ITF: Η εγκατάλειψη πλοίων και πληρωμάτων αυξάνεται το 2025
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Σάββατο, 31 Μαΐου 2025 17:34

Η εγκατάλειψη των πλοίων και των πληρωμάτων τους ξεπερνά σημαντικά τον ρυθμό του 2024 και βρίσκεται σε καλό δρόμο για ένα νέο ρεκόρ, προειδοποιεί η International Transport Workers’ Federation.
Η ITF υπολογίζει ότι η εγκατάλειψη σκαφών αυξήθηκε κατά 33% σε ετήσια βάση το 2025. Αναφέρει ότι μέχρι τον Μάιο του τρέχοντος έτους είχε καταγράψει 158 περιπτώσεις εγκατάλειψης σκαφών, από 119 στο ίδιο σημείο το 2024. Αυτές οι περιπτώσεις αντιπροσωπεύουν περισσότερους από 1.501 ναυτικούς που έχουν απευθυνθεί στην ITF για βοήθεια, πολλοί από τους οποίους έμειναν απλήρωτοι, χωρίς φαγητό, νερό ή πρόσβαση σε λιμάνια, συχνά για μήνες κάθε φορά. Tο 2024 οι επιθεωρητές και οι ομάδες της κατάφεραν να ανακτήσουν 13,5 εκατομμύρια δολάρια για εγκαταλελειμμένους ναυτικούς. Πέρυσι, ανέφερε ότι υπήρξε ρεκόρ 3.100 ναυτικών που εγκαταλείφθηκαν. Συνολικά, η ITF αναφέρει ότι το 2024 ανέκτησε περισσότερα από 58,1 εκατομμύρια δολάρια σε απλήρωτους μισθούς που οφείλονται στους ναυτικούς. Ήδη το 2025, αναφέρουν ότι οι επιθεωρητές της ITF βοήθησαν στην ανάκτηση 4,1 εκατομμυρίων δολαρίων για ναυτικούς που επηρεάστηκαν από εγκατάλειψη. Καθώς ο αριθμός των υποθέσεων αυξάνεται, η ITF λέει ότι ανησυχεί όλο και περισσότερο για τα όρια της επιβολής. Υπολογίζει ότι το ήμισυ του παγκόσμιου στόλου λειτουργεί υπό «σημαία ευκαιρίας» και σημειώνει ότι περισσότερο από το 80% των εγκαταλελειμμένων πλοίων λειτουργούν επίσης υπό σημαία ευκαιρίας. Η ITF υπογραμμίζει ότι έχει έναν κατάλογο 45 χωρών που παρέχουν σημαία ευκαιρίας. Πρόσθεσε το Τουβαλού και τη Γουινέα-Μπισάου στον κατάλογο των προβληματικών μητρώων που δεν έχουν επιβληθεί μαζί με την προσθήκη της Γκαμπόν και του Εσουατίνι το 2024. Το 2023, πρόσθεσε τον Άγιο Μαρίνο στη λίστα στόχων.
Η ITF ζητά μια παγκόσμια αναθεώρηση των συστημάτων νηολόγησης πλοίων και πιο ισχυρά εργαλεία επιβολής για τις ρυθμιστικές αρχές. Οι βασικές μεταρρυθμίσεις περιλαμβάνουν την επιβολή διαφάνειας στην πλοιοκτησία, την εξουσιοδότηση των αρχών να δεσμεύουν πλοία που συνδέονται με κλοπή μισθών ή εγκατάλειψη, τη θέσπιση διεθνών προτύπων λογοδοσίας για τα μητρώα σημαίας ευκαιρίας και τη διασφάλιση εγγυημένων τροφίμων, μισθών και επαναπατρισμού για τους ναυτικούς που παραμένουν αποκλεισμένοι.