Γιατί ο Πειραιάς μιλάει για συνέργειες στον ναυπηγικό τομέα
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Τρίτη, 07 Νοεμβρίου 2023 13:38
Τα εγκαίνια της δεξαμενής «Στρατής Γ. Ανδρέαδης» των Ναυπηγείων Ελευσίνας αναζωπύρωσαν τις συζητήσεις για το τι επι της ουσίας προσδοκούν στο σύνολό τους οι επιχειρήσεις, που είναι εγκατεστημένες στον ευρύτερο Πειραϊκό χώρο και παράγουν υλικά και συστήματα που προορίζονται για επισκευές, μετασκευές αλλά και κτίσιμο πλοίων, από τις αφυπνησθείσες ναυπηγικές μονάδες της χώρας.
Χθες κατά την συνεδρίαση του δ.σ. του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιάς ο πρόεδρος του Βασίλης Κορκίδης με αφορμή τα εγκαίνια της δεξαμενής σημείωσε ότι τίθεται σε λειτουργία ένα από τα σημαντικότερα assets της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας, υπενθυμίζοντας τη σημασία της λειτουργικότητας των ναυπηγικών μονάδων της χώρας, για την τοπική και εθνική οικονομία, αλλά και για την υποστήριξη της ακτοπλοΐας και της φορτηγού ναυτιλίας των Ελλήνων. Ο Πειραιάς, είπε ο κ. Κορκίδης μπορεί, εκτός των άλλων, να υποστηρίξει και τον στόλο των κρουαζιερόπλοιων που χρησιμοποιούν τον Πειραιά, ως home port, διεκδικώντας, πλέον, κομμάτι της πίτας των ναυπηγοεπισκευών που γίνονται σε ναυπηγικές μονάδες της Ιταλίας, Μάλτας, Γαλλίας και Ισπανίας.
Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου δεν είχε άδικο να μιλάει για διεκδίκηση κομματιού από αυτή την πίτα. Μόλις πρόσφατα Κινέζοι αξιωματούχοι προσπάθησαν να χρησιμοποιήσουν την τελετή παράδοσης, του πρώτου κρουαζιερόπλοιου που κατασκευάστηκε καθ’ ολοκληρία σε Κινεζικό ναυπηγείο, για να τονίσουν την αυξανόμενη πολυπλοκότητα των ναυπηγικών τους δυνατοτήτων. Και ήταν ιδιαίτερα αποκαλυπτικοί.
Στην ανάπτυξη του πλοίου Adora Magic City, που κατασκευάστηκε από ένα σχέδιο που αναπτύχθηκε από την Carnival Corporation και τη Fincantieri, η οποία ενήργησε ως σύμβουλος της China State Shipbuilding Corporation, συμμετείχαν 361 προμηθευτές και 1.105 επιχειρήσεις και είναι αποτέλεσμα της στενής συνεργασίας περισσότερων από 5.000 μηχανικών και τεχνικών από περισσότερες από 30 χώρες. Είπαν ότι το κρουαζιερόπλοιο αποτελείται από 107 συστήματα, 55.000 σύνολα εξοπλισμού, 25 εκατομμύρια εξαρτήματα, 4.750 χιλιόμετρα καλωδίων, 365 χιλιόμετρα αγωγών και 120 χιλιόμετρα σωλήνων κάθε διαμετρήματος πέραν των ποσοτήτων του ναυπηγικού χάλυβα που χρησιμοποιήθηκε για το «σώμα» του πλοίου.
Εύλογα λοιπόν οι πειραϊκές επιχειρήσεις γνωρίζοντας και από άλλες περιπτώσεις ανάλογες λεπτομέρειες για τον αριθμό και το εύρος των εμπλεκόμενων στην κατασκευή ενός πλοίου έχουν στρέψει το βλέμμα στα ναυπηγεία του Κόλπου της Ελευσίνας της Ιταλίας, Μάλτας, Γαλλίας και Ισπανίας αλλά και της Κίνας όπου κτίζεται για λογαριασμό Ελλήνων εφοπλιστών σημαντικός αριθμός πλοίων. Στα ναυπηγεία της Μασσαλίας κάθε χρόνο κρουαζιερόπλοια που δεξαμενίζονται δαπανούν εκατομμύρια ευρώ/δολάρια για τις ετήσιες μετασκευές και ελέγχους.
Αλλά ο πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π. φαίνεται πως έχει επίσης δίκιο να υπεραμύνεται της πρότασής του και για την δημιουργία διαλυτηρίου πλοίων στην ελληνική επικράτεια με τους αυστηρότερους περιβαλλοντικούς, και όχι μόνο κανόνες της ΕΕ, επισείοντας αντίστοιχα στοιχεία από τα διαλυτήρια της Τουρκίας. Η οποία έχει δημιουργήσει μια ακμάζουσα δευτερογενή αγορά με μεταχειρισμένα υλικά και άλλα μηχανήματα που καθαιρούνται από τα διαλυόμενα πλοία μηδέ εξαιρουμένων και των ποσοτήτων ναυπηγικού χάλυβα που ανακτώνται και οι οποίες ανατροφοδοτούν τα ναυπηγεία τους.
Είναι γνωστό ότι το Επιμελητήριο στο πλαίσιο δράσεων με εξωστρεφή χαρακτήρα έχει σχηματοποιήσει πολιτική προσέγγισης ναυπηγικών «δυνάμεων» σε Ευρώπη και Ασίας με διακριτές περιπτώσεις τις τρείς κατά σειρά διοργανώσεις στο Επιμελητήριο του Πειραιά συναντήσεων με εκπροσώπους Γερμανικών επιχειρήσεων του τομέα των ναυπηγοκατασκευών , τις συναντήσεις με Κινεζικές αντιπροσωπείες, και την παρουσία στην εισαγωγική έκθεση της Κίνας με προβολή πέραν των άλλων και του cluster των ελληνικών επιχειρήσεων του ναυπηγικού τομέα.
Κύκλοι των παραγωγικών τάξεων πάντως ευελπιστούν ότι η ανάπτυξη συνεργειών με τα εδώ ναυπηγεία θα τονώσει την επιχειρηματικότητα προς όφελος της εθνικής οικονομίας. Παράλληλα θωρούν ότι ΦΠΑ, τελωνειακές διατυπώσεις, τραπεζικές και κρατικές καλύψεις, αλληλεπικαλύψεις υπηρεσιών συναρμόδιων υπουργείων, αποτελούν ως θέματα τις «άγκυρες» που πρέπει να «αφαιρεθούν» άμεσα για να μην χαθεί το momentum.
Έχει υπολογιστεί ότι τα ελληνικά ναυπηγεία μπορούν να αυξήσουν τον πρώτο χρόνο επαναλειτουργίας τους κατά 1,35 δισ. ευρώ τις ελληνικές εξαγωγές σε εξοπλισμό πλοίων. Η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου μέχρι το 20230 απαιτεί επενδύσεις άνω των 4,5 δισ. ευρώ και μεγάλο μέρος αυτών των επενδύσεων πρέπει να γίνουν σε ελληνικά ναυπηγεία. Με απλά λόγια, όπως έχει πει και ο πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π. Βασίλης Κορκίδης, η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία με τη παγκόσμια εμβέλεια που διαθέτει μπορεί να μας δώσει τη δυνατότητα να κάνουμε «εξαγωγές στην αυλή μας».
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.