Η UNCTAD προβλέπει αδιάκοπη ανάπτυξη του θαλάσσιου εμπορίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 23 Οκτωβρίου 2024 11:37
Στην ετήσια επισκόπηση του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου για το 2024, η UNCTAD προσδιόρισσε τον κίνδυνο διαταραχής σε βασικά θαλάσσια σημεία συμφόρησης.
Οι παρατεταμένες προκλήσεις στη Διώρυγα του Παναμά και στο Στενό του Bab el-Mandeb έχουν αυξήσει την ευαισθητοποίηση των υπευθύνων χάραξης πολιτικής σχετικά με τον κίνδυνο διακοπής λειτουργίας στις πιο πολυσύχναστες εμπορικές λωρίδες του κόσμου και τις πιθανές αλυσιδωτές επιπτώσεις για τους φορτωτές και τους καταναλωτές.
Παρά τις διαταραχές, η UNCTAD προβλέπει αδιάκοπη ανάπτυξη του θαλάσσιου εμπορίου. Με βάση τη χωρητικότητα, το θαλάσσιο εμπόριο αυξήθηκε κατά 2,4% το 2023 και βρίσκεται σε καλό δρόμο για να αυξηθεί κατά άλλο δύο τοις εκατό φέτος. Κατά μέσο όρο, η UNTAD προβλέπει ετήσια ανάπτυξη 2,4% ετησίως για τα επόμενα πέντε χρόνια, παρά το «εξαιρετικά τρομακτικό επιχειρησιακό τοπίο» λόγω γεωπολιτικών συγκρούσεων.
Αυτό θα οδηγήσει σε συνεχείς αυξήσεις των ναύλων, ενισχύοντας τον πληθωρισμό. Μόνο οι αυξήσεις των τιμών των εμπορευματοκιβωτίων θα ωθήσουν τις τιμές καταναλωτή κατά μέσο όρο 0,6% παγκοσμίως έως το 2025, σύμφωνα με την UNCTAD. Για τα μικρά νησιωτικά κράτη και τα λιγότερο ανεπτυγμένα έθνη, τα οποία έχουν λιγότερη συνδεσιμότητα θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών, ο αριθμός αυτός είναι πιο κοντά στο 1%.
Το κλείσιμο της Ερυθράς Θάλασσας ήταν μια οικονομική «σανίδα σωτηρίας» για τους carriers, καθώς απορρόφησε την πλεονάζουσα χωρητικότητα των πλοίων και επέστρεψε τους ναύλους και τα περιθώρια κέρδους σε υψηλότερα επίπεδα. Για τους φορτωτές, αυτό σήμαινε καθυστερήσεις και υψηλότερο κόστος, μέρος των οποίων μετακυλίεται στους καταναλωτές. Μόνο το κόστος των επιπλέον τελών εκπομπών του EU ETS ανέρχεται σε 400.000 δολάρια ανά ταξίδι για ένα Megamax-24 στη διαδρομή Άπω Ανατολής-Ευρώπης, σύμφωνα με την UNCTAD.