Δευ12232024

Last updateΠεμ, 26 Δεκ 2024 4pm

Επενδύσεις 309 εκατ. ευρώ για τον ΟΛΘ θέλει ο Δρίτσας-λιγότερες θέλει το ΤΑΙΠΕΔ

olth

Οι δύο ομάδες εργασίας έβαλαν κάτω την αναθεώρηση της σύμβασης παραχώρησης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης και προχώρησαν σε συγκλίσεις πολύ σημαντικές, οι οποίες εντός των ημερών ολοκληρώνονται πλέον.

Στην κατεύθυνση αυτή το ύψος των επενδύσεων από την πλευρά του Υπουργείου, αλλά και των επιτροπών που δούλεψαν, πρέπει να παραμείνει -όπως ακριβώς έχει οριστεί στη πρώτη πενταετία- τουλάχιστον στα 309 εκατομμύρια, για να μπορέσει να είναι ένα υψηλό ποσό, αν και παραδέχθηκε ότι το ΤΑΙΠΕΔ θέλει να χαμηλώσει το νούμερο. 

Τα παραπάνω προκύπτουν από την τοποθέτηση του Υπουργού Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσα απαντώντας στη Βουλή σε σχετική ερώτηση του βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας Σταύρου καλαφάτη.

Διαβάστε στη συνέχεια τα πρακτικά από τη Βουλή;

ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ: Ευχαριστώ πολύ. Θα προσπαθήσω να μην εξαντλήσω την πρωτολογία μου, για να προσθέσω τον χρόνο στην δευτερολογία μου.
Κύριε Υπουργέ, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αποτελεί ένα τεράστιο συγκριτικό πλεονέκτημα για την ανάπτυξη της Βορείου Ελλάδος, αλλά και της ευρύτερης περιοχής. Η Κυβέρνηση έχει εξαγγείλει και προωθεί την ιδιωτικοποίηση του λιμένος της Θεσσαλονίκης, μέσω της πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών της Ο.Λ.Θ. Α.Ε. Και έτυχε η μοίρα έτσι ώστε η αριστερή μνημονιακή Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ να είναι εκείνη που θα προβεί στην πιο επιθετική μορφή ιδιωτικοποίησης, που ούτε κι οι πιο ισχυρές φιλελεύθερες φωνές δεν θα μπορούσαν καν να ψελλίσουν πριν από λίγα χρόνια.

Το ζητούμενο, όμως, είναι το εξής: Θα θέλαμε -και θα εξηγήσω στη δευτερολογία μου για ποιο λόγο είμαστε πάρα πολύ επιφυλακτικοί- να μας πείτε μέσα στον χρόνο που έχετε στη διάθεσή σας, τι ακριβώς προβλέπεται σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα της αποκρατικοποίησης.

Στο master plan, εξ’ όσων γνωρίζω, την Τετάρτη είχαμε τελικές εξελίξεις. Τι γίνεται με τις τροποποιήσεις που απαιτούνται για τη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ Δημοσίου και Ο.Λ.Θ.; Ποιες είναι οι βασικές επενδύσεις που θα υποχρεωθεί ο επενδυτής να κάνει σε σχέση και με τις υποδομές, αλλά βεβαίως και με την αναπτυξιακή πολιτική του λιμένος Θεσσαλονίκης σε πρώτη φάση;

Σε δεύτερη φάση, θα θέλαμε μια καθαρή απάντηση σε σχέση με το μέλλον της Α προβλήτας του λιμένος Θεσσαλονίκης από την στιγμή που υπάρχει μια σχετική αδιαφάνεια σε σχέση με το ζήτημα αυτό, την στιγμή που δημοσίως ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει δηλώσει ότι λίγο-πολύ εμπαίχτηκε από την Κυβέρνηση, γιατί ενώ είχε συμφωνήσει να παραχωρηθεί η Α προβλήτα στο Δήμο Θεσσαλονίκης, αυτό τελικά φαίνεται ότι δεν είναι εφικτό.

Ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο για τρία λεπτά.

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Κύριε συνάδελφε, ευχαριστώ για την ερώτηση. Εύχομαι χρόνια πολλά και σε σας.

Ζητάτε καθαρή απάντηση. Καθαρή θα είναι η απάντησή μου, αλλά πράγματι, επειδή όλα για τη Θεσσαλονίκη είναι ακόμα σε εξέλιξη, δεν μπορεί να είναι οριστικά και τελικά. Το αντιλαμβάνεστε αυτό. Θα σας πω, όμως, σε ποια κατεύθυνση κινούμαστε.

Κατ’ αρχήν, να αποσαφηνίσουμε κάτι. Είπατε για επιθετική μορφή ιδιωτικοποίησης. Μας κατηγορείτε για νεοφιλελεύθερους. Πράγματι, αν εννοείτε την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών, αυτό δεν είναι δική μας επιλογή. Των δικών σας κυβερνήσεων επιλογή ήταν που μας δέσμευσε, διότι -μέσα από τη διαπραγμάτευση- αφορούσε τις αρχινισμένες, δρομολογημένες διαγωνιστικές διαδικασίες τις οποίες αναγκαστήκαμε και δεχτήκαμε. Αυτό πράγματι δεν συναντιέται στην Ευρώπη, η πώληση, δηλαδή, του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών. Άλλου είδους ιδιωτικοποιήσεις, παραχωρήσεις κ.λπ. συναντά κανείς στα λιμάνια της Ευρώπης των προηγμένων καπιταλιστικών χωρών. Αν εννοείτε αυτό ως επιθετική ιδιωτικοποίηση, να μοιραστούμε την ευθύνη. Όμως, εν πάση περιπτώσει, πρωταρχικά η ευθύνη ανήκει σε σας.

Τι κάνουμε τώρα; Η Θεσσαλονίκη είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση. Είχαμε εξελίξεις στον Πειραιά και ελπίζουμε ο Πειραιάς, μέσα απ’ αυτές τις συνθήκες και χάρη και στον κοινωνικό έλεγχο, στον δημόσιο έλεγχο, να προχωρήσει με αλματώδεις ρυθμούς την αναπτυξιακή του πορεία, γιατί έχει τεράστια πλεονεκτήματα το λιμάνι του Πειραιά -προφανώς και έχει- με όποια μορφή κι αν διοικηθεί. Η Θεσσαλονίκη, λοιπόν, δεν πρέπει να μείνει πίσω. Αντίθετα, πρέπει να λειτουργήσει ανταγωνιστικά και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης να γίνει κι αυτό λιμάνι πρώτης γραμμής, γιατί έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και ιδιαίτερες δυνατότητες.
Είναι, λοιπόν, η αναβάθμιση, του λιμανιού της Θεσσαλονίκης στις προθέσεις μας και στους στόχους μας.

Επίσης, στις προθέσεις μας είναι η διασφάλιση ασφαλούς και σταθερής εργασίας -όπως και στον Πειραιά, έτσι και στη Θεσσαλονίκη, είναι αναπτυξιακό αυτό το μέγεθος, εκτός από μέγεθος δικαιοσύνης- και η διατήρηση της ζωτικής σχέσης του λιμανιού με την πόλη.

Σε αυτές τις κατευθύνσεις συστήσαμε επιτροπές. Αυτό δεν μπορέσαμε να το κάνουμε στον Πειραιά και το ξέρετε. Θεωρήθηκα, μάλιστα, σε αυτό ως παράξενος γιατί ζητούσα να εφαρμοστούν ο νόμος και οι συμφωνίες. Στη Θεσσαλονίκη μπορέσαμε και το κάναμε. Ορίστηκε Επιτροπή από το Υπουργείο, Επιτροπή από τον Οργανισμό Λιμένα.

Πρόσφατα, αφού είχαν προηγηθεί εργασίες προετοιμασίες, επισκέφθηκε τη Θεσσαλονίκη η Επιτροπή με επικεφαλής το Γενικό Γραμματέα Λιμένων, τον κ. Λαμπρίδη. Με τους παράγοντες του ΟΛΠ, αλλά εν συνεχεία και σε ευρύτερες συσκέψεις με τους παράγοντες των επιμελητηρίων, της Αυτοδιοίκησης κ.λπ. στη Θεσσαλονίκη, οι δύο αυτές ομάδες εργασίας έβαλαν κάτω την αναθεώρηση της σύμβασης παραχώρησης και προχώρησαν σε συγκλίσεις πολύ σημαντικές, οι οποίες εντός των ημερών ολοκληρώνονται πλέον. Και θα υπάρξει ακριβώς το τελικό κείμενο που θα αναρτηθεί.

