Ανεβαίνει το θερμόμετρο στα Στενά του Ορμούζ
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 16 Ιουνίου 2025 15:11

Η επίθεση του Ισραήλ σε ιρανικές πυρηνικές και στρατιωτικές εγκαταστάσεις στις 13 Ιουνίου και η άμεση αντίδραση της Τεχεράνης άνοιξαν έναν νέο γύρο ανησυχιών στη διεθνή ναυτιλία. Η κλιμάκωση της σύγκρουσης αυξάνει δυναμικά τις ανησυχίες.
Στο επίκεντρο βρίσκονται τα Στενά το Ορμούζ, ένα από τα πιο κρίσιμα θαλάσσια σημεία του πλανήτη για τη διακίνηση πετρελαίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου. Η περιοχή παραμένει ευάλωτη καθώς από εκεί διέρχεται περίπου το ένα τρίτο των θαλάσσιων εξαγωγών αργού πετρελαίου παγκοσμίως.
Η Drewry σημειώνει ότι παρότι το Ιράν έχει απειλήσει στο παρελθόν με αποκλεισμό του στενού, ουδέποτε προχώρησε σε τέτοια ενέργεια. Καθώς όλα τα μεγάλα κράτη εξαγωγής πετρελαίου της Μέσης Ανατολής στηρίζονται στο συγκεκριμένο θαλάσσιο πέρασμα, η εκτίμηση της εταιρείας είναι ότι ένα πλήρες κλείσιμο είναι απίθανο.
Οι αναλυτές της υπογραμμίζουν ότι δεν υπάρχουν ρεαλιστικές εναλλακτικές ροές μεταφοράς, γεγονός που θα καθιστούσε οποιαδήποτε παρατεταμένη διακοπή καταστροφική για την παγκόσμια ενεργειακή ασφάλεια.
Η Gibson βλέπει πιο πιθανό το σενάριο στοχευμένων παρεμβολών. Όπως αναφέρει, το Ιράν μπορεί να επιχειρήσει περιορισμένες επιθέσεις ή παρενοχλήσεις πλοίων ώστε να στείλει μήνυμα χωρίς να φτάσει σε πλήρη σύγκρουση.
Αυτό θα οδηγούσε σε άμεση άνοδο των ναύλων, ειδικά για τα δεξαμενόπλοια που δραστηριοποιούνται στον Περσικό Κόλπο. Επιπλέον, δεν αποκλείεται το Ιράν να ενεργοποιήσει τους Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα με στόχο επιθέσεις σε πλοία δυτικών συμφερόντων. Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν προσπαθήσει να περιορίσουν τις δυνατότητές τους, όμως η απειλή παραμένει ενεργή.
Η Xeneta τονίζει ότι η τρέχουσα αστάθεια καθιστά ακόμα πιο απίθανη την πλήρη επιστροφή των containerships στις διαδρομές της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ. Τα στοιχεία της εταιρείας δείχνουν ότι από τον Δεκέμβριο του 2023 έως σήμερα οι μέσες τιμές ναύλων από την Άπω Ανατολή προς τη Βόρεια Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 62 τοις εκατό, ενώ προς την Ανατολική Ακτή των Ηνωμένων Πολιτειών κατά 165 τοις εκατό.
Σε περίπτωση περαιτέρω κλιμάκωσης, η κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί με αύξηση των καθυστερήσεων και των χρεώσεων ασφαλείας από τις ναυτιλιακές.
Η Ambrey, εταιρεία με εξειδίκευση στη ναυτιλιακή ασφάλεια, επισημαίνει ότι προς το παρόν δεν έχει αναφερθεί κάποια επίθεση σε εμπορικά πλοία.
Όμως καλεί πλοιοκτήτες και ναυτιλιακές να είναι έτοιμοι για αλλαγές ρότας. Σε ενδεχόμενη κλιμάκωση, συνιστάται η αποφυγή διέλευσης κοντά στα χωρικά ύδατα του Ιράν και η χρήση ασφαλών αγκυροβολίων κοντά σε συμμαχικές χώρες.
Το Νηολόγιο Πλοίων του Αγίου Χριστοφόρου και Νέβις εξέδωσε προειδοποίηση προς τα πλοία του, καλώντας τους πλοιάρχους να είναι σε συνεχή επικοινωνία με τα ναυτιλιακά κέντρα ασφαλείας και να παρακολουθούν στενά τις κυβερνητικές και στρατιωτικές οδηγίες. Παρότι δεν υπάρχουν συγκεκριμένες πληροφορίες για απειλές κατά εμπορικών πλοίων, η περιοχή θεωρείται υψηλού κινδύνου, με τους αναλυτές να προειδοποιούν ότι η κατάσταση μπορεί να αλλάξει απότομα.
Η Lloyd’s List επισημαίνει ότι από πλευράς ασφαλιστικής κάλυψης, αρκετές εταιρείες P&I ήδη επανεξετάζουν τους όρους διέλευσης για πλοία που επιχειρούν στην ευρύτερη περιοχή. Οποιαδήποτε επίθεση, ακόμη και περιορισμένης εμβέλειας, θα μπορούσε να οδηγήσει σε ρήτρες force majeure και σε αύξηση των ασφαλίστρων.
Η Clarksons Research καταγράφει αυξημένη κινητικότητα για δεξαμενόπλοια VLCC που δρομολογούνται προς ασφαλέστερες περιοχές φόρτωσης, ιδίως στη Δυτική Αφρική και τον Κόλπο του Μεξικού. Οι ναύλοι spot για δρομολόγια προς την Ασία έχουν ήδη ενισχυθεί, με ορισμένες μεταφορές να γίνονται μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας.
Γ.Σ.Σκορδίλης