Ανάγκα και θεοί πείθονται…
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Παρασκευή, 12 Σεπτεμβρίου 2025 11:10

Καθώς το ενδιαφέρον της ναυτιλιακής βιομηχανίας έχει ήδη «στρέψει» στον προσεχή μήνα και τα όσα μέλλεται να συμβούν στον ΙΜΟ η ευρωπαϊκή ναυτιλία βρέθηκε στο προσκήνιο ελέω, για μία ακόμη φορά, των γεωπολιτικών και άλλων οικονομικών εξελίξεων εντός και εκτός Ε.Ε.. Καλά πληροφορημένες πηγές ανέφεραν ότι η Ε.Ε. αρχίζει, έστω και με καθυστέρηση, να αναγνωρίζει το στρατηγικό ρόλο της ευρωπαϊκής ναυτιλίας όπου σε θεωρητικό επίπεδο η νέα θέση της ναυτιλίας ως κρίσιμου στοιχείου της εμπορικής ατζέντας της ΕΕ είναι στην κορυφή. Ανοικτό εμπόριο και γραφειοκρατία είναι τα δύο βασικά θέματα των συζητήσεων καθώς κεκλεισμένων των θυρών, ο διάλογος των Βρυξελλών με τους εκπροσώπους της ναυτιλίας συνεχίζεται αν και μετά την έκθεση Ντράγκι τα περισσότερα από τα κρίσιμα στοιχεία για τον προγραμματισμό της ναυτιλίας δεν έχουν ακόμη υλοποιηθεί, πέρα από τις σελίδες των ομιλιών και των εκθέσεων γεγονός που καταδεικνύει τόσο το θεωρητικό επίπεδο όσο και την χρονοτριβή που συνεπάγεται.
Ένα από τα θετικά στοιχεία πάντως στην όλη εικόνα που σχετίζεται με το ναυτιλιακό cluster είναι η γενικευμένη προσπάθεια αναζωογόνησης της ναυπηγικής βιομηχανίας της Ε.Ε. με «μπροστάρη» την Ελλάδα, που για μία ακόμη φορά έδωσε το σήμα της αναζωογόνησης ενός τομέα μείζονος σημασίας για την υποστήριξη της ναυτιλίας της χώρας και στην «πράσινη μετάβασή» της η οποία ως γνωστόν είχε εγκαταλειφθεί. Όπως άλλωστε συνέβη με την ευρωπαϊκή ναυπηγικής βιομηχανία η οποία και εκχώρησε σχεδόν όλη την πίτα της αγοράς στην Κίνα και τις άλλες ασιατικές ναυπηγικές μονάδες. Με τη λογική του «ανάγκα και θεοί πείθονται...» η Ε.Ε. όπως εκτιμούν κύκλοι των παραγωγικών τάξεων του Πειραϊκού χώρου, που κινούνται εντός του cluster των ναυπηγοεπισκευών, θα πρέπει να σπεύσει να αναδιαμορφώσει την στρατηγική στήριξης των ευρωπαϊκών ναυπηγείων εγκαταλείποντας τους συνήθεις ρυθμούς που θυμίζουν αντιδράσεις «αγουροξυπνημένου μετά από νυχτερινή κραιπάλη» καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα χαθεί μία ακόμη, και ίσως η τελευταία, ευκαιρία τα ευρωπαϊκά βιβλία παραγγελιών να μην έχουν μόνο εγγραφές για κρουαζιερόπλοια αλλά και για άλλους τύπους εμπορικών πλοίων.
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.