Κίνδυνος για τον ΟΛΘ η νέα καθυστέρηση στην ιδιωτικοποίηση
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΟΛΘ
- Δημοσιεύτηκε στις Τρίτη, 01 Μαρτίου 2016 10:43
Απομακρύνεται η προοπτική της αποκρατικοποίησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Τις τελευταίες εβδομάδες ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας έχει φροντίσει να διαλυθούν οι ψευδαισθήσεις για σχετικά σύντομες διαδικασίες στην τελική φάση του διαγωνισμού, που σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα επρόκειτο να ξεκινήσει τον Απρίλιο και να ολοκληρωθεί το φθινόπωρο. Τώρα η ημερομηνία κατάθεσης δεσμευτικών οικονομικών προσφορών για την εξαγορά του 67% της ΟΛΘ ΑΕ πηγαίνει για τις αρχές του καλοκαιριού, κάτι που εύκολα μπορεί να διολισθήσει στα μέσα του καλοκαιριού και να ολοκληρωθεί... κάποτε.
Μέχρι τότε «ποιος ζει, ποιος πεθαίνει»! Το μόνο σίγουρο είναι ότι κάθε μέρα που περνάει είναι χαμένος χρόνος για το λιμάνι, το οποίο για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία του κινδυνεύει με ουσιαστική απαξίωση. Με απώλεια του συγκριτικού πλεονεκτήματος που οφείλεται στην στρατηγική γεωγραφική του θέση. Η εύνοια της γεωγραφίας και της ιστορίας προς τη Θεσσαλονίκη δεν αντικατοπτρίζεται πουθενά καθαρότερα από το λιμάνι, αλλά οι τεχνολογικές και επιχειρηματικές εξελίξεις τείνουν να την ξεπεράσουν. Ο 21ος αιώνας δεν είναι ο 20ος αιώνας. Πολύ περισσότερο δεν είναι ο 19ος αιώνας.
Επισήμως η καθυστέρηση του ΤΑΙΠΕΔ να τροχοδρομήσει την τελευταία φάση του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση της ΟΛΘ ΑΕ οφείλεται κυρίως στην ανάγκη να ολοκληρωθεί το business plan από τη διοίκηση της εταιρίας, ώστε να είναι δυνατή η αποτίμηση της αξίας της με πραγματικούς και όχι μόνο με χρηματιστηριακούς όρους. Το business plan ολοκληρώνεται οσονούπω, αν και φυσικά κανείς επενδυτής δεν θα αγοράσει την ΟΛΘ ΑΕ βασιζόμενος στις προβλέψεις του σημερινού μάνατζμεντ.
Πολύ περισσότερο που οι οκτώ επισήμως ενδιαφερόμενοι –αυτός ήταν ο μαγικός αριθμός που προέκυψε από διαδικασία που έγινε το καλοκαίρι του 2014- είναι στην πλειοψηφία τους εταιρίες ή κοινοπραξίες της αγοράς των θαλάσσιων μεταφορών. Άρα και ξέρουν τι συμβαίνει σήμερα και έχουν τη δυνατότητα να στρέψουν προς τη Θεσσαλονίκη φορτία που σήμερα περνούν από αλλού, ώστε να μεγιστοποιήσουν τα οφέλη της επένδυσής τους.
Εντός του Μαρτίου –σύμφωνα με τον κ. Πιτσιόρλα- οι ενδιαφερόμενοι θα κληθούν από το ΤΑΙΠΕΔ για να συζητήσουν, να επιβεβαιώσουν ή να διαψεύσουν ότι το προ διετίας ενδιαφέρον τους εξακολουθεί να ισχύει. Οι πληροφορίες, πάντως, επιμένουν ότι το data room που έχει δημιουργηθεί στο ΤΑΙΠΕΔ για την ΟΛΘ ΑΕ, ώστε να παρέχονται υπεύθυνες πληροφορίες στους υποψήφιους αγοραστές ελάχιστα λειτούργησε, κάτι που αποτελεί πρόσθετο πρόβλημα για τον καθορισμό ημερομηνίας κατάθεσης οικονομικών προσφορών.
Αυτή η εικόνα δεν παραπέμπει την υπόθεση πουθενά αλλού παρά στις ελληνικές καλένδες, δηλαδή σε χρόνο απροσδιόριστο. Ένα μείγμα γραφειοκρατίας, ερασιτεχνικού και πολιτικής κουτοπονηριάς, εκ μέρους όσων –εντός και εκτός της ΟΛΘ ΑΕ, εντός και εκτός κυβέρνησης- δεν επιθυμούν να προχωρήσει η εμπλοκή ιδιωτών στο λιμενικό έργο της Θεσσαλονίκης, να γίνουν οι απαιτούμενες επενδύσεις, να αυξηθεί η διακίνηση των φορτίων και να αναβαθμιστεί επί της ουσίας το λιμάνι, επ' ωφελεία της ευρύτερης περιοχής. Λίγα χρόνια πριν, το 2008, η παραχώρηση της διακίνησης των κοντέινερς έπεφτε... βαριά. Τώρα η ιδιωτικοποίηση της ΟΛΘ ΑΕ φαντάζει ως μονόδρομος.
Ο χρόνος κυλάει αρνητικά για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, πρωτίστως διότι στην Ελλάδα και στον Πειραιά υπάρχει η Cosco, που σε συνεργασία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στήνουν σύστημα συνδυασμένων μεταφορών. Ταυτόχρονα το κινεζικό κράτος «στήνει» στα Βαλκάνια τον δικό του νότιο άξονα, με πύλη τον Πειραιά. Κινέζικες τράπεζες χρηματοδοτώντας τον εκσυγχρονισμό της σιδηροδρομικής γραμμής που διέρχεται από τις χώρες των δυτικών βαλκανίων προς την Κεντρική και τη Νότια Ευρώπη, τον οποίο έχουν αναλάβει κινέζικες τεχνικές εταιρίες.
Πέρα από αυτά, που από μόνα τους εξηγούν την λιμενική απομόνωση της Θεσσαλονίκης –τα συμβόλαια της Cosco με τις μεγάλες πολυεθνικές που παράγουν στην Ασία και προωθούν τα προϊόντα τους με τρένα από το Θριάσιο πεδίο είναι η τυπική απόδειξη-, υπάρχει και ο ανταγωνισμός των άλλων λιμανιών των γειτονικών χωρών (Βουλγαρίας, Αλβανίας, Κροατίας, Τουρκίας). Όπου γίνονται μεγάλες επενδύσεις και η βελτίωση είναι συνεχής, με τη συμπαράσταση μεγάλων διεθνών παικτών, οι οποίοι βρίσκουν πρόσφορο επενδυτικό έδαφος σε αυτές τις χώρες και προχωρούν.
ΥΓ. Ο καθένας που έχει σχέση με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αντιλαμβάνεται ότι οι εργαζόμενοι της ΟΛΘ ΑΕ θα αντιδράσουν στην προοπτική της ιδιωτικοποίησης. Ήδη αντιδρούν. Ως αποτέλεσμα η απορύθμιση στις προβλήτες μέσα στο 2016 θεωρείται δεδομένη.
Πηγή: www.voria.gr