Το ΤΑΙΠΕΔ έχει ανακοινώσει ότι οι προσφορές, ο χρόνος κατάθεσης των προσφορών από τους διαγωνιζομένους, τοποθετείται γύρω στον Ιούλιο. Εμείς, όμως, σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που έχουμε και τη δρομολόγηση των διαδικασιών, πρέπει σύντομα να ολοκληρώσουμε το σχέδιο της σύμβασης παραχώρησης και το σχέδιο του κυρωτικού νόμου, ώστε αυτά να αποτελούν σταθερά κείμενα και να αναρτηθούν.

Στην κατεύθυνση αυτή το ύψος των επενδύσεων από την πλευρά του Υπουργείου, αλλά και των επιτροπών που δούλεψαν, πρέπει να παραμείνει -όπως ακριβώς έχει οριστεί στη πρώτη πενταετία- τουλάχιστον στα 309 εκατομμύρια, για να μπορέσει να είναι ένα υψηλό ποσό. Εν πάση περιπτώσει, άλλος μπορεί να το πει λίγο, άλλος μπορεί να το πει πολύ.

Ο Πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη έθεσε ένα ζήτημα ότι αυτό είναι πολύ υψηλό ποσό.
Όμως, αυτό το ποσό δεν είναι ακριβώς μόνο ένα νούμερο. Είναι κυρίως η απαραίτητη προϋπόθεση να επεκταθεί η προβλήτα 6 και να γίνει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ανταγωνιστικό, όχι μόνο στο χύδην, στο χύμα φορτίο, αλλά και στα εμπορευματοκιβώτια. Αυτό είναι το μέλημά μας, η στόχευση. Συμφώνησαν και οι δύο επιτροπές σε αυτό.

Επεξεργαζόμαστε τις καλύτερες δυνατές λύσεις, ώστε και το master plan -στο οποίο αναφερθήκατε και πρόσφατα εγκρίθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης- ως βάση τουλάχιστον για αυτά τα κρίσιμα ζητήματα -γιατί υπάρχουν και άλλα δευτερεύουσας σημασίας- να εξασφαλίσει όχι μόνο το ύψος του ποσού της υποχρέωσης του επενδυτή και της δέσμευσής του για την πρώτη πενταετία, αλλά και το είδος της επένδυσης που αφορά και σε άλλα έργα, αλλά κυρίως το έργο της έκτης προβλήτας και εν συνεχεία -άλλης τάξης ζήτημα, ξεφεύγει από τη διαγωνιστική διαδικασία- η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, που είναι…

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Ολοκληρώστε, κύριε Υπουργέ. Έχετε πάρει διπλάσιο χρόνο.

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Τελειώνω, κυρία Πρόεδρε.
Εδώ τώρα λέτε ότι υπάρχει αδιαφάνεια στη προβλήτα 6. Ο Δήμαρχος της Θεσσαλονίκης, ο κ. Μπουτάρης, έχει στείλει γραπτά κείμενα και ζητά την διατήρηση της προβλήτας 1 και των κτηρίων που χρησιμοποιούνται για πολιτιστικούς σκοπούς στη χρήση της πόλης. Εμείς πάμε ένα βήμα παραπέρα.

Η πρόταση των δύο επιτροπών -που τώρα είναι στην τελική της διαμόρφωση- πάει στην παραχώρηση των περισσοτέρων κτηρίων και όλου του περιβάλλοντος χώρου στην πόλη και στο Δήμο και στη Διεθνή Έκθεση και στο Υπουργείου Πολιτισμού και στο Κέντρο Κινηματογράφου, στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου.

Θα το δούμε πώς και τι. Εκεί γίνεται μια συζήτηση σε σχέση με το ποιος θα αναλάβει το κόστος της συντήρησης, της λειτουργίας, εκτός από τα κτήρια τα οποία είναι ήδη μισθωμένα και αποδίδουν κέρδη, μισθώματα στον Οργανισμό Λιμένα Θεσσαλονίκης, για τα οποία εάν πειράξουν αυτό το καθεστώς, μπορεί πράγματι να έχουμε νομικά ζητήματα άλλου τύπου.

Θα μας δοθεί το επόμενο διάστημα η ευκαιρία για λεπτομερέστερες περιγραφές, όταν θα συγκεκριμενοποιηθούν όλα αυτά.

