Κυρ04282024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Σύντομα στο shore power τα λιμάνια Πειραιά, Ηγουμενίτσας, Ραφήνας και Ηρακλείου

0csm

Με ολοκληρωμένες τις σχετικές μελέτες, ακόμη και τις περιβαλλοντικές, τα λιμάνια του Πειραιά, της Ραφήνας, της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου Κρήτης θα είναι σε θέση να ρευματοδοτούν από ξηράς κρουαζιερόπλοια αλλά και πλοία της ακτοπλοΐας που θα προσεγγίζουν σε αυτά. Νωρίτερα σήμερα στο πλαίσιο ημερίδας που διοργάνωσε ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς

με θέμα «Ηλεκτροδότηση Πλοίων στο Λιμάνι του Πειραιά - Προοπτικές και Προκλήσεις», καταδείχθηκε μία σειρά, τεχνικών ως επί το πλείστο θεμάτων, η επίλυση των οποίων θα επιταχύνει την υλοποίηση σχεδιασμών για την «πράσινη μετάβαση» των κομβικών ελληνικών λιμένων στην νησιωτική και ηπειρωτική χώρα.
Απευθύνοντας χαιρετισμό ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρ. Στυλιανίδης αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στην γενικευμένη προσπάθεια της ναυτιλίας και των λιμένων να μειώσουν έως και μηδενίσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Έχοντας «στραμμένο το βλέμμα» στις Βρυξέλλες ο υπουργός τόνισε την σημασία της διατήρησης της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας σε αυτή την μεταβατική περίοδο που έχουν προσδιορίσει τα χρονοδιαγράμματα του ΙΜΟ αλλά και την ευρωπαϊκών λιμένων κάνοντας σχετική αναφορά στο Eu ETS.

Ο Πειραιάς

Όπως αναφέρθηκε η ΟΛΠ Α.Ε., μέσω δυο συγχρηματοδοτούμενων από την Ε.Ε. έργων CIPORT και EALING, έχει ήδη προχωρήσει σε αριθμό σχετικών δράσεων, έχοντας ολοκληρώσει το σύνολο των τεχνικών μελετών για 5 θέσεις ηλεκτροδότησης πλοίων στην ακτοπλοΐα και 4 θέσεις ηλεκτροδότησης πλοίων στην κρουαζιέρα, ενώ δρομολογεί την κατασκευή των εν λόγω έργων. Στο πλαίσιο αυτό, η Ο.Λ.Π. Α.Ε. αναγνωρίζει την ανάγκη δημιουργίας συνεργατικού πλαισίου μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων προκειμένου να εξασφαλισθεί η διαλειτουργικότητα και συμβατότητα των πράσινων αυτών τεχνολογιών, κάτι που τόνισε και ο υπουργός Ναυτιλίας κάνοντας λόγο για συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων.

Ραφήνα, Ηράκλειο, Ηγουμενίτσα

Στον ίδιο καμβά τα λιμάνια της Ραφήνας, Ηρακλείου και Ηγουμενίτσας είναι έτοιμα να προχωρήσουν στην παροχή υπηρεσιών shore power καθώς έχουν ολοκληρώσει τις σχετικές μελέτες, όπως αναφέρθηκε προκειμένου να περάσουν στο επόμενο στάδιο της διασφάλισης επαρκούς χρηματοδότησης και μέσω των μέσω δυο συγχρηματοδοτούμενων από την Ε.Ε. έργων CIPORT και EALING. Σύμφωνα με τα στοιχεία το λιμάνι της Ηγουμενίτσας θα προηγηθεί των άλλων λιμένων στο θέμα της ανάπτυξης των σχετικών υποδομών με τον ΔΕΔΗΕ να κάνει «πρόβα τζενεράλε» από την οποία και θα εξαχθούν πολύτιμα συμπεράσματα αναφορικά με προβλήματα που θα παρουσιαστούν και πως αυτά θα επιλυθούν. Αξίζει να σημειωθεί ότι την «πρωτιά» για την παραγωγή από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας «πράσινης» παραγωγής ηλεκτρικής ισχύος κατέχει το λιμάνι του Ηρακλείου το οποίο στον λιμενοβραχίονα του θα εγκατασταθεί σύστημα αξιοποίησης της κυματικής ενέργειας για την παραγωγή ρεύματος το οποίο και θα διοχετευτεί στο δίκτυο που θα συνδέεται με τις θέσεις φόρτισης των πλοίων. Σύμφωνα με υπολογισμούς το Ηράκλειο θα χρειαστεί ισχύ 16 MW με το κόστος της επένδυσης να αποτιμάται σε 25 εκατομμύρια ευρώ και 8 εκατομμύρια ευρώ αντιστοίχως για το λιμάνι της Ραφήνας.
Οι εργασίες της ημερίδας αποκάλυψαν και τον προβληματισμό για τα φορτία που απαιτούνται για την κάλυψη των αναγκών των πλοίων που θα αξιοποιήσουν τις υπηρεσίες shore power που στην περίπτωση του Πειραιά μόνο για τις εννέα συνολικά θέσεις θα απαιτηθούν 13,5 MW όταν η πόλη του Πειραιά απορροφά μόλις 10 MW για όλες τις λειτουργίες της. Αντίστοιχα καταγράφηκε και ο προβληματισμός για τις αντοχές των δικτύων από τα απαιτούμενα φορτία, το ύψος των επενδύσεων που θα πρέπει να γίνουν καθώς αυτές είναι ιδιαίτερα δαπανηρές ακόμη και για τα μεγαλύτερα λιμάνια της ΕΕ ενώ παράλληλα τέθηκαν και ερωτήματα για την έλλειψη νομικού πλαισίου, το κόστος εμπορίας και ποιος θα το προσδιορίζει, για την ανυπαρξία χώρων για ανάπτυξη ΑΠΕ για πράσινη ρευματοδότηση, για το αν οι επιχειρούμενες επενδύσεις θα αποσβεστούν και σε ποιο χρονικό ορίζοντα καθώς το θέμα των πράσινων καυσίμων και του υδρογόνου δεν έχει λήξει.... καθώς και για την διαμόρφωση βιώσιμων λειτουργικά και χρηματοοικονομικά μοντέλα. Αξίζει να σημειωθεί ότι μεταξύ των άλλων τεχνικών θεμάτων που καταδείχθηκαν το πιο ενδιαφέρον αφορούσε στην έλλειψη ομογενοποίησης των συστημάτων που έχουν τοποθετηθεί, κυρίως στα κρουαζιερόπλοια, γεγονός που εμφανίζει και την αναγκαιότητα λήψης μιας σχετικής πρωτοβουλίας για την επίλυση του που πρακτικά επιβαρύνει το κόστος για τα λιμάνια.
Από τα στοιχεία που παρατέθηκαν επιβεβαιώθηκε ότι ο τομέας της κρουαζιέρας έχει προχωρήσει στην τοποθέτηση συστημάτων στα κρουαζιερόπλοια για λήψη από την ξηρά ηλεκτρικής ενέργειας σε συνδυασμό με την χρήση πράσινων καυσίμων. Όσον αφορά στον στόλο της ακτοπλοΐας της χώρας καταγράφηκε ο προβληματισμός για το κόστος των μετασκευών που θα απαιτηθούν, αν αυτές πρέπει να γίνουν σε μονάδες που είναι στα όρια ηλικίας και σε ποιος τελικά θα μετακυλήσει το κόστος.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter