Προειδοποίηση UNCTAD για «φουρτουνιασμένες θάλασσες»
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 25 Σεπτεμβρίου 2025 16:54

Μετά από χρόνια ισχυρής αύξησης του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, μια νέα έκθεση από τον οργανισμό εμπορίου και ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών UNCTAD προειδοποιεί ότι το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο εισέρχεται σε μια περίοδο εύθραυστης ανάπτυξης, αυξανόμενου κόστους και αυξανόμενης αβεβαιότητας. Η έκθεση ζητά περισσότερη δράση για τη σταθεροποίηση των εμπορικών πολιτικών, τις επενδύσεις στη βιωσιμότητα και την ψηφιοποίηση, προειδοποιώντας ότι το αυξανόμενο κόστος μεταφοράς θέτει σε κίνδυνο περισσότερο τις μικρότερες και λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες, οι οποίες είναι καθαροί εισαγωγείς τροφίμων και άλλων βασικών υλικών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της UNCTAD, ο παγκόσμιος όγκος θαλάσσιου εμπορίου αυξήθηκε κατά 2,2% το 2024. Προειδοποιούν, ωστόσο, ότι αναμένεται να επιβραδυνθεί σε μόλις 0,5% το 2025. Η αλλαγή δρομολόγησης πλοίων, για παράδειγμα, προειδοποιούν οδήγησε τα τονομίλια στο ρεκόρ του 6 τοις εκατό το 2024, το οποίο ήταν σχεδόν τρεις φορές ταχύτερο από την αύξηση του όγκου του εμπορίου.
Προειδοποιεί περαιτέρω ότι οι γεωπολιτικές εντάσεις, οι νέοι εμπορικοί φραγμοί και οι κλιματικές πιέσεις που αναδιαμορφώνουν τις ναυτιλιακές διαδρομές αυξάνουν το κόστος και εκθέτουν τρωτά σημεία στην παγκόσμια οικονομία. Γράφει ότι αυτές οι πιέσεις αυξάνονται καθώς εμφανίζεται η επιβράδυνση του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου.
Οι αλλαγές δρομολογίων συνέβαλαν επίσης στην αύξηση της συμφόρησης και σε μεγαλύτερους χρόνους αναμονής στα παγκόσμια λιμάνια. Η UNCTAD υπογραμμίζει την επείγουσα ανάγκη επένδυσης σε ψηφιακά συστήματα, ενώ διαπιστώνει ότι πολλές αναπτυσσόμενες χώρες συνεχίζουν να υστερούν στην ψηφιοποίηση.
Υπογραμμίζει επίσης τις αβεβαιότητες σχετικά με τις στρατηγικές καθαρού μηδενικού ισοζυγίου, λέγοντας ότι τα σαφή ρυθμιστικά σήματα είναι ζωτικής σημασίας για την τόνωση των ανανεώσεων του στόλου και των νέων υποδομών καυσίμων για τη μείωση των εκπομπών. Σημειώνει ότι οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου της ναυτιλιακής βιομηχανίας αυξήθηκαν κατά πέντε τοις εκατό το 2024, με μόνο το οκτώ τοις εκατό της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου να είναι επί του παρόντος εξοπλισμένο για χρήση εναλλακτικών καυσίμων.
Η UNCTAD πιστεύει ότι, εκτός από τις σταθερές εμπορικές πολιτικές για τη μείωση των αβεβαιοτήτων και την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στις αλυσίδες εφοδιασμού, θα απαιτηθεί υποστήριξη για τις ευάλωτες οικονομίες για τον μετριασμό του υψηλότερου κόστους που ενδέχεται να προκύψει καθώς η ναυτιλία μεταβαίνει για να αντιμετωπίσει τις τρέχουσες περιβαλλοντικές προκλήσεις. Πιστεύουν ότι απαιτούνται επενδύσεις για τη ναυτιλία και τις λιμενικές υποδομές, καθώς και για την ψηφιοποίηση και την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο. Η έκθεση του 2025 ζητά την επιτάχυνση αυτών των εστιών, λέγοντας ότι θα μειώσουν ορισμένες από τις πιέσεις, αλλά η UNCTAD προειδοποιεί για «φουρτουνιασμένες θάλασσες» καθώς το εμπόριο επιβραδύνεται και το κόστος αυξάνεται.