Σας βεβαιώνω, όμως, ότι ούτε αδιαφάνεια υπάρχει, ούτε καθυστέρηση, ούτε αδιαφορία. Αντίθετα, πολύ συστηματικά και καλύτερα από τη διαδικασία του Πειραιά, στη Θεσσαλονίκη πάμε ακόμα καλύτερα με ό,τι προβλέπει ο νόμος και η σύμβαση παραχώρησης Ελληνικού Δημοσίου και Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Κύριε Καλαφάτη, έχετε τον λόγο για τρία λεπτά.

ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ: Κύριε Υπουργέ, δεν καταφέρατε να διασκεδάσετε τις επιφυλάξεις μου και τις ανησυχίες μου. Αντιθέτως, επιβεβαιώσατε αυτό το οποίο είναι -αν θέλετε- το προφανές για όλη την ελληνική κοινωνία, ότι ιδιαίτερα στο ζήτημα των ιδιωτικοποιήσεων, η Κυβέρνηση αισθάνεται πάρα πολύ άβολα. Και αισθάνεται πάρα πολύ άβολα, γιατί ήταν η προμετωπίδα των εξαγγελιών, όταν ήταν αντιπολίτευση, κατά των ιδιωτικοποιήσεων.

Συνεχίζετε, λοιπόν, και εσείς από την πλευρά σας, ως εκπρόσωπος, βεβαίως, της Κυβέρνησης στο κομβικό αυτό Υπουργείο Ναυτιλίας, να είστε παγιδευμένος μεταξύ των αριστερών ιδεοληψιών από τη μια πλευρά, των προεκλογικών εξαγγελιών, όταν λέγατε «όχι στο ξεπούλημα των λιμένων» και φυσικά «όχι» στην πώληση και του λιμένος Θεσσαλονίκης και στην πραγματικότητα.

Και για να μην λέμε πράγματα τα οποία δεν ισχύουν, είχατε τη δυνατότητα -αυτή ήταν η προεκλογική σας δέσμευση- ότι θα αλλάξετε τα πράγματα τα οποία είχαν δρομολογηθεί. Με αυτό το σύνθημα πήρατε τη ψήφο του ελληνικού λαού.

Εδώ πέρα, όμως, βλέπουμε ότι στο μνημόνιο που αφορά τις ιδιωτικοποιήσεις, αναφέρεται ρητά στη σελίδα χίλια τριάντα του αντίστοιχου ΦΕΚ, στις 14 Αυγούστου, όπου υπογράφουν δεκαοκτώ Υπουργοί: «Η Κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ θα εξαγγείλουν δεσμευτικές ημερομηνίες υποβολής προσφοράς για τους λιμένες Πειραιά και Θεσσαλονίκης, χωρίς ουσιώδεις αλλαγές στους όρους του διαγωνισμού». Το συμφωνήσατε, το υπογράψατε δεκαοκτώ Υπουργοί και ο Πρωθυπουργός πρώτος.

Δεύτερο σημείο σε σχέση με την αναξιοπιστία της Κυβέρνησης -και αυτή είναι και η μεγάλη μου, αν θέλετε, ανησυχία- το ζήτημα της επιθετικής πώλησης. Μα, θυμάστε, κύριε Υπουργέ, ότι το 2008, όταν η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας πήγε να κάνει ουσιαστικά παραχώρηση του ΣΕΜΠΟ για τριάντα χρόνια μόνο, με τίμημα κοντά στα 400 εκατομμύρια ευρώ, τότε πολλοί ομογάλακτοί σας ήταν ανεβασμένοι πάνω στα κάγκελα μην τυχόν και προχωρήσει το «ξεπούλημα» τότε.

Αυτή ήταν η φρασεολογία. Και ήταν πολλοί ομογάλακτοι δικοί σας και βεβαίως πολλοί συνάδελφοι του ΠΑΣΟΚ -εννοώ συνάδελφοι Βουλευτές- που ήταν πάνω στα κάγκελα μην τυχόν και δώσουμε για τριάντα χρόνια μόνο το ΣΕΜΠΟ και να πάρει και 400 εκατομμύρια το Ελληνικό Δημόσιο και να δημιουργηθούν και χίλιες νέες θέσεις εργασίας.

