Ρήγμα στη ναυτιλιακή βιομηχανία προκαλεί το Net Zero Framework
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 09 Οκτωβρίου 2025 13:09

Λίγες μέρες πριν από την έκτακτη σύνοδο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) για το Net Zero Framework (NZF), έχει προκύψει ένα βαθύ ρήγμα σε ολόκληρη τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Επτά κορυφαίες ενώσεις πλοιοκτητών – από την Ιαπωνία, τη Νορβηγία, τη Δανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, το Βέλγιο, την Ολλανδία και τη Σιγκαπούρη – μόλις εξέδωσαν κοινή έκκληση καλώντας τις κυβερνήσεις να «γράψουν ιστορία στο Λονδίνο» εγκρίνοντας το παγκόσμιο σχέδιο απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές - ακόμη και όταν συγκεντρώνεται ισχυρή αντίθεση από μερικούς από τους πιο σημαντικούς παίκτες του κλάδου. Η δήλωση υποστηρίζει ότι το πλαίσιο του ΙΜΟ - χρόνια στα σκαριά - είναι απαραίτητο για την παροχή προβλεψιμότητας για τους επενδυτές και για την κλιμάκωση της παραγωγής εναλλακτικών καυσίμων.
Ο Συνασπισμός Getting to Zero, που εκπροσωπεί περισσότερες από 180 εταιρείες και αρκετούς από τους μεγαλύτερους πλοιοκτήτες στον κόσμο, εξέδωσε τον περασμένο μήνα δήλωση καλώντας τα κράτη μέλη να υιοθετήσουν το πλαίσιο χωρίς καθυστέρηση. Ο Πάτρικ Βερχόφεν, διευθύνων σύμβουλος της Διεθνούς Ένωσης Λιμένων και Λιμένων (IAPH), προέτρεψε επίσης τα μέλη του ΙΜΟ να προχωρήσουν στην ψήφιση.
Το πλαίσιο, που αναμένεται να ψηφιστεί την επόμενη εβδομάδα, θα θέσει μια παγκόσμια εισφορά άνθρακα και ένα πρότυπο καυσίμων με στόχο την επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών έως το 2050. Θα δημιουργήσει επίσης ένα κεντρικό Ταμείο Net Zero για την επιβράβευση της συμμόρφωσης και τη χρηματοδότηση πράσινων υποδομών.
Οι αντιδράσεις
Ενώ υποστηρίζει τη φιλοδοξία του πλαισίου, ο παγκόσμιος οργανισμός δεξαμενόπλοιων INTERTANKO ζήτησε αυτή την εβδομάδα μια πιο μετρημένη προσέγγιση στην εφαρμογή.
Ένα ισχυρό μπλοκ μεγάλων πλοιοκτητών - συμπεριλαμβανομένης της Frontline του John Fredriksen, του Ομίλου TMS του Γιώργου Οικονόμου, της Capital Maritime του Ευάγγελου Μαρινάκη, του Ομίλου Αγγελικούση και του κρατικού μεταφορέα της Σαουδικής Αραβίας Bahri - έχει ταχθεί κατά της συμφωνίας στην τρέχουσα μορφή της, προειδοποιώντας ότι θα μπορούσε να «επιβάλει υπερβολικά οικονομικά βάρη στη βιομηχανία και τους καταναλωτές».
Η «αντιπολίτευση», που συντονίστηκε κατά τη διάρκεια της Διεθνούς Εβδομάδας Ναυτιλίας του Λονδίνου τον περασμένο μήνα, περιλαμβάνει επίσης τις Dynacom, GasLog, Seapeak και Stolt Tankers. Μαζί, αντιπροσωπεύουν σημαντικό μερίδιο του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων και πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου.
Ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας επανέλαβε τις ανησυχίες τους, λέγοντας στον γενικό γραμματέα του ΙΜΟ Arsenio Dominguez στο Λονδίνο ότι «οι αλλαγές είναι απαραίτητες» πριν γίνει αποδεκτό το πλαίσιο.
Ο Dominguez, ωστόσο, έδωσε έναν τόνο αυτοπεποίθησης στην ίδια εκδήλωση. «Παραμένω πεπεισμένος ότι το πλαίσιο θα εγκριθεί», είπε στους αντιπροσώπους. «Το βασίζω στο ιστορικό του οργανισμού, στη συνεργασία που έχουμε όλοι και στην κατανόηση ότι εξακολουθούμε να έχουμε κάποιες προκλήσεις και ανησυχίες».
Αναμφίβολα η προσεχής εβδομάδα αναμένεται με ενδιαφέρον.