξαγγείλει οι ΗΠΑ και η Κίνα.
Είναι προφανές ότι η παγκόσμια ναυτιλία που διακινεί σχεδόν το 90% των αγαθών βρίσκεται σε ένα «παιχνίδι» γεωπολιτικό με οικονομικές προεκτάσεις για τον τελικό καταναλωτή. Ο οποίος και θα κληθεί με τον ένα ή τον άλλο τρόπο να πληρώσει τα «σπασμένα» από ένα παιχνίδι στο οποίο δεν θα μπορούσε να μετάσχει και κατ’ αναλογία δεν θα μπορούσε να επηρεάσει την έκβασή του. Άλλωστε ο τελικός καταναλωτής έχει ήδη «πάρει μία γεύση» των συνεπειών της γεωπολιτικής αστάθειας περί την Ερυθρά Θάλασσα στις τιμές των καταναλωτικών προϊόντων τα οποία επιβαρύνθηκαν από τον περίπλου της Αφρικής που έχουν επιλέξει οι ναυτιλιακές εταιρίες τακτικών γραμμών. Στο εμπόριο Ασίας-Βόρειας Αμερικής στη Δυτική Ακτή, για παράδειγμα, η αστάθεια των υπηρεσιών ήταν κατά μέσο όρο 56% το 2024-2025, σε σύγκριση με μόλις 23% κατά την περίοδο 2012-2019. Ενώ η αστάθεια της εποχής της πανδημίας είδε την αστάθεια να ξεπερνά το 100%, το τρέχον επίπεδο αντιπροσωπεύει μια «νέα κανονικότητα» υπερδιπλάσια από τα προ πανδημίας επίπεδα. Παρόμοιες τάσεις παρατηρούνται και σε άλλες μεγάλες συναλλαγές. Η αστάθεια έχει αυξηθεί κατά 2,9 φορές στη διαδρομή Ασίας-Βόρειας Αμερικής στην Ανατολική Ακτή, 3,3 στην Ασία-Βόρεια Ευρώπη και 3,4 στην Ασία-Μεσόγειο.
Οι πρόσφατες αντιδράσεις των λιανοπωλητών στις ΗΠΑ ήταν ενδεικτικές του τι θα επιφέρουν οι επιπρόσθετες χρεώσεις στα λιμενικά τέλη και αποδεικτικές του γεγονότος ότι παρά τις «σιωπηρές» ή άλλες δεσμεύσεις των τακτικών γραμμών περί του βαθμού του επηρεασμού σε ναύλους και κόστη διαμετακόμισης οι λιανοπωλητές δεν «πείστηκαν» ότι τα τελικά κόστη θα παραμείνουν στα προ εμπορικού πολέμου επίπεδα έχοντας μάλιστα και «στα χέρια» τους υπολογισμούς μεγάλου οίκου αναλύσεων για το τι θα πληρώσουν οι κινεζικών συμφερόντων ναυτιλιακές πλοία των οποίων θα καταπλέουν στην Κίνα.
Και ενώ αυτά είναι δρομολογημένα να εξελιχθούν το προσεχές διάστημα έχει διαλάθει της προσοχής το γεγονός ότι σε επίπεδο Μεσογείου οι τακτικές γραμμές που διατηρούν και λιμενικά χαρτοφυλάκια έχουν «στρατηγικά» τοποθετηθεί σε Μεσογειακά λιμάνια εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης με στόχο να περιστείλουν τα «έξοδα» μιας «περιφερειακού χαρακτήρα» ρύθμισης της ΕΕ που σχετίζεται με τους αέριους ρύπους των πλοίων. Είναι προφανές ότι «συν τω χρόνω» θα συμβούν σημαντικές μεταβολές στη διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων οι οποίες ήδη έχουν φανεί στο πεδίο του short sea με τους μεγάλους «παίκτες» να διαγκωνίζονται για τα κομμάτια της πίτας. Αλλαγές που θα αναδιαμορφώσουν τον λιμενικό τομέα και τις σχετικές κατατάξεις αλλά και θα αναδιαμορφώσουν τα κόστη καθώς είναι γνωστό ότι οι μεταφορτώσεις κοστίζουν...
Από την άλλη πλευρά η ναυτιλία έχει βρεθεί σε μία «θύελλα» κανονισμών όπου οι συζητήσεις για τα μελλοντικά «πράσινα» καύσιμα και τους μηδενικούς ρύπους, παραδόξως πως, έχουν αφήσει έξω τις πετρελαϊκές εταιρίες οι οποίες θα κληθούν να παράξουν αυτά τα καύσιμα με τους πλοιοκτήτες να έχουν ήδη βάλει «βαθιά το χέρι στην τσέπη» όσον αφορά στις παραγγελίες πλοίων που θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν τους νέους τύπους καυσίμων χωρίς ωστόσο επίσης να έχει καταστεί σαφές ότι θα υπάρχει επάρκεια αυτών των καυσίμων.
Την ερχόμενη εβδομάδα, τα μέλη του ΙΜΟ, στο Λονδίνο, αναμένεται να ψηφίσουν για την υιοθέτηση συμφωνίας που βαφτίστηκε Net-Zero Framework (NZF, πλαίσιο κλιματικής ουδετερότητας σε ελεύθερη απόδοση), με στόχο να μειωθούν οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών σε παγκόσμια κλίμακα. Και ενώ ενόψει της κρίσιμης συζήτησης στον ΙΜΟ έχουν διατυπωθεί προβληματισμοί η κυβέρνηση των ΗΠΑ απείλησε προχθές Παρασκευή πως θα προχωρήσει στην επιβολή κυρώσεων σε βάρος οποιασδήποτε χώρας ψηφίσει υπέρ της επιβολής τέλους για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στις θαλάσσιες μεταφορές στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΔΝΟ), μέρους του συστήματος του ΟΗΕ, καταγγέλλοντας μέτρο «νεοαποικιακού» χαρακτήρα. «Θα αγωνιστούμε σκληρά για να προστατεύσουμε τα οικονομικά συμφέροντά μας επιβάλλοντας κόστη στις χώρες που υποστηρίζουν το NZF», το πλαίσιο βάσει του οποίου σχεδιάζεται να εφαρμοστεί το τέλος αυτό, ανέφεραν σε κοινή ανακοίνωσή τους οι Αμερικανοί υπουργοί Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο, Ενέργειας Κρις Ράιτ και Μεταφορών Σον Ντάφι. Για την αμερικανική κυβέρνηση οι οικονομικές συνέπειες του μέτρου «θα μπορούσαν να είναι καταστροφικές», καθώς κατά «ορισμένες εκτιμήσεις» που επικαλείται – χωρίς να παραπέμψει πουθενά – τα κόστη παγκοσμίως για τις θαλάσσιες μεταφορές μπορεί να «σημειώσουν αύξηση που θα φτάσει το 10% ή περισσότερο».
Με κοινή παραδοχή από την ναυτιλία ότι μόνο οι παγκόσμιοι κανόνες θα απαλλάξουν μια παγκόσμια βιομηχανία από τις ανθρακούχες εκπομπές καθώς χωρίς το πλαίσιο, η ναυτιλία θα κινδύνευε με ένα αυξανόμενο συνονθύλευμα μονομερών κανονισμών, αυξάνοντας το κόστος χωρίς να συμβάλλει αποτελεσματικά στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, οι εξελίξεις αναμένονται με ενδιαφέρον.
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.