Γι’ αυτό μην μου μιλάτε εμένα για ζητήματα τα οποία δρομολογήθηκαν και δεν μπορέσατε να τα αλλάξετε.

Τρίτον, μη μου λέτε επιχειρηματολογία για παραπληροφόρηση. Έχω δικές σας τοποθετήσεις, κύριε Υπουργέ, που ενισχύουν την άποψή μου ότι υπάρχει πλήρης αναξιοπιστία στο πρόσωπο -το πολιτικό πρόσωπο εννοώ, όχι ως φυσικό πρόσωπο- ως εκπρόσωπος της ηγεσίας του Ναυτιλίας.

(Στο σημείο αυτό την Προεδρική Έδρα καταλαμβάνει ο Α’ Αντιπρόεδρος της Βουλής κ. ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ)

Εδώ πέρα λέτε πράγματα που δεν ισχύουν. Και να αφήσω τα θέματα του ΤΑΙΠΕΔ, όπου λέτε ότι το ΤΑΙΠΕΔ λειτουργεί ως κράτος εν κράτει, δημοσίως, που είναι ο εκτελεστικός βραχίονας και το εκτελεστικό όργανο της ιδιωτικοποίησης. Και ο αρμόδιος Υπουργός ο οποίος έχει να κάνει με την ιδιωτικοποίηση του λιμένος, αδειάζει δημοσίως το εκτελεστικό όργανο, το οποίο υποτίθεται έχει και απευθείας σύνδεση με το Μαξίμου.

Μα, εδώ πέρα -ξέρετε- χάνει η μάνα το παιδί και το παιδί τη μάνα. Δεν μπορεί να βγάλει κανένας άκρη. Δεν μπορεί κανείς να καταλάβει τι γίνεται. Πιστεύετε στις ιδιωτικοποιήσεις; Κάνετε κάτι που δεν πιστεύετε. Θα κάνετε κι εσείς μια ιδιωτικοποίηση, δηλαδή, κλαίγοντας, όπως έκανε ο κ. Σπίρτζης με τα αεροδρόμια και θέλετε να πιστέψουμε ότι εσείς πιστεύετε στην αξιοποίηση του λιμένος.
Μα, το λέτε και ρητά. Το έχετε πει. Είπατε -αν θυμάμαι καλά- ότι δεν πρόκειται να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα με την ιδιωτικοποίηση. Αναφερθήκατε κυρίως στον ΟΛΠ, αλλά φαντάζομαι ότι ίδια θα είναι η αντίληψή σας και για τον ΟΛΘ. Έχετε πει ότι αμφισβητείτε την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας μετά τις επενδύσεις της COSCO, ότι αυτό θα γινόταν ούτως ή άλλως, με ένα μαγικό ραβδάκι.

Και, φυσικά, εδώ πέρα αμφισβητείτε, λέτε ότι είναι επινόηση των δανειστών το ΤΑΙΠΕΔ, δεν είναι κυβέρνηση. Ουσιαστικά, αδειάζετε το πιο χρήσιμο εργαλείο για την ιδιωτικοποίηση και του λιμένος Θεσσαλονίκης. Θέλετε να μας πείσετε ότι το πιστεύετε;

Κλείνω με τα εξής:

Η αδιαφάνεια που σας είπα προηγουμένως έχει να κάνει με τις τοποθετήσεις του Δημάρχου Θεσσαλονίκης. Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, κύριε Υπουργέ, έχει πει δημοσίως, απερίφραστα και ανενδοίαστα ενώπιον δεκάδων φορέων και παραγωγικών φορέων της πόλης, που αυτήν τη στιγμή, αν θέλετε, ξεροσταλιάζουν, θέλουν να δουν ένα φως λόγω του γεγονότος ότι οι επιχειρήσεις τους πραγματικά υποφέρουν από τις πολιτικές της Κυβέρνησης, ότι έχει συμφωνήσει με την Κυβέρνηση για την παραχώρηση της πρώτης προβλήτας.

Έχουμε και το ζήτημα της Ειδομένης όπου είναι κλειστή η σιδηροδρομική γραμμή τόσους μήνες, τόσες εβδομάδες, έχουμε και το ζήτημα της ιδιωτικοποίησης του λιμένος που βλέπουν ότι έχει μια Κυβέρνηση προχωρήσει ένα εγχείρημα το οποίο δεν το πιστεύει καν. Εγώ σας τα λέω, γιατί πρέπει να πάρουμε και μια καθαρή απάντηση στη Θεσσαλονίκη. Τυγχάνει και είμαι και επικεφαλής της μείζονος Αντιπολίτευσης στο Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης και συζητείται αυτό το θέμα.

