Επίναυλος και «περιφερειακά» λιμάνια
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Σάββατο, 05 Νοεμβρίου 2022 12:11
«Επίναυλο» στα διαμετακομιζόμενα εμπορευματοκιβώτια μεταξύ Ασίας – Ευρώπης «βλέπει» η MSC με την ενσωμάτωση της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ που δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί. Η εταιρία εκτίμησε ότι το επιπρόσθετο κόστος θα μπορούσε να είναι έως και 159 ευρώ (156 δολάρια) ανά teu για τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων στην περίπτωση που πλοιοκτήτες θα πρέπει να αγοράσουν δικαιώματα άνθρακα για να αντισταθμίσουν τις εκπομπές τους είτε από το 2023 είτε από το 2024 μόλις ενσωματωθούν στο σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ γνωστοποιώντας την πρόθεση μετακύλησης του κόστους στον τελικό καταναλωτή, όπως έγινε και στο παρελθόν με άλλες μορφές περιβαλλοντικού ρυθμιστικού κόστους. Με βάση την προθεσμιακή τιμή των 90 ευρώ ανά τόνο, η MSC εκτίμησε ότι το πρόσθετο κόστος ισοδυναμούσε με 167 ευρώ ανά teu για εμπορευματοκιβώτια που αποστέλλονται από τη βορειοδυτική Ευρώπη στην Ελλάδα ή την Τουρκία στη Μεσόγειο και 69 ευρώ ανά τόνο στη διαδρομή Ασίας-Ευρώπης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στις εργασίες του ECASBA European Seminar 2022 της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ναυλομεσιτών και Ναυτικών Πρακτόρων που έγιναν πρόσφατα μεταξύ άλλων εκφράστηκε και ο προβληματισμός για τις επιπτώσεις που θα έχει για τα λιμάνια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κυρίως στην Μεσόγειο, καθώς αν δεν υπάρξει μέριμνα είναι υπαρκτός ο κίνδυνος οι εταιρίες να επιλέξουν λιμάνια της Β. Αφρικής, και με συγκεκριμένη απόσταση από λιμάνια της ΕΕ, για να μεταφέρουν τις μεταφορτώσεις ώστε να ελαχιστοποιήσουν τα περιβαλλοντικά κόστη με ότι όμως αυτό θα συνεπάγεται για την κίνηση των λιμένων της Ε.Ε.. Από πλευράς Δ.Ν.Ε. αναπτύχθηκε το θέμα του EU ETS-Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU ETS) και των 300 ναυτικών μιλίων που θα ισχύει από το οποία προκύπτουν τεράστια θέματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και πώς μπορεί να επηρεάσει το διαμετακομιστικό φορτίο του λιμανιού Πειραιά. Υπενθυμίζεται ότι θέση έχει λάβει και ο ESPO σχετικά με τις ρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν σε σχέση με τα ευρωπαϊκά λιμάνια.