Ο κύριος Δήμαρχος, λοιπόν, κάλεσε εκτάκτως συσκέψεις -συζητήθηκε το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο της Θεσσαλονίκης- καταγγέλλοντας, ουσιαστικά, την Κυβέρνηση ότι δεν τηρεί τα συμπεφωνημένα. Μάλιστα, είπε δημοσίως ότι θα έρθει να δει τον κύριο Πρωθυπουργό και να ζητήσει την ίδια πρόβλεψη που κάνετε -αν δεν κάνω λάθος- στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, στο άρθρο 49 για εξαίρεση από την ιδιωτικοποίηση ογδόντα έξι χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων της Δραπετσώνας, όπου αυτή η συγκεκριμένη έκταση δίνεται στον Δήμο Κερατσινίου Δραπετσώνας, να γίνει η αντίστοιχη εκχώρηση της πρώτης προβλήτας στον Δήμο Θεσσαλονίκης.

Σας ρωτάω πρώτα απ’ όλα ευθέως: Υπάρχει μια συνεννόηση, συμφωνία, μεταξύ του Δημάρχου Θεσσαλονίκης και της Κυβέρνησης; Γιατί, κύριε Υπουργέ –και ολοκληρώνω- κάποιος πρέπει να λέει την αλήθεια και κάποιος να λέει ψέματα. Ή έχει γίνει μια συμφωνία μεταξύ του Δημάρχου και της Κυβέρνησης και την αθετεί η Κυβέρνηση, οπότε λέει ψέματα η Κυβέρνηση στον Δήμαρχο και προφανώς στον θεσμό του Δημάρχου και φυσικά στους Θεσσαλονικείς, ή ο Δήμαρχος της Θεσσαλονίκης δεν έχει κάνει καμμία συμφωνία, οπότε λέει ψέματα ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης.

Θα ήθελα, λοιπόν, μια καθαρή απάντηση σε αυτό. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τι θα γίνει. Και σας λέω εγώ, ότι το ζήτημα της παραχώρησης της πρώτης προβλήτας, εφόσον δεν δημιουργεί κανένα πρόβλημα στην περαιτέρω διαγωνιστική διαδικασία, θα πρέπει να το δείτε.

Εγώ θέλω να μάθω -δεν κρίνω, ούτε αξιολογώ, θέλω ενημέρωση- αν υπάρχει στη σκέψη σας μια αντίστοιχη πρόβλεψη -όπως έχει γίνει με την Έκθεση, η οποία βεβαίως ήταν μια εξαγγελία του Πρωθυπουργού, σε σχέση με την παραχώρηση του Δήμου Κερατσινίου- στο υπό συζήτηση σχέδιο νόμου για παραχώρηση της πρώτης προβλήτας στον Δήμο Θεσσαλονίκης.
Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Κουράκης): Καλώς, κύριε Καλαφάτη. Τον λόγο έχει ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Θοδωρής Δρίτσας για την δευτερολογία του.

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε συνάδελφε, νομίζω ότι σας έδωσα επαρκείς απαντήσεις, ξεπερνώντας και τον χρόνο στην πρωτομιλία μου, για τα θέματα κυρίως που αφορούν τον Δήμο και την παραχώρηση της προβλήτας. Θα επανέλθω.

Πριν από αυτό, όμως, επειδή ήσασταν αιχμηρός και με μια προσπάθεια απαξιωτική στο πρόσωπό μου…

ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ: Μίλησα με πραγματικά γεγονότα.

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): … θα ήθελα να σας επισημάνω ότι καλό είναι…

ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ: Συγγνώμη, δεν έκανα χαρακτηρισμούς.

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Χαρακτηρισμούς δεν κάνατε. Εμμέσως, όμως…

ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ: Πραγματικά περιστατικά ανέφερα.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ): Μην κάνετε, όμως, διάλογο. Συνεχίστε, κύριε Υπουργέ.

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Δεν πειράζει, κύριε Πρόεδρε.
Σαφώς, χρησιμοποιήσατε όλη την επιχειρηματολογία που εδώ και μήνες ακούω καθημερινά στα διάφορα κανάλια, διαβάζω σε συγκεκριμένες εφημερίδες με τις ίδιες ακριβώς φράσεις. Χρειάζεται στον πολιτικό λόγο ένας πλουραλισμός, μια πρωτοτυπία, κάτι χρειάζεται, χρειάζεται να αναζωογονείται ο πολιτικός λόγος. Γίνεται στερεότυπος και κουραστικός και άγονος όταν επιμένουμε σε όλα αυτά.

Παραβιάζετε ανοικτές θύρες. Πράγματι δεν είναι στην προγραμματική μας φαρέτρα -δεν ήταν και δεν είναι- οι ιδιωτικοποιήσεις, η αξιοποίηση στρατηγικού χαρακτήρα παραγωγικών μονάδων της χώρας μέσω των ιδιωτικοποιήσεων και πολύ περισσότερο μέσω των ιδιωτικοποιήσεων αυτού του μοντέλου που περιγράψατε και εσείς πριν και περιέγραψα και εγώ της πόλης του πλειοψηφικού πακέτου.

Προέκυψε ως δέσμευση από την περσινή διαδικασία της ολοκλήρωσης της σκληρής εκείνης διαπραγμάτευσης που κατέληξε σε έναν οδυνηρό σε ορισμένα ζητήματα συμβιβασμό, ο οποίος δεν αναιρεί τη συζήτηση. Πράγματι θα προχωρήσει στον Πειραιά και στη Θεσσαλονίκη η ιδιωτικοποίηση, όπως δεσμευτήκαμε στις διαγωνιστικές διαδικασίες που είχαν ήδη δρομολογηθεί. Το είπα τέσσερις φορές.

Αυτό αναιρεί την υποχρέωση μας να συζητάμε ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για την αναπτυξιακή πορεία της χώρας; Χαζοί είναι οι Ευρωπαίοι και δεν προχωράνε σε τέτοιου είδους μοντέλα; Χαζοί είναι οι ίδιοι που μας τα επιβάλλουν στις δικές τους χώρες να μην τα επιλέγουν; Δεν θα μας προβληματίσει αυτό για τη δικιά μας χώρα;

Προφανώς, λειτουργούμε μέσα από έναν συμβιβασμό και μέσα από τους συσχετισμούς που υπάρχουν πρέπει να σταθούμε, όμως, όρθιοι και να πούμε: Σε αυτόν τον συσχετισμό, σε αυτόν τον συμβιβασμό τι πρέπει να κάνω για να αφήσω ανοιχτή την πόρτα σε μια αξιοποίηση του πλουτοπαραγωγικού δυναμικού της χώρας επ’ ωφελεία του κοινωνικού συνόλου και με δημόσιο έλεγχο; Δεν πρέπει να το συζητήσουμε αυτό;

Και απορώ: Δεν σας απασχολούν οι εργασιακές σχέσεις ως παραγωγική προϋπόθεση αναπτυξιακού χαρακτήρα; Σας είπα και πάλι πέρα από πράξη δικαιοσύνης για τους εργαζόμενους, τι θέλουμε δηλαδή; Μια άνεργη ανάπτυξη; Θέλουμε το μοντέλο της ευημερίας των αριθμών και της ευημερίας των ολίγων;

Όλα αυτά, παρά την εξέλιξη που υπήρχε και την περσινή συμφωνία, δεν έχουν πάψει να αποτελούν αντικείμενα υποχρεωτικής ενασχόλησης όλου του πολιτικού φάσματος. Η αντίφαση προφανώς υπάρχει στην Κυβέρνησή μας. Παραβιάζετε ανοικτές πόρτες. Αυτό τι σημαίνει; Να σηκωθούμε να φύγουμε ή να μείνουμε και να παλεύουμε όλα αυτά τα πράγματα με τον πιο ορθολογικό και τον πιο σοβαρό τρόπο;
Εκεί είναι, λοιπόν, αυτό που σας εγκαλώ να μην συνεχίζετε αυτήν την στερεότυπη αναπαραγωγή των περίφημων σχολίων που καθημερινά τα ακούμε. Παπαγαλάκια! Μέσα στη Βουλή πρέπει να υπάρχει πιο πρωτότυπος λόγος και μεγαλύτερη εμβάθυνση σε ζητήματα.

Δεν ξέρω τι είπε ο Δήμαρχος, το Δημοτικό Συμβούλιο. Εμείς όταν ανέβηκε επάνω ο Γενικός Γραμματέας είχαμε επιδιώξει συνάντηση. Συναντηθήκαμε με τον αρμόδιο Αντιδήμαρχο, γιατί ο κ. Μπουτάρης έλειπε. Στον Πειραιά έχει έρθει ο Δήμαρχος για άλλους λόγους, όπως ακριβώς και έχουμε συζητήσει και είναι ανοικτό το ζήτημα της παραχώρησης.

Σε όλους τους δήμους της Ελλάδας είχε έρθει το Προεδρείο της ΚΕΔΕ και ο Δήμαρχος της Θεσσαλονίκης κατά το πρότυπο των Λιπασμάτων ή της Πάτρας στις εκτάσεις που ανήκουν σε Οργανισμούς Λιμένων, αλλά δεν χρησιμοποιούνται για λιμενικές εργασίες.

Δεν υπάρχει λόγος να παραμένουν στους Οργανισμούς Λιμένων. Πρέπει να αποδοθούν στις πόλεις. Αυτό δεν αφορά το Λιμάνι. Αφορά άλλες εκτάσεις. Οι λιμενικές εργασίες, όμως, της προβλήτας I μπορούν να εξυπηρετηθούν. Και η προβλήτα I, στο μεγαλύτερο μέρος της, στο σύνολό της σχεδόν, είναι να παραχωρηθεί στην πόλη με διάφορους τρόπους.

Σας λέω, παραλάβαμε το αίτημα του Δημάρχου γραπτά. Τα τοπογραφικά που ετοίμασε ο Δήμος Θεσσαλονίκης τα πρωτοκολλήσαμε, τα εντάξαμε στη διαδικασία της διαβούλευσης. Όχι μόνο τα αποδεχτήκαμε, αλλά τα ξεπεράσαμε. Δεν μιλάμε μόνο για απόδοση χρήσεων. Όμως, εκεί είναι μια συζήτηση που αφορά το πώς και το τι.

ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ: Χωρίς να έχει πρόβλημα η διαγωνιστική διαδικασία προφανώς.

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Το θέτετε τώρα…

ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ: Αυτό είναι το πρώτο, κύριε Υπουργέ..

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Εκεί έρχεται το ΤΑΙΠΕΔ και λέει: Μα αν το κάνουμε αυτό, θα επηρεαστεί η διαγωνιστική διαδικασία.
Προσέξτε. Το ακούσαμε κι άλλες φορές αυτό το επιχείρημα. Το ακούσαμε και στα Λιπάσματα. Παρόλο που ήταν δέσμευση του Πρωθυπουργού, εξαιρέθηκε η ακτογραμμή των Λιπασμάτων και καμία διαγωνιστική διαδικασία δεν επηρεάστηκε.

ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ: Αυτό ρωτάω.

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Λοιπόν, επειδή τα πράγματα είναι σε μια κρίσιμη στιγμή, δεν θέλω να επιμείνω περισσότερο, γιατί όλα αυτά είναι ακόμα υπό διαμόρφωση. Θα μείνω εδώ, αλλά σας δίνω κάποια στοιχεία, γιατί χρειάζεται και η δική σας συμμετοχή σε αυτό.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Κουράκης): Καλώς. Ολοκληρώνετε την τοποθέτησή σας, κύριε Υπουργέ.

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Θα είστε υπέρ της διαγωνιστικής διαδικασίας ή υπέρ της παραχώρησης της προβλήτας I στο Δήμο και στην πόλη;

ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ: Εντάξει, άμα είναι να ακυρωθούν οι διαγωνισμοί.

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Αυτό το δίλημμα δεν θα το λύσουμε ιδεολογικά. Θα το λύσουμε με βάση τα δεδομένα. Κι επομένως, σας βεβαιώνω ότι καμία αδιαφάνεια δεν υπάρχει, αντίθετα υπάρχει συστηματική προσπάθεια να εξυπηρετηθούν με τον καλύτερο τρόπο οι ανάγκες της πόλης και η διατήρηση στις νέες συνθήκες της ιστορικής σχέσης του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης με την πόλη, όπως και η ίδια σχέση πρέπει να διατηρηθεί και στον Πειραιά.

Ευχαριστώ.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter